Welcome to رهروان ارتش

از اینکه انجمن ما را برای مطالعه انتخاب کردید از شما متشکریم. 

برای استفاده از امکانات انجمن و برقراری رابطه دوستانه با دیگر اعضا لطفا در انجمن ثبت نام کنید

با تشکر

عقابان خونین بال

141 posts in this topic
سلام خدمت همه عاشقان نیروی هوایی ایران 

 

چند روزی هست که فکر می کنم در هدفی که داشتم خیلی کمتر گام برمی دارم چند روزی هست که صدای های سوختم سوختم حسین روزی طلب در گوشم غوغا می کند چند روزی هست که حس می کنم کاری باید انجام دهم ولی مردد بودم چرا که از این فضای مجازی زیاد درباره خلبانان شهید نیروی هوایی گفته شده ولی شاید کمتر به صورت ریز به آن پرداخته شده است و این که من می توانم آنرا بازگو کنم ولی اینکار را انجام ندادم بسیار برایم سنگین و قابل فهم نیست شاید دوستانی خرده بگیرند که چرا فقط شهدا پس خلبانانی که زنده هستند چه می شود خدا رو شکر می کنم که برای اولین بار خودم در سال 87 شروع به جمع آوری خاطرات یکی از کسانی که همه چیز را در سینه خود محبوس کرده بود پرداختم و بعد از دوسال موفق شدم کتاب نبرد درآسمان را در سال 89 منتشر کنم که تا آن تاریخ بجز کتابهای منتشر شده توسط نیروی هوایی که هیچگاه به صورت ریز به چیزی نپرداخته بود . نبرد درآسمان اولین کتاب خاطرات شفاهی نیروی هوایی لقب گرفت که به لطف همه دوستان تا چاپ ششم هم رسیده است . کتاب غرش رعد که تازه به چاپ رسید نیز خاطرات یکی دیگر از آن دلاورمردان گمنام می باشد با این تفاوت که توانستم علاوه بر خاطرات ایشان تمامی وقایع رخ داده در سه پایگاه کشور را نیز در این کتاب بگنجانم که نیز برای اولین بار اتفاق افتاد و البته این روند ادامه دارد 

باخودم گفتم برای شهدا چیزی بنویسم ولی به این نتیجه رسیدم که در فضای مجازی درباره آنها شروع به نگارش کنم تا همگان حتی کسانی که نمی توانند و یا وقت کتاب خواندن را ندارند از آن بهره مند گردند به همین منظور در اینستاگرام صفحه ای ایجاد کردم ولی حس کردم کافی نیست برای همین تصمیم گرفتم در شبکه مجازی آنرا گسترش دهم به همین منظور علاوه بر وبلاگ شخصی ام در سه انجمن مهم این روند را قرار می دهم 

 

فقط چند نکته : 

 

1 - تصمیم دارم که به صورت روز شمار از بعد از انقلاب تمامی شهدای خلبان را با عکس بدون واترمارک معرفی کنم  فقط دوست دارم اگر خواستید جایی استفاده کنید حتما منبع آنرا ذکر کنید جمع آوری این آرشیو گرانبها حدود 10 سال زمان برده است شاید بسیاری از عکسها برای بعضی ها تکرای باشه ولی مطمئنا از هر شهید حداقل سه عکسی دارم که تا بحال در فضای مجازی کار نشده است پس حداقل کاری که می شود کرد استفاده از آن با منبع باشد 

 

2 - خواهش می کنم دوستان اگر می خواهند عکسی بگذارند و یا مطلبی قرار دهند که مطالب باید بسیار کوتاه باشد حتما درباره کسانی باشد که عکساشان منتشر شده است برای مثال وقتی داریم شهدای روز اول جنگ را معرفی می کنیم کسی از روز دوم جنگ چیزی قرار ندهد اگر قرار است یک کار خوب انجام دهیم بهتره که اصولش را رعایت کنیم تا در انتها یک مجموعه گرانبها داشته باشیم

 

3- به ترتیب انشالله از همین امروز شروع می کنم و درگام اول تمامی شهدای خلبان را تا شروع رسمی جنگ تحمیلی معرفی می نمایم البته همانطور که گفتم به صورت مختصر 

 

امیداست که خود آنها راه گشای همه ما باشند 

یاعلی 

20 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

با پیروی انقلاب اسلامی پروازها شدیدا کاهش یافت عناصر فرصت طلب ضمن انقلابی جلوه دادن خود دست به کار شدند و تقریبا در سه مرحله بسیاری از خلبانان باتجربه و جوان از نیروهایی پاکسازی شدند که بیش از نیمی از آنها فقط به سبب تضعیف نیروی هوایی و یا تصفیه حسابهای شخصی صورت پذیرفت 
در این شرایط پروازها کم شده بود سال 57 تمام و وارد سال 58 شدیم بهار بدون حادثه ای گذشت ولی تا پایان 8 نفر از خلبانان شجاع نیروی هوایی به شهادت رسیدند امروز هر هشت نفر را معرفی می کنم 


1 - شهید سرهنگ خلبان محمد نوژه 

pwy_%D9%86%D9%88%DA%98%D9%87_-_%D9%85%D8

 در فروردین 1324 در تهران به دنیا آمد پس از پایان تحصیلات در مهر ماه سال 1342 وارد دانشکده افسری شد و سه سال بعد به درجه ستواندومی رسید عشق به پرواز او را به سمت خلبانی کشاند پس از ورود به دانشکده خلبانی به آمریکا رفت و در سال 1351 به ایران بازگشت و بعنوان خلبان فانتوم برگزیده شد . مردادماه سال 58 رمضان بود پاوه در حال سقوط بود یک پرواز رزمی برنامه گردید . بیست و پنجم مرداد 1358 یک فروند فانتوم از نوع ئی به خلبانی سرگرد خلبان محمد نوژه و کمک ستوان یکم سیدعبدا... رشیدی موسوی از پایگاه سوم شکار ی به قصد پاوه به پرواز در می آیند ولی در آنجا هواپیمایشان مورد هدف گلوله های ضد انقلاب قرار می گیرد . نوژه سعی در هدایت هواپیما می کند ولی به دلیل ارتفاع بسیار پایین موفق نمی شود و هر دو خلبان با جنگنده به زمین برخورد می کنند و آسمانی می شوند . 


2 - شهید سروان خلبان سید عبدا... رشیدی موسوی 

dun4_%D8%A8%D8%B4%DB%8C%D8%B1%DB%8C_%D9%

در دی ماه سال 1331 در زنجان متولد شد پس از پایان تحصیلات در مهر ماه 1352 وارد نیروی هوایی شد پس از طی دوره پیشرفته پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و بعنوان خلبان فانتوم انتخاب و پس از طی دئره کابین عقب در مهرآباد به پایگاه سوم شکاری همدان منتقل گردید . مردادماه سال 58 رمضان بود پاوه در حال سقوط بود یک پرواز رزمی برنامه گردید . بیست و پنجم مرداد 1358 یک فروند فانتوم از نوع ئی به خلبانی سرگرد خلبان محمد نوژه و کمک ستوان یکم سیدعبدا... رشیدی موسوی از پایگاه سوم شکار ی به قصد پاوه به پرواز در می آیند ولی در آنجا هواپیمایشان مورد هدف گلوله های ضد انقلاب قرار می گیرد . به دلیل ارتفاع بسیار پایین خلبانان موفق به کنترل هواپیما نمی شود و هر دو خلبان با جنگنده به زمین برخورد می کنند و آسمانی می شوند . 

 

 

هرگونه نقل قول و برداشت منوط به ذکر منبع می باشد 

محمد معما

16 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

3 - شهید سرهنگ خلبان محمد فاتح چهر 

cmod_%D9%81%D8%A7%D8%AA%D8%AD_%DA%86%D9%

در خرداد ماه سال 1322 در تهران متولد شد پس از پایان تحصیلات در مهرماه سال 1340 به نیروی هوایی پیوست با ورود جنگنده اف 5 بعنوان خلبان این هواپیما انتخاب شد ولی بعد از ورود اف 4 جزو معدود خلبانانی بود که برای پرواز با اف 4 انتخاب و مستقیم آموزش کابین جلو را طی نمود تا زمان انقلاب در پایگاه یکم بعنوان فرمانده گردان خدمت نمود و سپس با انتصاب مرحوم دادپی به فرماندهی پایگاه ششم به این پایگاه منتقل گردید . صبح روز بیست و هستم مردادماه 1358 یک فروند اف 4 به خلبانی سرگرد محمد فاتح چهر و کمک سروان محمود امام به قصد گشت هوایی خلیج فارس به پرواز در می آیند چون در آن زمان شایعه شده بود آمریکا قصد دارد پایگاه بوشهر ار بمباران نماید . فاتح چهر جزو بهترین خلبانان اف 4 بود ولی بر روی آب به دلیل ورتیگو در منطقه بندرگاه با آب برخورد می کند و هر دو خلبان آسمانی می شوند 



4 - شهید سرگرد خلبان محمود امام 

061x_%D9%85%D8%AD%D9%85%D9%88%D8%AF_%D8%

در آخرین روز اسفند ماه سال 1326 در اهواز متولد شد بعد از پایان تحصیلات در اسفند ماه سال 1347 به نیروی هوایی پیوست یکسال بعد جهت طی دوره پیشرفته پرواز به خارج از کشور سفر کرد و پس از پایان آن به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف 4 انتخاب گردید انقلاب پیروز شده بود و چون در آن زمان شایعه شده بود آمریکا قصد دارد پایگاه بوشهر ار بمباران نماید در سال 1358 پروازهای گشت هوایی پایگاه نیز بیشتر شده بود صبح روز بیست و هستم مردادماه 1358 یک فروند اف 4 به خلبانی سرگرد محمد فاتح چهر و کمک سروان محمود امام به قصد گشت هوایی خلیج فارس به پرواز در می آیند ولی بر روی آب به دلیل ورتیگو در منطقه بندرگاه با آب برخورد می کند و هر دو خلبان آسمانی می شوند 

 

 

هرگونه نقل قول و برداشت منوط به ذکر منبع می باشد 

محمد معما

16 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

5 - شهید سرگرد خلبان پرویز کیهانی نژاد 

7j3x_%DA%A9%DB%8C%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8

در بهمن ماه سال 1328 در تهران متولد شد پس از پایان تحصیلات در مهر ماه سال 1348 به نیروی هوایی پیوست و برای طی دوره پیشرفته پرواز به خارج از کشور رفت با بازگشت بعنوان خلبان اف 4 انتخاب و به پایگاه شیراز رفت ولی با انتقال فانتومها در سال 56 به بوشهر رفت . بیست و یکم دی ماه سال 1358 از ساعت 18 پرویز کیهانی نژاد بعنوان اسکرامبل در آلرت حضور دارد . ساعت 23 با صدای زنگ اسکرامبل او و کمکش سریعا خود را به جنگنده رسانده و پرواز می کنند و در اختیار رادار بوشهر قرار می گیرند با دستور رادار به ارتفاع 24000 پایی می روند و به سمت بهبهان گردش می کنند ولی در کمپرک واقع در 81 مایلی پایگاه بوشهر به دلیل نامعلومی با هواپیما به زمین برخورد می کنند . طبق گزارش تیم بازرسی صحنه احتمال می رود آن دو شهید قربانی خرابکاری ناشی از خیانت و تشنج گروه های سیاسی داخل پادگانها و پایگاه های هوایی شده باشند . 


6 - شهید سروان خلبان احمد توکلی نژاد کرمانی 

mdk2_%D8%AA%D9%88%DA%A9%D9%84%DB%8C_%D9%

در مهر ماه سال 1331 در کرمان متولد شد پس از پایان تحصیلات در آذر ماه سال 1351 وارد نیروی هوایی شد و برای طی دئره پیشرفته پرواز به آمریکا رفت با پایان دوره بعنوان خلبان اف 4 انتخاب و پس از مدتی به بوشهر اعزام گردید بیست و یکم دی ماه سال 1358 از ساعت 18 احمد توکلی بعنوان اسکرامبل در آلرت حضور دارد . ساعت 23 با صدای زنگ اسکرامبل او و خلبان کابین جلو سریعا خود را به جنگنده رسانده و پرواز می کنند و در اختیار رادار بوشهر قرار می گیرند با دستور رادار به ارتفاع 24000 پایی می روند و به سمت بهبهان گردش می کنند ولی در کمپرک واقع در 81 مایلی پایگاه بوشهر به دلیل نامعلومی با هواپیما به زمین برخورد می کنند . طبق گزارش تیم بازرسی صحنه احتمال می رود آن دو شهید قربانی خرابکاری ناشی از خیانت و تشنج گروه های سیاسی داخل پادگانها و پایگاه های هوایی شده باشند .

 

 

هرگونه نقل قول و برداشت منوط به ذکر منبع می باشد 

محمد معما

17 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

7- شهید سرگردخلبان مهدی طیبی سرشکی 


fobg_%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF_%D8%B7%DB%

در خرداد ماه سال 1325 در تهران متولد شد پس از پایان تحصیلات در آبان ماه سال 1345 وارد نیروی هوایی گردید پس طی دوره پیشرفته پرواز به ایران باز می گردد و بعنوان خلبان اف 4 انتخاب می شود ولی پس از مدتی با ورود فتو فانتومها مجددا راهی آمریکا می شود و پس از پایان دوره به کشور باز می گردد و در گردان یازدهم شناسایی مشغول به خدمت می شوداسفند ماه 1358 دستور به گردان می رسد مبنی بر انکه از منطقه اشنویه و راه های موصلاتی آن در محل تجمع ضدانقلاب می باشد عکسبرداری شود . این ماموریت به دوتن از آماده ترین خلبانان آراف4 ابلاغ می گردد ساعت 10 صبح روز پنچم اسفندماه سال 1358 یک فروند آراف4 به خلبانی سرمی کند وان مهدی طیبی و کمک ستوانیکم ابوالقاسم کامرانی طره از باند پایگاه یکم شکاری به قصد ارویمه به پرواز در می آید طبق قرار از میانه راه از یک تانکر 707 سوختگیری هوایی می کنند با توجه به بدی اب و هوا به خلبانان تاکید شده بود از ارتفاع 26000 پا پایین تر پرواز نکنند و در صورتی ابری بودن و عدم امکان عکسبرداری به پایگاه برگردند این پرواز به نوعی چک سالانه آنها نیز محسوب می شد 37 دقیقه از پرواز گذشته که هواپیمای از روی رادار تبریز محو می شود هواپیما در شمال غرب کردستان و در فاصله 112 کیلومتری ارومیه با سینه کش کوه برخورد و متلاشی می شود منطقه کوهستانی و برف شدیدی در حال بارش است به همین دلیل تیم جستجو تا سه روز نمی تواند به محل حادثه برود با بهتر شدن هوا کار جتسجو آغاز می شود و پس از گذشت 4 ماه در ششم تیرماه سال 1359 تیم جستجو موفق به یافتن لاشه هواپیما و پیکر خلبانان می شود . بازهم این سانحه مثل سانحه قبلی به خاطر نقش فنی حاصل از خرابکاری افراد ضدانقلاب نفوذ کرده در پایگاه و همچنین هیچ اثری از تخلف از قوانین توسط خلبان گزارش نگردید . 


8 - شهید سروان خلبان ابوالقاسم کامرانی طره 

6x34_%DA%A9%D8%A7%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%8

در دی ماه سال 1329 در کاشان به دنیا آمد پس از پایان تحصیلات در فروردین ماه سال 1349 وارد نیروی هوایی می شود پس طی دوره پیشرفته پرواز به ایران باز می گردد و بعنوان خلبان اف 4 انتخاب می شود ولی پس از مدتی با ورود فتو فانتومها دوره آن را گذرانده و در گردان یازدهم شناسایی مشغول به خدمت می شود و در پنجم اسفند ماه سال 1358 به شهادت می رسد 

 

 

هرگونه نقل قول و برداشت منوط به ذکر منبع می باشد 

محمد معما

16 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

امروز بررسی شهدای خلبان سال 1359 تا قبل از آغاز رسمی جنگ تحمیلی 




9- شهید سروان خلبان غلامحسین باستانی 

h62t_%D8%A8%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%8

در یکم فروردین ماه سال 1332 در مراغه متولد شد پس از پایان تحصیلات وارد نیروی هوایی گردید و به آمریکا اعزام شد پس طی دوره پیشرفته پرواز بعنوان دانشجوی ممتاز در سال 1355 به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف5 انتخاب و راهی دزفول شد تهاجم های هوایی عراق زیاد شده بود به همین جهت پروازهای گشت هوایی نیز افزایش یافته بود . صبح روز چهارم تیر ماه 1359 راس ساعت 9/45 صبح یک فروند اف 5 به خلبانی ستوانیکم غلامحشین باستانی جهت پوشش مرزهای جنوب غربی از قکه تا شلمچه به پرواز در می آید پس طی طول نوار مرزی در حین گردش به سمت چپ مورد اصابت قرار می گیرد خلبان قهرمانانه و با تلاشی ستودنی سعی می کند جنگنده را به عمق خاک ایران بکشاند تا بهانه ای دست عراق داده نشود و به همین جهت زمان کوتاه بیرون پریدن و زنده ماندن از اوسلب می شود و در منطقه شلمچه حدودا 3 مایلی مرز و 9 مایلی شمال غربی خرمشهر با زمین برخورد می کند منطقه برخورد به زمین هم جوار مرز و باتلاقی می باشد در بررسی صحنه مشخص می شود هواپیما مورد هدف کالیبر 50 و گلوله های اسلحه ژ3 قرار گرفته است که نشان می دهد به سمت هواپیما هم زمان از طرف نیروی خودی و هم از طرف نیروی عراقی شلیک می شده است 




10 - شهید ستوانیکم خلبان علی ایلخانی 

ac_%D8%A7%DB%8C%D9%84_%D8%AE%D8%A7%D9%86

در اردیبهشت ماه سال 1334 در تهران متولد شد پس از اخذ دیپلم وارد نیروی هوایی گردید و عازم آمریکا شد پس طی دوره پیشرفته پرواز در سال 56 به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف4 انتخاب و به پایگاه سوم شکاری منتقل می شود ظهر روز هفدهم شهریور ماه 1359 یک فروند فانتوم ئی به خلبانی سرگرد محمود اسکندری و کمک ستواندوم علی ایلخانی به جهت پشتیبانی از نیروهای خودی در محور قصرشیرین از پایگاه سوم شکاری به پرواز در می آیند . از سمت سرپل ذهاب به سمت نفت شهر حرکت می کنند که خلبان اعلام می کند از سمت چپ جاده به شدت زیر آتش نیرویهای خودی می باشد و از افسر ناظر مقدم می خواهد با بی سیم از تیراندازی به هواپیما جلوگیری نماید در همین حین هواپیما مورد اصابت قرار می گیرد اسکندری به سرهنگ گلچین تماس می گیرد و اعلام می کند هواپیما دیگر قادر به پرواز نیست در همین حین مجددا هواپیما مورد اصابت گلوله ضدهوایی قرار می گیرد قدرت موتورها در حالی که روی پس سوز می باشد به 45 درصد می رسد ایلخانی به اسکندری هشدار می دهد آتش از هر دو طرف هواپیما زبانه می کشد با دستور اسکندری بلافاصله هر دو خلبان اجکت می کنند اسکندری در پاسگاه خسروی فرود می آید و ایلخانی در گمرک خسروی فرود می آید هواپیما نیز پس طی حدود 3 کیلومتر در ساعت 13/45 با زمین برخورد می کند اسکندری از ناحه مچ پا و کمر آسیب می بیند ولی وقتی نیروها بالای سر ایلخانی می رسند کار از کار گذشته است بندهای 1-2-5-7 چتر دور گردن ایلخانی پیچیده شده و بریدگی ایجاد کرده بود همزمان از ناحیه شکم نیز هدف گلوله قرار گرفته و به شهادت رسیده است پس بررسی اولیه علت سقوط برخورد گلوله های ضدهوایی نیروهای خودی تشخیص داده می شود . 



11- شهید سرهنگ خلبان علی شمس بیگی 

ebqa_%D8%B4%D9%85%D8%B3_%D8%A8%DB%8C%DA%

در فروردین ماه سال 1325 در شهرضا به دنیا آمد با پایان تحصیلات در بهمن ماه سال 43 وارد نیروی هوایی گردید و پس از آموزشهای مقدماتی به خارج از کشور اعزام و در سال 47 به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف 4 انتخاب گردید دوره های امداد و نجات کابین جلو و معلم خلبانی را طی نمود طولی نکشید بعنوان یکی از بهرتین خلبانان فانتوم انتخاب گردید . شهریور ماه سال 1359 او سمت فرمانده گردان 31 شکاری همدان را بر عهده دارد که ماموریت می یابد جهت شناسایی اهداف برجسته زمینی با یک فروند بالگرد به منطقه سرپل ذهاب پرواز نماید . راس ساعت 10 صبح روز نوزدهم شهریور ماه سال 1359 بالگرد از پایگاه سوم شکاری به پرواز در می آید بجز سمش بیگی دوخلبان بالگرد و 3 نفر خدمه نیز در بالگرد حضور دارند . در حین پرواز و حدود ساعت 11/40 بالگرد در حوالی قصر شیرین توسط پدافند خودی هدف قرار می گیرد . دونفر از خدمه به نامهای استوار زینال پور و استوار مشایخی قبل از سقوط خود را به پایین پرتاب می کنند و هلی کوپتر ثانیه هایی بعد به زمین برخورد می کند و شمس بیگی به همراه سروان خلبان بیژن فعلی ستواندوم خلبان علی اکبر رشیدی و استوار دوم جلالی به شهادت می رسند . به علت اینکه در منطقه مرزی سقوط کرده و آنجا زیر آتش سنگین قرار دارد تیم نجات فقط می تواند دو نفری که بیرون پریده اند را به عقب انتقال دهند استوار زینال پور از ناحیه پهلو و سمت چپ هدف چندین گلوله قرار گرفته بود صبح روز بیستم با کمک سپاه پاسداران پیکرهای سوخته نفرات داخل بالگرد به بیمارستان انتقال پیدا می کند ولی همچنان پرونده باز می ماند که چرا بالگرد که می خواسته به سرپل ذهاب برود از قصرشیرین سر درآورده و چرا با دسک کرمانشاه و سرپل ذهاب قبل از پرواز هماهنگی انجام نشده است 




12 - شهید سرگرد خلبان بیژن فعلی 

rh5n_%D9%81%D8%B9%D9%84%DB%8C_-_%D8%A8%D

در شهریور ماه سال 1326 در ملایر به دنیا آمد پس از پایان تحصیلات و خدمت به نیروی هوایی پیوست و عازم آمریکا شد ولی پس از پایان دوره تی 37 دوره را نیمه کاره رها کرد و به ایران بازگشت و بعنوان خلبان هلی کوپتر 214 مشغول به خدمت گردید . صبح روز نوزدهم شهریور ماه ماموریت می یابد تا به منطقه سرپل ذهاب پرواز کند راس ساعت 10 صبح روز نوزدهم شهریور ماه سال 1359 بالگرد از پایگاه سوم شکاری به پرواز در می آید بجز او و کمک خلبان بالگرد و 4 نفر خدمه نیز که یکی از آنها فرمانده گردان 31 شکاری می باشد در بالگرد حضور دارند . در حین پرواز و حدود ساعت 11/40 بالگرد در حوالی قصر شیرین توسط پدافند خودی هدف قرار می گیرد . دونفر از خدمه به نامهای استوار زینال پور و استوار مشایخی قبل از سقوط خود را به پایین پرتاب می کنند و هلی کوپتر ثانیه هایی بعد به زمین برخورد می کند و سروان خلبان بیژن فعلی سرگرد خلبان شمس بیگی ستواندوم خلبان علی اکبر رشیدی و استوار دوم جلالی به شهادت می رسند . به علت اینکه در منطقه مرزی سقوط کرده و آنجا زیر آتش سنگین قرار دارد تیم نجات فقط می تواند دو نفری که بیرون پریده اند را به عقب انتقال دهند استوار زینال پور از ناحیه پهلو و سمت چپ هدف چندین گلوله قرار گرفته بود صبح روز بیستم با کمک سپاه پاسداران پیکرهای سوخته نفرات داخل بالگرد انتقال پیدا می کند ولی همچنان پرونده باز می ماند که چرا بالگرد که می خواسته به سرپل ذهاب برود از قصرشیرین سر درآورده و چرا با دسک کرمانشاه و سرپل ذهاب قبل از پرواز هماهنگی انجام نشده است 



13- شهید ستوانیکم خلبان علی اکبر رشیدی خزایی 

k49g_rashidi_thumb.jpg

در خرداد ماه سال 1329 در تهران متولد شد و در اسفند ماه سال 53 وارد نیروی هوایی گردید و پس از طی دوره خلبانی بعنوان خلبان بالگرد در نیروی هوایی مشغول به خدمت شد صبح روز نوزدهم شهریور ماه ماموریت می یابد تا به منطقه سرپل ذهاب پرواز کند راس ساعت 10 صبح روز نوزدهم شهریور ماه سال 1359 بالگرد از پایگاه سوم شکاری به پرواز در می آید بجز او و خلبان بالگرد و 4 نفر خدمه نیز که یکی از آنها فرمانده گردان 31 شکاری می باشد در بالگرد حضور دارند . در حین پرواز و حدود ساعت 11/40 بالگرد در حوالی قصر شیرین توسط پدافند خودی هدف قرار می گیرد . دونفر از خدمه به نامهای استوار زینال پور و استوار مشایخی قبل از سقوط خود را به پایین پرتاب می کنند و هلی کوپتر ثانیه هایی بعد به زمین برخورد می کند و ستواندوم خلبان علی اکبر رشیدی به همراه سروان خلبان بیژن فعلی سرگرد خلبان شمس بیگی و استوار دوم جلالی به شهادت می رسند . به علت اینکه در منطقه مرزی سقوط کرده و آنجا زیر آتش سنگین قرار دارد تیم نجات فقط می تواند دو نفری که بیرون پریده اند را به عقب انتقال دهند استوار زینال پور از ناحیه پهلو و سمت چپ هدف چندین گلوله قرار گرفته بود صبح روز بیستم با کمک سپاه پاسداران پیکرهای سوخته نفرات داخل بالگرد انتقال پیدا می کند ولی همچنان پرونده باز می ماند که چرا بالگرد که می خواسته به سرپل ذهاب برود از قصرشیرین سر درآورده و چرا با دسک کرمانشاه و سرپل ذهاب قبل از پرواز هماهنگی انجام نشده است 



14- شهید سرلشکر خلبان محمد زارع نعمتی 

rgpc_zare_thumb.jpg

در خرداد ماه سال 1330 در ساوه متولد شد پس از پایان تحصیلات در مرداده ماه سال 49 وارد نیروی هوایی گردید و پس از طی دوره پیشرفته پرواز در سال 52 به ایران باز می گردد و بعنوان خلبان اف 5 انتخاب می شود با توجه به توانایی بالای پروازی در کمتر از دوسال به عنوان معلم خلبان اف 5 انتخاب می شود صبح روز بیست و هفتم شهریور ماه سال 1359 خبر می رسد نیروهای متجاوز عراقی به مهران حمله کرده اند بلافاصله دو فروند اف 5 ئی به لیدری سروان محمد زارع نعمتی و شماره دو ستوانیکم بیژن هارونی جهت بمباران آنها به پرواز در می آیند با رسیدن روی مهران بمباران انجام می شود ولی هواپیمای زارع نعمتی هدف قرار می گیرد و شماره دو تایید می کند هواپیما با سر به زمین برخورد کرده و خلبان موفق به خروج نشده است ولی محمد مجروح شده بوده و هواپیما با سینه به زمین برخورد می کند و خلبان به صورت impact eject به بیرون پرتاب می شود در این حالت اگر چه پیکر خلبان در ظاهر سالم می باشد ولی از درون کاملا متلاشی می شود . تا پس از آزادی شهید لشکری ایشان جزو خلبانان مفقودالاثر جنگ بودند که پس از گواهی شهید لشکری مبنی بر شهادت ایشان و تقاضای رسیدگی ایران از دولت عراق آنها اعلام می کنند جسد در قبرستان العماره دفن شده است 


هرگونه نقل قول و برداشت منوط به ذکر منبع می باشد 
محمد معما

18 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

با تشکر ویژه از جناب معما بابت این پست فوق العاده زیبا 

13 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

با تشكر فراوان از زحمات دوست عزيز فكر كنم شهيد ايلخاني از خلبانان گردان 11 شناسايي بوده؟

10 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

با تشكر فراوان از زحمات دوست عزيز فكر كنم شهيد ايلخاني از خلبانان گردان 11 شناسايي بوده؟

نه دوست عزیز ایشان جمعی پایگاه سوم شکاری بودند شاید منظور شما جناب ایکانی می باشد که در گردان شناسایی بودند 

8 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

شهدای خلبان روز سی و یکم شهریور ماه 1359 


15- شهید سرلشکر خلبان فیروز شیخ حسنی 

igor_firoz1_thumb.jpg

در خرداد ماه سال 1331 در طالقان متولد شد تازه وارد دبیرستان شده بود که پدرش را از دست داد و تحت نظر عموی خود تحصیلات را به پایان رسانید و در مرداد ماه سال 1349 وارد دانشکده افسری شد با توجه به علاقه ای که در دانشکده به فن خلبانی داشت رسته خود را عوض نمود و در سال 1353 جهت طی دوره پیشرفته پرواز به آمریکا سفر نمود و در آذر سال 1355 به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف 5 انتخاب و به پایگاه چهارم شکاری منتقل شد . مسابقات گانری در بین خلبانان پایگاه چهارم شکاری برگزار گردید و او در تیراندازی هوا به زمین نفر اول شد و می توانست خود محل خدمتش را انتخاب نماید ولی درکمال تعجب دوستانش او دزفول را انتخاب نمود که حتی یکی از بچه ها گفت تو آخز هم می شدی بهت می گفتند در دزفول بمان ولی او دزفول را انتخاب نمود چون شریک زندگی خود را از دزفول انتخاب کرده بود سال 56 ازدواج نمود که حاصل آن یک فرزند دختر می باشد . پس از انقلاب ابتدا بعنوان رئیس دایره امنیت پرواز گردان 42 و سپس بعنوان افسر ایمنی پایگاه چهارم شکاری انتخاب شد . سی و یکم شهریور ماه سال 1359 موج اول تهاجم دشمن به پایگاه های کشور انجام شد . فیروز خود را سریع با یک دستگاه جیپ به رمپ و باند شکاری می رساند تا آنجا را از لحاظ F.O.D بررسی نماید که موج دوم حملات هوایی عراق به پایگاه چهارم شکاری شروع می شود و ایشان از ناحیه سر مورد اصابت ترکش بمب یا گلوله مسلسل هواپیما قرار می گیرد و علی رغم انتقال سریع با هلی کوپتر به سمت اهواز در بین راه آسمانی می شود 



16 - شهید سرلشکر خلبان محمد صالحی 


txcx_13910626000362_photol_v_thumb.jpg

در خردادماه سال 1328 در تهران متولد شد پس از پایان تحصیلات در کنکور شرکت کرد و در رشته پزشکی پذیرفته شد ولی به دلایلی انصراف داد و در آبان ماه سال 1347 به نیروی هوایی پیوست خیلی سریع مقدمات پرواز را فرا گرفت و عازم آمریکا شد با بازگشت از آمریکا بعنوان خلبان اف 4 انتخاب گردید ابتدا در تهران سپس در بوشهر و بعداز انقلاب نیز به همدان منتقل گردید سی و یکم شهریور ماه سال 1359 هجوم سراسری عراق به ایران شروع می شود بلافاصله طرح انتقام در در دستور کار قرار می گیرد ابتدا پایگاه بوشهر با چهار فروند فانتوم به شعیبیه حمله می کند . ساعت 17/55 دقیقه بعدازظهر روز سی و یکم شهریور 59 چهار فروند فانتوم از باند پایگاه سوم شکاری همدان به پرواز در می آیند شماره یک جلیل پوررضایی باکمک پرویز دهقان شماره دو محمد صالحی با کمک خالد حیدری شماره سه حسین کریمی نیا با کمک یکی از خلبانانی که بعدها فرار نمود شماره چهار یعقوب رجبی مقدم مقدم با کمک محمدرضا جانفشان می باشند هدف پایگاه هوایی کوت در استان میسان می باشد هواپیما ها بمب های 820 پوندی حمل می کنند و بدون هیچ مشکلی وارد خاک عراق می شوند طبق بریفینگ پوررضایی ارتفاع را به حداقل ممکن می رساند تا از دید رادارهای دشمن در امان بمانند رودخانه فرات روبروی آنها قرار دارد پوررضایی اعلام می کند چندین رشته کابل فشار قوی روبرو داریم مواظب باشید ولی خیلی دیر شده بود به دلیل ارتفاع پایین هواپیمای شماره دو با کابل برخورد می کند و در حالت اینورت قرار می گیرد خلبانان تمام تلاش خود را برای خروج انجام می دهند ولی درنهایت هواپیما با شکم به زمین برخورد می کند و منهدم می شود . پیکر پاک دو شهید که به بیرون از هواپیما پرتاب شده توسط افراد محلی در قبرستانی نزدیک کوت به خاک سپرده می شود که در سال 1391 پس از تفحص منطقه و نشانی که افراد محلی می دهند کشف و به میهن باز می گردد . 



17 -شهید سرلشکر خلبان خالد حیدری 

 

p9a_632787622496806348731_thumb.jpg

در آبان ماه سال 1329 در مهاباد به دینا می آید و ژس از اخذ دیپلم در خردادماه سال 1352 وارد نیروی هوایی می شود در سال 53 به آمریکا اعزام می شود و پس از بازگشت بعنوان خلبان اف 4 انتخاب در پایگاه یکم شکاری مهرآباد مشغول خدمت می شود در سال 1356 به پایگاه سوم شکاری منتقل می شود سی و یکم شهریور ماه سال 1359 هجوم سراسری عراق به ایران شروع می شود بلافاصله طرح انتقام در در دستور کار قرار می گیرد ابتدا پایگاه بوشهر با چهار فروند فانتوم به شعیبیه حمله می کند . ساعت 17/55 دقیقه بعدازظهر روز سی و یکم شهریور 59 چهار فروند فانتوم از باند پایگاه سوم شکاری همدان به پرواز در می آیند شماره یک جلیل پوررضایی باکمک پرویز دهقان شماره دو محمد صالحی با کمک خالد حیدری شماره سه حسین کریمی نیا با کمک یکی از خلبانانی که بعدها فرار نمود شماره چهار یعقوب رجبی مقدم مقدم با کمک محمدرضا جانفشان می باشند هدف پایگاه هوایی کوت در استان میسان می باشد هواپیما ها بمب های 820 پوندی حمل می کنند و بدون هیچ مشکلی وارد خاک عراق می شوند طبق بریفینگ پوررضایی ارتفاع را به حداقل ممکن می رساند تا از دید رادارهای دشمن در امان بمانند رودخانه فرات روبروی آنها قرار دارد پوررضایی اعلام می کند چندین رشته کابل فشار قوی روبرو داریم مواظب باشید ولی خیلی دیر شده بود به دلیل ارتفاع پایین هواپیمای شماره دو با کابل برخورد می کند و در حالت اینورت قرار می گیرد خلبانان تمام تلاش خود را برای خروج انجام می دهند ولی درنهایت هواپیما با شکم به زمین برخورد می کند و منهدم می شود . پیکر پاک دو شهید که به بیرون از هواپیما پرتاب شده توسط افراد محلی در قبرستانی نزدیک کوت به خاک سپرده می شود که در سال 1391 پس از تفحص منطقه و نشانی که افراد محلی می دهند کشف و به میهن باز می گردد .

 

 

هرگونه نقل قول و برداشت منوط به ذکر منبع می باشد 

محمد معما

14 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

جناب معما ممنون فراوان از زحمات شما

 

فکر میکنم کابین عقب جناب کریمی نیا جناب جمشید دینکانی بودند.(مصاحبه تیمسار دینکانی مجله صنایع هوایی)

10 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

جناب معما ممنون فراوان از زحمات شما

 

فکر میکنم کابین عقب جناب کریمی نیا جناب جمشید دینکانی بودند.(مصاحبه تیمسار دینکانی مجله صنایع هوایی)

مصاحبه اولیه که از تلویزیون پخش شد و جناب کریمی نیا صحبت کردند می خواستیم اسم جناب دینکانی را ببریم ولی در آن روز ایشان در تهران بودند پس نام شهید کوپال در مورد آن برده شد در همان موقع جناب کریمی نیا رجبی مقدم دهقان حضور داشتند نام این فرد برده شد وچیزی که درسته اینه هیچ کدوم از این عزیزان کابین عقب اون پرواز نبودند و همون خلبان فراری اف 4 کابین عقب اون پرواز بوده است . در مجله هوایی نمی دونم چرا به این شکل صحبت شده است البته در دوکتاب چاپ شده در نیرو هم اسم جناب دینکانی بعنوان خلیان کابین عقب ذکر شده ولی اون بزرگواران همگی گفتند او نبوده همچین یکی از دوستان از لیدر دسته هم سوال کرده اسم همون خلبان فراری را بعنوان کابین عقب ذکر کرده است شاید هم به این کشل بوده 

8 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

14- شهید سرلشکر خلبان محمد زارع نعمتی 

rgpc_zare_thumb.jpg

در خرداد ماه سال 1330 در ساوه متولد شد پس از پایان تحصیلات در مرداده ماه سال 49 وارد نیروی هوایی گردید و پس از طی دوره پیشرفته پرواز در سال 52 به ایران باز می گردد و بعنوان خلبان اف 5 انتخاب می شود با توجه به توانایی بالای پروازی در کمتر از دوسال به عنوان معلم خلبان اف 5 انتخاب می شود صبح روز بیست و هفتم شهریور ماه سال 1359 خبر می رسد نیروهای متجاوز عراقی به مهران حمله کرده اند بلافاصله دو فروند اف 5 ئی به لیدری سروان محمد زارع نعمتی و شماره دو ستوانیکم بیژن هارونی جهت بمباران آنها به پرواز در می آیند با رسیدن روی مهران بمباران انجام می شود ولی هواپیمای زارع نعمتی هدف قرار می گیرد و شماره دو تایید می کند هواپیما با سر به زمین برخورد کرده و خلبان موفق به خروج نشده است ولی محمد مجروح شده بوده و هواپیما با سینه به زمین برخورد می کند و خلبان به صورت impact eject به بیرون پرتاب می شود در این حالت اگر چه پیکر خلبان در ظاهر سالم می باشد ولی از درون کاملا متلاشی می شود . تا پس از آزادی شهید لشکری ایشان جزو خلبانان مفقودالاثر جنگ بودند که پس از گواهی شهید لشکری مبنی بر شهادت ایشان و تقاضای رسیدگی ایران از دولت عراق آنها اعلام می کنند جسد در قبرستان العماره دفن شده است که مدتی بعد با حضور نماینده ایران پیکر پاک ایشان تحویل می گردد . 

 

 

با تشکر از جناب معما به خاطر این پست بسیار بسیار ارزشمند. فقط باید عرض کنم که در خصوص شهید والامقام محمد زارع‌نعمتی با توجه دوستی سی و چند ساله بنده با خانواده ایشان ، هیچ وقت ، هیچ جسدی تحویل خانواده ایشان نگردید ، و هیچ قبری هم به خانواده ایشان نشان داده نشد. شهید لشگری هم جسدی از ایشان ندیده بودند و صرفا در عراق و در هنگام مقدمات آزادی ایشان ، وقتی که ایشان پیگیر جناب زارع نعمتی می‌شوند به ایشان گفته می‌شود که زارع نعمتی کشته شده است و همین و بس . اعلام شهادت ایشان نیز پس از سقوط صدام و پیگیری خانواده ایشان و نهایتا با توجه به اینکه سندی دال بر زنده بودن این عزیز پیدا نشد ، اعلام گردید.

17 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

شهدای اف 4 روز یکم مهرماه 1359 


18 - شهید سرلشکر خلبان خدابخش عشقی پور


g61d_%D8%B9%D8%B4%D9%82%DB%8C_%D9%BE%D9%

در اسفند ماه سال 1327 در اردبیل به دنیا آمد پس از پایان تحصیلات در مردادماه سال 1346 به تهران آمد و به دانشکده افسری نیروی زمنی پیوست بعد از سه سال با پایان دانشکده به درجه سواتدومی رسید چندماه بعد به دلیل علاقه به فن خلبانی از نیروی زمینی و هوایی منتقل شد و برای دوره تکمیلی به خارج از کشور سفر نمود با بازگشت به ایران بعنوان خلبان اف 4 انتخاب گردید در سال 56 دوره کابین جلوی اف 4 را گذارند و راهی پایگاه سوم شکاری گردید . یکم مهر ماه سال 1359 در قالب عملیات کمان 99 به قصد بمباران پایگاه تموز به پرواز درمی آید پس از مبمباران موفق پایگاه از مرز گذشته و آمده فرود در پایگاه می شود از اینجای داستان رو از زبان تیمسار جعفر عمادی که خودم با ایشان چند سال پیش مصاحبه کردم نقل می کنم : 
در نزديکي پايگاه همدان نيز خلباناني که کمبود سوخت داشتند درخواست مي کردند که زودتر فرود بيايند. من نگاهي به عقربه هاي سوخت جنگنده کردم و ديدم به دليل اين که ما در ارتفاع بالا پرواز کرديم سوخت مورد نياز را داريم تا دقايقي بر روي آسمان بمانيم که تصميم گرفتم فرصت خودم را به بقيه که سوخت کم تري دارند بدهم. پس به رادار اعلام کردم من ارتفاع لازم را دارم و مي توانم براي دقايقي در همين ارتفاع بمانم و ديرتر فرود بيايم. بلافاصله به حريم پايگاه رسيدم و شروع به گشت زني نمودم تا اين که نوبت به من رسيد. با اعلام برج مراقبت ارتفاع خود را کم کرده و آماده فرود شدم. همه چيز مرتب بود. چرخ هاي هواپيمايم ابتداي باند را لمس نمود و به محض اين که بر زمين نشستم . دو فروند هواپيماي عراقي از روبه رو ديدم که درحال نزديک شدن هستند. درست حدس زده بودم هدف آنها باند فرود پايگاه بود. دچار ترديد شده بودم که بايد چتر دم را بزنم يا نه؟ اگر از چتر دم استفاده مي کرم به علت اين که سرعت هواپيما به يکباره کم مي شد، مطمئنا به انتهاي باند نرسيده توسط ميگ هاي عراقي هدف قرار مي گرفتم. اگر اين کار را نمي کردم، سرعت هواپيما کم نمي شد و به سختي بايد آن را در انتهاي باند متوقف مي کردم. در يک لحظه تصميم خود را گرفتم و چتر دم را زدم ولي همزمان قدرت موتورها را افزايش دادم. هواپيما را تا اواسط باند به همين شکل جلو بردم و سپس به کمک کابين عقب با تمام قدرت شروع به فشار دادن پدال هاي ترمز نموديم و سرانجام موفق شديم قبل از رسيدن ميگ هاي عراقي از باند خارج شويم.در همين هنگام با خروج من از باند يک فروند فانتوم ديگر که سوخت کافي نداشت آماده فرود شد. خلبان اين هواپيما سرگرد خلبان "بهرام عشقي پور" و خلبان کابين عقب سروان خلبان "عباس اسلام نيا" بودند. آنها به محض اين که بر روي باند نشستند، ميگ ها به انتهاي باند رسيده بودند که با دستور برج مراقبت شهيد عشقي پور بلافاصله قدرت موتور را به حداکثر رساند و دوباره به پرواز درآمد. پرواز او به موقع بود چون ميگ ها از انتهاي باند شروع به بمباران کردند و به سرعت از روي باند گذشتند. آتش و دود همه جا را پر کرده بود ولي خوشبختانه به دليل بي تجربگي خلبانان عراقي، تمامي بمب ها به کنار باند برخورد کرد و آسيب جدي به باند نرسيد چون بعد از آن هم هواپيماهاي ديگر بر روي باند نشستند. ولي حادثه اي که نبايد اتفاق رخ دهد روي داد. در حين اوج گيري هر دو موتور هواپيماي آنان به دليل گردش شديد دچار واماندگي شد و آنها در شرايط اضطراري قرار گرفتند. عشقي پور و اسلام نيا مي توانستند اجکت نمايند و جان خود را نجات دهند ولي اگر اجکت مي کردند هواپيما بر روي خانه هاي مسکوني پايگاه مي افتاد. به دلیل پرواز بر فراز خانههای سازمانی پایگاه این دو خلبان شریف به جای اجکت، تصمیم به دور کردن هواپیما از منازل مسکونی میگیرند، منازلی که خانواده خود و دیگر دوستانشان در آنها زندگی میکردند و در نهایت هواپیمایشان به جای منازل سازمانی به ساختمانی نیمه کاره در پایگاه برخورد میکند.شهید عشقی پور که هدایت هواپیما را بر عهده داشت در آن لحظات آخر که میدانست کار دیگری از دستش برنمیآید، دستش را بالا می آورد و تکان میدهد. نکته شگفت آور و تأسف برانگیز این رویداد این بود که آن ساختمان نیمه کاره درست رو به روی خانه شهید عشقی پور بود و آن لحظه که او دستش را تکان داد، همسرش نظاره گر سقوط هواپیمای شوهرش بود. همسر شهید که در لحظه حادثه در آشپزخانه ی منزل خود بود، در حالی که دستان پسر بچه ی 3 سالهاش را در دست داشت از پنجره شاهد آخرین لحظات زندگی شوهر قهرمان خود بود. همسر شهید به علت اضطراب شدید چنان به دست فرزندش فشار وارد کرده بود که دست کودک از دو ناحیه شکست که به لطف خدا بعدها بهبود یافت. پس از برخورد هواپیما به ساختمان، فرزند شهید در اثر موج انفجار چند دوری به دور خود زده و سپس به زمین خورده بود و به دلیل شوک ناشی از این واقعه تا مدتها از لکنت زبان رنج میبرد. 


19 - شهید سرلشکر خلبان عباس اسلامی نیا 


f5u9_abbaseslaminia_05_thumb.jpg

در مرداد ماه سال 1331 در خمین متولد شد و پس از اخذ دیپلم در آذرماه سال 1351 به نیروی هوایی پیوست چندی بعد برای طی دوره پیشرفته پرواز راهی آمریکا شد و پس از بازگشت بعنوان خلبان اف 4 انتخاب می شود . یکم مهر ماه سال 1359 او برای یک پرواز برنامه شده بود صبح اول وقت یکی از دوستانش متوجه می شود او نیامده به درب منزلش می رود و عباس می گوید صبح پرواز دارم صبرکنم لباس بپوشم باهم برویم دسته پروازی آنها به پرواز در می آید و در بازگشت ... 


20 - شهید سرلشکر خلبان مسیح الله دین محمدی 


8pl8_%D8%AF%DB%8C%D9%86_%D9%85%D8%AD%D9%


در در دی ماه سال 1322 در تهران متولد شد پس از پایان تحصیلات ما مدرک سوم متوسطه (سیکل) در بهمن ماه سال 1340 وارد نیروی هوایی گردید و به آموزش درجه داری پیوست پس از نیل به درجه گروهبانی دوره تعمیرموتور هواپیمای اف 5 را گذارند همزمان تصمیم گرفت ادامه تحصیل هم بدهد و در سال 1346 موفق به اخذ دیپلم شد سه سال بعد در سال 49 وارد دانشکده خلبانی شد و سپس جهت دوره تکمیلی پرواز به آمریکا سفر کردذ با پایان دوره به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف4 مشغول به خدمت شد خیلی زود مدارج ترقی را طی نمود و تبدیل به یکی از بهرتین خلبانان نیروی هوایی گردید یکم مهر ماه سال 1359 در قالب عملیات کمان 99 با موفقیت پرواز می کند بعدازظهر همین روز ماموریت می یابد در قالب یک دسته چهار فروندی ماموریت می یابد پایگاه العماره را بمباران نماید هوا در حال تاریک شدن است که چهارفروند فانتوم مسلح از باند پایگاه سوم شکاری به پرواز در می آیند ذکر این نکته ضروری است که ایشان جمعی پایگاه نهم شکاری بودند . با رسیدن به هدف موقعیت به خوبی بمباران می شود فانتوم ها مقداری ارتفاع را کاهش داده و به سمت مرز حرکت می کنند که در جاده کوت العماره مورد هدف موشک زمین به هوای دشمن قرار می گیرد و فرصت بیرون پریدن را پیدا نمی کند 

21 - شهید سرلشکر خلبان غفار رامین فر 


0814_%D8%B1%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86_%D9%


در فرویدن ماه سال 1323 در قائن به دینا آمد پس از پایان تحصیلات در مردادماه سال 1343 به نیروی هوایی پیوست و برای طی دوره پیشرفته خلبانی عازم آمریکا شد با پایان دوره بعنوان خلبان اف 4 انتخاب و در پایگاه یکم شکاری مشغول به خدمت گردید چند سال بعد مجددا به آمریکا اعزام شد ودوره جنگ الکترونیک را نیز به پایان رسانید . سپس دوره کابین جلو اف 4 را طی نمود یکم مهر ماه سال 1359 در قالب عملیات کمان 99 با موفقیت پرواز می کند بعدازظهر همین روز ماموریت می یابد در قالب یک دسته چهار فروندی ماموریت می یابد پایگاه العماره را بمباران نماید هوا در حال تاریک شدن است که چهارفروند فانتوم مسلح از باند پایگاه سوم شکاری به پرواز در می آیند ذکر این نکته ضروری است که ایشان جمعی پایگاه نهم شکاری بودند . با رسیدن به هدف موقعیت به خوبی بمباران می شود فانتوم ها مقداری ارتفاع را کاهش داده و به سمت مرز حرکت می کنند که در جاده کوت العماره مورد هدف موشک زمین به هوای دشمن قرار می گیرد و فرصت بیرون پریدن را پیدا نمی کند

 

 

هرگونه نقل قول و برداشت منوط به ذکر منبع می باشد 

محمد معما

16 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

با تشکر از جناب معما به خاطر این پست بسیار بسیار ارزشمند. فقط باید عرض کنم که در خصوص شهید والامقام محمد زارع‌نعمتی با توجه دوستی سی و چند ساله بنده با خانواده ایشان ، هیچ وقت ، هیچ جسدی تحویل خانواده ایشان نگردید ، و هیچ قبری هم به خانواده ایشان نشان داده نشد. شهید لشگری هم جسدی از ایشان ندیده بودند و صرفا در عراق و در هنگام مقدمات آزادی ایشان ، وقتی که ایشان پیگیر جناب زارع نعمتی می‌شوند به ایشان گفته می‌شود که زارع نعمتی کشته شده است و همین و بس . اعلام شهادت ایشان نیز پس از سقوط صدام و پیگیری خانواده ایشان و نهایتا با توجه به اینکه سندی دال بر زنده بودن این عزیز پیدا نشد ، اعلام گردید.

 سلام 

جناب مازندارنی فقط نقل کردم اگر خواستید می تونم فایل رو هم براتون بفرستم که ذکر شده در قبرستان العماره دفن می باشد ولی خودم هم تا قبل از اینکه آنرا ببینم فکر می کردم مفقود الاثر هستند البته شاید اشتباه باشه و می خواستند کس دیگری را بنویسند اشتباه در سوابق ایشان ثبت شده خدا عالم است 

10 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now