Welcome to رهروان ارتش

از اینکه انجمن ما را برای مطالعه انتخاب کردید از شما متشکریم. 

برای استفاده از امکانات انجمن و برقراری رابطه دوستانه با دیگر اعضا لطفا در انجمن ثبت نام کنید

با تشکر

شناخت تیمسار خلبان جلیل زندی موفق ترین خلبان F-14 دنیا

27 posts in this topic

سرتیپ دوم جلیل زندی (۱۲ اردیبهشت ۱۳۳۰ در گرمسار - ۱۲ فروردین ۱۳۸۰ در تهران) خلبان تک‌خال جنگندهٔ اف-۱۴ نیروی هوایی ایران است که در تمام دوران جنگ ایران و عراق به خدمت مشغول بود. رکوردهای او، وی را واجد شرایط عنوان تک‌خال و موفق‌ترین خلبان جنگ ایران و عراق در نبردهای هوایی کرده است.


 


دوران کودکی و نوجوانی:


جلیل زندی در تاریخ ۱۲ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۳۰ در گرمسار دیده به جهان گشود. پدرش «عزت‌اله زندی» تکنسین راه آهن و زادهٔ روستای لجران و مادرش «گوهرتاج فولادی» خانه‌دار و از اهالی شهر گرمسار بود. جلیل به همراه خانواده‌اش تا پایان کلاس نهم دبیرستان (۱۳۴۴) در گرمسار زندگی می‌کرد و به علت انتقالی پدرش به تهران (محلهٔ خزانهٔ فرح‌آباد) آمد. او دورهٔ دبیرستان را در تهران، «دبیرستان وحید» واقع در خانی‌آباد به پایان رساند.


 


او در سال ۱۳۴۷ دیپلم گرفت. در آن دوران او در آزمون ورودی دانشگاه پهلوی شیراز در رشته مهندسی کشاورزی پذیرفته شد، ولی به علت زیادی مخارج از رفتن به شیراز بازماند. به دلیل آن که سن اعزام به سربازی در آن دوران بیست سالگی بود او باید دو سال صبر می‌کرد و چون بدون کارت پایان خدمت سربازی، اجازهٔ استخدام در ادارات را نداشت؛ به ارتش پیوست.


 


او در اواخر سال ۱۳۴۸ به‌عنوان همافر به نیروی هوایی ارتش پیوست اما پس از چند ماه در اوایل سال ۱۳۴۹ به علت علاقه‌ای که به خلبانی داشت به‌عنوان هنرجوی خلبانی به آمریکا اعزام شد و پس از گذراندن یک دوره ۱۴ ماهه در آمریکا، به‌عنوان خلبان به ایران بازگشت.


خدمت در نیروی هوایی، بازداشت و جنگ ایران و عراق:


در بازگشت زیر نظر شهرام رستمی، که به‌تازگی به‌عنوان معلم پرواز معرفی شده بود به یادگیری پرواز هواپیمای اف-۴ئی گمارده شد. او مطابق معمول دوره‌ها را به خوبی گذراند. این موضوع باعث دوستی او با ایشان شد که همواره تحت‌الشعاع احترام متقابل استاد-شاگردی بود. محل خدمت او به‌عنوان خلبان اف-۴ئی در همدان بود.


 


وی در تاریخ بیست و ششم آبان ماه ۱۳۵۷ دورهٔ خلبانی اف-۱۴اِی را گذرانده و از آن پس در پایگاه هشتم شکاری اصفهان به خدمت ادامه داد.


 


در نخستین روز جنگ هنگامی که هواپیماهای عراقی فرودگاه مهرآباد را بمباران کردند او برای دیدن بستگانش در تهران به سر می‌برد که با شنیدن خبر بمباران فوراً به اصفهان بازگشت. پس از آغاز جنگ نیز در خدمت نیروی هوایی باقی ماند و در کنار دوستان و همرزمانش به دفاع از مرزهای کشور پرداخت.


 


هنگامی که سروان نیروی هوایی بود، اغلب با مافوق خود سرهنگ دوم خلبان عباس بابایی که فرماندهٔ پایگاه هشتم شکاری اصفهان بود درگیری داشت. عباس بابایی به برخورد بی‌رحمانه با خلبانان و افسرانی که متهم به عدم وفاداری به رژیم جدید و ارزش‌های آن می‌شدند معروف بود. در روز ۶۱/۴/۲۳ با مراجعه مأموران به درب منزلش او را به اتهام تمرد از دستور به بازداشتگاه منتقل کردند. این اتهام توسط عباس بابایی فرمانده وقت پایگاه اصفهان به او نسبت داده شده بود. پس از بازداشت او را به دادگاه انقلاب تحویل دادند.


دادگاه انقلاب، جلیل زندی را به ده سال زندان محکوم کرد که البته به درخواست فرمانده وقت نیروی هوایی، سرهنگ خلبان هوشنگ صدیق و تعدادی از خلبانان نیروی هوایی پس از شش ماه آزاد گردید.


 


دلیل اتهام تمرد از دستوری که به او نسبت داده شد این بود که از او خواسته شد تا با هواپیمای بونانزا - که هواپیمایی تک‌موتورهٔ ملخ‌دار است و فاقد سیستم‌های لازم ناوبری جهت پرواز مسیرهای دور و در شب می‌باشد به هنگام غروب در یک مأموریت به بوشهر پرواز کند و او به علت آشنا نبودن با مسیر درخواست یک بلد را داشت و زمانی که با درخواست او مخالفت شده بود از انجام این دستور امتناع نمود؛ زیرا یکی از قوانین آموزش پرواز با هواپیمای بونانزا در نیروی هوایی این است که هر خلبان اولین پرواز مسیر دور خود را همراه با استاد انجام دهد.


 


گزارش کتبی سروان زندی به مسئول عملیات پایگاه مبنی بر عدم توانایی انجام آن مأموریت و ارجاع این گزارش به فرمانده وقت پایگاه هشتم شکاری، عباس بابایی، بی‌گناهی او و جعلی بودن اتهام وارده از طرف فرمانده وقت پایگاه را اثبات کرد و به درخواست فرماندهٔ وقت نیروی هوایی، سرهنگ صدیق، و تعدادی از خلبانان نیروی هوایی پس از شش ماه از زندان آزاد گردید.


 


شهرت جلیل زندی به‌عنوان خلبان جنگندهٔ اف-۱۴ است. وی دارای ۱۱ پیروزی هوایی (۸ فروند از این پیروزی‌ها قابل استناد و اعتماد (تأییدشده توسط منابع غربی) و ۳ فروند دیگر پیروزی احتمالی می‌باشد). این پیروزی‌ها عبارتند از: ۴ فروند میگ-۲۳، ۲ فروند سوخو-۲۲، ۲ فروند میگ-۲۱ و ۳ فروند داسو میراژ اف۱ می‌باشد. از این رو او به‌عنوان موفق‌ترین خلبان شکاری ایرانی و موفق‌ترین خلبان اف-۱۴ جهان شناخته می‌شود.


 


آخرین پست رسمی او پیش از مرگ، معاون طرح و برنامه در ستاد نیروی هوایی ارتش بوده‌است.


 


درگذشت:


 


وی در ۱۲ فروردین ۱۳۸۰ در سن ۴۹ سالگی در یک حادثهٔ رانندگی به همراه همسرش «زهرا محب شاهدین» در تهران درگذشت. پیکر هر دو آنها در آرامستان بهشت زهرا قطعه ۶۶، ردیف ۱۳۷، شماره ۵۰ به خاک سپرده شد.


روحش شاد باد

Letter_for.jpg

Letter_for_R.jpg

Jalil_Z.jpg

post-770-0-22541600-1450907460_thumb.jpg

post-770-0-47094600-1450907489_thumb.jpg

post-770-0-67772100-1450907582_thumb.jpg

19

Share this post


Link to post
Share on other sites

خدا این بزرگمرد و همسرشون رو رحمت کنه.البته در اون زمان فرمانده نیروی هوایی سرهنگ معین پور بود.جناب سرهنگ صدیق در سال های 62 تا 65 فرمانده نیروی هوایی بودند.

18

Share this post


Link to post
Share on other sites

البته قبلا یکمرتبه این بحث شده بود ولی با توجه به نامۀ پیوستی جمعی از همرزمان مرحوم زندی جهت درخواست عفو، اذعان گردیده که ایشان تا اواخر سال 1361 موفق به سرنگونی یک فروند جنگندۀ عراقی گردیده اند.  نظر به اینکه عمده شکارهای اف14 در دو سال اول جنگ صورت پذیرفته بنظر بعید میرسد که مرحوم زندی موفق به شکار 10 فروند دیگر از نیمۀ دوم سال سوم جنگ به بعد شده باشند.

در مورد واقعۀ بازداشت مرحوم زندی و اخلاقیات شهید بابایی نیز از قول سرهنگ مازندرانی عزیز مشروح داستان را قرار می دهم:

 

بدلیل پیشگیری از هرگونه پیش داوری در این زمینه، الزاما" وظیفه خود می دانم تا بعنوان دوست و رفیق و همکار بسیار نزدیک به هر دو طرف این ماجرا، عینا" اتفاقاتی که منجر به صدور این حکم نا درست گردید را برای شما بازگو نمایم، تا بدون هیچگونه حاشیه ای در جریان اصل این قضایا قرار بگیرید.

در بعد از ظهر یکی از روزهای پائیز کمتر از دو ساعت مانده به غروب آفتاب، یکی از افسران عملیات پایگاه هشتم بنام مرحوم طهانی از جناب زندی میخواهند که جهت اجرای ماموریتی فوری با یکفروند هواپیمای بونانزا به بوشهر پرواز نمایند که نامبرده پس از ابلاغ این ماموریت به هواشناسی مراجعه و با گرفتن هوای حاضر و هوای پیش بینی مسیر به عملیات بازگشته و عنوان می نماید که هم هوای مسیر مناسب پرواز بونانزا نیست و هم هوای پیش بینی وضعیت بد تری دارد ضمن اینکه در صورت بروز هر گونه اشکالی در مسیر اگر مجبور به بازگشت به اصفهان باشیم نشستن هواپیما در اصفهان به بعد از غروب آفتاب منتهی خواهد شد که پرواز بونانزا هم با امکانات ناوبری که در آن زمان داشت در شب ممنوع بوده و لذا جناب زندی با تکیه بر این مفروضات از انجام این پرواز بدلیل بدی هوای مسیر و هوای پیش بینی بصورت منطقی و برابر دستور العملهای پروازی با هواپیماهای سبک، از انجام این پرواز امتناع می ورزد، و چون برخوردهائی از همین دست قبلا" هم در دوران مسئولیت جناب طهانی در عملیات پیش آمده بود، ایشان پس از استماع دلائل عدم پرواز مرحوم زندی ابتدا" اصرار به انجام حتمی ماموریت مینمایند که پس از تاکید جناب زندی به عدم انجام این پرواز، از ایشان میخواهند که مراتب استنکاف از اجرای ماموریت ابلاغی را کتبا" بر روی کاغذی نوشته و به وی تحویل نماید که مرحوم زندی هم عینا" همین موارد را و دلائل عدم پرواز را مکتوب نموده و در اختیار ایشان قرار میدهد.

جناب طهانی بلافاصله مراتب امتناع از پرواز مرحوم زندی را بدون ذکر دلائل منطقی ابرازی وی، باستحضار فرماندهی وقت پایگاه ( شهید بابائی) میرساند و ایشان هم جهت متنبه نمودن وی و سایر پرسنل در اطاعت محض از مافوق در زمان جنگ، بلافاصله دستور اعلان مراتب را با همین مضمون بدادسرای انقلاب اصفهان صادر مینماید، که دادسرای مربوطه ابتدا" با صدور حکم بازداشت ایشان، وی را دستگیر و بازداشت نموده و با توجه به وجهه بسیار خوب شهید بابائی در بین مسئولین وقت نظام و اینکه ایشان تصمیم اشتباهی نخواهد گرفت و تصمیماتش تماما" در جهت بقای نظام می باشد، با یک بررسی اجمالی و بدلیل اعتقاد راسخ به عملکرد صحیح شهید بابائی، با تشکیل جلسه دادگاه نظامی/ انقلابی نامبرده را باتهام "سرپیچی از دستور فرمانده مافوق، در زمان جنگ" به اعدام محکوم می نماید!!!!!

با بازداشت مرحوم زندی ولوله ای خاص در نیروی هوائی و بین خلبانان شکاری و بخصوص خلبانان اف 14 ایجاد شده بود و هر کس بطریقی می خواست شهید بابائی را از این اقدام منصرف نماید، که ایشان هم با قاطعیت و با اصرار شدید بدنبال اجرای حکم دادگاه بود تا به بقیه پرسنل نیرو نیز تفهیم نماید که عدم اطاعت محض از فرماندهان جوان و متعهد منصوبه در پایگاه ها، مستوجب چنین تنبیهاتی خواهد گردید !! و لذا کلیه پرسنل نظامی باید حساب کار خود را بنمایند تا دیگر چنین مواردی پیش نیاید.

بعد از ادامه پیدا کردن بازداشت مرحوم زندی و اخبار جسته گریخته ای که در مورد حکم صادره به گوش پرسنل پروازی رسیده بود، حتی خود مرحوم طهانی نیز از عملکرد غلط خود پشیمان و با وساطت شهید آل آقا و سایر همکاران سعی در منصرف نمودن شهید بابائی از ادامه بازداشت وی داشتند که هیچیک کارساز نبوده و در نهایت دو یا سه روز قبل از اجرای حکم اعدام وی جناب سرهنگ خلبان ( تیمسار بازنشسته فعلی) حسن افغانطلوعی که جانشین معاونت عملیات پایگاه اصفهان بودند به تهران مراجعه و توسط برخی از همکاران و دوستان قدیمی مرحوم زندی بطریقی مراتب نگرانی شدید پرسنل پروازی از اجرای این حکم نا ثواب و اصل قضایا را بعرض رهبر کبیر انقلاب رسانیده که با صدور اوامر اکید حضرت امام راحل به ریاست جمهور وقت (مقام رهبری) دستور کان لم یکن شدن حکم اعدام و آزادی فوری مرحوم جلیل زندی صادر گردید و جناب افغانطلوعی بلافاصله پس از خاتمه این جلسه و دریافت دستور ریاست جمهوری به اصفهان بازگشته و قبل از طلوع آفتاب روز بعد اوامر امام راحل و نامه ریاست جمهوری را به دادسرا و زندان اصفهان ابلاغ نمودند و بدین شکل مرحوم زندی که یکی از خلبانان شاخص و با سواد هواپیمای اف 14 بود بسلامت باغوش خانواده خود و دوستان همکار خویش بازگشت.

با سپاس

با درود مجدد خدمت شما جناب آقای آرش عزیز،

به هر حال بنده سعی نمودم بدون دخیل نمودن هرگونه حاشیه اضافه ای، دقیقا" آنچه را که اتفاق افتاده بود بعرض شما برسانم، حال هر کسی با دید خود از این مطلب برداشت خواهد نمود.

ولی در مورد خصومت شخصی به جد میتوانم بگویم که اینطور نبوده، چون هم شادروان مرحوم زندی و هم مرحوم شهید بابائی از دوستان قدیم یکدیگر بوده و بعد از فیصله این غائله نیز هیچگاه تنشی بین این دو عزیز بوجود نیامد، ولی همانگونه که پیشتر عرض نمودم در آن برهه از زمان که اغلب پرسنل نیرو فرماندهی وقت نیروی هوائی(سرهنگ معین پور ) را بدلیل عملکرد بسیار غلط و نابجایش در از هم پاشیدگی نیروی هوائی قبول نداشتند، جناب بابائی فکر می کرد که با این عمل خود بخصوص در آن شرایط بحرانی و ایام سخت، میتواند با فدا نمودن یکی از بهترین خلبانان نیروی هوائی در این راه، قدرت و ثبات فرماندهی را در نیروی هوائی نهادینه نماید.

با سپاس

با درود بشما دوست گرامی جناب میلاد ایریافريا،


دوست گرامی، بنده بدلیل اینکه در این رابطه بخصوص از همان ابتدای ماجرا تا انتهای آن در جریان مستقیم و لحظه به لحظه قضیایا قرار گرفته بودم و پس از اتخاذ تصمیم شهید بابائی مبنی بر معرفی مرحوم زندی بدادگاه و سپس صدور حکم شادروان زندی از سوی دادگاه مربوطه چندین بار بدرخواست همکاران مستقیما" و بطور خصوصی با شهید مذاکره نمودم و در جریان دقیق قضایا قرار داشتم ، با قاطعیت تمام عرض می کنم که هیچگونه حاشیه ای دیگری بر این قضیه وارد نیست بغیر از همان مواردی که بعرض شما عزیزان رساندم.

ضمنا" این را هم بهتر است توجه داشته باشیم که قریب باتفاق افراد و اشخاص اعم از حاضرین و یا شهدا و درگذشتگانی که ما از آنان در این انجمن یاد می کنیم، تماما" از پرسنل و یا خلبانان آموزش دیده و پرورش یافته در رژیم قبل و بزعم شما زمان شاه بودند !! که این چنین مردانه در مقابل دشمن تا بن دندان مسلح و آماده ایستادند و جنگیدند!!

با سپاس

امضای fery8810Fighter Pilot Do It Better

22

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

شهرت جلیل زندی به‌عنوان خلبان جنگندهٔ اف-۱۴ است. وی دارای ۱۱ پیروزی هوایی (۸ فروند از این پیروزی‌ها قابل استناد و اعتماد (تأییدشده توسط منابع غربی) و ۳ فروند دیگر پیروزی احتمالی می‌باشد). این پیروزی‌ها عبارتند از: ۴ فروند میگ-۲۳، ۲ فروند سوخو-۲۲، ۲ فروند میگ-۲۱ و ۳ فروند داسو میراژ اف۱ می‌باشد. از این رو او به‌عنوان موفق‌ترین خلبان شکاری ایرانی و موفق‌ترین خلبان اف-۱۴ جهان شناخته می‌شود.

M-60 جان،

اگر بغیر از کتاب تام کوپر منبع دیگری سراغ داری لطفاً اونو قرار بده.

 

ممنون

11

Share this post


Link to post
Share on other sites

موفقترین خلبان اف-۱۴ در ایران و امریکا از لحاظ شکارهای هوایی به نظر متفق دست اندرکاران جناب سرهنگ فریدون مازندرانی هستند. از لحاظ ساعت پروازی ناخدایکم خلبان نیروی دریایی امریکا دیل اسنودگراس Dale Snodgrass سابقه بیشترین ساعت پرواز با اف-۱۴ را در بین همکاران ایرانی و آمریکایی خود دارند... لطفا از ارسال مطالب ویکیپدیا در انجمن خودداری کنید. مرحوم زندی شاید یک یا دو تا شکار هوایی داشته اند.

تشکر...

17

Share this post


Link to post
Share on other sites

موفقترین خلبان اف-۱۴ در ایران و امریکا از لحاظ شکارهای هوایی به نظر متفق دست اندرکاران جناب سرهنگ فریدون مازندرانی هستند. از لحاظ ساعت پروازی ناخدایکم خلبان نیروی دریایی امریکا دیل اسنودگراس Dale Snodgrass سابقه بیشترین ساعت پرواز با اف-۱۴ را در بین همکاران ایرانی و آمریکایی خود دارند... لطفا از ارسال مطالب ویکیپدیا در انجمن خودداری کنید. مرحوم زندی شاید یک یا دو تا شکار هوایی داشته اند.

تشکر..

 

 

با سلام و تشکر از دادن این اطلاعات مفید.

در صورت امکان چکیده ای  از آمار  شکارهای تیمسار مازندرانی عزیز برایمان بگویید.

16

Share this post


Link to post
Share on other sites

درود

فکر کنم ارک انجل تاریخ و نوع هواپیمای شکار شده را داشته باشند بنده الان به فایل فارسی ان - از لحاظ تاریخ ها و ... - دسترسی ندارم.

14

Share this post


Link to post
Share on other sites

با سلام.

 

جناب ارک انجل عزیز  بی صبرانه منتظر مطالب بسیار جالب  شما در این باره هستیم.

لطفا کامل و جامع مثل همیشه...

با تشکر.

12

Share this post


Link to post
Share on other sites

بعنوان یک فرد ایرانی و ارتشی که جوانی خودم را درجبهه های حق علیه باطل گذراندم اگر بخواهم اولین وآخرین نظرم را برای نیروی هوایی قهرمان بگویم وهمیشه هم خواهم گفت اینه

 

ایران را دو بار نیروی هوایی ارتش ایران نجات داده است

1- روزهای اول جنگ که علاوه بر مآموریتهای ذاتی خود، با نیروی زمینی عراق هم جنگ میکرد وسد راه پیشروی نیروی زمینی عراق شد

2- روزهای آخر جنگ که واقعآ نیروهای مسلح ، تجهیزاتی برای دفاع دیکه نداشتند

ارادت

19

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

بعنوان یک فرد ایرانی و ارتشی که جوانی خودم را درجبهه های حق علیه باطل گذراندم اگر بخواهم اولین وآخرین نظرم را برای نیروی هوایی قهرمان بگویم وهمیشه هم خواهم گفت اینه

 

ایران را دو بار نیروی هوایی ارتش ایران نجات داده است

1- روزهای اول جنگ که علاوه بر مآموریتهای ذاتی خود، با نیروی زمینی عراق هم جنگ میکرد وسد راه پیشروی نیروی زمینی عراق شد

2- روزهای آخر جنگ که واقعآ نیروهای مسلح ، تجهیزاتی برای دفاع دیکه نداشتند

ارادت

 

جناب سروان اگر ماجرای 19 بهمن را به این ماجراها اضافه کنیم میشود سه بار. شاید هم خیلی بیشتر...

9

Share this post


Link to post
Share on other sites

مخلص جناب لطافتی عزیز،

آمار شکارهای جناب مازندرانی به قرار ذیل است:

26 شهریور 1359 باتفاق ستوان قاسم سلطانی یک فروند میگ با فینیکس
3 مهر 1359 باتفاق (آزاده) ستوان غلامرضا نجفی دو فروند با شلیک توأمان دو فروند فینیکس
22 آبان 1359 باتفاق ستوان یوسف احمدي کابین عقب در حوالی اهواز درگیری داگ فایت با یکفروند میگ 23 عراقی با مسلسل اگر چه تیرها به میگ23 برخورد نکرد ولی مانورهای نزدیک دو جنگنده باعث شد که میگ عراقی با زمین برخورد نماید.
9 آذر 1359 باتفاق ستوان ابراهیم انصارین دو فروند با فینیکس
4 اردیبهشت 1360 باتفاق ستوان فرخ نظر یک فروند با فینیکس

در آبان/آذر سال 1361 دو فروند میگ23 باتفاق ستوان رضا طهماسبی با فینیکس که به علت شکار آنها در خاک عراق مورد توبیخ واقع گردیدند و شکارها تا سال 1392 پس از Cross Check با منابع خارجی رسماً توسط نیروی هوایی پذیرفته نشد.
با موشک سجیل (هاوك) باتفاق جناب ابراهیم انصارین یک فروند هواپیماي سوپراتاندارد عراقی/فرانسوي در سه ماهه آخر سال 1365. البته به احتمال زیاد میراژ EQ5 بوده ولی ELINT و رادار آن را سوپر اتاندارد معرفی نمودند چون Radar Signature هر دو ظاهراً یکی است.

درگیری دیگر در حوالی جزیرۀ مجنون با مسلسل که تاریخ آن موجود نیست.

5 فروند بر اثر درگیری هوایی بدون شلیک موشک و مسلسل که منجر به برخورد آنها با زمین، آب یا اتمام سوخت گردید که البته جناب مازندرانی ادعایی در مورد آنها ندارند.

 

جمعاً 8 تیر فینیکس

دو داگ فایت با مسلسل

یک تیر سجیل

------------------

جمعاً 11 شکار

16

Share this post


Link to post
Share on other sites

مخلص جناب لطافتی عزیز،

آمار شکارهای جناب مازندرانی به قرار ذیل است:

26 شهریور 1359 باتفاق ستوان قاسم سلطانی یک فروند میگ با فینیکس

3 مهر 1359 باتفاق (آزاده) ستوان غلامرضا نجفی دو فروند با شلیک توأمان دو فروند فینیکس

22 آبان 1359 باتفاق ستوان یوسف احمدي کابین عقب در حوالی اهواز درگیری داگ فایت با یکفروند میگ 23 عراقی با مسلسل اگر چه تیرها به میگ23 برخورد نکرد ولی مانورهای نزدیک دو جنگنده باعث شد که میگ عراقی با زمین برخورد نماید.

9 آذر 1359 باتفاق ستوان ابراهیم انصارین دو فروند با فینیکس

4 اردیبهشت 1360 باتفاق ستوان فرخ نظر یک فروند با فینیکس

در آبان/آذر سال 1361 دو فروند میگ23 باتفاق ستوان رضا طهماسبی با فینیکس که به علت شکار آنها در خاک عراق مورد توبیخ واقع گردیدند و شکارها تا سال 1392 پس از Cross Check با منابع خارجی رسماً توسط نیروی هوایی پذیرفته نشد.

با موشک سجیل (هاوك) باتفاق جناب ابراهیم انصارین یک فروند هواپیماي سوپراتاندارد عراقی/فرانسوي در سه ماهه آخر سال 1365. البته به احتمال زیاد میراژ EQ5 بوده ولی ELINT و رادار آن را سوپر اتاندارد معرفی نمودند چون Radar Signature هر دو ظاهراً یکی است.

درگیری دیگر در حوالی جزیرۀ مجنون با مسلسل که تاریخ آن موجود نیست.

5 فروند بر اثر درگیری هوایی بدون شلیک موشک و مسلسل که منجر به برخورد آنها با زمین، آب یا اتمام سوخت گردید که البته جناب مازندرانی ادعایی در مورد آنها ندارند.

 

جمعاً 8 تیر فینیکس

دو داگ فایت با مسلسل

یک فروند سجیل

------------------

جمعاً 11 شکار

با تشکر از آرچ آنجل عزیز به دلیل جمع آوری آمار فوق، جناب نجفی در قضیه پناهندگی تامکت به عراق اسیر شدند؟

10

Share this post


Link to post
Share on other sites

درود به شرف همه قهرمانان بی ادعای ارتشی
اعم از زمینی هوایی و دریایی

11

Share this post


Link to post
Share on other sites

با تشکر از آرچ آنجل عزیز به دلیل جمع آوری آمار فوق، جناب نجفی در قضیه پناهندگی تامکت به عراق اسیر شدند؟

 

دقیقاً علیرضا جان. ایشان با اینکه در برابر عمل انجام شدۀ احمد مرادی طالمی قرار گرفتند ولی همچنان به کشور وفادار ماندند و در روز سه شنبه 1365/6/11 به اسارت در آمدند.  احمد مرادی طالمی یازده ماه بعد توسط تک تیرانداز ناشناسی (!!!) بضرب گلوله در مقابل همسر و دخترش بر روی یک پل در سوئیس ترور شد. 

14

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now