Welcome to رهروان ارتش

از اینکه انجمن ما را برای مطالعه انتخاب کردید از شما متشکریم. 

برای استفاده از امکانات انجمن و برقراری رابطه دوستانه با دیگر اعضا لطفا در انجمن ثبت نام کنید

با تشکر

Sign in to follow this  
Followers 0

خلبانی 214 سخت تر از خلبانی کبری است !

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، تیزپروازان هوانیروز با آغاز جنگ تحمیلی و در عملیات‌های مبارزه با ضدانقلاب، ۶۰ هزار ساعت پرواز عملیاتی داشتند و ۴۴ شهید را در آن برهه زمانی حساس تقدیم انقلاب کردند.

در زمان جنگ تحمیلی نیز ۲۴۶ شهید و ۶۰۰ جانباز در طول ۳۰۰ هزار پرواز عملیاتی به انقلاب اسلامی تقدیم کردند.

در حوزه‌های سدسازی، مخابرات، مأموریت‌های مردم‌یاری، انتخابات و جابجایی مقامات شرکت فعال داشته‌اند.

این‌ موارد گوشه‌ای از خدمات و رشادت‌های هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران بعد انقلاب و در هشت سال دفاع مقدس بود.

به همین مناسبت بر آن شدیم تا پای صحبت چندی از خلبانان امدادی هوانیروز بنشینیم و برگی زرین از افتخارات این بزرگمردان عاشق به وطن را بازگو کنیم.

برای ما خلبانان هوانیروز جنگ از خیلی قبل‌تر از 31 شهریور ماه رخ داد

سرهنگ بازنشسته " اردشیر کریم‌زاده" خلبان هوانیروز جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، قسمتی از خاطرات خود در دوران هشت سال دفاع مقدس را بازگو کرد.

خلبان کریم‌زاده در سال ۵۴ به استخدام هوانیروز درآمده و در سال ۱۳۸۴ بعد از سی سال خدمت بازنشسته شده و بیش از ۲۰۰۰ ساعت پرواز عملیاتی داشته‌است.

وی گفت: در عملیات‌هایی مثل فتح‌المبین، بیت‌المقدس، رمضان، خیبر، کربلای ۵، والفجر ۱۰ شرکت فعال داشتم، از کمک‌خلبانی به سر‌استاد خلبانی رسیدم، خلبان هلیکوپتر 214 بودم که ماموریت‌های ترابری، تخلیه مجروح، ‌حمل بار و مهمات، بار داخلی و خارجی، در مناطق عملیات نبرد را بر عهده داشتم.

این سرهنگ بازنشسته افزود: برای ما خلبانان هوانیروز جنگ خیلی قبل‌تر از 31 شهریور ماه رخ داد زیرا بعد از انقلاب اسلامی فضای مسمومی در قسمت شمالغرب کشور پدید آمد؛ و عده‌ای ضد انقلاب قصد جدایی کردستان از کشور عزیزمان داشتند.

با توجه به کاربرد هلیکوپتر و با توجه استراتژیک بودن هلیکوپتر و همه کاره بودن آن خیلی زود به چشم مسئولین آمد و چون قسمت شمال‌غرب کشور دارای مناطق کوهستانی است از همین رو استفاده از هلیکوپتر در این مناطق اهمیت زیادی داشت و به دلیل کوهستانی بودن مناطق شمالغرب ضربات سهمگینی به رزمندگان وارد می‌کرد از همین رو هلیکوپتر خیلی زود توانست خودش را به دلیل فراهم کردن امنیت در منطقه به مسئولین نشان بدهد و توانست از پس ضد انقلاب برآید.

خلبان کریم‌زاده اظهار داشت: هوانیروز از همین رو با پروازهای زیاد و تلاش‌های نیروهای زمینی اعم از بسیج، سپاه و ارتش توانستیم امنیت را به کردستان باز‌گردانیم و با به عمل آمدن این امنیت اعتماد به نفس زیادی در بین رزمندگان و به خصوص هوانیروز ایجاد شد و به محض اینکه جنگ شروع شد خلبانان هوانیروز به دلیل اینکه در جنگ با ضد انقلاب در کردستان حضور داشتند هیچ ترس و واهمه‌ای نداشتند.

وی به ذکر نام تعدادی از شهدای هوانیروز پرداخت و گفت: شهیدانی مثل شیرودی، کشوری و شمشادیان افرادی بودند که با پروازهای خود دشمن را متوقف کرده و به مرور زمان از مناطق اشغالی بیرون راندند و از پایگاه‌های جنوب نیز می‌توان از خلبانانی مثل شهید وطن‌پور، ‌آذین و فداکاری دیگر همکاران‌مان که توانستند اهواز و سوسنگرد را از سقوط نجات دهند اشاره کرد.

این سرهنگ بازنشسته تصریح کرد: به مرور ایام با ترکیب نیرو و تشکیل گردان‌ها و تیپ‌‍‌ها نیروهای مسلح در عملیات‌های مختلف همچون ثامن‌الائمه، فتح المبین، بیت المقدس به طوری کلی توانستیم رژیم بعث عراق را از میهن اسلامی بیرون برانیم.

وی گفت: بیشترین عملیات ما تخلیه مجروح بود، با هلیکوپترهای نجات پرواز می‌کردیم و اگر هلیکوپترهای کبری مورد اصابت قرار می‌گرفت تیم‌های نجات خلبانان را نجات می‌دادند و برای مداوا به بیمارستان می‌رساندند تا اجازه ندهیم خلبان دچار مشکل شود.

کاپیتان کریم‌زاده ادامه داد: خلبان هلیکوپتر ۲۱۴ رسالت سنگینی دارد و به مراتب کارش سخت‌تر از خلبان هلیکوپتر کبری است که باید مجروح را به محل امن برساند و وظایف خود را به هر طریق انجام دهد و هوانیروز ۳۰۰ هزار ساعت پرواز در جنگ داشته، ۲۶۳ هزار مجروح را تخلیه کرده، نزدیک به ۲۷۰ تا ۲۷۵ هزار نفر را جابجا کرده و صد‌ها دستگاه تانک و ادوات نفربر را منتقل کرده و برگ زرینی در پرونده هوانیروز ثبت شده است.

به هوانیروزی بودن خود افتخار می‌کنیم/

گل سر سبد ارتش هوانیروز بود

خلبان کریم‌زاده بیان داشت: ‌هلیکوپتر‌های ۲۱۴ که مخصوص امداد و نجات هستند به کمک خلبانان می‌شتابند و با امداد رسانی مجروحان را به مکان امن منتقل می‌کنند. از همین رو ‌خلبانی، خود یک افتخار، سعادت و توفیقی بود که خدا به ما داد چون انقلاب شد و بعد از انقلاب در مناطق شمالغرب ضد انقلاب فعالیت کردند و فعالیتشان بسیار زیاد بود و خیلی از رزمندگان را شهید کردند. ما به خود می‌بالیم که توانستیم جان هموطنان و همرزمان خود را نجات دهیم که این خود توفیقی است که خدا به ما داد و من شخصاً به هوانیروزی بودن خود افتخار می‌کنم.

وی با بیان اینکه، اگر توصیف شود که چه کمک‌های شایان توجهی توسط هوانیروز انجام شده است باز هم کامل گفته نشده، گفت: هوانیروز در سیل و زلزله امدادرسانی کرده و من اولین هلیکوپتری بودم که در زلزله زنجان خود را به منطقه رساندم و وقتی با استاندار به مناطق زلزله زده رفتیم جاده‌ها تخریب شده بود ولی هلیکوپتر با پتانسیل خود در ۱۵ دقیقه به مناطق زلزله‌زده رسید و از اینکه می‌توانستیم به هموطنان خود کمک کنیم به خود می‌بالیدیم.

کاپیتان کریم زاده ادامه داد: بعد از بازنشستگی در راستای آرمان‌های شهدا و آزادگان کارهای فرهنگی انجام دادیم و برای جانبازان کتاب تهیه کردیم و تا آنجا که توانستیم هوانیروز را به هموطنان شریفمان بیشتر شناساندیم و در قالب یک کتاب حماسه‌های ماندگار یکصد عملیات را با جزئیات برای مردم عزیز معرفی منتشر کردیم و بنده به شخصه در قالب سخنرانی‌ها در دانشگاه و مراکز فرهنگی شرکت می‌کنم و به دوستان چنین توصیه‌ای داشتم.

این سرهنگ بازنشسته در رابطه با شغل فعلی خود گفت: اکنون خوشحالم که در شرکت نوید مشغول به کار هستم و بچه‌های هوانیروز اکنون هم کار امداد و نجات انجام می‌دهند و در شرکت نوید خلبان‌ها عمدتاً در کار امداد و نجات هستند و با هلکوپترهای میل ۲۰۵ پرواز می‌کنند و کار امداد و نجات انجام می‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه گل سر سبد ارتش هوانیروز بود، گفت: از هر مسئولی و در هر مقامی اگر از هوانیروز بپرسید به نیکی یاد می‌کند و این به نیکی یاد‌کردن به خاطر فداکاری‌ها و جانفشانی‌هایی بوده که در هوانیروز انجام شده و از خود ماندگاری به جا گذاشته است.

خلبان هلیکوپتر 214 رسالت سنگینی دارد و به مراتب کارش سخت تر از خلبان هلبکوپتر کبری است

وی به بیان خاطره‌ای پرداخت و گفت: یک روز ۶ صبح به ماموریتی در شمال عراق اعزام شدم وقتی که از مأموریت به هدف مقصد در حرکت بودم دیدیم از یک دره آمبولانسی به بالا حرکت می‌کند و با علامت سعی می‌کند مطلبی را مطرح کند، با علامت آمبولانس متوجه شدم که کاری دارد و می‌گوید که صبر کن تا امدادرسانی من انجام شود و من صبر کردم تا او کارش را انجام دهد.

در‌‌ همان لحظه بالای سرم یک هواپیما بود و دیدم هیچ کس نیست و فقط من هستم و چون قول دادم نمی‌توانستم محل را ترک کنم و وقتی آمبولانس کارش را انجام داد من به سرعت به سمت مقابل دره رفتم و این موضوع به خیر گذشت.

10سال بعد مأموریتی در همدان داشتم با توجه به اینکه نظام جمهوری اسلامی به همه آرای شهروندانش احترام می‌گذارد پیش‌بینی می‌کند که آرای همه آن‌ها را جمع کند، لذا هوانیروز هم در این زمینه کمک موثری می‌کند و به وظیفه خود عمل می‌کند.

یک روز وقتی در اتاق معاونت سیاسی نشسته بودم معاون سیاسی گفت به دنبال خلبانی هستم که با او رابطه معنوی دارم من گفتم بگو کیست؟ که او گفت در عملیات والفجر ۱۰ راننده امبولانسی بودم که صبح زود ۲ مجروح داشتم و اتفاقات آن روز را شرح داد و خاطره آن زمان زنده شد من گفتم آن خلبان من هستم. معاون سیاسی من را بغل کرد و گفت ۱۰ سال است به دنبالت می‌گردم تا بگویم خیلی مردی.

خلبان کریم‌زاده خاطرنشان کرد: من در دوران دفاع مقدس با سردار "رحیم صفوی"، سردار "رشید"، امیر "حسنی سعدی" و برادران ارتشی پرواز داشتم.

YIC.IR

11 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

کری خواندن تنها بین هوداران تیم های استقلال و پرسپولیس نیست بلکه در صنف ما هم خلبانان کبرا و 214 هم برای یکدیگر کری می خوانند مثل این مورد که هفته پیش دستم رسید.

روزی شیخ در آسمان صدایی شنید بس هولناک .مریدی ندا در داد که این صدا دگر چیست؟ مریدی دیگر گفت : این صدای بال چرخان 214 باشد که در آسمان ذکر خدا همی گوید!! شیخ فرمود نیک می گویی اما ترسم با این اوضاعی که دارد تاب نیاورده و از ذکر به سجود افتد .در این جا بود که از این جمله شیخ مریدان نعره ها زدند و به بیابان گریختند!!!!! : SLOBBER :

23 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

خيلي با حال بود استاد ، بايد منتظر بمونيم تا ببينيم نظر استاد ملايري در اين مورد چيه و آيا حكايتي از حضرت شيخ بر عليه اين حكايت دارند يا خير

14 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

نمیدونم والله چی بگم . 

تو بچه های 214 ما به استاد مورد نظر جناب لطافتی  میگفتیم کریم ریزه  : SHOUT :

البته استاد با سواد و فعالی بود 

روزی مریدان شیخ طی العرض نمودندی و بر گروهی پشتیبانی نام فرود امدندی . یمین و یثار بنگریستند کبرایی دیدندی ملخ چرخان . رو به شیخ نمودند و جملکی پرسیدندی که یا شیخ چرا این دو ملائکه با هم قهرند و در پس یکدیگر جلوس نمودندی . شیخ فرمود اینها خلبانان کبری هستند و خداوند از ازل تا ابد مقرر فرمود که کابین آنها تنگ باد تا نتوانند رخ یکدیگر را ببینند . مریدی داد سخن داد که یا شیخ اگر روزی روزگاری این مرید را امر فرمودی از جنس ملائکه شوم و در اسمان طیران کنم بادا که الطاف شیخ شامل شود و 214 ملکه شوم تا در اسمان ها و در محضر خداوند رخ کمک خود را ببینم و با هم اون بالا بالاها چای برای هم بریزیم بسان شوفران 18 چرخ . شیخ احسن گفت و جملگی با هم فریاد زدند احسنتم 

21 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

ضمن عرض سلام کری بسیار زیبایی بود . از هر دو خلبان 214 و کبرا ممنون . همه شما عزیزان زحمت کشیدید و برای ملت ایران عزیز هستید . کلن توی محیط کار کری خوندن رایجه !! ما هم تووی ایران خودرو از این مسایل زیاد داریم . یادمه 17 18سال پیش که تازه رفته بودیم سرکار و قرار بود توی سالن رنگ (نقاشی ) مشغول به کار شم ، . اون موقعه هنوز اینقد خطوط تولیدمون پیشرفته و رباتیک نبود . یه ایران خودرو بود و یه سالن رنگ واسه سواری سازی . الان فقط توی کارخانه مادر ، 3 سالن رنگ مجهز به ربات های پیشرفته داریم . با توجه به پاشش دستی رنگ بلند قد بودن فاکتور خوبی بود . سالن رنگ الانم دو خطه است اون موقع یه خط مخصوص رنگ پیکان داشتیم یه خط هم واسه پزو . قد بلندا وبدون عینک ها رو میفرساتدن خط پزو ( خط متالیک ) چون حساس تر بود بهترین ها رو که جذب می کردن می دادن خط متالیک . منم  به واسطه قد بلندی که داشتم و یه کم توی دوره طرح کاد نقاشی دوره دیده بودم و از لحاظ کاری صفر کیلومتر نبودم برای کابین پاشش متالیک انتخاب شدم . خدایشم متالیک پاشش ها همه یه دست قد بلند بودیم و جون تر و همه دیپلمه و.... آقا ما با  آستر پاشش ها و روغنی پاشش ها عجیب کری داشتیم . نا گفته نمونه ما ها که متالیک می زدیم کار اونا رو بلد بودیم اما اونا نمی تونستن متالیک رو خوب پاشش کنن . همین باعث شد دیگه کری ها شدید تر شه .البته با اومدن ربات های جدید و برچیده شدن پیکان و افزایش و تنوع محصولات دیگه کم کم همه بچه های سالن رنگ متالیک پاش شدن اما ما اون دوره توی سالن رنگ حرفمون خریدار تر بود . باور کنید بین سرپرستان کنونی از هر 10 نفر 8 نفر از اون نسل متالیک پاش ها هستند . طولانی شد ببخشید اما الان که داشتم   پست رو میخوندم با فرمایشات جناب ملایری عزیز یاد اون دوران افتادم  .

18 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

استاد ملايري ، حكايت شما هم بسيار بسيار عالي بود ، باشد كه همه بتوانيم كمك خود را ببينيم و از فيض دريافت چاي محروم نشويم :)

14 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0