Welcome to رهروان ارتش

از اینکه انجمن ما را برای مطالعه انتخاب کردید از شما متشکریم. 

برای استفاده از امکانات انجمن و برقراری رابطه دوستانه با دیگر اعضا لطفا در انجمن ثبت نام کنید

با تشکر

Sign in to follow this  
Followers 0

اصول نامگذاری هواپیما

شاید برای شما هم سوال باشد که برچه قاعده و اصولی هواپیماها و هواگردها را نامگذاری میکنن؟
دورروش وجود دارد.روش اول روش فله ای است که در کشور ماهم مصداق دارد و یک اسم عربی پیدا میشود روی هواپیما میگذاریم.
روش دوم که مرسوم در جامعه جهانی است را با هم مرور خواهیم کرد.



روش عمومی ناتو:

در سیستم ناتو که امریکا هم از آن استفاده میشود از نوع ماموریت هواپیما برای نامگذاری استفاده میشود.هرچند اخیرا امریکایی ها مقداری از این رویه فاصله گرفته اند.

مثلا برای جنگنده ها از حرف F که مخفف FIGHTER به معنای جنگنده است استفاده میشود.در گذشته برای هواپیماهای ناونشین نیروی دریایی از عدد زوج مثل اف4 و اف6 و
اف14 و اف18 استفاده میشد وبرای هواپماهای نیروی هوایی که ناونشین نیستند از اعداد فرد استفاده میشد مثل اف5.اما چندسالیست که به این اصل در دنیا بی اعتنایی میشود و کمی سلیقه ای رفتار میشود.

برای بمب افکن ها از حرف Bبه معنای BOMBER مانند بی 1 یا بی2 یا بی52 و....

برای هواپیماهای تهاجمی ضربتی از حرف A که مخفف ATTACKT است استفاده میشود مانند A-10 وارت هاگ.

برای هواپیماهای شناسایی از حرف R مانند RF-4

برای هواپیماهای ترابری از حرف C که مخفف CARGO است استفاده میشود مانند C-130 ---C-5------C-5

برای هواپیماهای گشت دریایی از حرف P FI LUKHD PATROL به معنای گشتی استفاده میشود مانند P-3F

برای هواپیماهای تجسس رادار هوایی و پیش اخطار از حرف E مخفف EWACS مانند E-5 اواکس

برای نمونه های ازمایشی که هنوز تحت تست هستند و رونمایی رسمی نشده اند هم از حرف X استفاده میشود مانند X-43



هواپیماها و هلیکوپترهای شوروی/روسیهدر زبان روسی از مخفف ویژه‌ای برای نامیدن هواپیماها استفاده می‌شود که معمولا از دو حرف اول نام یا از ترکیبی از حروف نام مرکب شرکت سازنده تشکیل شده و برای همه هواپیماهای تولید شده توسط یک شرکت یکسان است. نمونه‌های این مخفف‌ها عبارتند از: سُو (Су) برای سوخو، ایل (Ил) برای ایلیوشین، تُو (Ту) برای تُوپولِف، میگ (МиГ) برای میگ (میکویان گورویچ) و کا (Ка) برای کاموف. توجه داشته باشید که این مخفف‌ها به الفبای سیریلیک نوشته‌شده‌اند. در روسی، برای نامیدن هر هواپیما، از ترکیب «مخفف نام شماره مدل» استفاده می‌شود، مانند سو-۲۷ برای سوخو-۲۷، و تو-۱۴۴ برای توپولف-۱۴۴.در زبان فارسی، استفاده از نام اصلی شرکت سازنده برای نامیدن برخی از هواپیماها جا افتاده و معمول است، مانند «سوخو-۲۷» یا «توپولف-۱۴۴». در مورد هواپیماهای میگ، نام مخفف و نام شرکت یکسان است و تنها یکبار به کار برده می‌شود، مانند «میگ-۲۵». نام اصلی یا نام مخفف (هر کدام که مصطلح‌تر است) با یک خط تیره از شمارهٔ مدل جدا می‌شود، مانند «میگ-۲۳». فهرست زیر شامل نمونه‌هایی از «تیتر صحیح» برای مقالات هواپیماها و هلیکوپترهای شوروی/روسی است که می‌توانند به عنوان راهنما و الگو استفاده گردند:استفاده از نام اصلی شرکت سازنده


  • سوخو-۲۷
  • میگ-۲۳
  • توپولف-۱۵۴
  • ایلیوشین-۹۶
  • آنتونوف-۲۲۵
  • برییف-۱۲
  • میاسیشف-۵۰
  • میل-۲۴
  • کاموف-۵۰

     


استفاده از مخفف نام شرکت سازنده


  • یاک-۴۰

     


حالت‌های استثناییدر برخی موارد، شرکت‌های سازنده هواپیما از نام یا مخفف دیگری بجز مخفف اصلی برای نامیدن برخی هواپیماها استفاده می‌کنند. این حالت معمولا نشانگر قرار داشتن محصول مورد نظر در خانواده‌ای جداگانه از دیگر هواپیماها است. نمونه‌هایی از این استثنا عبارتند از:


  • سوخو سوپرجت-۱۰۰
  • برییف ار-۱
  • برییف آ-۴۰

     


اشتباهات رایجدر برگرداندن نام هواپیماها و هلیکوپترهای روسی به فارسی، دو اشتباه رایج وجود دارد:


  • برگردان از منبع انگلیسی: نوشتن «اس‌یو-۲۷» بجای «سو-۲۷» و یا «ایلیوشین آی‌ال-۹۶» به جای «ایلیوشین ایل-۹۶»
  • اشتباهات رایج تلفظی و نوشتاری، مانند «توپولوف» بجای «توپولِف» و یا «میاسیشوف» به جای «میاسیشِف».

     


در فارسی، معمولا نامهایی که در روسی با صدای «اُف» (به روسی: ов) پایان می‌یابند، بصورت پسوند ــوف نوشته می‌شوند، مانند آنتونوف و یا کاموف. نامهایی که با صدای «اِف» (به روسی: ев) پایان می‌یابند، تنها با یک ف ساده نوشته می‌شوند، مانند توپولِف یا میاسیشِف.برای مثال:«توپولِف (به روسی: Туполев) یک شرکت روسی است که در صنایع هوافضایی و دفاعی فعالیت دارد. نام این شرکت در فارسی گاهی به اشتباه بصورت توپولوف نوشته می‌شود. این شرکت در سال ۱۹۲۲ توسط آندره توپولف بنیان گذارده شد.»هواپیماهای آمریکاییاز نام کارخانه کد و شماره کامل هواپیما استفاده می‌شود. در خط اول مقاله باید نام هواپیما نیز با حروف پر رنگ آورده شود. در مقالات انگلیسی به علت اینکه اسم هواپیما معمولا کلمه‌ای انگلیسی است اسم هواپیما نیز آورده می‌شود اما در اینجا در عنوان مقاله اسم نباید آورده شود ولی در خط اول مقاله باید تمامی اسامی رسمی و مشهور هواپیما آورده شود.


  • گرومن اف-۱۴
  • مک‌دانل داگلاس اف-۱۸
  • نورثروپ وای‌اف-۱۷

     


هواپیماهای بریتانیایینامگذاری هواپیماهای بریتانیایی در فارسی به نامگذاری آنها در انگلیسی نزدیک است و استثنا در آن کم دیده می‌شود. در نامگذاری این هواپیماها، نخست نام یا مخفف نام شرکت سازنده ذکر می‌گردد. پس از آن، یا شماره مدل یا نام مدل ذکر می‌شود. اگر پس از آن شمارهٔ مدل آورده شود، شماره با یک خط تیره از نام سازنده جدا می‌شود (مانند آورو-۵۰۴)، و اگر نام مدل آورده شود، دو نام بدون خط تیره پشت سر هم قرار می‌گیرند (مانند آورو ویکتور).مثال:نام شرکت سازنده شماره مدل


  • آورو-۵۰۴ (برای Avro-504)

     


مخفف نام شرکت سازنده شماره مدل


  • بی‌ای‌ئی-۱۴۶ (برای BAe-146)

     


نام شرکت سازنده نام مدل


  • سوپرمرین اسپیتفایر (برای Supermarine Spitfire)
  • آورو والکن (برای Avro Vulcan)

     


سایر هواپیماهانام کارخانه و مخفف کد هواپیما استفاده می‌شود:


  • میتسوبیشی کی-۲۱
  • کاوازاکی کی-۱۰

     


در صورتیکه بخشی از کد نام کارخانه باشد در کد تکرار نمی‌شود:


  • هنکل-۱۱۲
  • مسراشمیت ب‌اف ۱۰۹

     


هواپیماهای ایرانیبر اساس عملکرد هواپیما و نام هواپیما:


  • جت آموزشی شفق یا هواپیمای شفق
  • جنگنده آذرخش
  • جنگنده صاعقه

     


موارد خاصگاهی هواپیمایی دستاورد خاصی یا نوآوری جدیدی در صنعت هوایی است و به این دلیل نام هواپیما مشهوریت خاصی می‌یابد در این موارد از نام مشهور به تنهایی استفاده می‌شود. مثلا در مورد کنکورد و میتسوبیشی زیرو این قانون به کار رفته است

8 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

اصول نامگذاری هواپیما در ایران ...

قاهر ، کوثر ، شفق ، آذرخش ، ممّد ، ابی ، اقدس ، فریبا و ...!!!

هر کی هر چی دلش خاست ، همینجوری اسم میزاره ...

اصلا همه چی با برنامه و اصول خاصی به پیش میره !!!

7 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

اصول نامگذاری هواپیما در ایران ...

قاهر ، کوثر ، شفق ، آذرخش ، ممّد ، ابی ، اقدس ، فریبا و ...!!!

هر کی هر چی دلش خاست ، همینجوری اسم میزاره ...

اصلا همه چی با برنامه و اصول خاصی به پیش میره !!!

با درود وعرض ادب فراوان خدمت استاد نازنین جناب ابراهیمی سعید عزیز اصولاً نه فقط نامگذاری  هواپیما بلکه خودرو سلاح موشک و.... هم در کشور ما به همین صورت است نمونه اش موشک توفان که ظاهراً نوع ارتقاء یافته ی موشک تاو میباشد که در کبرا تاو های هوانیروز مورد استفاده واقع میشود وجالبتر اینکه هم نام موشک توفان وهم نام هلیکوپتر پرتابگر آن( کبرا ) توفان 2 نام گذاری شده

7 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites
در ۱ ساعت قبل، حسنعلی ابراهیمی سعید گفته است :

اصول نامگذاری هواپیما در ایران ...

قاهر ، کوثر ، شفق ، آذرخش ، ممّد ، ابی ، اقدس ، فریبا و ...!!!

هر کی هر چی دلش خاست ، همینجوری اسم میزاره ...

اصلا همه چی با برنامه و اصول خاصی به پیش میره !!!

ایرانی نباشه براشون کفایت میکنه

5 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

یک نکته در مورد نامگذاری جنگنده ها مخصوصا در زمان جنگ سرد این بود که امریکاییها از اعداد زوج استفاده می کردند مثل اف 4 ، 14 ، 16 ، 18 ،20 ، 22 . و میگ های شوروی از اعداد فرد مثل میگ 17 ، 19 ، 21 ، 23 ،25 ، 27 ، 29 ، 31 . منتها استثنا هم بود مثل اف 5 !

4 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

یک نکته در مورد نامگذاری جنگنده ها مخصوصا در زمان جنگ سرد این بود که امریکاییها از اعداد زوج استفاده می کردند مثل اف 4 ، 14 ، 16 ، 18 ،20 ، 22 . و میگ های شوروی از اعداد فرد مثل میگ 17 ، 19 ، 21 ، 23 ،25 ، 27 ، 29 ، 31 . منتها استثنا هم بود مثل اف 5 !

با سلام و عرض ادب خدمت  Mojalli گرامی البته نه فقط اف 5 بلکه اف 111 -105-101-15 و... بودند که عمدتاً باز نشست شدند درمورد شوروی هم استثنا وجود داشت سوخو 20- 22-24 توپولف22-16 و... ولی راجب میگ ها بله از اعداد فرد برای نام گذاری میگ ها استفاده شده در آمریکا نوع مأموریت نیز برای نام گذاری وسیله ی پرنده استفاده میشده بخصوص نوع نظامی وبرخی موارد از اول شرکت سازنده برای نام گذاری وسیله ی پرنده .درمقابل در طرف روس از اول شرکت سازنده برای نام گذاری نام پرنده ه اعم از تجاری یا نظامی استفاده شده ومیشود.

5 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

دوستان استفاده از اعداد فرد و زوج از چه قانون و قاعده ای تبعیت میکنه

3 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

دوستان استفاده از اعداد فرد و زوج از چه قانون و قاعده ای تبعیت میکنه

با سلام  خدمت استاد عزیز  تاجایی که اطلاع دارم قانون خاصی وجود ندارد در پرنده های آمریکایی  چون چندین شرکت درحال رقابت هستند و باتوجه به اینکه در نامگذاری وسایل پرنده ابتدا از حروف انگلیسی استفاده می شود برای معرفی مأموریت پرنده این شرکت ها از اعداد غیر مشابه با رغیب خود استفاده می نمایند تا با محصول مشابه شرکت ویا شرکت های رغیب اشتباه گرفته نشود . به طور مثال  بالگرد های آزمایشی وای یو اچ 61 کمپانی بوئینگ و بالگرد وای یو اچ 60  کمپانی  سیکورسکی . همانطور که ملاحضه می فرمایید نام هر 2 پرنده یکی است و این عدد است که اختلاف دارد .

2 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

هواپیمای ما هم که معرف حضور هست دیگه ؟؟؟

آی. ای. آر. 99 شوئیم

آئرو ناتیکا ایندوستریاله رومونه - صنایع هوایی رومانی

http://www.aparat.com/v/PwrCB

 

3 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

با سلام ای کاش درایت مسئولین دفاعی رومانی در برخی مسئولین ماهم وجود داشت .  حداقل مسئولین رومانی زیاد اهل شعار دادن نیستند وبه وعده های خود عمل می کنند و کمتر شعار می دهند .

3 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0