Welcome to رهروان ارتش

از اینکه انجمن ما را برای مطالعه انتخاب کردید از شما متشکریم. 

برای استفاده از امکانات انجمن و برقراری رابطه دوستانه با دیگر اعضا لطفا در انجمن ثبت نام کنید

با تشکر

هوانیروز شهید وطن پور اصفهان بزرگترین مرکز آموزش خلبانی هوانیروز خاورمیانه

67 posts in this topic

پس از پیروزی انقلاب و خروج متخصصین، تکنیسین ها و مستشاران و استادان پرواز خارجی، خلایی در امور هوانیروز ایجاد شد که با برنامه ریزی جهت استفاده از خلبانان، کمک خلبانان، استاد خلبانان و تکنیسین های ایرانی، روند امور به حالت عادی بازگشت. هوانیروز هم چنین آموزش شمار فراوانی از پرسنل سایر نیروهای مسلح اعم از نیروی دریایی، نیروی انتظامی، نیروی هوایی و تعدادی از سپاه پاسداران را بر عهده گرفت.

تعداد خلبانان فارغ التحصیل از بدو انقلاب تاکنون 797 نفر بوده که 674 تن از آنان متعلق به هوانیروز و مابقی مربوط به سایر نیروها بوده است. اکنون مرکز آموزش خلبانی هوانیروز شهید وطن پور اصفهان بزرگترین مرکز آموزش خلبانی هوانیروز خاورمیانه است. این مرکز همچنین از بدو انقلاب تاکنون 3841 نفر پرسنل هوایی تربیت کرده است که 243 نفر آن ها مربوط به سایر نیروها هستند.

هوانیروز هم چنین از بدو انقلاب موفق به انجام دادن 700 هزار ساعت پرواز شده است که 256/231 ساعت آن در طول جنگ بوده است.

در حال حاضر، هوانیروز از انواع هلیکوپترهای بل، کبری، شینوک و میل-8، بهره می برد.

آموزش نیروی انسانی

در دوران قبل از انقلاب، دانشجویان اغلب برای آموختن فن خلبانی، پس از گذراندن دوره های مقدماتی و پرواز با هواپیماهای ملخ دار، به منظور تکمیل دوره های خلبانی و پرواز با هواپیماهای پیشرفته جت به کشورهایی چون آلمان، انگلستان، آمریکا و پاکستان اعزام می شدند.

با پیروزی انقلاب، گرچه وقفه کوتاهی در امر آموزش بوجود آمد، ولی با توجه به قطع رابطه با آمریکا و نیز شروع جنگ عراق علیه ایران، آموزش پرواز با شدت و جدیت آغاز گردید و در سال 1362 «دانشکده خلبانی» تأسیس و شروع بکار کرد. در ابتدای کار، ناچار تعدادی از دانشجویان به کشورهایی چون پاکستان اعزام شدند ولی سرانجام با تلاش های سرلشگر (شهید) منصور ستاری فرمانده نیروی هوایی (1373- 1365)، مسئله دانش پرواز و هوانوردی در نظام آموزش عالی مطرح و با تدوین و تصویب مجموعه هوانوردی در شورای عالی برنامه ریزی وزارت فرهنگ و آموزش عالی و صدور مجوز توسط شورای الی گزینش وزارت علوم، دانشگاه هوایی تأسیس گردید و از سال 1367، اقدام به جذب دانشجوی هوانوردی (خلبانی) از طریق سازمان سنجش و گذراندن مراحل اول و دوم کنکور سراسری و هم چنین جذب داوطلبان نظام جدید و عبور از آزمون سراسری نمود.

بدین ترتیب دانشجویان ظرف 4 الی 5 سال در رشته هوانوردی (خلبانی) یا درجه کارشناسی به عنوان ستوان دوم خلبان وارد یگان های عملیاتی و تاکتیکی نیروی هوایی ارتش می گردند و یا به یگان های تاکتیکی راه می یابند و در نهایت در اختیار عملیات نیروی هوایی قرار می گیرند.

دانشجویان هوانوردی پس از آموزش های تئوری و عملی پرواز در یکی از پایگاه های نیروی هوایی با پرواز مقدماتی بر روی هواپیماهای بونانزا و هواپیمایی آموزشی PC-7 ، دوره های تکمیلی پرواز را با هواپیماهای فراصوتی آموزشF-5 و F-7 طی کرده و موفق به دریافت نشان خلبانی می شوند.

برابر اساسنامه، دانشکده پرواز تنها یگان رسمی و سازمان در کشور است که تأمین کننده نیروی خلبانی در کشور است و در صورت نیاز آماده پذیرش دانشجویان خلبانی سپاه پاسداران، هوانیروز، نیروی دریایی، شرکت نفت و سایر ارگان ها می باشد.

پایگاه هوانیروز اصفهان در جنگ تحمیلی 300 هزار ساعت پرواز انجام داد

سرپرست پایگاه چهارم هوانیروز اصفهان گفت: ما در هشت سال دفاع مقدس شاهد حضور بالگردهای هوانیروز در مناطق عملیاتی با بیش از 300 هزار ساعت پرواز عملیاتی بودهایم

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سرهنگ علیرضا ذاکری در کمیته هماهنگی برنامههای بزرگداشت هفته کاهش بلایای طبیعی با بیان اینکه پایگاه هوانیروز اصفهان بزرگترین پایگاه خاورمیانه و چهارمین پایگاه هوایی در جهان است، اظهار داشت: ما در هشت سال دفاع مقدس شاهد حضور بالگردهای هوانیروز در مناطق عملیاتی با بیش از 300 هزار ساعت پرواز عملیاتی بودهایم.

وی افزود: پس از جنگ تحمیلی نیز در عملیاتهای مبارزه با اشرار در شرق و غرب کشور برای برقراری امنیت و نیز عملیاتهای امدادی در زلزلههای بم و بادرود به یاری مردم آمدهایم.

سرپرست پایگاه چهارم هوانیروز اصفهان با اشاره به اینکه بالگردها وسیلههای گران قیمتی هستند، اضافه کرد: در یک بالگرد 2 هزار و 300 قطعه به کار رفته و این خود یعنی 2هزار و 300 گروه فنی کار کردهاند و از آن جایی که بودجههای دفاعی محدود است لذا نیازمند اقدامات حمایتی ویژه برای پوشش مطلوب در زمانهای مورد نیاز هستیم.

وی ادامه داد: استان اصفهان به عنوان استان معین تهران در بحث مدیریت حوادث و بلایای طبیعی قرار دارد و به دلیل اینکه امداد هوایی در زمانهای بحران بسیار راهگشا است بنابراین مسئولان باید نگاه ویژه به این موضوع داشته باشند.

ذاکری بیان داشت: هم اکنون توان امداد بالگردهای هوانیروز اصفهان به اندازهای است که دو دقیقه پس از اعلام نیاز بالگرد در آسمان به حرکت در میآید.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات هوانیروز در امدادرسانی هوایی در شرق اصفهان تأمین سوخت است، تصریح کرد: هم اکنون مکانی برای نشستن بالگرد و سوختگیری در شرق استان وجود ندارد و ما نمیتوانیم از انارک به بعد را پوشش هوایی دهیم.

سرپرست پایگاه چهارم هوانیروز اصفهان یادآور شد: یک ساعت پرواز بالگرد 15 ساعت کار فنی نیاز دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از بالگردهای هوانیروز را به وسایل روز پزشکی مجهز کردهایم، گفت: 24 برانکارد در این بالگرد جای میگیرد و فضای مناسبی برای تجهیز این بالگرد به تجهیزات پزشکی و امدادی تعبیه شده است.

ذاکری افزود: دستگاههای مربوطه میتوانند از این بالگرد دیدن کنند و ما را در تجهیز آن و نیز افزایش بالگردهایی از این دست یاری کنند.

منبع : تبیان

12 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

در حال حاضر، هوانیروز از انواع هلیکوپترهای بل، کبری، شینوک و میل-8، بهره می برد

 

 

با تشکر

فکر نمیکنم هوانیروز هلی کوپتر میل داشته باشد

هوانیروز این هلی کوپترها را دارد

206

205

214

کبری

شنوک

 

صمد جان قسمت آموزش نیروی انسانی موضوع فوق مربوط به هوانیروز نمی باشد و مربوط به نیروی هوایی است . کلا مطلب قاطی پاتی شده است

19 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

به دل نگیرید جناب سرهنگ این پستهای جناب لطافتی همیشه یه جاش می لنگه! :1 (2):

13 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

مرکز آموزش هوانیروز بیشترین تعداد هلیکوپتر را در میان 4 گروه پشتیبانی رزمی و دو گروه پشتیبانی عمومی هوانیروز دارد. و با توجه به وظیفه مهم آموزش خلبانان جوان هوانیروز، میزان ساعات پروازی آن نیز بالتبع از سایر گروهها بیشتر است. چهار گردان آموزشی در این مرکز وجود دارد.

1-بل 206

2-یو اچ-1

3-بل 214

4-ای اچ -1

 

در گذشته نیز گردان آموزشی شینوک وجود داشت که دیگر امروز نیست و خلبانان شینوک در گروه چهارم پشتیبانی عمومی و در خود گردان آموزش میبینند. در هوانیروز هلیکوپتر میل-8 وجود خارجی ندارد و اساسا پس از انقلاب هلیکوپتری برای این نیرو خریداری نشد. گرچه در سالهای اواخر دهه 1370 تحقیقاتی در وزارت دفاع مبنی بر خرید هلیکوپترهای میل 171، کاموف 60 برای جایگزینی با ناوگان بل 214 و کاموف 52 جهت جایگزینی با ناوگان کبرا صورت گرفت که بدلایل زیادی از جمله عدم تمایل هوانیروز و از همه مهمتر نبود بودجه به نتیجه نرسید.

 

طی 36 سال گذشته تنها دو فروند هواپیمای سبک فجر 3 برای هوانیروز خریداری شده است! که آن هم از روی اجبار به دنبال فرسایش ناوگان سه فروندی سسنا یو 17 که طی پروژه فجر عملیاتی شده بودند این امر صورت گرفت.

 

در حال حاضر هوانیروز از بعد کمی بزرگترین هوانیروز خاورمیانه با قریب به 500 فروند هلیکوپتر میباشد، اما از بعد کیفی...

 

هوانیروز همچون هوادریا در حال حاضر تقریبا 36 سال است که منجد در زمان است (Frozen in Time)  و بقولی هوادیروز است.

20 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

البته خریداری سه فروند شنوک هم بوده که با توجه به وضعیت خرید و نیز به خدمت درآوردنشون همان بهتر که در آمار نیاوریم.

از طرفی لازم هست به این موضوع هم اشاره کنیم که در طی این 36 سال نه تنها به موجودی هلیکوپترهای هوانیروز اضافه نشده بلکه به عنوان منبعی برای تأمین نیاز به هلی کوپتر سایر ارگان ها هم نقش داشته و تعدادی از پرندهاش الان به خدمت سایر ارگان های نظامی و غیر نظامی درآمده اند.!!

21 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

به دل نگیرید جناب سرهنگ این پستهای جناب لطافتی همیشه یه جاش می لنگه! :1 (2):

 

آرک1 عین جل خان جناب لطافتی فقط نقل قول کرده اند تا فتح بابی بشه و دوستان در موردش اظهار نظر کنند دور همی،

بنده خدا از کجا بدونه سایت معظم و مفخم "تبیان" فوق تخصصی هست و هیچ جاش نه می لنگه و نه می شله.!!

در ضمن مخاطب اون زیر پلک کشی و زبون درازی کیه دقیقاً ؟ سریعاً مواضعتو روشن بنما تا ببینیم چیکاره ایم دادا !!

*********************************************************************************

 1 = استثنائات زبان انگلیسی تو حلقم

19 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

خدمتتون عارضم وقتی در مرکز خدمت می کردم  بر اساس شغل تحقیقاتی به مدارک دسترسی داشتم و نقشه هایی و دستورالعمل هایی پیدا کردم که طرح توسعه مرکز آموزش هوانیروز بود . در این طرح ها و نقشه ها فاز دوم و فاز سوم مرکز آموزش تعریف شده بود . فقط پنج استخر سر پوشیده توش لحاظ شده بود . هفت سالن ورزشی و میدان اسب دوانی و کلی تاسیسات آموزشی و خدماتی و رفاحی مثل هتل و غیره و ذالک . قرار بود کلیه دانشجویان کشورهای عربی و غیر عربی بیان تو این مرکز و خلبانی و فنی یاد بگیرند . این مرکز قرار بوده بشه مثل لکلند آمریکا . حتی وقتی ما دوره استاد خلبانی میدیدیم قرار بوده که عربی یادمون بدهند و دوره ما بره کشورهای عربی و خدمات آموزشی پس از فروش هلی کوپتر به اونها بده . متاسفانه طرح توسعه بطور کلی فراموش شد و تازه هر نیرویی برای خودش مرکز آموزش هلی کوپتری درست کرد مثل سپاه و ناجا و نیروی دریایی و شرکت های شخصی مثل هلال احمر و غیره و ذالک . در حالیکه اگر تمرکزی می شد و مراکز آموزشی موازی حذف می شدند همه بودجه و توان و امکانات میومد تو یکجا و حساب کنید مرکز چقدر مقتدر می شد . ما برای هر موضوعی دهها ضرب المثل داریم . یک ده آباد به از صد شهر خراب . اما کو گوش شنوا 

19 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

یک تیکه از زمین های مرکز آموزش ارث رسید به برادران که توی قسمتی از اون پادگان ساختند و مابقیشو تبدیل کاربری دادند به مسکونی و تجاری که شد فاز-1 سپاهانشهر و مابقیشو نگه داشتند تا فاز-1 کامل اشباع بشه (و قیمت ها اوکی) بعد بروند سراغ فاز 2 و 3 تا حالشو ببرند.!!

قسمت دیگری را کندند برای ساخت ترمینال که شد ترمینال مسافربری صفه ...

کنارشم که تپه سرسبزی بود تبدیل شد به پارک بانوان و زیر ترمینال هم شهربازی شهر عجایب !

قسمت دیگری را به اداره راه و نیز شهرداری که توش چند بلوک واحد مسکونی ساختند برای پرسنل

بخش دیگری از اونو اتوبان ساختند تا کمربندی جنوب به شرق اصفهان تکمیل بشه

قسمتی را به پدافند اختصاص دادند تا پدافند ارتش مستقر بشه و جنوب اصفهان را پوشش بده

قسمت دیگری را ... گرفت تا در اون مجموعه سیتی سنتر بسازد که ساخته و بزودی تکمیل می گردد.

بخش دیگری را با تدبیر فرماندهی وقت مرکز به عنوان پارکینگ وسائط نقیله سنگین در نظر گرفتند تا کمک حال هزینه های مرکز باشه

.

..

...

الانم بخش بزرگی از اون داره از ارتش منفک می شه و قراره ... در اون ساخته بشه

در مورد استخرهایی که جناب سرهنگ فرمودند بالاخره یکیش محقق شد و جناب سرهنگ خلبان آقاسیان که از خطه سرسبز شمال بودند با چند سرباز زه وار در رفته یک تیکه از زمین های کنار ستاد را کندند و استخری با عرض 6 و طول 12 متر ساختند و دورشم حصیر چوبی انداختند و با یک تکه پارچه براش رخت کن ساختند!!

در زمان جاهلیت که برادر بودم یک روز مسئول بازرسی یگانمونو برای بازدید برده بودند مرکز ، وقتی برگشت گفتم خب چه خبرا ، گفت پسر عجب پادگان بزرگ و دراندشتی بود ، جوون میده برای ....

خلاصه خدا آخر و عاقبت مرکز آموزش را بخیر کند

لال از دنیا نری بگو آمین

17 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

جناب سرهنگ دقیقا حرف شما در مورد ناجا و سپاه درسته چون سیستم و منطقه پروازی آنها مانند هوانیروز میباشد ولی در مورد نیروی دریایی کلا سیستم پروازی و دیگر موارد با پرواز بر روی خشکی متفاوت میباشد و باید حتما استاد خلبان دریایی  دانشجو را اموزش بدهد  به طور مثال بر روی خشکی نمیشود یک ناو رو بیاوریم و درحال حرکت  اموزش نشت و برخاست به دانشجو بدهیم  زیرا یک ناو به غیر از حرکات جانبی  حرکات بالا و پایین و رو به جلو هم دارد و هنگامی که خلبان در حال نشستن بر روی پد ناو هست  اگر کوچکترین اشتباهی در تخمین مسافت و سرعت  ناو بزند  باعث می شود یا هلی کوپتر به عرشه ناو کوبیده شود و یا به خاطر فاصله  کمی که ملخ هلی کوپتر با آنتن ها و دیواره ناو دارد به آن برخورد کند و همینطور  تاخت های دریایی و شلیک موشک  و ناوبری و موارد بقاء در دریا و بسیاری  از موارد دیگر هم  باید حتما در دریا و توسط اساتید نیرویی دریایی  اموزش و تمرین شود  و در امریکا هم نیروی دریایی برای خودش یک  مرکز اموزش جداگانه داشت 

17 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

البته الان چند سالی می شه که هوانیروز بغیر از آموزش خلبانان خودش، دانشجوی خلبانی از هواناجا و هوادریا هم می گیره و خلبان ها پس از دریافت وینگ به نیروی خودشون رفته و دوره تایپ را آنجا می گذرانند.

نهاجا برای آموزش خلبانان هلی کوپترش زیر بار نرفت که دانشجو به مرکز بفرسته

برادرا هم بدلیل وفور معنویت در یگانشون ، ترسیدند معنویت و بصیرت دانشجویانشون در هوانیروز تحت الشعاع قرار بگیره ، لذا اونها هم قبول نفرمودندی.

18 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

هر روز که از دانشگاه مهاجر بر میگردم و از کنار پایگاه هوانیروز وطن پور می گذرم واقعا ناراحت مبشم.

 

هوانیروز رو تکه تکه کردن. فکر کنم تا چند سال دیگه کلا از مالکیت ارتش درش بیارن.   : SHY :  : CRY :  : CRYING :

11 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

دقیقا ah-1j  جان بعد از انقلاب  خلبانها  تا به امروز اموزش های اولیه  رو در مرکز اموزش می بینند و بعد ازگرفتن وینگ به هوادریا می ایند و دوره تکمیلی را در مرکز خود می گذرانند ولی به نظرم هم برای دانشجو و هم  استاد مشکل هستش که  به خاطر تفاوت ها و دستورالعمل های پروازی  و شرایط  اقلیمی   به محیط جدید عادت کنه  و برای استاد هم سخت هستش که ذهنیت قبلی دانشجو رو تغییر بده که البته  به خاطر همین موارد هستش که خلبان های هوادریا از افسران عرشه انتخاب میشوند که قبل از پرواز بر روی دریا لااقل با شرایط دریایی و سفرها و دیگر موارد اشنایی قبلی داشته باشند 

13 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

علیرضا جان شش هفت سالی هست که به امر پرواز روی آب در هوانیروز توجه ویژه ای شده و ابتدا اساتید به بندرعباس فرستاده شدند تا دوره های پرواز روی آب و بقا در دریا و ... را بصورت تکمیلی طی کنند و حالا به دانشجویان در حد بضاعت و با استفاده از دریاچه سد زاینده رود (چادگان) این آموزش ها را منتقل می کنند، البته پر واضح هست که برای این مهم ابزار لازم در اختیار نیست. (مثل هلیکوپترهای دو موتوره، بالشتکهای هوا، رادار ناوبری، حتی تجهیزات انفرادی مثل لایف وست و کیت بقا و ...)

در رزمایش های اخیر هم اگه دقت کرده باشید هوانیروز و هوادریا مشترکاً در دریا پرواز و پشتیبانی هوایی از شناورهای سطحی انجام می دهند، هر چند ممکنه بنظر برسه برای کبرا و شینوک که دو موتوره هستند مشکل چندانی وجود نداشته باشه اما همانطور که بهتر می دانید عدم تجهیز این هلی کوپترها به تجهیزات فوق الذکر خطر آفرین و غیر منطقی هست،

پرواز 214 و جت رنجر و 205 تک موتوره روی دریا هم که دیگه قوز بالای قوز هستش.

***********************************************************

راستی چند وقت پیش اولین مرکز آموزش خلبانی غیرنظامی هلی کوپتر هم راه اندازی شد

بقول جناب سرهنگ ملایری اگر همه این مراکز در یک مرکز تجمیع می شد هم در هزینه ها صرفه جویی می شد و هم کیفیت و استانداردها را تا حد بالایی می شد ارتقا داد.

22 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

نیک پیام جان همانگونه که اقا مهدی فرمودند بهتره دانشجویان خلبانی از هر سازمانی و ارگانی و شرکتی پرواز پایه رو در مرکز آموزش هوانیروز طی کنندتا مرکز بتواند رشد کند . اتفاقا در زمان آمریکائیها دانشجویان هوا دریا با ما در یک کلاس بودیم و خیلی از خلبانهای هوادریا فارغ التحصیل مرکز آموزش هوانیروز بودند 

جان من یه کلمه بجای فارغ التحصیل ابداع کنید . هر وقت این کلمه رو میخوام بنویسم یا بگم چندشم میشه

20 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

بله جناب سرهنگ  پدر بنده هم اگر اشتباه نکنم برای طی کردن دوره ای چند ماه در مرکز اموزش بودند و هم در هواپیماکشوری  در قلعه مرغی دوره دیدند  و بعد برای دوره های تکمیلی به امریکا رفتند البته خلبان های هوادریا تعدادی در ایتالیا  و تعدادی هم در امریکا دوره دیدند که در ابتدا با 206 های نیروی دریایی امریکا پرواز کردند و در اخر هم  روی تایپ مورد نظر خود اموزش دیدند  که البته تعدادی هم  از همان ابتدا استارت کار را از همان امریکا زدند  /  مهدی جان در مورد اون قضیه هم  که فرمودید در مورد فرستادن به بندرعباس هم  جداگانه  تلفنی در موردش برای شما توضیح میدهم 

18 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now