Welcome to رهروان ارتش

از اینکه انجمن ما را برای مطالعه انتخاب کردید از شما متشکریم. 

برای استفاده از امکانات انجمن و برقراری رابطه دوستانه با دیگر اعضا لطفا در انجمن ثبت نام کنید

با تشکر

Babak

کاربر
  • Content count

    460
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

7081 Excellent

About Babak

  • Rank
    کاربر با سابقه

Contact Methods

  • جنسیت مرد

Recent Profile Visitors

643 profile views
  1. تقریبا در سرتاسر جهان، بخصوص در غرب و کشورهای پیشرفته، مورخان غیر وابسته به نیروهای مسلح، دولتها و... با بودجه شخصی خود اقدام به ثبت و حفظ تاریخ میکنند و در این میان دولتها ارتش ها و موسسه های تاریخی و حتی دانشگاهها و اندیشکده ها با در اختیار قراردادن ابزار تحقیق چون اسناد تاریخی و همچنین کمک های مالی و اختصاص بودجه های تحقیقاتی به آنها یاری میرسانند. در کشورهای اروپای شرقی به علت مشکلات اقتصادی و نبود بودجه خود اشخاص بیشتر در این زمینه فعال هستند و انتظار کمک مالی هم ندارند.
  2. کبراها را هم دیدیم راکتهایشان 100 متر 200 متر خطا میخورد، تازه همگی هم جمعی مرکز آموزش وطن پور. از اصفهان هم که اف-7 فرستادند اما دو کابین اف تی 7 چون پول بنزین ندارند و میخواهند ساعت خلبان دوم رو هم پر کنند بیاید یک لو پس روی محل رزمایش بزند و بگویند خوب این هم یک رزمایش تمام عیار. لذا به همین دلایل تمامی مسئولیت برعهده آن توپ 23 میلیمتری میبباشد، که باید از حضورشان در رزمایش که از حضور فرمانده کل هم موثر تر است سپاسگذار باشیم.
  3. 37 سال گذشته یک کلاهخود درست و حسابی برای سرباز ها نتوانسته اند بخرند یا بسازند. هنوز کلاههای دو کیلویی بر سر میگذارند. نه جلیقه ضد گلوله نه تجهیزات انفرادی مدرن. جیپهای شهباز قدیم را بدنه اش را عوض کرده اند اسم گذاشته اند سریر. در قرن 21 که قرن تهدیدات بمب کنار جاده ای علیه ستون های مکانیزه و زرهی هست اینها جان سربازان را با سوار کردن بر جیپ ویلیز قدیمی به خطر می اندازند، حالا اسمش را گذاشته اند سریر.
  4. کاملا درست میفرمایید متعلق به هواپیمایی ژاندارمری میباشد.
  5. آن چیزی که بین لانچر موشک که میتواند به شکل پرتابی باشد (مثل خا 58 که دو بازوی بسیار قوی درونش دارد) یا بشکل ریل موشک را پرتاب کند قرار میگرد آداپتور نام دارد. missile rack آن شیاری هست که در موشکهایی که به شکل ریلی پرتاب میشوند مثل سایدویندر ابتدا و انتهای موشک را تا زبان جدا شدن کامل از لانچر به بلانچر نگه میدارد (در حین حرکت به سمت جرو با کمک رانش راکت موتور).
  6. در acig یک روم مخفی دارند که فعال نیست و عده ای محدود دسترسی به آن دارند. کسانی که تام کوپر قصد داره از اونها بهره ببره برای نوشتن کتابهاش. یک نفر فکر کنم همین احمد رشدی (خوبه اسمشو سلمان رشدی نزاشته تام کوپر) که همان احمد صدیق است و یک نفر خلبان تقلبی اف-14 که آخر نفهمیدیم کی بوده (آقای مازندرانی میگفتند یکی از خلبانان فراری بوده) خود تام کوپر هم میگفت بعدا فهمیده متخصص سیمولاتور تامکت بوده. شروع کرده بودند به داستان سرایی در مورد جنگ. این مطالب را سالهای بین 2003 و 2005 یا 2006 فرستاده بودند. احمد صدیق که نفر فنی بوده و مسئول بررسی سوانح یکی از پایگاه های نیروی هوایی عراق که اگر اشتباه نکنم کرکوک بوده. چون تام کوپر کمتر به افسران سابق عراقی دسترسی داشت، لذا پس از بازداشت احمد صدیق در سوریه و پس از زندانی کردنش، دیگر این تام کوپر هر چه از هرجا گیر می آورد چه دروغ و چه راست منجمله تخیلاتش در مورد نیروی هوایی عراق به این بنده خدا نسبت میداد. اون هم که دستش کوتاه و اصلا توی زندانهای اسد چیزی غیر از شکنجه نداشته، دیگه روحش هم خبرنداشته که بیاد بگه من اینها رو نگفتم.
  7. متاسفانه شخص تام کوپر آن چیزی که 100% از نفر عراقی میشنید را در مطالبش استفاده نکرده و بعضا اقدام به خلق کاراکترهای خیالی مینمود و با استفاده از کتابهایی که در مورد مثلا هواپیمای سوخو 22 داشت اقدام به داستان پروازی از زبان کارکترهای خیالی مینمود. لذا بسیار دشوار است تا بشود فهمید کدام بخش از کتابهایش که با دیگران نوشته است صحت دارد و کدام بخش اشتباه است. به عنوان مثال به مراتب از پسوند "کی" در انتهای مدلهای مختلف سوخو 22 استفاده کرده است در صورتی که تنها سوخو 22 یو ام 3 "کی" داریم که آن "کِی" به معنی مجهز بودن سوخو 22 یو ام 3 به موتور آ اِل-23 اِف - 13 میباشد.
  8. تفاوت جانبازان ارتش و سایر ارگان ها در این است که این عزیزان پس از بازنشستگی یا خروج از خدمت به سمتهای مدیرعاملی شرکتهای خصوصی، شبه خصوصی و دولتی در انتخاب نمیشوند و پس از مدتی حقوق بازنشستگی شان را هم قطع میکنند.
  9. جمعی تیپ 65 نوهد میباشند ایشان و اینطور که از تصاویر پیداست دستش آسیب دیده است. این فرمانده ارتش هم به دلیل سیاستهای روز ج.ا.ا. مجبور است حتی کسی که انگشتش در این جنگ شکسته است جانباز معرفی کند تا از قافله عقب نماند و بودجه ارتش به جیب دیگران نرود. اعزام نیرو هم بخشی از این برنامه بود تا جلوی مانور تبلیغاتی سایر ارگانها را که با اعزام نیروهای غیر متخصص که جز شهادت کار دیگری بلد نیستند بگیرد تا بودجه های امنیتی و دفاعی کشور تمام و کمال صرف آنها نشود.
  10. روسیه برای یک هدف در سوریه جنگید و آن هم حفظ منافعش در غرب این کشور یعنی پایگاه دریایی تارتوس و تاسیسات نظامی لاذقیه بود تا بتواند تسلط خود را در دریای مدیترانه جهت رقابت با انگلستان حفظ نماید، برای روسیه ادامه جنگ سوریه نعمت بوده و هست، زیر از ابتدای شروع جنگ روسیه با هزینه های ایران میلیاردها دلار تسلیحات نظامی را به ارتش سوریه فروخت. همچنین روسیه با اقتصاد ورشکسته اش و وضعیت شکننده سیاسی که پس از تجاوز به خاک اوکراین و تجزیه آن برای این کشور بوجود آمده است، توانایی فداکاری برای سیاستهای قدرتهای کوچک منطقه ای که با یک دیگر بر سر اثبات هژمونی (Hegemony) یا نفوذ سیاسی و استراتژیک خود برای اهداف سیاسی و مذهبی خود میجنگند ندارد. تلاش عربستان برای فروپاشی هلال شیعه و تلاش ایران برای حفظ آن برای روسیه هیچ اهمیتی ندارد و لذا ریسک نمیکند تا خودش را در مجامع بین المللی در معرض حمله سیاسی غرب قرار دهد آن هم برای کشوری که بودجه نظامی آنچنانی ندارد تا چند دانه تانک تی 90 از روسیه بخرد. بعنوان مثال در اوایل فروردین امسال هیاتی از وزارت دفاع ایران عازم مسکو شدند و ملتمسانه خواستار تحویل حداقل یک سامانه اس 300 به ایران شدند، از سوی دیگر یک هیات دیگر از اسراییل عازم مسکو شد و با توجه به اینکه روابط مسکو و تل آویو مهمتر از روابط با تهران است و سود بیشتری دارد مسکو قول داد تا زمان فعال شدن نخستین اسکادران اف-35 نیروی هوایی اسراییل هیچ موشک اس 300 تحویل ایران ندهد. لذا چهار تکه آهن پاره و رادار و پاور زمینی تحویل ایران دادند تا دلش را به آن خوش کند و در رژه به نمایش درآورد . پیشتر نیز مسکو چنین رفتاری با ایران داشته است بعنوان مثال در بحث پشتیبانی از ناوگان سوخو 24 و میگ 29 نهاجا و همچنین ارتقا آنها بر اساس اسناد موجود در ویکیلیکس در مورد مذاکرات مخفیانه سران اسراییل و رئیس جمهور و نخست وزیر وقت روسیه در سال های 2007 و 2008، بارها روسیه به اسرااییل اطمینان خاطر داده است که ناوگان سوخو 24 و میگ 29 نیروی هوایی ارتش ایران فاقد آمادگی رزمی 100% میباشند و تهدیدی برای اسراییل محسوب نمیشوند. امروز نیز آسمان سوریه برای هواپیماهای نیروی هوایی اسراییل جهت حمله به نیروهای حزبالله بی دفاع است و این امر بر اساس هماهنگی های بین مسکو و تل آویو صورت گرفته و میگیرد. اما چنانچه تل آویو خطری برای تاسیسات طارطوس و لاذقیه و منافع روسیه ایجاد نماید، با پاسخ سرسخت نیروی هوایی روسیه مواجه میشود. باید پذیرفت در این جهان همه کشورها به فکر منافع ملی جوامع خودشان هستند و کسی نقش خیر یا قیم کشور دیگری را بدون داشتن منافع نمیپذیرد. اگر آمریکا به عراق و افغانستان لشکر کشی کرد برای آوردن دموکراسی و مبارزه با تروریسم نبود، بلکه برای منافع جمهوری خواهان و همچنین جلب کردن توجه اذهان عمومی به این دو کشور جهت پوشاندن فعالیتهای تروریستی عربستان سعودی بود. همینطور که امروز مشاهده میکنیم آمریکا بر طبل صلح بین طالبان که تروریست بودن آن بر کسی پوشیده نیست با دولت افغانستان میکوبد. اگر داعش قدرست سیاسی در سوریه در دست داشت چنانچه پایگاههای طارطوس را دست نخورده برای روسیه باقی میگذاشت، امروز روسیه متحد داعش بود، یا اگر داعش فروش نفت به انگلستان و آمریکا را در صورت قدرت گرفتن در عراق و سوریه اولویت سیاست خود قرار میداد، امروز همچون عربستان سعودی از متحدین آمریکا و انگلستان بود. حقوق بشر، تروریسم و صلح جهانی شعاری بیش نیست در راستای رسیدن به منافع قدرتهای منطقه ای و فرامنطقه ای. در این راستا کتابی در دست تدوین دارم که در چندماه آینده به چاپ خواهد رسید اگر دوستان علاقه مند هستند تا در مورد عملیاتهای هوایی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای بر علیه داعش بدانند و در مورد سیاستهای روسیه مطالعه کنند میتوانند این کتاب را تهیه کنند. با نام The Air Power on Terror: The Role of Airpower in the war against ISIL in Iraq, Syria and Libya https://www.amazon.co.uk/Air-War-Terror-Airpower-Against/dp/1911096532/ref=sr_1_5?ie=UTF8&qid=1463481479&sr=8-5&keywords=Babak+Taghvaee
  11. به هرحال این نیرو را چون آجر اولش را کج گذاشته اند بیشتر از آن چیزی که هست حتی اگر دهها میلیارد دلار بودجه به آن اختصاص دهند نخواهد شد. تحریم، سوء مدیریت و مشکلات ساختاری از عوامل اصلی عدم رشد این نیرو در طول حیات کوتاه خود بوده است.
  12. نگران نباشید نیروی هوافضای سپاه در حال کوچک سازی بوده و ناوگانش توسط هواپیمایی پویا و خدمات هلیکوپتری یاس مورد بهره برداری قرار گرفته اند. حتی 8 ماه پیش پیشنهادی به شرکت پویا جهت اجاره تفریحی سوخو 22 های دو کابین نیروی هوافضا به ثروتمندان اروپایی داده شد و حتی برخی از مدیران هم موافقت کردند. که البته کار بدی نیست نیروی هوایی اوکراین هم چنین میکرد تا هزینه های اورهال هواپیماها را تامین کند، اتفاقا یکی از دوستان قدیمی بنده نیز مدیر شرکتی بود که علاقه مندان میتوانستند از طریق آن برای پرواز با سوخو 27، میگ 29، سوخو 25، و.... ثبت نام کرده و در پایگاه مورد علاقه شان پرواز کنند، طرفدار هم در دهه 90 و اوایل دهه 2000 میلادی زیاد داشت.
  13. از دوستان خواهشمندم جهت احترام به حقوق صاحب اصلی اثر چه تصاویر و چه آثار هنری اقدام به حذف واتر مارک ننموده و چنانچه واترمارکی بر روی اثر میباشد از زدن واترمارک انجمن خودداری کنند.
  14. اشتباه خلبان و سرعت بیش از حد برای عقب نماندن از دسته پروازی. 5 ثانیه Overspeed بوده و صدای هشدار Overspeed Overspeed در CVR/ FDR ضبط شده است.
  15. طناب جهت مهار کردن ملخ است تا با وزش باد نچرخد، و گونی ها نیز از چپ شدن هلیکوپتر در صورت وزش باد جلوگیری میکند.