Welcome to رهروان ارتش

از اینکه انجمن ما را برای مطالعه انتخاب کردید از شما متشکریم. 

برای استفاده از امکانات انجمن و برقراری رابطه دوستانه با دیگر اعضا لطفا در انجمن ثبت نام کنید

با تشکر

Tiger4

کاربر
  • Content count

    102
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1569 Excellent

About Tiger4

  • Rank
    کاربر فعال

Contact Methods

  • جنسیت مرد
  1. تشكر از جناب معما بابت مطالب ارزشمندي كه دارند درباره شهيد چنگيز سپهر در انجمن قبل خاطره اي از زبان يكي از افسران ارشد تسليحات پايگاه چهارم درباره رفتن ايشان از نيرو و بازگشت و شكارچي تانك شدن و اشتباه در لود كردن اعلاميه در يكي از پرواز به جاي راكت بدون اطلاع خلبان...... كه اصلا اين بخش براي خودم جاي سوال داشت و نحوه حضور ايشان و نوشتن با خودكار اسم و لباس پرواز كهنه ايشان بيان كردم كه شما هم اين ها رو در مطالبتون ذكركرديد... كاش ميشد بخشي از اون خاطرات انجمن قبل قابل دسترسي باشه....
  2. البته فینیکس جان هنوز و در مقام فرماندهی بعضی بخش های ستاد نیرو تعدادی از این عزیزان هستند... و حتی چندین نفر از این بزرگواران که الحق و الانصاف از لحاظ معلومات فنی در سطح عالی هستند هم مجدد به خدمت اعاده شده اند
  3. امروز مقاله جناب فرزین ندیمی در ارتباط با رویارویی احتمالی ما و عربستان رو در موسسه واشنگتن مطالعه میکردم جدای از مطالب مقاله... واقعا افسوس خوردم که چرا ما این افراد را به راحتی از دست می دهیم و چرا در کشور ما موسسات تحقیقاتی این چنینی فعال نیستند... مقاله قبلی جناب ندیمی درباره مباحث موشکی رو هم مطالعه کردم... که قصد ندارم مثل بعضی فروم ها مطالب نادرستی رو به ایشون نسبت بدم - نادرست از این جهت که چرا ما سریعا بر ضد یک شخص موضعگیری تند میکنیم؟؟ اگر پایبند به دین هستیم که تهمت به اشخاص به شدت نهی شده - اما دوست دارم مطلبی به جناب ندیمی عرض کنم نگارش این مقالات حداقلش این برایند است که در فضای کنونی و حساس امریکا جایگاه جمهوری خواهان را بیشتر تقویت میکند تا دموکرات ها.... و این قطعا به نفع کشور ما نیست
  4. شما لطف دارید و بزرگوارید دوست عزیز حقیقتا خودم هم خیلی دوست دارم چرا که ذکر این قبیل حوادث هم برای نویسنده و هم خواننده غرور افرین هست اما به طور کلی این موارد وقتی مشمول گذر زمان بشن بازگو کردن با جزئیات ان ها خیلی راحت تر میشه پس اگر اجازه بدید به وقت مناسبش اصل این موضوع روبیان میکنم
  5. ناراحت نباشید داستان اکشنی رو از دست ندادید فقط یه بدرقه جانانه ونشون دادن راه خروج بوده
  6. عجب عکسی.... نتونستم در برابر این عکس و دلاورانی که در ان هستند سکوت کنم علی الخصوص نفر چهارم نشسته از راست و فرمانده سابق و مقتدر پایگاه چهارم امیر سرتیپ دوم خلبان نادر یعقوبی که یکی از تاپ ترین خلبانان میگ بودند البته در عکس برخی از خلبانان هم هستند که با توجه به فعل و انفعالات خرید میگ و آموزش خلبانان از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به نهاجا منتقل شدند از جمله نفر دوم ایستاده از راست جناب سرهنگ خلبان مستجابی که از قضا جانشین امیر یعقوبی در پایگاه چهارم بودند و در سمت جانشینی پایگاه یکم شهید لشگری بازنشسته شدند نفر دوم نشسته از چپ که جوان ترین فرد در این عکس هستند هم یکی از بهترین خلبانان حال حاضر نیرو هستند که در زمانی نه چندان دور ضربه شست جانانه ای به متجاوزان به حریم هوایی کشورمان نشان دادند
  7. استاد عزیز ایشون میگفتن طبق برنامه ما در سال 70 به سمت بغداد حرکت میکنیم و احتمالا امریکا برای مقابله با ما در بصره چندیدن لشگر پیاده میکند که ما با استفاده از یگان های زرهی میتوانیم ان ها را شکست دهیم!! نکته جالب این بود که ایشون خیلی جدی میگفتن در ان زمان زیرساخت لازم برای ساخت جنگنده در کشور وجود داشته!! و تازه هزینه خرید تمام این نیازها- هزارن تانک و صدها جنگنده - رو فقط 4 میلیارد دلار ذکر میکردند... هر شخص آشنا با امور نظامی اگر صحبت های امیر سرتیپ عبدالحسین مفید و امیر سرتیپ مسعود بختیاری را با مطالبی که جناب رضایی بیان کردند مقایسه کند متوجه حقایق بسیاری خواهد شد... جالب این بود که جناب رضایی بسیار به بینش نظامی استراتژیک اشاره میکردند در حالی که مطالب ایشان تهی از هرگونه دانش نظامی و بیشتر متکی بر تخیلات و رویاها بود... کلا تناقض در صحبت هاشون بسیار زیاد بود...
  8. واقعا هنوز در شوک برنامه دیشبم... تاکتیک جناب رضایی برای بیرون راندن امریکا از خلیج فارس از لحاظ نظامی بی منطق ترین تاکتیک بود... ایشون میگفتن اگر ما 350 هواپیما رو به دست نیاریم و فقط به ما زرهی - منظورشون تانک بود - بدید ما با وجود بمباران امریکایی ها با استفاده از سرعت زرهی میتونیم اون ها رو از خلیج فارس بیرون کنیم!! خب یکی از ایشون نپرسید چه بلایی بر سر یگان های زرهی صدام در کویت آمد؟ اصلا تجهیزات پدافند هوایی چه جایگاهی در برنامه ایشون داشت؟ این تنها یکی از مطالب متناقض ایشون بود و در کل برنامه دیشب واقعا تکان دهنده بود!!
  9. جایی که مجری پرسید چرا در سال اول جنگ ارتش پیروزی نداشت و تیمسار بختیاری با صدایی رسا در مقام پاسخ برامدند واقعا احساس شرم کردم که تیمسار مجبور بود جانفشانی یگان های مختلف آجا در دوران دفاع مقدس را اثبات کند... احساس شرم کردم از شهدای نیروی زمینی قهرمان که با تمام وجود نگذاشتند عراق از کرخه عبور کند... احساس شرم کردم از شهدای پایگاه چهارم از پرسنل این پایگاه از جمله 104 خلبانی که در پایگاه ماندند و با با انجام صدها سورتی نگذاشتند دزفول و اندیمشک به اشغال درآیند... احساس شرم کردم از شهید چنگیز سپهر که با هواپیمایش به درون کرخه رفت اما نگذاشت بعثی ها از کرخه عبور کنند... اصلا اگر عملیات های آفندی انجام شده را کنار بگذاریم مگر دفاع 4 لشگر - ان هم نه با استعداد کامل - در برابر 12 لشگر پیروزی محسوب نمی شود؟ همان طور که تیمسار بختیاری درست اشاره کردند مگر قرار بود عراق پشت کرخه بماند؟ اساتید بزرگوار خاطرشان هست وقتی که فرماندهان بعثی به یکباره و از سر ترس از کرخه عبور نکردند - چرا که باور نمی کردند آن سوی رودخانه نیرویی همطراز با یگان های عمل کننده وجود نداشته باشد - تحلیلگران رادیو بی بی سی مکرر اشاره می کردند که نیروی ایرانی برای مقابله وجود ندارد و در واقع صدام را تشویق می کردند تا دستور عبور نیروها را از رودخانه صادر کند! اما به واقع لطف الهی باعث شد که فرماندهان بعثی چند روز درنگ کنند و با استفاده از همین فرصت خطوط پدافندی تیپ 2 لشگر 92 با گردان هایی از لشگرهای 21 حمزه (ع) و 77 پیاده خراسان تقویت شود و حتی تاکتیک ها تغییر کرده و منجربه انجام عملیات آفندی شود.. در پایان به این نکته اشاره کنم که تمام پرسنل بعد از دیدن این برنامه روحیه عجیبی گرفته بودند و از این که جاپای بزرگانی همچون امیر مفید و امیر بختیاری گذاشته بودند احساس غرور می کردند اگر قرار هست امشب جناب رضایی درباره علل شکست عملیات رمضان صحبت کنند باید فرصتی را هم در اختیار ارتش قرار دهند بسیار عالی خواهد بود اگر این افراد دو استاد برجسته دافوس آجا تیمسار عبدالحسین مفید و تیمسار مسعود بختیاری باشند
  10. دنباله ابر مانند - contrail - به لایه ای ابر مانند اطلاق می شود که اغلب در پشت هواپیمای در حال پرواز در هوای صاف - سرد و مرطوب تشکیل می شود کانتریل بیشتر اوقات در تروپوسفر ظاهر می شود اما می تواند در هر ارتفاعی بسته به عوامل گوناگون مانند دما - رطوبت و نوع هواپیما به وجود آید. صرفنظر از این که این مطلب از جنبه نظامی دارای اهمیت آشکاری می باشد ( به دلیل قابل رویت شدن هواپیما در ماموریت رزمی ) خطری که کانتریل به وجود می اورد تشکیل پهنه ابری با محدودیت دید در سطوح پروازی می باشد که از قبلا هیچگونه ابری در انجا حضور نداشته است. دو نوع کانتریل وجود دارد آئرودینامیکی که در نوک بال تشکیل می شود کانتریل پشت اگزوز موتور کانتریل آئرودینامیکی وقتی تشکیل می شود که کاهش فشار هوایی که اطراف ملخ بال و بقیه بدنه هواپیما که شکل آئرودینامیکی دارند به وجود می اید باعث انبساط و سرد شدن هوا و اشباع ان گردد.این نوع کانتریل بسیار نازک بوده و طول عمر آن کوتاه می باشد. کانتریل آئرودینامیکی اغلب در جریانات حلقوی نوک بال ( wingtip vortices ) دیده می شود به خصوص در هواپیماهایی با بال بزرگ و در مقطع زمانی بلند شدن و نشستن در هوای صاف و نمناک... گاهی اوقات هواپیماهای کوچک پر سرعت به هنگام انجام پروازهای آکروباتیک که بال های آن فشار زیادی را تحمل می نماید کانتریل حلزونی شکل در نوک بال خود تشکیل می دهkد. از شرایط مهم تشکیل این نوع کانتریل درجه حرارت پایین می باشدکه بستگی به ارتفاع دارد مثلا در ارتفاع سطح دریا نیاز به منهای 24 درجه سانتیگراد برودت و در ارتفاع 50000 پا به 45 درجه سانتیگراد برودت برای تشکیل آن نیاز است. در مقایسه با دنباله آئرودینامیکی دنباله ابری پشت اگزوز موتور بزرگتر و دارای عمر بیشتری می باشد مخصوصا وقتی که هوایی که در ان تشکیل می شود خیلی سرد و نزدیک نقطه اشباع خود باشد. در حقیقت این دنباله غیرطبیعی نیست که در لایه ای از هوا تشکیل شود که شامل ابرهای سیروس باشد ( ابرهای لایه ای شکل ) تاثیر کانتریل ها در آسمان صاف و در فضای پروازی شلوغ از زمین هم قابل رویت است بعد از این که کانتریل توسط چند هواپیما تشکیل شد و در اسمان پخش گردید در زمانی بیش از یکی دو ساعت آسمان پر از ابر سیروس می شود. با جستجوی یک لایه خشک تر و یا گرم تر می توان از تشکیل کانتریل ها جلوگیری کرد. گاهی اوقات این کار با اوجگیری تروپوپاز به لایه استراتوسفر انجام می گیرد. در سایر موارد به غیر از لایه تروپوپاز برای جلوگیری از کانتریل یک اوج گیری یا نزول از لایه مذکور که در ان تکه های ابر اولتراکومولوس یا سیروس وجود دارند کافی است. گاها یک کانتریل در ارتفاع پایین تر سایه کدر مشخص را روی سطح صاف ابرهای سیرواستراتوس پخش می کند. اگر به این پدیده از زمین نگاه کنیدگاهی اوقات اشتباها بصورت یک Distrail به نظر می رسد یک کانتریل پراکنده یا Distrail در واقع یک خط روشنی است که پشت سر هواپیمای در حال پرواز نزدیک راس یا درون لایه نازکی از ابر اتفاق می افتد. در این مورد گرمای افزوده توسط اگزوز یا ترکیب هوای خشک با لایه ابری توسط Dowk Wash هواپیما باعث پراکندگی ابرها در طول دنباله هواپیما می گردد. Distrail ها خیلی کمتر از کانتریل ها اتفاق می افتند برگردان از کتاب هواشناسی جیپسون استفاده از این مطلب با ذکر نام انجمن رهروان ارتش بلامانع است
  11. البته همیشه توان پروازی در کنار ایمنی پرواز باید مورد ارزیابی قرار گیرد که از این حیث نیروی هوایی بریتانیا در جهان سرامد است...
  12. یاد و خاطره شهید سرهنگ خلبان حسین طحان نظیف و شهید سروان خلبان مرتضی پورحبیب گرامی باد
  13. ثمین جان جناب شهرام اویسی در گردان 42 خدمت میکردند و از جمله خلبانانی بودند که در یکی از دسته های 4 فروندی حمله کننده عملیات کمان 99 هم حضور داشتند در این عملیات در دسته ای که شهید حق شناس لیدر ان و شماره دو جناب جدیدی شماره هم 3 جناب اویسی و شماره 4 هم جناب شیرافکن همتی بودند که هدف آنان هم بمباران پایگاه و فرودگاه ناصریه بود جناب شهرام اویسی اواخر خدمت خود در گردان آموزشی پایگاه هشتم شهید بابایی اصفهان خدمت میکردند و با هواپیمای F5-B وظیفه آموزش دانشجویان خلبانی - UpT (under-graduated pilot Training - برعهده داشتند
  14. طبق معمول یکی از دوستان در سایت میلیتاری دقیقا همین پست حقیر رو از انجمن کپی کرده و به نقل از سایت میلیتاری زده!! اگر از انجمن مطلبی کپی میکنید حداقل منبع ان رو هم ذکر کنید در سایر موضوعات هم چون خود من در ان سایت عضو هستم نیازی به سخنگو ندارم! کاربران این سایت هم قبلا در جریان سانحه F5-B پایگاه چهارم عینا نظر استاد مازندرانی عزیز رو با عنوان تکمیلی سوانح پایگاه چهارم به نقل از میلیتاری!! منتشر کرده بودند...
  15. بله همین طور هست.. بحث من این نیست که اصلا اظهارنظری نکنید کما این که در مورد تامکت در همین انجمن بحث شده و یکی از دوستان هم از حقیر سوالی پرسیدند که دلایلی که به ذهنم میرسید رو گفتم با توجه به مفروضاتی که از منابع مختلف به دست اورده بودم... در حالی که از گزارش تیم بررسی سانحه اطلاعی ندارم...کما این که در مورد سانحه تبریز توضیح دادم مطمئن باشید به محض این که بررسی ها تمام شود خواه ناخواه نتیجه ان در سایت های هوانوردی منتشر می شود... پس از این لحاظ نگران نباشید.... من ذکر کردم که شما در مورد هوانوردی صحبتی نکنید؟ خواهشا مطالب کلی رو به مباحث من ارتباط ندین... کما این که من هم در مورد صادرات روزانه نفت کشورمون انتقاداتی دارم و بیان میکنم حالا چون از خانواده صنعت نفت نیستم نمیتونم اظهارنظر کنم؟ اما بحث های تخصصی مربوط به نفت جزو مطالبی است که من هیچ وقت به طور قطعی درباره ان صحبت نمیکنم هرچند اطلاعاتم را از وزیر نفت گرفته باشم! چرا که دانش لازم و مطالعات مربوطه را ندارم...در حالی که بیش از صدها سانحه مرتبط با کارم را مطالعه کرده و با زوایای مختلف قصور خلبان و مهندس پرواز اشنا شده ام و سعی هم کردم بخشی از ان را برای دوستان در انجمن بیان کنم... بحث بر سر این هست که چرا این قدر قاطع و مصمم یک شخص خارج از مجموعه نهاجا خلبانانی را متهم می کند که در حال حاضر فرصت دفاعی ندارند! حقیر هم گفتم در این شرایط که هنوز اطلاعات خاصی مشخص نشده و بررسی سوابق هواپیما هم تمام نشده چرا خلبان را مقصر بدانیم و یا چرا پرسنل فنی را متهم کنیم؟ ان هم فقط صرف گفته ها و شنیده ها...