Welcome to رهروان ارتش

از اینکه انجمن ما را برای مطالعه انتخاب کردید از شما متشکریم. 

برای استفاده از امکانات انجمن و برقراری رابطه دوستانه با دیگر اعضا لطفا در انجمن ثبت نام کنید

با تشکر

دستان

کاربر
  • Content count

    704
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

9381 Excellent

About دستان

  • Rank
    Refiner Man

Contact Methods

  • جنسیت مرد

Recent Profile Visitors

632 profile views
  1. سلام

    ایام بکام

     

    لطفآ در پست شرکت و سؤالات خودتان را بپرسید

    اگر اجازه بدهید نفر بعدی روی صندلی داغ شما باشید

    خواهش میکنم جهت نشستن روی صندلی داغ با ناشناس عجیب عزیز تما بگیرید ممنونم

    http://rahrovan-artesh.ir/index.php?/topic/1589-صندلی-داغ/&page=8#comment-43847

     

  2. مدیر جان اژدر هستش.مدلشو نمیدونم .
  3. واقعا عالی بود.دست شما درد نکند.
  4. درود به دوستان نکته که من هم نفهمیدم منظور چیست ولی نفرات حاضر در بخش بالایی عکس به ترتیب از راست به چپ: زنده یاد سرهنگ فکوری فرمانده وقت نیروی هوایی مرحوم تیمسار قاسمعلی ظهیر نژاد ( بعدها فرمانده ستاد مشترک ارتش)
  5. فنسر عراقی با شماره سریالی که در انتهایش حرف "م"دارد:
  6. میراژ ها و کلا باقی جنگنده های پناهنده عراقی ،قرارا نبوده که متعلق به ایران شوند! این هواپیماها در پی توافق مخفی با ایران برای در امان ماندن از بمبارانهای امریکا به ایران امدند .از ابتدا هم برنامه ای برای به خدمت گرفتن انها وجود نداشت ولی قصد برگشت دادن انها هم از همان اغاز وجود نداشت (بدون اینکه مقامات عراقی بدانند!)تا گروگانی باشند برای گرفتن غرامت جنگ! حتا سوخوهای 24 عراقی تا مدتی در انتهای شماره سریالشان حرف"م" به معنای میهمان را داشتند. بنا بر این ، جنگنده های عراقی بدون هیچ گونه تجهیزات اضافی و سلاح و پایلونهای مربوط به ایران امدند.به جز سوخوهای 22 که به پایلون های سلاح خود و مخازن سوخت اضافه(ان هم به دلیل برد کمشان )مجهز بودند.ولی به این صورت هم نبوده که مثلا رادارشان باز شده باشد.این هواپیماها از میان جنگنده های قابل پرواز موجود در پایگاههای هوایی عراق گزینش شده بودند ولی به صورت یک جنگنده فول عملیاتی قابل رزم اماده نشده بودند.مثلا کارتریجها و دیسپنسرهای چف و فلر در انهایی که به این موارد مجهز بودند عموما خالی بوده است. برخی تجهیزات مانند بعضی سیستمهای جنگ الکترونیک انها در مواردی مانند سوخوهای 24 باز شده بود.ولی در کل به صورت عمومی سیستمهای انها تقریباکامل بوده است. حالا اینکه توان عملیاتی کردن انها وجود داشته یا نه و یا اینکه کمبود برخی سیستمهای باز شده انها رفع شده یا نه دیگر مساله ای جداست.مثلا کمبودهای فنسرهای عراقی با قراردادی که با اکراین بسته شد بر طرف شد. بماند که اکنون حتا برای فنسرهای تحویلی مستقیم از روسیه هم مشکلات فراون قطعه و تعمیرات داریم چه برسد به امثال میراژ و...
  7. دوست عزیز میراژ اف 1 جنگنده ای خوب و چابک و نسبتا کارامد است ولی با استانداردهای سی سال پیش!!!.حتا در مناقصه خرید جنگنده تعدادی از کشورهای ناتو در اوائل دهه هشتاد،دست اخر فقط به دلیل کارایی پایین تر موتور توربوجت Atar 9K50 ان به اف16 با موتور اف 100 باخت. البته فرانسه نمونه Eاین جنگنده را با موتور توبوفن SNEKMA M- 53(موتور میراژ 2000) هم توسعه داد ولی دیگر خیلی دیر شده بود. عراق بزرگترین مشتری صادراتی این جنگنده بود و حدود 130 فروند از ان را دریافت کرد. البته در استانداردهای -EQ1 -EQ2 -EQ4 -EQ5 با رادار دریایی اژاو (به کار رفته در سوپر اتاندارد) به منظور ویژه حمل و شلیک موشک اگزوسه.3 فروند از این نمونه به ایران پناهنده شد. -EQ6 نمونه کاملا مولتی رول.9 فروند به ایران امد. و نمونه دو نفره اموزشی رزمی BQ که 7 فروند به ایران امد. از نمونه های EQ1 و2و4 نیز هر کدام به ترتیب 3و 2 و 1 فروند نیز به ایران امدند.در کل 25 فروند که دست کم تا کنون یک سقوط هم در پایگاه مشهد داشته اند که در ان شادروان حبیبی شهید شدند. مدل EQ6 با رادار سایرانو 4 ام و سامانه جنگ الکترونیک شرلوک مجهز شده بود.این نمونه از میراژ نخستین نمونه کاملا چند ماموریته این جنگنده بود. در جنگ هوایی موشکهای کارامدی داشت(باز با همان استاندرادهای سی و اندی سال پیش!)و در یورش زمینی هم به انواع سلاح ها از جمله موشکهای لیزری ای اس 30 ال و ضد رادار ارمات و همچنین بمبهای لیزری با غلاف نشانه گذار لیزری اطلیس (ATLIS)مجهز بود.غلافهای جنگ الکترونیک رایمورا هم با ان حمل میشد که ایمنی ان در برابر تهدیدات راداری را دو چندان می کرد.در نبرد دریایی هم موشکهای کارامد اگزوسه را به کار می برد. فرانسه بعدها با توجه به همین استاندارد EQ6 تعداد زیادی از میراژهای اف 1 خود را تا استاندارد CT وCR که بهینه شده EQ6 بود ارتقا داد. عراق در طول جنگ با همین میاژها ،حالا در نمونه های گوناگون ان ضربات مهلکی به ما زد.مانند یورش به نیروگاه نکا و دهها مورد حمله موفق ضد کشتی ها و تاسیسات دریایی ما.یادمان نرود که سه مورد از 4 مورد شکار شدن تامکتهای ما هم با میراژ بوده است.(البته این مورد امتیازی برای میراژ اف 1 نیست چون در صورت نبود کمبودهای فراوان تجهیزاتی تامکتهای ما و تحریمها همان سه مورد هم رخ نمی داد) ولی ما الان درباره زمان حال گفتگو می کنیم.ناوگان کوچک و سالخورده و بدون تجهیزات میراژهای ما بر فرض مجهز شدن به تمامی مهمات مورد اشاره در متنهای پیشین باز هم دردی از ما دوا نخواهند کرد.نگاهی به جنگنده های در خدمت همسایگان ما بیندازید حتا تامکتهای ما هم دیگر رمق رویارویی با انها را ندارند چه برسد به این میراژ های فسقلی!
  8. دوست عزیز موشک هوا به هوای گرمایاب فرانسوی Matra R-550 Magic در ایران موجود نیست.(دست کم تا همین چند وقت پیش!!!) این موشک در دو نمونه کلی تولید شده است: Magic I که موشک هوا به هوای گرمایاب برد کوتاه است که فقط توانایی شلیک از نیم کره پشت هدف را دارد(مانند نمونه های JوPسایدواندر)که در اختیار عراق هم بود ولی با میراژهای عراقی به ایران نیامد.هواپیماهای عراقی به صورت کاملا غیر مسلح به ایران امدند. Magic II که نمونه همه سمته (All aspect) این موشک است و از سمت روبه رو هم میتوان ان را روی هدف قفل کرد.همانند موشکهای سایدواندر در نمونه های LوM.شایعاتی مبنی بر تحویل این نمونه از ماژیک به عراق در دوران صدام وجود دارد. موشک مشابهی که در ایران وجود دارد موشک چینی PL-7 است که کپی نمونه Magic I است.این موشک با قرار داد خرید جنگنده های اف7 وارد ایران شد و موشک سازمانی این هواپیما است.با توجه به مشابهت فراوان ان با ماژیک امکان نصب و کاربرد ان روی میراژهای ما وجود دارد که این کار هم شده است.البته تا انجایی که من میدانم در حد طرح ازمایشی بوده.
  9. به احتمال زیادچیفتن موجود در تصویر از بخش برجک هدف قرار گرفته چون سرلوله توپ ان بسیار پایین تر از پایین ترین حالت کاربردی ان قرار دارد که دلیل ان می تواند بین رفتن سیستمهای نگه دارنده لوله توپ و مجموعه ان درون تانک باشد.همچنین روی درب دهلیز فرمانده تانک هم اثار دوده ناشی از اتش سوزی وجود دارد.ولی در کل با توجه به رد شنی ها ،تانک در حال حرکت بوده که هدف قرار گرفته. ولی جنازه موجود در کنار تانک دارای بدنی سالم است و فقط خون ریزی از سرش دارد که این هم ممکن است به خاطر شلیک تیر خلاص به سرش باشد.هر چه باشد از تانک سالم بیرون امده و ماجرا بیرون تانک بر سرش امده. زیر جوراب این شهید خاکی است که می تواند دلیل این باشد که یا از ابتدا پوتین به پا نداشته که تقریبا بعید است یا اینکه اسیر شده و پس از در اوردن پوتینهایش توسط عراقی ها،اعدام شده است!!! جنگ کثیف است...
  10. باتوجه به تعداد تقریبا زیاد چیفتنهای غنیمتی و سالم موجود در عراق (حدود80 تا 100دستگاه)و همچنین نبود این تانک در سازمان رزم ارتش عراق،دولت وقت عراق تصمیم گرفت که تعدادی از نمونه های بدون ایراد و اسیب ندیده این تانک را به سازمان مجاهدین تحویل دهد .قطعات یدکی و مدارک مورد نیاز اموزشی انها هم از خود سازنده(انگلستان) و همچنین کشور اردن تحویل گرفته می شد.البته بعدها خود ارتش عراق نیز به کمک کارشناسان اردنی و قطعات تحویلی از انگلستان تعداد زیادی از چیفتنها را بهینه سازی کرده و از انها استفاده می کرد.
  11. دوست عزیز درباره مسلح شدن میرازها حرف و حدیث و داستان زیاد است! عکسی که به ان اشاره کرده اید مربوط به ماکت یک میراژ نیروی هوایی است با سلاح هایی که عبارتند از : از راست تصویر و از پایین -موشک هوا به هوای فکور که حاصل برنامه ای بوده برای ساخت موشکی با بدنه ای همانند فونیکس و سامانه هدایت و رادار و موتور موشک هاوک. این موشک قرار بود جایگزین موشکهای ناهمخوان اسپارو ایی 2 روی تامکتهای ما شود و تامکتهای ما بر خلاف هاوک هوا به هوا که فقط امکان لود 2 فروند از ان وجود دارد به حد اکثر 6 فروند از ان مجهز شوند .البته در کنار فونیکس نه اینکه این موشک جایگزین فونیکس شود. ولی به دلایلی گوناگون (...)پروژه ان پس از صرف میلیاردها تومان!!!به مشکلات فراوانی برخورده و حتا در یکی از شلیکهای ازمایشی اسیبهای زیادی به بدنه و بال تامکت شلیک کننده وارد شده است!کل برنامه فعلا روی هواست. قرار بود از این موشک در صورت تولید انبوه روی میراژها هم استفاده شود ولی... -موشک ضد کشتی نصر این موشک از روی یک موشک ضد کشتی چینی ساخته شده و در واقع همان است ولی تحت امتیاز در ایران تولید می شود.هنوز هیچ مدرکی دال بر اداپته کردن ان با رادار میراژهای ما وجود ندارد.البته به دلیل تنوع رادارهای ناوگان کوچک میراژهای ما و نبود هیچ گونه پشتیبانی و مدارک فنی ،کار اسانی هم نیست. -موشکهای سایدواندر مدل جی این موشک بسیار قدیمی و ناکارامد (با استانداردهای امروزی) سالهاست که در خدمت نیروی هوایی ایران است .فن اوری و توانایی های ان به دوران جنگ ویتنام بر می گردد.چندین سال پیش کارهایی برای اداپته کردن ان با میراژها انجام شده بود ولی موفقیت انچنانی به دست نیامده بود و سرانجام به این نتیجه رسیده شد که موشک چینی پی ال 7 که از روی ماترا ماژیک 1ساخته شده و روی ناوگان اف 7 های نیرو استفاده می شود برای این کار مناسب تر است و دست کم 2 شلیک ازمایشی موفق هم داشته است ولی اینکه ایا روی تمامی میراژها کارهای مورد نیاز برای کاربرد این موشک انجام شده باشد ،من خبر ندارم! -موشک شهاب ثاقب این موشک کپی موشک FM-80 چینی است که ان هم کپی کروتال فرانسوی است.این خانواده از موشکها همگی زمین به هوا هستند و هدایت انها توسط فرمان رادیویی سایت راداری شلیک کننده است ولی خود موشک راداری ندارد.حالا چگونه قرار است از این موشک روی میراژ استفاده شود ،من نمی دانم!!!!!! -موشک PL-7 چینی در توضیحات موشک سایدواندر به ان اشاره کردم. -سری بمبهای سقوط ازاد غیر هدایت شونده امریکایی به رنگ سبز پر رنگ .اداپته کردن انها با میراژها انچنان کار سختی نیست. -بمبهای سقوط ازاد لیزری ایران پیش از انقلاب تعدادی کیت تبدیل بمبهای 2000 پوندی ام کا 84 به بمب هدایت شوده لیزری را از امریکا دریافت کرده بود که از انها روی تعداد معدودی اف4 دی با سامانه ZOT BOX که در واقع نسل نخست سیستمهای نشانه گذار لیزری بود استفاده می شد.البته در روزهای اغازین جنگ هم از این بمبها استفاده شد ولی به دلیل نقایص سیستم لیزری موجود ما و تلفات زیاد ناشی از ان این مدل بمباران کلا به فراموشی سپرده شد.ظاهرا ایران پس از جنگ توانسته یک پاد نشانه گذار لیزری با فن اوری جدیدتر از ان چیزی که داشته بسازد (احتمالا با کمک چینیها)و تلاشهایی هم برای تولید انبوه بمبهای لیزری مربوط به ان انجام شده است.حالا ازچه نشانه گذار لیزری قرار است روی میراژها استفاده شود باید منتظر ماند و دید. -تانکهای اضافی سوخت (به رنگ روشن تر نزدیک ارابه فرود دماغه قرار داده شده اند) این تانکها در واقع متعلق به اف5تایگرهای نیروی هوایی هستند که با ساخت پایلون ویژه زیر بال میراژ در شرکت صنایع هوایی ایران روی میراژ ها نصب شده اند و هم اکنون عملیاتی هستند. توجه کنید که میراژها کاملا "لخت"!!! به ایران امدند و حتا پایلون زیر بدنه و بال برای نصب مخزن سوخت اضافی نداشتند -موشکها ماوریکA (در سمت دیگر ماکت میراژ) ظاهرا تلاشهایی هم برای نصب این موشکها روی میراژها انجام شده است. -لانچرهای شلیک راکتهای غیر هدایت شونده زیر بال و کنار ماکت.نصب و کاربرد انها کار فنی سختی ندارد. در کل توجه کنید که ناوگان میراژهای ما کوچک است(در کل 23 تا 24 فروند از 25 فروند اولیه)و همچپنین تهیه قطعات یدکی برای انها بسیار مشکل است و عمر انها بالا بوده و تنوع سیستمهای انها زیاد است.همگی اینها را اضافه کنید به کمبود بودجه در نیروی هوایی و صد البته مدیریت ضعیف چنین طرح هایی و ... با این اوصاف تجهیز میراژها ما با تمامی این سلاح هایی که در ماکت وجود دارد یک نوع تصور ارمانی!! است.
  12. تصویر که متعلق به کابین عقب جنگنده MIG-31BM هست ولی درباره استیک ساده کابین عقب میگ 31 (در تمامی مدلهای تولیدی)گفتنی است که در میگ 31 بر خلاف اف14 از کابین عقب نیز می توان جنگنده را کنترل کرد البته با حداقل دید و با کمترین امکانات و در حد فقط "اضطراری".کاربرد این توانایی در پروازهای اموزشی است که استاد خلبان در کابین عقب و خلبان کار اموز در کابین جلو می نشینند و این کنترل حد اقلی در کابین عقب در واقع تضمین کننده جلوگیری از اشتباهات خطرناک کار اموز کابین جلو است.
  13. این مورد سقوط 214 در عراق به احتمال بسیار بالا همان ماجرای سر به نیست کردن عدنان خیرالله توسط صدام در سقوط ساختگی بالگرد است.
  14. خیر دوست عزیز این میراژ به ایران نیامده است.نزدیک ترین شماره سریال به این میراژ که در ایران موجود است 4571 است.
  15. عکس صد در صد فوتوشاپی و غیر واقعی است. فانتوم ما و امرام!!؟؟ فاصله بین موتورها!!؟؟ و...