Welcome to رهروان ارتش

از اینکه انجمن ما را برای مطالعه انتخاب کردید از شما متشکریم. 

برای استفاده از امکانات انجمن و برقراری رابطه دوستانه با دیگر اعضا لطفا در انجمن ثبت نام کنید

با تشکر

پرنده های نیروی هوایی که توسط پدافند خودی سرنگون شدند !

18 posts in this topic

در طول جنگ پدافندهای خودی به علت نداشتن اگاهی از نوع هواپیماها تعداد زیادی از پرندهای نیروی هوایی را سرنگون کردند. پدافند ... اگر چه در حد و اندازه پدافند ارتش نبود ولی به هر حال وجود داشت . بخشی بزرگی از سلاح های پدافندی ... از تسلیحات غنیمت گرفته شده تامین می شد . پدافند هوایی ... عمدتا" شامل توپهای ضدهوایی کششی SU 23-4 و SU 23-2 بود.البته بدلیل فقدان آموزش صحیح و نا کافی نیروهای آن ها بخصوص در سالهای اول جنگ گاه اشتباهات دردناکی را مرتکب میشدند . از جمله هدف قرار دادن هواپیماهی خودی !

در یک مورد پدافند ضدهوایی ... یک اف 5 را که در حال برگشت از عملیات و در ارتفاع پایین که عازم فرودگاه دزفول بود را هدف قرار داده و باعث به شهادت رسیدن خلبان آن شده بود !

در روزهای بعدی چند تن از خلبانان و پرسنل فنی پایگاه دزفول به همراه تعدادی عکس از هواپیماهای مختلف نیروی هوایی ایران و عراق به مقر پدافند رفته و با نشان دادن تصاویر به خدمه ضدهوایی سعی در آشنا کردن آنها با انواع مختلف هواپیما کرده اند !!! متاسفانه هواپیمای ایشون در عمق خاک ایران و با ضد هوایی کالیبر پایین به احتمال زیاد 23mm مورد هدف قرار گرفته جایی که نه هواپیمای دشمن و نه پدافند دشمن بوده و متاسفانه همان طوری که بعضی از دوستان فرمودند متاسفانه در طول جنگ بدلیل نا آگاهی پرسنل آماتور ضد هوایی و عدم هماهنگیهای صحیح از این اتفاقها زیاد داشتیم.

نمونش در یک مورد هواپیمای خودی در تعقیب هواپیمای دشمن بوده که خدمه رادار شیلکا به اشتباه هواپیمای خودی تعقیب کننده رو هدف قرار میده!!!!

رئیس اسبق شورای امنیت ملی کشور (حسن روحانی) در پاسخ به این سوال که سرلشگر خلبان بابایی در زمان مسئولیت شما به عنوان فرمانده پدافند هوایی در سال 64 به دست پدافند خودی در بازگشت از ماموریت مورد هدف قرار گرفت چه توضیحی دارید، بیان داشت: سرلشگر بابایی و تیمسار ستاری خودشان از ارکان اصلی پدافند هوایی بودند؛ باید بگویم که هدف گیری هواپیمای بابایی توسط پدافند هوایی صورت نگرفت بلکه توسط یک سرباز بسیجی در نزدیک مرز از آنجایی که تصور کرده بود هجوم هوایی صورت گرفته با توپ زمینی اقدام به شلیک می کند که متاسفانه یکی از این تیرها به گردن ایشان اصابت می کند و باعث شهادت وی می شود.

۲ مهر ۵۹ مربوط به پایگاه دزفول به خلبانی سرگرد بیژن هارونی ( شهید شدند )

* ایشان در راه بازگشت از یک عملیات موفق برون مرزی در آسمان دزفول مورد هدف پدافند خودی قرار گرفتند و بعد از اجکت بدلیل ارتفاع کم هواپیما با زمین برخورد کردند و شهید شدند

۱۲ مهر ۵۹ مربوط به پایگاه چهارم به خلبانی سرلشگرشهاب الدین طباطبایی سلطانی ( شهید شدند )

* ایشان در سوسنگرد مورد هدف پدافند قرار گرفتند و شهید شدند

۱۹ مهر ۵۹ مربوط به پایگاه چهارم به خلبانی سرلشگر مصطفی مرتضایی فریزهندی ( شهید شدند )

* ایشان در بستان مورد هدف پدافند قرار گرفتند و شهید شدند.

سرگرد خلبان شهید رضا صادقی مهر ، که به همراه ﺳﺮﻫﻨﮓ ﺧﻠﺒﺎﻥ ﻋﻠﻲ اﺻﻐﺮ ﺁﻓﺮﻳﻦ ﺷﻬﺮﻳﺎﺭ

در تاریخ 5 اذر 1386 مورد اصابت پدافند خودی قرار گرفتند و به شهادت رسیدند ...

داستان ادامه دارد...

اول بهمن 1390 در حوالی جزیره شیف بوشهر یک فروند فانتوم اف-4 نیروی هوایی ارتش توسط موشک تورام یک روسی یگان...مورد اصابت قرار می گیرد. هواپیما در ارتفاع بالا و سرعت زیاد بود و خلبانان توانستند ایجکت کنند و جان سالم به در ببرند.

داستان همچنان ادامه دارد...

5روز بعد جنگنده تام کت به شماره سریال 6062ساعت 4و30دقیقه صبح با اعلام وضعیت اسکرمبل الرت شده و از باند پایگاه بوشهر جدا شده و در اسمان ابی خلیج فارس قرار میگیرد.خلبان سرگرد علیرضا کریمایی و ناوبر سروان مصطفی فصیحی هردو از بهترین های اف-14هستند.3دقیقه از تیک اف میگذرد و بالای جزیره شیف می رسند.ماموریت انجام شده و در مسیر دور زدن برای بازگشت به پایگاه بوشهر هستند.ارتفاع هواپیما بسیار کم و سرعت نیز کم و برای فرود اماده شده است. چرخ ها باز می شوند اما هرگز به زمین نمی رسند. در نهایت غافلگیری دوباره یک فروند موشک تور ام یک روسی یگان...به اف-14 اصابت میکند و حتی فرصت یک آخ گفتن را از هردو خلبان می گیرد. هیچ کس جواب گو نیست.یگان...مدعی شده است که کار خود ارتش است.با پیگیری ارتش و ورود ستاد کل نیروهای مسلح به پرونده همه چیز عیان می شود.اما...زیر بار نمی رود.این بار برای سر پوش گذاشتن به اشتباه همیشگی یک ترور شخصیتی هم اضافه می شود.همه جا شایعه پخش می کنند که این دو خلبان قصد بمباران نیروگاه اتمی بوشهر را داشتند و یگان...برای حفظ ارمان شهدا و انقلاب اقدام به شلیک به سمت اف-14 می کنند!!!!!!!!!!!!!!!!!!

نزدیک 2 سال از سقوط تامکت به شماره 6062 گذشت و 2 تن از بهترین خلبانان نیروی هوایی ارتش ایران غریبانه رفتند درست مثل سرلشگر خلبان شهید عباس بابایی که در جریان جنگ 8 ساله مورد اصابت پدافند خودی

قرار گرفت اما هیچوقت این موضوع اعلام نشد و زمانی هم که اعلام شد فقط در کتاب ها به چاپ رسید !

بعد از یکسال و اندی با وجود وعده های فراوان هنوز علت سقوط تامکت به شماره 6062 اعلام نشده اما یکی از بهترین خلبانان تاریخ اف 14 در ایران در این خصوص توضیحاتی داده که لازم هست هم وطنان ما بدانند:

امیر تیمسار سرتیپ خلبان علی مازندرانی قهرمان رکورد دار شکار هوایی توسط اف 14 تامکت :

.اسکرمبل دستور وضعیت آماده باش هوایی است و زنگ هشدار زمانی که در خوابگاه افسران خلبان کشیک به صدا در میاد ، خلبانان بی درنگ سوار بر هواپیما شده و در هنگام تاکسی ( عملیات خروج هواپیما از آشیانه تا لحظه تیک اف ) از وضعیت و هدف آگاه میگردند ! اسکرمبل برای خلبان شکاری به معنای وجود حمله یا تجاوز به حریم هوایی است و در شرایط حنگی بعضا به منظور پشتیبانی از جنگنده بمب افکن هایی که تحت تعقیب شکاری های دشمن قرار میگرفتند.

.پیش آمده که هر دو خلبان از دست رفته باشند . ما کلا در طول جنگ 5 فروند از اف 14 های تامکت را از دست دادیم که سه فروند از اونها اشتباها توسط پدافند خارک هدف قرار گرفت و خلبان دو فروند از آنها شهید شدند.

. به علت نقص فنی خیر ! پیش نیومده که هواپیما در حالت عادی به دلیل نقص فنی طوری صدمه ببینه که هیچیک از اونها قادر به خروج نباشند.

نظر امیر تیسمار سرتیب دوم امیر ستاکی خلبان اف 14 تامکت و شکارچی میگ 23 :

.اینکه چه بر سر تامکت 6062 اومد مشخص نیست و اعلام نشده ! سری و بعیده که فعلاً اعلام بشه ! همونطور که در خصوص علت جان باختن حاویدان امیر تیمسار سرلشکر خلبان عباس بابایی اعلام نشد ! و وقتی هم مطرح شد در کتاب ها نوشته شد !

.در خصوص تامکت 6062 که در سحرگاه پنج شنبه 6 بهمن 1390 در اطراف نیروگاه بوشهر سقوط کرد ! و استانداری علت اون رو برای عوام تلویحا نقص فنی اعلام کرد و اظهار داشت که به زودی علت اصلی اغلام میگردد

چهار شایعه وجود داره :

• درگیری با اف 22 رپتور آمریکایی

• درگیری با اف 15 های اسرائیلی

• درگیری با ایروفایتر امارات یا عربستان سعودی

• در نهایت انهدام توسط پدافند خودی نیروگاه که این مورد قریب به یقینه !

همانگونه که برای اف 5 عقاب آسمان ارتش ایران جاویدان عباس بابایی توسط توپ 23 میلیمتری پدافند ... در منطقه سردشت رخ داد !

.از مجموع 5 فروند تامکت ایرانی مورد اصابت در طول جنگ سه فروند از اونها اشتباهاً توسط پدافند خودی خارک و نیز تعدادی فانتوم در همان منطقه در جریان عملیات های مروارید و آخوندک توسط پداقند خودی هدف قرار گرفت ! که مجموعاَ 6 یا هشت کشته از بهترین خلبان ایرانی بر جای گذاشت . علت این حوادث ضعف سیستم راداری کشور و فقدان سیستم پیش هشدار و کنترل هوایی آواکس در ایران است(من موندم پس چطور پهبادای رادار گریز عینهو باقلوا شکار میشن؟!؟)

. یاد این دو عقاب پر کشیده و بال و بر سوخته و مظلوم گرامی باد.

نگران نباشید...این داستان هنوز هم ادامه دارد...

چهارشنبه 29 خرداد 1392 ، ساعت 3 صبح ، طی اعلام اسکرمبل جنگنده ای عازم انجام ماموریت می شود...اما باز هم بالای جزیره ی خارک،داخل دریای عمان پدافندی خودی او را مورد اصابت قرار می دهد!خلبان شماره 1 اجکت کرده و جان سالم به در می برد اماخلبان شماره 2 به شهادت می رسن...یعنی خلبان شهید امید زارع...خلبانی که تازه یک ماه بود طعم پدر شدن رو چشیده بود...حسین 5 ماهه ی خلبان شهید امید زارع تا همیشه لذت پدر داشتن رو از دست خواهد داد...اون هم به خاطر یه اشتباه بزرگ...

این مطلب توسط شهید امید زارع چند ماه قبل از شهادتشون برای شهدای تامکت 6062 نوشته شده بود

.centralclubs.com

18 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

هیچ کدام از این چهار شایعه نه تنها در نیروی هوایی مطرح نشده بلکه صحت ندارد. آن شخصی که شایعه مورد هدف قرارگرفتن تامکت 6062-3 را توسط پدافند سپاه ساخت، احتمالا کینه شدیدی از سپاه دارد. این مطلب اصلا صحت ندارد و در آن موقع هیچ Tor M1 در آنجا مستقر نبود.

 

دو دلیل احتمالی ساقط شدن تامکت:

1-تنش وارده به بدنه هواپیما در جریان اسکرامبل و کشیدن جی بسیار زیاد که سبب انفجار آن در آسمان شده است که خستگی سازه یکی از دلایل احتمالی آن بوده است.

2-ساقط شدن توسط نیروهای فرامنطقه ای البته نه بوسیله موشک یا درگیری هوا به هوا.

16 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

سلام و عرض ادب

جناب تقوايى احتمال ورتيگو شدن خلبان و برخورد با آب چى؟! اين احتمال هم بعضى مواقع بيان ميشه؟

13 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

هیچ کدام از این چهار شایعه نه تنها در نیروی هوایی مطرح نشده بلکه صحت ندارد. آن شخصی که شایعه مورد هدف قرارگرفتن تامکت 6062-3 را توسط پدافند سپاه ساخت، احتمالا کینه شدیدی از سپاه دارد. این مطلب اصلا صحت ندارد و در آن موقع هیچ Tor M1 در آنجا مستقر نبود.

 

دو دلیل احتمالی ساقط شدن تامکت:

1-تنش وارده به بدنه هواپیما در جریان اسکرامبل و کشیدن جی بسیار زیاد که سبب انفجار آن در آسمان شده است که خستگی سازه یکی از دلایل احتمالی آن بوده است.

2-ساقط شدن توسط نیروهای فرامنطقه ای البته نه بوسیله موشک یا درگیری هوا به هوا.

شما ضمن مطالعه کامل چند منبع ذکر شده وشواهد انهدام اف-14 شهیدان مظلوم کریمایی وفصیحی ونحوه وزمان مورد اصابت قرار گرفتن شان هیچ شبه ای از غافلگیرشدن ناگهانی آن عزیزان (خنجر از پشت!!!)نمیگذارد.ربطی به کینه و...هم ندارد .خدا که نیستند.بشرند وجائز الخطا.اشتباه کردند مرد باشند وقبول کنند نه اینکه اراجیفی نظیر قصد بمباران و...به اف 14 نسبت دهند....

17 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

سلام و عرض ادب

جناب تقوايى احتمال ورتيگو شدن خلبان و برخورد با آب چى؟! اين احتمال هم بعضى مواقع بيان ميشه؟

این احتمال مطرح شد، اما خیلی از عزیزان رد میکنند، چون برخی از پرسنل پایگاه شعله انفجار را در آسمان دیده بودند.
16 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

این ماجرا اصلا صحت ندارد کسی به شهید کریمایی اتهام بمباران نزد. بلکه آن حفاظت اطلاعات نهاجا بود که تصور میکرد که سپاه ایشان را زده است و لذا برای خودشان تصور هم کردند که ایشان حتما یه کاری کرده بوده است که سپاه زده است! لذا خودشان اقدام به بررسی سوابق ایشان نمودند منجمله عدم همکاری با اسراییل و غیره نمودند. شایعه زدن تامکت 6062-3 توسط سپاه مدتی در میان پرسنل پایگاه ششم وجود داشت و تصور میکردند که اگر سپاه میگوید کار ما نبوده پس میخواهند سرپوش بگذارند. پیشتر نیز نهاجا وجود اشیاء نورانی بر فراز بوشهر در سالهای 1384و 1385را به سپاه و پهپادهای سپاه نسبت میدادند، حال آنکه سپاه در آن سالها نمیدانست پهپاد یعنی چه.

بهرحال ساخت این شایعه زدن 6062-3 توسط آن سامانه تور ام-1 که تا آنجا که میدانم در آن برهه اصلا در بوشهر وجود خارجی نداشته به دو دلیل میتواند باشد 1- کینه از سپاه 2- پوشاندن یک ضعف بزرگ امنیتی.

16 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

سلام جناب تقوایی

پس علت واقعی سقوط این تامکت چه بود؟ اگر مشکل فنی نداشته توسط پدافند خودی هدف گرفته نشده اثری از برخورد موشک نبوده .یعنی کار نیروهای فرا منطقه ای بوده؟اگر بوده چطور این تامکت منهدم شده وکسی خبر ندارد؟ایا ان اشیا نورانی یوفو بوده یا کار خود کشورهای غربیست؟

15 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

سلام جناب تقوایی

پس علت واقعی سقوط این تامکت چه بود؟ اگر مشکل فنی نداشته توسط پدافند خودی هدف گرفته نشده اثری از برخورد موشک نبوده .یعنی کار نیروهای فرا منطقه ای بوده؟اگر بوده چطور این تامکت منهدم شده وکسی خبر ندارد؟ایا ان اشیا نورانی یوفو بوده یا کار خود کشورهای غربیست؟

درود بر شما،

متاسفانه دلیل اصلی هنوز معلوم نیست و در بازرسی ایمنی نهاجا نامعلوم ذکر شده است. اما دو دلیل احتمالی 1- نقص فنی (به دلیل وجود این احتمالا، عملیات تامکت در بوشهر و در کل مناطق شرجی ممنوع شد). 2- انهدام توسط نیروهای فرامنطقه ای بدون شلیک موشک یا درگیری هوایی با اف-18

13 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

نظرهرکس محترم است اما به نظر من درسترین نظریه همین است....شاید تکراری باشد ولی یاد آن دلاوران عاشق همیشه در قلب من جاوید است...
سرگرد علیرضا كریمایی از بهترین خلبانان جنگندۀ اف14 به همراه سروان مصطفی فصیحی برای آخرین ماموریت عملیاتی سال 90 خود به بوشهر اعزام شدند. امروز چهارشنبه 5 بهمن ماه نوبت شیفت آلرت آنهاست.اوضاع امنیتی آسمان مناسب نیست و آژیرهای مداوم اسكرمبل امان خلبانان را بریده است.از آغاز شیفت آلرت تا آخر شب حدود 7 سورتی پرواز كوتاه اسكرمبل داشتند كه در عین كوتاهی بسیار پر اضطراب و نفس گیر و خسته كننده است.در یكی از این پروازها مصطفی فصیحی كه در كابین عقب نقش كمك خلبان و افسر رادار وسلاح(RIO) را بر عهده دارد با گوشی موبایل خود از صفحه اسكوپ رادار فیلمبرداری میكند.18 هدف (TARGET) روی اسكوپ دیده میشود.با اضطراب میگوید : علیرضا 18 تا هدف داریم كدام را بزنیم ؟ علیرضا با كسب دستور از عملیات نهاجا راه برگشت به پایگاه را پیش میگیردو پس از چند دقیقه با عبوراز بالای جزیره شیف و دور ترافیك با پترن مشخص همیشگی روی باند نشسته و به آشیانۀ آلرت باز میگردد. سحرگاه پنج شنبه 6 بهمن 90خواب بودیم كه صدای آژیر اسكرمبل پدافندحوالی ساعت 4 صبح به صدا در آمد وهمه از خواب پریدیم.این زمان اعلام خطرو توالی آن، خبراز اتفاقات عجیبی در آسمان داشت.علیرضا و مصطفی با عجله پوتین های خود را بدون بستن بند و زیپ پوشیند و دوان دوان به سمت آشیانه هواپیمای آلرت دویدند.بین خواب و بیداری شنیدم كه مصطفی گفت : (( خدابه خیركنه.اگه برنگشتیم حلالمون كنید!)) روحیه او با این حرفها سازگار نبود و بعداز این همه سال این اولین باری بود كه این جمله را از او شنیدم.همیشه با خنده میگفت : بادمجون بم آفت نداره! روحیه بسیار بالایی داشت و به شغل خود افتخار می­كرد. هواپیمای تامكت به شماره سریال 6062-3 با این همه سال خدمت و جنگندگی جزو بهترین و سرحال­ترین تامكتهای ارتش به شمار میرفت.بطوریکه کاملترین و اکتیو ترین سامانۀ راداری را دربین تمام تامکتهای ایرانی داشت.همه پرسنل نگهداری از باب اطمینان روی این هواپیما حساب جداگانه ای بازكرده بودند.هواپیمایی كه مورد علاقه مرحوم سرتیپ جلیل زندی بود و افتخارات زیادی با آن كسب كرده بود.اول مصطفی وبعد علیرضا داخل كابین خود نشستند.ساعت4:15دقیق صبح پاورمتصل شد و با گردش كمپرسور موتور هواپیما روشن شد و پس از انجام سریع چك لیستها عمل خزش ( TAXI ) را انجام دادو به ابتدای باند رسید.بلافاصله پس از هماهنگی با برج مراقبت، علیرضا دسته گاز ( TRORRLE ) را جلوداد و پس سوز را روشن كرد.ساعت 4:23 دقیقه هواپیما با غرش مهیبی به حركت در آمد و به سبك خاص علیرضا كریمایی با 70 درجه زاویه از زمین كنده شد و اوج گرفت. تام کت بلافاصله روی خلیج فارس رفته و دو فروند هواپیمای متجاوز را شناسایی کرده و پس از توجه نکردن به اخطار پدافند و تام کت 6062-تام کت6062 اقدام به رهگیری هردو هواپیما میکند بلافاصله دو هواپیما از مرزهای ایران خارج شده حالا ساعت 4:25 دقیقه صبح است و هوا هنوز تاریک است.علیرضا راه برگشت را در پیش میگیرد.او باید طبق روال همیشه از بالای جزیره كوچك شیف عبور كند و پس از ورود به خشكی دور بزند تا در ابتدای باند قراربگیرد. هواپیما با كاهش تدریجی ارتفاع و در ارتفاع پایین با سرعت كم به سمت خشكی پیش میرود.کارکنان مواضع پدافندی ارتش كه كلاس­های پیچیده هواپیما شناسی را گذرانده اندو اف 14 را از صدای آن می­شناسند راه را برای عبور تامكت خسته باز می­گذارند.اما در مورد سپاه باید تاسف خورد كه علم را فدای اعتقادات و ظواهر میكنند.در حلیكه از ابتدای پرواز فقط 3دقیقه و 30 ثانیه سپری شده ، هواپیما بالای جزیره شیف میرسد و تا ساحل تنها 30 ثانیه زمان لازم است. پرواز در سكوت رادیویی انجام میشود.ناگهان برج مراقبت و گیرنده های زمینی ( كاروان-پست فرماندهی ) صدای فریاد سرگرد كریمایی را در اوج سكوت می­شنوند : یا حسین .... بعد صدای انفجار بسیار مهیبی تمام بوشهر را در بر میگیرد و ارتباط قطع میشود.خلبانان آلرت از خواب پریدند.یكی نقل كرده : به علیرضا پیام فرستادم : من خیلی نگرانتون هستم.شما حالتون خوبه ؟ اما زنگ گوشی داخل اطاق به صدا در آمد. موشك تور ام یك از موضع سپاه در جزیره شیف شلیك شد و به دلیل سرعت و ارتفاع پایین هیچ راهی برای فرار وجود نداشت وهواپیما در یك لحظه پودر شد و در گستره وسیعی از خلیج فارس متلاشی و پراكنده شد.در هواپیمای اف14 سامانه خروج اظطراری ejection طوری طراحی شده كه در هنگام خطر جدی خلبان را به بیرون پرتاب میكند.این فرایند كامل كه كمتر از یك ثانیه اتفاق می افتد شامل كنده شده شیشه حبابی conopy و خروج خلبانان ( اول صندلی ناوبر و بعد صندلی خلبان با زاویه افقی 45 درجه مخالف یکدیگر) می­باشد.در این مرحله یك صدم ثانیه نیز در مرگ و زندگی خلبان اثر دارد.موج انفجار به حدی بود كه سرگرد كریمایی مجال خروج را پیدا نكرد و پیكرش مانند هواپیما قطعه قطعه شد. تنها تكه هایی از روده و شكم وی كه زیر جی سوت قرار داشت در وضیعت سوخته داخل آب ریخت ، دو روز بعد توسط تیم نجات پیداشد.این تكه ها به گمان تیم نجات متعلق به هردو خلبان بود و درون تابوت هردو ی آنها آرام گرفت.اما سروان فصیحی چون نفر اول پرتاب شونده بود توسط صندلی پران مارتین بیکر از كابین خارج شد اما موج انفجار صورت وی را از ناحیه دهان به بالا متلاشی كرد و به سختی جان سپرد.به دلیل وزش باد شدید و هکس العمل های شدید وی که در حال جان کندن بود چتر نجات نارنجی رنگ وی مانند یك كفن كاملا بدور پیكرش پیچیده شد و همراه صندلی سنگین خود به قعر آب رفت و آرام گرفت.تیم نجات 48 ساعت مدام در حال جستجو بود.آنها تكه هایی از سمت راست هواپیما را که سوخته بود یافتند كه نشان میداد هواپیمادر حال گردش به راست و در زاویه بنك 35 درجه قرار داشته و موشك از پهلو و شكم به آن اصابت كرده است.ارتفاع و سرعت كم و نیز زاویه گردش هواپیما امكان دیدن موشك را از خلبانان گرفت.تنها صدای هشدار نزدیك شدن موشك آنها را به خود آورد و فریاد یاحسین شهید كریمایی كه حالا به درجه شهید سرهنگ خلبان ارتقا پیداكرده بود نیز به خاطر همین هشداربود.او حتی هنگام مرگ نیز از هواپیمای خود جدانشد و با آن ادغام شد.آنقدر با حرارت از ایمنی و كیفیت و قابلیت­های اف14 سخن میگفت كه همه را مجذوب خود و هواپیمایش میكرد.بعضی شبها كه شیفت آلرت بود از پلكان هواپیما بالا میرفت و روی كمر هواپیما میخوابید وكتابهای كابین عقب و كمك خلبان را به دقت مطالعه میكرد تا از كارهای وی اطلاع كامل داشته باشد.اوكه مخترع موتور جت ملی بود از لحاظ علم و مهارت پرواز و خصوصیات انسانی شهره همكاران و دوستانش بود.گروه نجات و امداد هرچه تفحص كرد اثر دیگری ازهواپیما و خدمه آن پیدانكرد.همه نظامیان و خانواده داغدارآنها منتظر شنیدن خبر این سانحه از رسانه ها بودند اماكوچكترین انعكاسی وجود نداشت.حتی سایتهای خبری نیز بدستور مقامات امنیتی خبر را از خروجی خود حذف كردند.مقامات استاندارو فرماندار بوشهر نیز بخاطر افشای خبر تحت فشار بودند.مساله امنیت ملی درمیان بود! در این هنگام شایعات ضدونقیض زیادی بگوش می­رسید.از اسارت خلبانها توسط امریكایی­ها گرفته تا شایعه منافق بودن آنها كه قصد داشتند نیروگاه بوشهر رابمباران كنند و تسط پدافند قهرمان سپاه ساقط شدند.این اخبار نیز بر داغ دل خانواده های داغدار می افزود حال آنكه می­شد با اعلام خبردر قالب یك پرواز آموزشی از حساسیت موضوع كاست.به هرحال تابوتها آماده تشییع بود.صبح روز شنبه 8 بهمن 90 مراسم بسیاربا شكوهی در پایگاه ششم شكاری شهید یاسینی برگزار شد و ارتشیان ارادت خود را به این دو كبوتر خونین بال نشان دادند.هنوز دل فرماندهان آشوب بود و از پیكر شهید فصیحی خبری نبود.كاری هم نمی­شد صورت داد.از جزیره شیف تا سواحل فراكه پر از تكه های پودر شده هواپیما بود.اولین چیزی كه پیدا شد چك لیستهای خیس و نیم سوختۀ خلبانان بود كه نشان از انفجار هواپیما در آسمان داشت.ساعت 11 صبح روز شنبه هواپیمای هركولس c-130 تابوت­ها را به اصفهان منتقل كرد تا در رمپ پرواز مورد استقبال خانواده ها قرارگیرد.مراسم تشریفات آمیخته با اشك و شیون پدرومادر پیر شهداو خانوادهای داغدار و خلبانان وكاركنان فنی بود.به دستور فرماندهی وقت پایگاه اصفهان سرتیپ2 خلبان علیرضا برخور، مراسم تشییع یك­روز عقب افتاد تا گروهی مامور ساختن آدمكهای یونولیتی شبیه پیكر انسان شوند.تابوت­ها آماده شد و صبح روز یكشنبه ساعت 8 صبح مراسم بی نظیری در پایگاه هشتم شكاری اصفهان برپا شد.تابوت­ها تشییع شد. بقایای پیكر شهیدكریمایی به تهران انتقال داده شد و در بهشت زهرا ، قطعه 50 ردیف 16 شماره 27 در دل خاك آرام گرفت.مراسم های گرامیداشت در حال برگزاری بود كه اتفاق عجیبی افتاد! 9 روز از این حادثه دلخراش گذشته بود كه ماهیگیران جزیره شیف و بندر بوشهر در امتداد تور ماهیگیری خود پارچه ای نارنجی رنگ را مشاهده كردند. عمق این منطقه بسیار كم است.جالب است بدانید خلیج فارس دریای كم عمقی است كه در عمیق ترین مناطق 100 متر فرورفتگی دارد.عمق اطراف جزیره شیف حدود 25 متر است.رنگ نارنجی تنها رنگی است كه در طبیعت بسیار كم یاب و یا نایاب است و علت انتخاب این رنگ در لوازم امدادی و جعبه سیاه هواپیما نیز همین است.این كفن نارنجی توسط ماهیگیران از آب خارج شد و پس از باز شدنش یك بدن بی سر همه را میخ كوب كرد.این پیكر یك خلبان شكاری است كه 9 روز تمام در آب مانده و توسط این چتر محكم مانند مروارید پیچیده شده تا از گزند جانوران دریایی محفوظ بماند.خداوند به هر كاری تواناست.نیاز به شناسایی ندارد.اتیکت روی سینه اش همه چیز را فریاد میزند: مصطفی فصیحی ! پیكرش شبانه و مخفیانه به اصفهان منتقل شد و در گلستان شهدای اصفهان درون قبر نورانی خود جای گرفت.سنگ قبر نیز عجولانه گذاشته شد تا اثر نبش قبر مخفی بماند. روح هردو این عزیزان قهرمان شاد

12 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

37930517656948408012-1.jpg

12 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

انهدام توسط نیروهای فرامنطقه ای بدون شلیک موشک یا درگیری هوایی با اف-18

چطور می توان یه جنگنده را  بدون شلیک موشک وحتی گلوله در اسمان منهدم کرد؟ایا توانایی خاصی مدنظر است که برای ما سریست؟

چرا انشب  حریم هوایی ایران بطور مدام نقض میشد؟

12 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

این قصه سر دراز دارد.....

 

من بعد از اون همه کش و قوس و بگیر و ببند هایی که بخاطر انتشار رجیستر 6062 و ایجاد وبلاگ    www.tomcat6062.ir    برام درست شد خیلی گرفتار شدم و حتی سر از بندرعباس در اوردم و ..............  که بماند...

 

حتی تعهد امنیتی دادم که برخی حرفها مسکوت بمونه. سالها طول میکشه تا جامعه مثل قضیه شهید بابایی با این قضیه هم کنار بیاد. شاید روزی عکس بقایای پیکر خلبانان و تکه های جنگنده منتشر بشه و سوختگی روی بدنه هواپیما در سمت راست و بندپوتین باز خلبانان و چک لیستهای روی دریا و صندلی پران ناوبر که به بدن وی بسته شده و نشان از ایجکت ناموفق داره و ....... بتونه باور اصلی رو در اذهان ایجاد کنه.

به هر حال مصطفی فصیحی از اقوام نزدیک من بود و شهید کریمایی هم دوست خوب من. خیلی مظلوم واقع شدند. هنوز هم مثل راز درباره شهادتشون صحبت میشه. درحالیکه مثل روز روشنه  که ........ .

16 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

نظرهرکس محترم است اما به نظر من درسترین نظریه همین است....شاید تکراری باشد ولی یاد آن دلاوران عاشق همیشه در قلب من جاوید است...

سرگرد علیرضا كریمایی از بهترین خلبانان جنگندۀ اف14 به همراه سروان مصطفی فصیحی برای آخرین ماموریت عملیاتی سال 90 خود به بوشهر اعزام شدند. امروز چهارشنبه 5 بهمن ماه نوبت......

من به صندلی میخکوب شدم از اینهمه خیال پردازی!!!!!! نویسنده این متن باید رمان نویس شوند. 18 فروند هواپیما!!!!!!!!! در آن روزها فقط یک فروند اف-18 حریم هوایی ایران را نقض میکند تا توجه تامکت آلرت ایران را به خود جلب کند و آن را به یک ناوچه آمریکایی نزدیک کند!!!! 18 فروند کدام است؟ این نشر اکاذیب است قربان!!! اولین چیزی که از لاشه پیدا شد تکه ای از دم بود (سکان عمودی یا افقی دقیقا خاطرم نیست). مخترع موتور جت ملی کدام است؟

14 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

بنده از 30 دقیقه پس از سانحه با بچه های بوشهر دائم در تماس بودم! تا یک هفته بعد که اولین قطعه از لاشه پیدا شد! خاطرم هست روز سانحه روز خاکسپاری مرحوم سرتیپ خلبان ایرج امیرجلالی از همکاران بنده بود.

خدا میداند در مورد بنده پس از مرگم چه خواهند گفت : یا میگویند "او بویی از انسانیت نبرده بود و با شقاوت با شمشیر سرهای مسلمین را میبرید" یا میگویند "او چهره ای نورانی داشت که تامکت های نیروی هوایی از دیدن او به نشانه تواضع استال میکردند!!!"

سانحه 5 سال پیش رخ داده است 1400 سال از آن نگذشته است که اینهمه در مورد آن دروغ ساخته اند.

در قهرمان بودن این دو عزیز شهید کریمایی و فصیحی هیچ شکی نیست، اما این کار شایسته ای نیست که اینگونه در مورد آنها داستان پروازی کنیم. اینگونه تقدیس نابجا ممکن است در آینده به آبروی شهدا آسیب بزند.

17 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

 از ماست که بر ماســــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــت

12 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now