Welcome to رهروان ارتش

از اینکه انجمن ما را برای مطالعه انتخاب کردید از شما متشکریم. 

برای استفاده از امکانات انجمن و برقراری رابطه دوستانه با دیگر اعضا لطفا در انجمن ثبت نام کنید

با تشکر

عقاب سپیدکوه

کاربر
  • Content count

    109
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1349 Excellent

About عقاب سپیدکوه

  • Rank
    کاربر فعال

Contact Methods

  • جنسیت مرد

Profile Information

  • شهر خرم آباد

Recent Profile Visitors

455 profile views
  1. مهندس جان علت نو بودنش اینه که واقعاً نو هستش بدنه صددرصد جدید و ساخت داخله و تازه هم از کارخونه اومده البته بیست تا پرواز آزمایشی تا قبل رونمایی داشته
  2. البته پره های چرخان وقتی توی آب قرار گرفتن دیگه بهش فن نمیگن، پرابلر ( پروانه) میگن
  3. سلام طرحی که شما گفتین با ترم تخصصی بوتراستر در کشتی های تجاری و حتی یدک کشها استفاده میشه برای شناورهای نظامی خیلی محدودیت ایجاد میکنه برای یگانهای رزمی معایبش بیش از مزایاشه
  4. سلام درباره ریورس کردن انجین برای فرار از مهلکه، متاسفانه شدنی نبود وقتی ناوچه دماوند گیرافتاد موتورش خاموش بود و شافت و پروانه بین سنگهای موج شکن گیر کردن، هیچگونه امکان ریلیز شدن با انجین موومنت وجود نداشت و اما تلفات ماجرا وقتی ناوچه وضعیتش رو اطلاع داد برای عملیات رسیکو و بعنوان تیم امدادی و پشتیبانی چند قایق به سمت ناوچه حرکت کرد یکی از جی می نی ها که توسط دوتا از بهترین تکاورامون و فرمانده یگان تکاور منطقه به ناوچه رسید طبق دستور برای بررسی وضعیت و امکان رهایش ناوچه به فضای بین ناوچه و موج شکن نزدیک شد دریای وحشتناک خراب، شرایط اشدید شده با گیرافتادن ناوچه نزدیک موج شکن باعث شد قایقا این عزیزان واژگون بشه و موج این عزیزان رو به صخره ها بکوبونه فرمانده یگان تکاور بشدت مصدوم شده و به کما رفت، دو عزیز دیگه هم متاسفانه ازدست رفتن، پیکر پاکشون چند روز بعد پیدا شد روحشون شاد
  5. متاسفانه این تحمیق عوام الناس ریشه طولانی و تاریخی داره یه روزایی فکر میکردم این بزرگنمایی کار جمهوری اسلامیه! اما بعد یکی از دوستان تصاویر و اسنادی منتشر کرد از روزهای ورود واسپرها به ایران، همون روزها هم اینا رو بعنوان ”ناوشکن” معرفی کردن!! ببرو پلنگ و ارتیمیس شدن ناوشکن سنگین!!! سام و زال و رستم و فرامرز و سایر حضرات شاهنومه شدن ناوشکن سبک!!! و این لقلقه و تخم لق از همون روزها افتاد توی دهن همه، خانواده پروژه موج هم که از همین کلاس و تیروطایفه ان و عذرشون هم بشکل تاریخی و مستند و مستدل موجه و پذیرفتنیه! بعدشم با خرید قایقهای گشتی کلاس کمان جارزدن ”ناوچه”! و این استاندارد خودساخته مثه یه کلاه بوقی مضحک رو سر نیروی دریایی موند و هنوزم موندگاره! دراین وانفسای دلقک بازی تاریخی! امیر سیاری دوست داشتنی هم اومدن و یه استاندارد جدید بهش اضافه فرمودن و به هرشناور با قابلیت پذیرش بالگرد و نه حتی قابلیت حمل بالگرد گفتن ”ناوبالگرد بر”!! الله اکبر!!!! خلاصه اوضاعیه! در کلاس زیر سطحی که وضع بمراتب بدتره و اوج فاجعه اییم، جناب تیمسار سیاری مرحمت کرده و نطقی فرمودن که زیردریایی های سبک تهاجمی دیزل الکتریک کلاس طارق شدن فوق سنگین!! تا مینی زیردریایی های میدجت ریره میزه کلاس غدیر بشن زیردریایی سبک!!! اگه از بکار بردن کلمه ناوشکن شاکی هستیم باید بدونیم از کجا آب خورد و کی این تخم لقو انداخت رو زبون همه
  6. با سلام بحث کیفیت و استاندارد ساخت ناوچه های سری جماران جداست و در برخی فاکتورها با استانداردهای روز دنیا فاصله داره کاملاً هم معقوله چون این شناورها در حقیقت کپی کمی تغییر داده شده واسپرهامون هستن (ناوچه های پاسور کلاس الوند) اما مباحث استاندارد ساخت تاثیری در حادثه رخ داده نداشتن، نه در رخ داد این حادثه و نه در ادامه اون هرشنانر دیگه با سایز و اندازه و تناژ دماوند هم در اون وضعیت و شرایط و حالت قرار میگرفت دیریا زود میشکست حالا ممکن بود یک روز زودتر یا دو روز دیرتر اما در نهایت میشکست بالاخص با دونستن اینکه تا حدود یه هفته ده روز بعد شکستن دماوند هم وضعیت دریا آروم نشد و بدتر هم شد نکته دیگه اینکه شکست و ترک ورداشتن دماوند از روز دوم شروع شد و در روز سوم ترک و شکاف بزرگ بدنه بوضوح قابل روئیت بود
  7. ماجرای دماوند رو باید چند تیکه کرد: پیش از ماجرا رخ دادن ماجرا لحضات اولیه ماجرا ادامه ماجرا و انتهای اون نقاط مثبت و منفی زیادی دراین بحث بود که منهای بحث ایمنی و عدم قبول ریسک از دست دادن نفر (بعد از روز اول سانحه) و تخلیه نفرات و تجهیزات که شق مثبت قضیه رو شامل میشن درمابقی موضوعات عموماً یا عملکرد منفی داریم یا درنهایت خنثی! چه بحث پوشش خبری و اطلاع رسانی که مث همیشه ملغمه ای از اطلاعات صحیح و ناصحیح و شعارهای همیشگی بود، چه بحث مدیریت بحران، چه بحث عملیات نجات (که بعنوان نمونه در خود سانحه ما تلفات نداشتیم اما در بحث امدادونجات دو کشته و یه مجروح شدید داشتیم)و صد البته مباحث نظم، انضباط، بازرسی، مدیریت و آموزش بهمچنین بحث پذیرش نقدها و پیشنهادها که بشکل ذاتی و تاریخی و نهادینه شده با فرهنگمون! همیشه دربرابرشون جبهه میگیریم و حاضر نیستیم هیچ دیدگاه و نظری خلاف اون باور خودمونو قبول کنیم پوزش بابت به درازا کشیدن سخن
  8. این اتفاقیکه برای دماوند رخ داد ربطی به بدنه یا ماشین آلات دماوند نداشت که بگیم طراحی رو عوض کنیم، حتی ربطی به کیفیت ساخت هم نداشت!! یک خطای صددرصد انسانی ناشی از عدم آموزش، نظم و انضباط فردی و پرسنلی و حماقت محض دو سه نفر بود در ادامه وقتی دماوند بین سنگهای موج شکن گیر کرد دو راه وجود داشت یکی خلاص کردن دماوند از گیر رخ داده که ریسک از دست دادن نفر در این عملیات بالای نوددرصد بود برای همین بیخیالش شدن دوم کنترل صدمات وارده با تاخییر. انداختن اثرات سیکلیک تنشنهای وارده به دماوند بود یعنی عملاً اون بحث فتیک رو به تاخیر بندازن در این زمینه کوتاهی کردیم بشخصه با یکی از دوستان حاضر درصحنه تماس گرفتم و چندتا راهکاری که به ذهنم میومد رو ارائه کردم، دست برقضا ایشون هم با من هم عقیده بود منتهی چرا و به چه دلیلی کسی توجهی نکرد برام جای سواله هنوز هم معتقدم میتونستیم دماوند رو بدون دوتیکه شدن بیرون بیاریم کافی بود یکی دوهفته شرایط رو مدیریت میکردیم تا وضعیت دریا آروم میشد بعد براحتی دماوند رو میتونستیم آزاد و شناور بکنیم منتهی چرا حضرات به پیشنهادها توجهی نکردن؟ الله الاعلم!
  9. کاری. ندارم که درنهایت برای لاپوشونی کردن قضیه رو میندازیم گردن ماشین آلات و میگیم مثلاً انجین فیل یا استیرینگ فیل!!!(اونم در حالی که دماوند دو استیرینگ اصلی و دوتا حالت اضطراری داره همچنین تک انجینه نیست که بگیم با رفتن موتور کنترل رفته!!!) درگوشی خدمتتون عرض کنم این فاجعه صددرصد خطای انسانی بود حتی نودونه درصد هم نه بلکه صددرصد(درست مثه سقوط هوادیمای ای تی آر شرکت آسمان) برلی پیشگیری از رخدادن همچین سوانحی باید در مبحث گزینش برای استخدام، آموزشهای پیش از خدمت، آموزشهای حین خدمت، بازرسی های دوره ای، نظم و انضباط پرسنلی و یگانی و همچنین مسائل مدیریتی و معیشتی بازنگری اساسی بکنیم
  10. سلام و درود دوباره برای نظر قطعی دادن درباره دو سوال مطرح شده بالا دسترسی به خیلی از فاکتورها لازمه، بررسی و تجزیه وتحلیل سوانح چه هوایی و چه دریایی یکی از تخصصهای علمی و پیچیده است و به این راحتی نمیشه در این زمینه ها نظر داد، خیلی فاکتور و عامل باید درنظر گرفته و تحلیل بشن که ما به بالای نوددرصدشون. دسترسی نداریم بر. روی کاغذ و به شکل عددی طبعاً اگر یک شناور کوچکتر در اون وضعیت قرار میگرفت احتمال شکستن و دو تیکه شدنش کمتر بود، هرشناور بزرگتر از دماوند در اون وضعیت قرار میگرفت و همون شرایط براش پیش میومد بمراتب زودتر از دماوند دو تیکه میشد منتهی بحث بهتر اینا چطور میشه جلوی تکرار این اتفاق رو گرفت؟
  11. درباره اخبار مربوط به غرق شدن دماوند خدمتتون عرض میکنم که همه شایعه است و دماوند به داک منتقل شده برای بازسازی و صدالبته وعده هایی درباره ارتقا و بهسازی هم داده شده، بنا به فرموده فرماندهان دماوند با افزایش در توانایی ها به دریا بارخواهد گشت فرمانده نیروی دریایی خبر از پایان بازسازی بدنه تا انتهای سال جاری داده که به نظر خیلی خوشبینانه میاد (ما هم امیدواریم صحت داشته باشه اما باور بازسازی در این مدت کمی مشکله)
  12. سپاس بابت ”خوش بازگشت گوئیت!” و اما درباره حادثه تلخ دماوند; متاسفانه نمیتونم درباره این موضوع صحبت کنم، همونطوری که خودتونم میدونید برای بررسی یه سانحه باید همه جنبه ها و نکات حتی موارد مقدم به حادثه مو به مو سنجیده بشهو متاسفانه درشرایط فعلی امکانش نیست انشا الله اگه عمری بود بعد بازسازی و عملیاتی شدن دوباره دماوند اونوقت میاییم و حادثه رو بررسی میکنیم اما درباره بحث افول مباحث نظم، انضباط، آموزش و بازرسی در ارتش واقعاً میشه یه بحث جامعی رو مطرح کنیم فعلاً که سرم خیلی شلوغه، داریم کشتی رو آماده میکنیم برای تعمیرات سنگین ادواری از آب بکشیم بیرون و وقت خالی زیاد گیرم نمیاد اما اگه فرصتی شد با کمال میل با همکاری سایر دوستان این مبحث رو بررسی میکنیم مبحثی که تاریخچه اش برمیگرده به بهمن پنجاه و هفت به بعد!!!
  13. خدا خیربده این همشهریتون دریادار سیاری رو! یه استاندارد من درآوردی واسه خودش توی نداجا باب کرده که اصلاحش هیهاتی میخواد! الان هرقایقی که روش توپ و موشک باشه ناوشکنه و هر شناوری هم که روش پد بالگرد باشه بالگرد بره اینکه ناو بالگرد بر چیه،استاندارداش چیه، چه تناژی داره، چه استراکچری داره، چه سایزی داره، چه توانایی و قابلیتی داره و چه ماموریت هایی میتونه انجام بده هم اصلا مهم نیست! فقط کافیه شما یه پد بالگرد رو شناورتون داشته باشین یا دسته کم نقاشیش کنین روی یه دکتون دیگه شناورتون میشه بالگرد بر!! این توهمات و افسانه سرایی ها رو دریادار سیاری (که بشخصه خیلی هم دوسش دارم و براشون احترام قائلم) با رونمایی از جماران انداخت رو زبون مطبوعات الانم واژه های راهبردی، فوق مدرن، لبه تکنولوژی، رادار گریز و نانو تکنولوژی پیش نیاز خبر در مورد هر ساخته داخلیه حتی اگه آفتابه لگن مسی باشه به اینا دو اصطلاح دریایی ناوشکن سنگین و بالگرد بر رو هم برای یگانهای سطحی اضافه کنید دیگه مساله حله
  14. با سلام اجازه بدین با متنتون مخالفت بکنم این دستاوردها نه تنها روزانه و خلق الساعه نیست که برعکس خیلی هم زمان بر و درباره زمانی بمراتب طولانی تری نسبت به حالت استاندارد دارن پیگیری میشن کافیه سرنوشت زیردریایی فاتح رو یه مرور سطحی بکنید ببینید چندسال از رونمایی و به آب اندازی و خبر عملیاتی شدنش در چند ماه آینده !!! منتشر شده اما سالهاست همچنان چشم براهیم! انشا الله که اینبار بدون ایرادهای فراوانی که بهش گرفته شده بود عملیاتی بشه و اما سرنوشت دماوند،; تا زمانی که بحث آموزش، نظم، انضباط و نظارت در بین پرسنل ما بالاخص رده های پایین نهادینه نشه آش همینه و کاسه هم همین! حتی باید منتظر فراتر از حادثه دماوند هم باشیم وقتی یه درجه دار در کمال خونسردی و بدون هیچ دغدغه ای میاد و آیین نامه ها و دستورالعملها و نظم و دیسیپلین کاری رو به فلان مبارک میگیره و باعث به آه عظمی رفتن یه شناور نظامی میشه و بازم سه قورت و نیمش باقیه، انتطار پیشرفت و کاهش سانحه عملاً خیالبافی خامه نیاز فوری و شدید و اساسی به بازبینی مباحث آموزش، نظم، انضباط و بازرسی داریم کاش میشد درباره سانحه تلخی که برای دماوند رخ داد بدون گرفت و گیر و پرده پوشی حرف میزدیم تا دوستان متوجه میشدن چطور اشتباه فردی یه شخص میتوته منجر به همچین دیزاستری بشه
  15. فقط خدا رحم کرد که خارک بعد اینهمه مدت به این ماموریت اعزام شد والا معلوم نبود چه بلایی سر سبلان میومد