Welcome to رهروان ارتش

از اینکه انجمن ما را برای مطالعه انتخاب کردید از شما متشکریم. 

برای استفاده از امکانات انجمن و برقراری رابطه دوستانه با دیگر اعضا لطفا در انجمن ثبت نام کنید

با تشکر

artemis

دریانورد
  • Content count

    231
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3809 Excellent

About artemis

  • Rank
    ملوان سابق

Contact Methods

  • جنسیت مرد

Profile Information

  • شهر اهواز

Recent Profile Visitors

495 profile views
  1. بجز تفاوت هایی که جناب مدیر اشاره فرمودند باید اضافه شود که تکاروان دریایی ناوبرانی خوب و غواصهایی زبده هستند در حالی که دیگر تکاوران احتمالا به فن شنا آشنایی ندارند. اما از مرتب بودن لباس و پوتین و سر حال بودن افراد عکس بالا میشود حدس زد که اساتید مشغول تمرین دانش اموزان یا دانشجوهای پایور می باشند نه سرباز ( عکس آخر جناب حبیب )
  2. سلام و درود خدمت دوستان عزیز ناوبانیار دوم توپخانه بهروز محمدی شبانکاره از درجه داران ارشد ناو مین روب کرکس بود که هنگام شهادت سمت انتظامات ناو را بعهده داشت و سال 1365 بشهادت رسید. ناوگروه مین روب آن سالها در بندر هلیلیه مستقر بود که نزدیک نیروگاه اتمی بوشهر است قبلا در همین انجمن کمی به سانحه تیراندازی پرداختیم. شرایط جنگی روح و روان ادمیزاد را تخریب کرده آزار میدهد. برخی مشکلات روحی تا اخر عمر رزمندگان را همراهی میکند البته تحمل مشکلات در ادمها متفاوت است بستگی به این حقیقت تلخ دارد که آیا هم اکنون مازاراتی و پورشه سوار میشوند یا مصیبت شیرین یعنی پراید... متاسفانه شبانکاره ی دیگر بخاطر نمی اورم. موفق باشید.
  3. سلام برادر همه شناورهای ایران دستگاه های تهویه مطبوع دارند با مارکها و قدرت های مختلف که بسته به فضای داخلی شناور در آنها تعبیه شده است. اصلا بدون تهویه دریا نمیشود رفت. باور کنید ممکن است ماموریت بغلت خرابی همین دستگاه بظاهر معمولی لغو شود. از کولرهای دو تکه معنوان مکمل استفاده می کنند مثل هندیجان کلاس. حالا که بحث به اینجا کشید بد نیست یاداوری شود که تا اواخر دهه 70 میلادی مردم و بطبع آن ارتش خیلی از کشورها از وجود کولر و تهویه و هر نوع خنک کننده دیگر محروم بودند. ناوهای دلوار یا همان سیرجان کلاس را کشور پاکستان برای ما ساخت اما به محض ورود به ایران روی هر فروند 2 دستگاه ارکاندیشن مارک وستینگ هاووس نصب شد گرمای جنوب شوخی بردار نیست. ممکن است آدمیزاد تحمل کند اما در هوای مرطوب و داغ به دستگاه های الکترونیکی صدمه وارد میشود.
  4. دوستان گرامی علیرضا جان. آقا ثمین گل و جناب ارک انجل مهربان و عزیز. آقایان ما که همیشه در خدمت شما بودیم ( یعنی دکمه تشکر حساب نیست؟ ) در مراسم امسال برای اولین بار افتخار دیدار با خانواده های شهید محمد باقری و شهید کاظم شیروانی نصیب همه شد و پس از حدود 27 سال مجددا با جناب روشن صفت مهندس ماشین و جناب عباس صادقی مسِول دوربین 76 ملاقات کردیم از راست آقایان محمد حسین پارسایان عباس صادقی. کریمزاده. مهدی روشن صفت و جناب ناخدا عزت الهی اصفهان. تهران. شیراز. کرمانشاه. مازندران حضور در میان جمع صمیمی دوستان موجب افتخار بنده است. شک نکنید.
  5. فرزند شهید حمید قهرمانی
  6. دوستان سلام شاید تا حالا گفته نشده که دو نفر از خدمه ناو قهرمان سهند با این حقیر دوست و همدوره بوده اند شهید فرهاد خسروی راد (تصویر بالا) و جناب علی هویدا متولد و ساکن همدان (عکس پایین نفر وسط که ماکت و کتاب بدست دارد و بزنیم به تخته خیلی خوب مانده )
  7. با عرض سلام و درود فراوان خدمت یکایک دوستان عزیز مراسم سالگرد امسال از غروب شنبه 29 فروردین آغاز و تا نیمه های شب بطول انجامید، مراسم مثل سالهای گذشته در یکی از تالارهای ستاد نیروی دریایی ارتش برگزار شد. روز بعد خلاصه آن و مصاحبه هایی با جناب حسن پیمان و احمد کریمزاده که هر دو از بازماندگان جوشن هستند از شبکه های مختلف سیما پخش گردید از جمله شبکه ی خبر. شبکه 3 و شبکه استانی تهران. ضمنا" می توانید در لینک پایین تعدادی از تصاویر را مشاهده فرمایید که ظاهرا متعلق به خبرگزاری دفاع مقدس! می باشد. http://www.defapress.ir/Fa/News/45081
  8. با عرض سلام خدمت همراهان عزیز و گرامی اغلب دوستان با مراسم صبحگاه اشنایی دارند ولی متن پایین مربوط به قسمتی از مراسم شامگاه است که در گذشته قبل از پایین آوردن پرچم خوانده میشده. اگر خاطره و یا از نحوه اجرای مراسم اطلاع دارید لطفا از نوشتن آن دریغ نفرماید. با سپاس فراوان از جناب رضا صابری پیشکسوت عزیز که این متن مختصر و بسیار زیبا را در اختیار ما گذاشت و تشکر ازشما همراهان همیشگی (امانت داری و رعایت برخی مصالح واقعا سخت است دو جای نوشته القاب شاه سابق بود که با سه نقطه جایگزین شد با این حال حق ویرایش برای مدیران محترم محفوظ میباشد و در آخر توجه داشته باشید که نیایش خطاب به پرچم عزیز ایران است همچنین با ادبیات و ارزشهای ان دوران بهتر آشنا می شویم) نیایش ملوان درود بر تو ای خدای بزرگ که به ما جان دادی تا فدای ایران کنیم . درود بر پیامبران گرامی به ویژه پیامبر بزرگوار اسلام محمد بن عبداله (ص) که ما را به راه راست و مرگی شرافتمندانه رهبری فرمودند . ای خدای پستی و بلندی ها که امواج و بادها و طوفانها را بفرمان داری. ما جنگ اوران دریا. افسران درجه داران و کارمندان ایرانی که برای حفظ استقلال میهن عزیز خود در این ناوچه گرد آمده و زین آوند شده ایم . از میان سینه های فولادین سخت تر از فولادی که این ناوجه را در برگرفته است قلبهای خود را متوجه تو میسازیم . پروردگارا به ما قدرت و توانایی ده تا وظیفه خود را نسبت به .... و میهن عزیز خود انجام داده و تا آخرین قطره خون خود از کشور باستانی ایران نگه داری نماییم . پروردگارا پیروزی جاودان به پرجم ما ده . امر کن که امواج و بادها و طوفانها خدمتگزار او باشند و وحشت و ترس آنرا در دل دشمنان ما برانگیز. در تاریکی شبها آرامش و آسودگی به ملت ما اعطا و ما پاس داران دریا را که برای آرامش و آسودگی آنان شب زنده داری میکنیم یاری فرما . پروردکارا خانه های دور و عزیزان ما را از بلیات محفوظ بدار . پرودگارا روح شهدای میهن ما را آمرزیده دار . آمین به سلامتی ... ناوچه - هورا .
  9. سلام دوستان عید همگی مبارک با اجازه جناب نیک پیام عزیز بنده از یک فروندش اطلاع دارم که از قضا ناوچه موشک اندازی بود که در جنگ اول خلیج فارس به ایران پناهنده شد. نقشه های ناوبری در بایگانی اتاق کاپیتان را دیدیم مهم ترین نکته ای که جلب توجه میکرد احتیاط بیش از حد آنها در انتخاب مسیر بود بر خلاف ناوچه های ایران که روز و شب در خلیج فارس به انجام ماموریت های مختلف می پرداختند این یکی خیلی دست به عصا دریانوردی کرده بود اولا تا جایی که امکان داشته نزدیک به سواحل کشورهای جنوبی حرکت میکرده. دوما فقط در تاریکی شب ادامه مسیر میداده و روزها در بنادر عربی پنهان میشده ماموریت ناوچه اوزا دقیقا کشور یمن بود و دریانوردی انها بخاطر احتیاط بیش از اندازه چندین هفته طول کشیده. از یمن تا عراق حداکتر 2 روز راه بیشتر نیست.
  10. منبع: وب سایت "تاریخ ایرانی" به نقل از: - 1. نقد و بررسی روند پایان جنگ، محمد درودیان، انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران 2. امید و دلواپسی، کارنامه و خاطرات اکبر هاشمی رفسنجانی، سال ۱۳۵۹، نشر معارف انقلاب 3. تاریخچه نیروی دریایی ایران، محمدحسین جهان‌پناه، مجله تخصصی الکترونیک صنایع هوا و دریا 4. تاریخ دفاع مقدس، اسماعیل منصوری لاریجانی، انتشارات بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس جناب نظری عزیز سلام وجدانا به لیست بلند بالای منابع نگاه کنید بعنوان مثال ان مرکز مطالعات و تحقیقات ! یا نشر معارف و انتشارات بنیاد حفظ آثار... حتما بودجه هم دارند البته به ما چه مربوط است مسئله اینجاست که هیچکدام فرق بین هوادریا و هوانیروز و گستره عملیاتی آنها را نمی داند مسئله بودن یا نبودن نیست مشکل سطح آگاهی و معلومات این همه ادم است. . . . بله عزیزم اشکال، تحریفی است که در نتیجه سطح معلومات و ... آقایان بوجود می اید.
  11. با عرض سلام و درود فراوان خدمت همراهان عزیز و گرامی . جناب لطافتی عزیز از شما سپاسگزاریم که از ناو همیشه جاوید سهند یاد کردید. شهید حمید قهرمانی در پادگان حسن رود آموزش تخصصی توپخانه دیده بود و روز درگیری مسئولیت قبضه 35 میلیمتری اورلیکن را بعهده داشت. این روزها همه سعی میکنند گلیم خود را از آب جمع کنند یا کلاهشان را محکم بگیرند تا باد آن را نبرد اما شما بهتر میدانید که زمان جنگ اینطور نبود. بله در حالی که ناو سهند در آتش می سوخت شهید قهرمانی از بالای توپ پایین نیامد و تا لحظه آخر به رگبار شلیک ادامه داد تا اینکه موشک به قبضه اصابت کرد و او را بشهادت رساند . منظورم این است که اگر شهید قهرمانی اراده میکرد و در اب می پرید شاید تا امروز زنده می بود اما شان و شخصیت و منزلت رزمندگان در ان ایام با آدم هایی که این روزها می بینیم از بنیاد تفاوت داشت. روحش شاد
  12. جناب اقبالی عزیز. دوست دریادل و صمیمی و خوبم، همانطور که میدانید بین دریانوردان یک حس مشترک وجود دارد که ناشی از طبیعت و خصلت کار روی دریاست خداوند را هزاران مرتبه شکر می کنم که افتخار آشنایی با شما، اساتید فن، دوستان با سواد و علاقه مند به آب و خاک میهن نصیب این حقیر کرده است براتی ارادتمند و کوچک شماست نه بیشتر و تا کنون از این جمع صمیمی خیلی چیزها یاد گرفته است اما 7 آذر امسال تصویر سی کینگ 301 هم در میان رو نمایی ها منتشر شد حالا که موضوع مربوط به هوا دریاست بد نیست یاد آوری شود که سال گذشته در چنین روزهایی از این هلی کوپتر رو نمایی شده بود.
  13. به ترتیب. تیران. ماهان. پروین. بهرام دو واحد اول سمت راست ناوچه های 85 تنی از کلاس کیوان و دو واحد سمت چپ 100 تنی کلاس پروین می باشند . تیران همان ناوچه معروفی است که از حمله عجیب 7/26/ 1359 با خسارت زیاد و تقدیم 14 شهید جان سالم به در برد ولی هم کلاس دیگرش مهران همان روز جاوید شد و 31 شهید دیگر به خلیج فارس و ایران تقدیم نمود. برای اطلاعات بیشتر به موضوع پایین مراجعه فرمایید. http://rahrovan-artesh.ir/topic/987-%D8%B4%D9%87%D8%AF%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%AA%DB%8C%D9%BE/
  14. آخرین عکسی که شهید باقری دوربین به دست دارد به احتمال زیاد کنار پل فرماندهی ناو مین روب ریاضی گرفته شده است سرکار خانم باقری 7 آذر بر شما و خانواده محترم و همه دریا دلان مبارک باد
  15. عقاب سپیدکوه عزیز حضور مجدد شما را در جمع دوستان قدیمی خیر مقدم عرض میکنم امروز یک اتفاق جالب افتاد، بعد از حدود 20 سال شماره تلفن آخرین فرمانده ام را پیدا کردم . همانطور که میدانید دهه هفتاد از تلفن همراه خبری نبود. همین امروز دم ظهر با شوق زیاد شماره آقای صدیف مومنی را گرفتم تلفن ایشان تا جواب دهند دو سه مرتبه ای زنگ خورد سپس از ان طرف خط در استان اصفهان گفتند بفرمایید، عرض کردم سلام کاپتان... باور کنید هنوز این دو کلمه از زبان بنده کاملا خارج نشده بود که با خوشحالی و خیلی پر حرارت گفت چطوری فلانی ! خلاصه زمان از دستم در رفت شاید یک ساعتی با هم حرف زدیم بله دوست خوبم روابط دریانوردان این طوری است. برخی از این دوستی ها تا آخر عمر دوام پیدا می کنند البته نه با همه که شما بهتر میدانید. در مورد تعداد لانچرها توضیحات کامل است فقط یک نکته را هم بنده اضافه کنم حالا که زمان صلح است اگر لانچرها را در انبار با دمای کنترل شده و رطوبت معین نگهداری کنند خیلی بهتر است تا در واحد شناور که دچار فرسایش می شوند عقاب سپیدکوه عزیز خیلی خوش آمدید.