Welcome to رهروان ارتش

از اینکه انجمن ما را برای مطالعه انتخاب کردید از شما متشکریم. 

برای استفاده از امکانات انجمن و برقراری رابطه دوستانه با دیگر اعضا لطفا در انجمن ثبت نام کنید

با تشکر

جنگندهي ميگ ۳۵، اين قاتل چابک روسي!

22 posts in this topic

جنگنده چندمنظوره نسل ۴++ ميگ-۳۵ جديدترين عضو از خانواده جنگنده‌هاي روسي ميگ-۲۹ است. اين جنگنده مدرن ساخت کمپاني هوافضا و دفاعي ميکويان روسيه است.

 



تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1396/5/15/1347933_218.jpg

2 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

ميگ-۳۵ گرچه نام‌گذاري متفاوتي از خانواده ميگ-۲۹ دارد، ولي در اصل يک بروزرساني و بهسازي روي آخرين نمونه‌هاي ميگ-۲۹ شامل مدل‌هاي M/M2 و K/KUB است. نام‌گذاري متفاوت اين جنگنده به منظور بازاريابي بهتر براي آن صورت گرفته است. اين هواپيما اولين پروازش را در سال ۲۰۰۸ انجام داد و قرار است در سال ۲۰۱۸ وارد خدمت اوليه در نيروي هوايي روسيه شود. در حال حاضر علاوه بر نيروي هوايي روسيه، نيروي هوايي مصر نيز چندين فروند از اين هواپيما را سفارش داده است.

تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1396/5/15/1347934_830.jpg

 

2 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

در اين نوشتار قصد داريم شما را با شماري از سيستم‌هاي اويونيکي پيشرفته اين جنگنده آشنا کنيم. البته در اين نوشتار از بيان اعداد دقيق مربوط به برد خودداري شده است؛ چراکه اين اعداد محرمانه بوده و تنها سازندگان و دارندگان از آن مطلع هستند. با اين حال به منظور خالي نبودن عريضه، اعداد تقريبي اعلام شده از سوي برخي منابع نظامي در نوشتار درج شده‌اند. البته عدد مربوط به بخش معرفي رادار معتبر بوده و توسط سازندگان روسي رادار عنوان شده است.

تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1396/5/15/1347935_991.jpg

2 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

در ابتدا شما را با معناي واژه «اويونيک» (Avionic) آشنا مي‌کنيم. اين واژه حاصل کوتاه‌سازي و ترکيب عبارت “Aviation Electronic” به معني الکترونيک هوايي است. پس لفظ اويونيک به سيستم‌هاي الکترونيکي هوايي که روي هواگردهاي گوناگون اعم از هليکوپتر و هواپيما نصب مي‌شوند، اشاره مي‌کند.


تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1396/5/15/1347936_626.jpg

2 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

شايع‌ترين سيستم اويونيکي که در تمامي جنگنده‌هاي نسل ۴ و ۴ به بالاي روسي حضور دارد، سيستم IRST (کوتاه شده InfraRed Search and Track) يا همان سيستم جستجو و رديابي فروسرخ است. وظيفه اين سيستم کشف و رهگيري هواگردها با بهره‌گيري از تابش و بازتاب‌هاي فروسرخ بدنه آن‌هاست. رهگيري با اين سنسور به صورت غيرفعال صورت مي‌گيرد، به اين معني که IRST هيچ پرتويي از خود به سمت هدف گسيل نمي‌دهد، بلکه تنها پرتوهاي گسيل داده شده از سوي آن‌ها را پيدا مي‌کند.

2 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

سيستم IRST ميگ-۳۵ در کنار سيستم دوربين تلويزوني و يک فاصله‌ياب ليزري، هر سه در سيستم يکپارچه OLS-UEM گنجانده شده‌اند که به صورت يک توپک در جلوي کابين ديده مي‌شود. سنسور IRST هواپيماهايي که پشتشان به سمت آن باشد را در فاصله دورتري کشف مي‌کند، زيرا منبع اصلي گرماي هواگردهايي با روش پروازي کروز (همچون جنگنده)، موتور آن‌هاست. گفته مي‌شود بيشينه برد کشف IRST و برد فاصله‌ياب ليزري ميگ-۳۵ به ترتيب ۵۵ کيلومتر و ۲۰ کيلومتر است.



تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1396/5/15/1347937_450.jpg

2 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites


SOAR نيز نام يکي ديگر از سيستم‌هاي اويونيکي ميگ-۳۵ است که از دو سنسور، يکي زير موتور سمت راست و ديگري بالاي بدنه، پشت اتاقک خلبان، تشکيل شده است. اين سيستم جز سيستم‌هاي MAW (کوتاه شده Missile Approach Warning و به معني هشدار نزديک شدن موشک) است. وظيفه سيستم SOAR کشف موشک‌هاي مهاجمي است که به سمت جنگنده مي‌آيند. SOAR به محض کشف موشک مهاجم، وجود موشک و سوي نزديک شدن آن را به خلبان اطلاع مي‌دهد تا وي با انجام مانورهاي گريز و انجام پادکارهاي لازم، اقدام به فرار از دست موشک کند. روش کشف اين سنسور به روش غيرفعال است.


تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1396/5/15/1347938_794.jpg

2 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

در نوک هر يک از بال‌هاي ميگ-۳۵، يک سنسور از سيستم SOLO وجود دارد که وظيفه آن کشف پرتوي‌هاي ليزري تابيده شده توسط ديگر هواپيماهاي روي ميگ-۳۵ است. روش کشف اين سنسور به روش غيرفعال است.


تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1396/5/15/1347939_961.jpg

2 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites


ميگ-۳۵ نيز همچون ديگر جنگنده‌هاي مدرن، داراي سيستم RWR (کوتاه شده Radar Warning Receiver و به معني دريافت کننده هشدار راداري) است که وظيفه آن کشف پرتوهاي راداري دشمن است. اين سيستم نيز روش کشف غيرفعال دارد. هنگامي که دشمن اقدام به قفل راداري روي ميگ-۳۵ کند، اين سيستم به جنگنده اطلاع داده تا خلبان با انجام پادرکاهاي گوناگون همچون رها کردن تله‌هاي راداري، انجام جنگ الکترونيک و اجراي مانورهاي سنگين، اقدام به شکستن قفل راداري دشمن کند. اين سيستم داراي ۳ آنتن گيرنده است که در نوک هر بال و در بخش بالايي دم عمودي سمت چپ قرار دارند. محل حضور اين آنتن‌ها روي بدنه نيز با رنگ خاکستري تيره قابل تشخيص هستند.



تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1396/5/15/1347940_314.jpg

برشي از ماکت کوچک ميگ-۳۵ در يکي از محل‌هاي حضور آنتن‌هاي جنگ الکترونيک

 

 

 

2 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

سيستم جنگ الکترونيک (جنگال) اين هواپيما مدل ELT/568(v)2 و ساخت ايتاليا است. ELT/568(v)2 يک سيستم جنگ الکترونيک کوچک و حالت جامد است که در زمره سيستم‌هاي SPJ (کوتاه شده Self Protection Jammer به معني اخلالگر دفاع شخصي) قرار مي‌گيرد. وظيفه اين سيستم دفاع از ميگ-۳۵ است و با اخلال‌گري روي موشک‌هاي پدافند هوايي و موشک‌هاي هوا به هوا که از هدايت راداري بهره مي‌برند، مانع از قفل آن‌ها روي ميگ-۳۵ شده و يا قفل آن‌ها را مي‌شکند.


ELT/568(v)2 کارايي و اثر بخشي بسيار بالايي دارد، گرچه اين حرف بدان معنا نيست که اين سيستم با تضمين ۱۰۰ درصدي از جنگنده دفاع کند. سيستم ELT/568(v)2 داراي سه آنتن است که دوتاي آن‌ها در دو طرف اتاقک خلبان، در لبه خارجي بخش زائده مانند موسوم به LERX (کوتاه شده Leading-Edge Root Extension) قرار دارند و آنتن سوم نيز در بخش پاييني دم عمودي سمت راست است.



تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1396/5/15/1347941_739.jpg
رها کردن فلر از ميگ-۲۹٫ ميگ-۳۵ نيز از محلي مشابه و همچون ميگ-۲۹ اين پادرکار فروسرخ را رها مي‌کند.

2 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

سيستم‌ فِلِر پراکن نيز بخش بسيار مهمي از سيستم دفاعي جنگنده ميگ-۳۵ محسوب مي‌شود. فلر (Flare به معني گلوله آتشين) که به آن شراره نيز مي‌گويند، الياف آلمينيومي و منيزيومي هستند که به منظور گمراه کردن موشک‌هايي با هدايت آشيانه‌يابي فروسرخ بکار مي‌روند. فلر در اصل يه هدف کاذب است که پس از رها شدن مي‌سوزد. اين تله‌ها داراي گرماي بيشتري نسبت به جنگنده هستند و با فريب دادن موشک، آن را به سمت خود مي‌کشند.


البته آخرين نسل از موشک‌هاي آشيانه‌ياب فروسرخ داراي جستجوگر دو رنگي هستند که علاوه بر امواج فروسرخ، در محدوده طيفي فرابنفش نيز کار مي‌کند و در نتيجه توان بالايي در تشخيص هدف کاذب از هدف اصلي دارند.موشک‌هاي گرماياب امروزي نيز از هدايت تصويرسازي فروسرخ بهره مي‌برند که بسيار کاراتر از جستجوگر دو رنگي است و توان تشخيص بسيار بالاتري دارد. با اين حال اين موشک‌ها نيز همچنان در برابر فلر مصونيت کامل ندارند و نمي‌توان با قطعيت گفت که فلر توان گمراه کردن ان‌ها را ندارد، بلکه بايد گفت فلر در برابر اين موشک‌ها شانس بسيار پايين‌تري دارد.


تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1396/5/15/1347942_296.jpg

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites


OLS-K نيز نام يکي ديگر از سيستم‌هاي اويونيکي ميگ-۳۵ است که سنسور آن زير موتور چپ قرار دارد. وظيفه اين سيستم کشف و تعقيب اهداف سطحي (زميني و دريايي) است. توپک OLS-K داراي دوربين تلويزيوني و فروسرخ در کنار نشانه‌گذار و فاصله‌ياب ليزري است.

با کمک اين سيستم، ميگ-۳۵ مي‌تواند اهداف سطحي را پيدا کرده و پس از يافتن فاصله، آن را با نشانه‌گذار ليزري مشخص کرده و بمب‌ها و موشک‌هاي داراي هدايت نيمه فعال ليزري را با دقت بسيار بالايي به سمت اهداف هدايت کند. بيشينه برد کشف اين سيستم عليه يک هدف زميني در اندازه خودرو برابر با ۲۰ کيلومتر و عليه هدفي همچون يک قايق بزرگ (مانند قايق موشک انداز) در دريا نيز ۴۰ کيلومتر است. بيشينه برد فاصله‌ياب ليزري آن نيز همچون فاصله‌ياب ليزري OLS-UEM برابر با ۲۰ کيلومتر است.


تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1396/5/15/1347943_122.jpg
رادار Zhuk-A/AE


 

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites


و اما گل سرسبد و اصلي‌ترين سيستم اويونيک هر جنگنده‌اي رادار آن است. ميگ-۳۵ داراي يک رادار پويش الکترونيکي يا آرايه فازي فعال (AESA کوتاه شده Active Electronically Scanned Array) از خانواده ژوک (Zhuk) در دماغه خود است. رادارهاي خانواده ژوک در زمان اتحاد جماهير شوروي براي جنگنده‌هاي ميگ-۲۹ طراحي شدند. نمونه بکار رفته براي ميگ-۳۵ نيز حاصل بهسازي و بروزرساني رادارهاي همين خانواده است و با نام Zhuk-A/AE شناخته مي‌شود. Zhuk-A/AE راداري باند X است و اولين رادار آرايه فازي فعال هوابرد ساخت روسيه. آنتن اين رادار ۶۸٫۸ سانتي‌متر قطر داشته و داراي ۱۰۱۶ ماژول فرستنده/گيرنده است که هريک حکم يک رادار بسيار کوچک را دارد. برد کشف اين رادار عليه يک جنگنده بين ۱۳۰ تا ۱۸۰ کيلومتر است.



تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1396/5/15/1347944_676.jpg
رادار Zhuk-AMEh




البته روسيه در آخرين ماه سال ۲۰۱۶ ميلادي، نمونه بهسازي شده اين رادار موسوم به Zhuk-AMEh را رونمايي کرد که به گفته سازندگان، برد کشفش عليه يک جنگنده به ۲۶۰ کيلومتر مي‌رسد. رادار جديد توان تعقيب همزمان بيش از ۳۰ هدف را داشته و مي‌تواند همزمان با ۶ هدف هوايي و ۴ هدف زميني درگير شود

2 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites
جنگنده‌ي ميگ ۳۵، اين قاتل چابک روسي!




جنگنده چندمنظوره نسل ۴++ ميگ-۳۵ جديدترين عضو از خانواده جنگنده‌هاي روسي ميگ-۲۹ است. اين جنگنده مدرن ساخت کمپاني هوافضا و دفاعي ميکويان روسيه است.

تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1396/5/15/1347933_218.jpg


ميگ-۳۵ گرچه نام‌گذاري متفاوتي از خانواده ميگ-۲۹ دارد، ولي در اصل يک بروزرساني و بهسازي روي آخرين نمونه‌هاي ميگ-۲۹ شامل مدل‌هاي M/M2 و K/KUB است. نام‌گذاري متفاوت اين جنگنده به منظور بازاريابي بهتر براي آن صورت گرفته است. اين هواپيما اولين پروازش را در سال ۲۰۰۸ انجام داد و قرار است در سال ۲۰۱۸ وارد خدمت اوليه در نيروي هوايي روسيه شود. در حال حاضر علاوه بر نيروي هوايي روسيه، نيروي هوايي مصر نيز چندين فروند از اين هواپيما را سفارش داده است.

تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1396/5/15/1347934_830.jpg



در اين نوشتار قصد داريم شما را با شماري از سيستم‌هاي اويونيکي پيشرفته اين جنگنده آشنا کنيم. البته در اين نوشتار از بيان اعداد دقيق مربوط به برد خودداري شده است؛ چراکه اين اعداد محرمانه بوده و تنها سازندگان و دارندگان از آن مطلع هستند. با اين حال به منظور خالي نبودن عريضه، اعداد تقريبي اعلام شده از سوي برخي منابع نظامي در نوشتار درج شده‌اند. البته عدد مربوط به بخش معرفي رادار معتبر بوده و توسط سازندگان روسي رادار عنوان شده است.

تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1396/5/15/1347935_991.jpg

در ابتدا شما را با معناي واژه «اويونيک» (Avionic) آشنا مي‌کنيم. اين واژه حاصل کوتاه‌سازي و ترکيب عبارت “Aviation Electronic” به معني الکترونيک هوايي است. پس لفظ اويونيک به سيستم‌هاي الکترونيکي هوايي که روي هواگردهاي گوناگون اعم از هليکوپتر و هواپيما نصب مي‌شوند، اشاره مي‌کند.


تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1396/5/15/1347936_626.jpg



شايع‌ترين سيستم اويونيکي که در تمامي جنگنده‌هاي نسل ۴ و ۴ به بالاي روسي حضور دارد، سيستم IRST (کوتاه شده InfraRed Search and Track) يا همان سيستم جستجو و رديابي فروسرخ است. وظيفه اين سيستم کشف و رهگيري هواگردها با بهره‌گيري از تابش و بازتاب‌هاي فروسرخ بدنه آن‌هاست. رهگيري با اين سنسور به صورت غيرفعال صورت مي‌گيرد، به اين معني که IRST هيچ پرتويي از خود به سمت هدف گسيل نمي‌دهد، بلکه تنها پرتوهاي گسيل داده شده از سوي آن‌ها را پيدا مي‌کند.


سيستم IRST ميگ-۳۵ در کنار سيستم دوربين تلويزوني و يک فاصله‌ياب ليزري، هر سه در سيستم يکپارچه OLS-UEM گنجانده شده‌اند که به صورت يک توپک در جلوي کابين ديده مي‌شود. سنسور IRST هواپيماهايي که پشتشان به سمت آن باشد را در فاصله دورتري کشف مي‌کند، زيرا منبع اصلي گرماي هواگردهايي با روش پروازي کروز (همچون جنگنده)، موتور آن‌هاست. گفته مي‌شود بيشينه برد کشف IRST و برد فاصله‌ياب ليزري ميگ-۳۵ به ترتيب ۵۵ کيلومتر و ۲۰ کيلومتر است.



تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1396/5/15/1347937_450.jpg




SOAR نيز نام يکي ديگر از سيستم‌هاي اويونيکي ميگ-۳۵ است که از دو سنسور، يکي زير موتور سمت راست و ديگري بالاي بدنه، پشت اتاقک خلبان، تشکيل شده است. اين سيستم جز سيستم‌هاي MAW (کوتاه شده Missile Approach Warning و به معني هشدار نزديک شدن موشک) است. وظيفه سيستم SOAR کشف موشک‌هاي مهاجمي است که به سمت جنگنده مي‌آيند. SOAR به محض کشف موشک مهاجم، وجود موشک و سوي نزديک شدن آن را به خلبان اطلاع مي‌دهد تا وي با انجام مانورهاي گريز و انجام پادکارهاي لازم، اقدام به فرار از دست موشک کند. روش کشف اين سنسور به روش غيرفعال است.


تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1396/5/15/1347938_794.jpg



در نوک هر يک از بال‌هاي ميگ-۳۵، يک سنسور از سيستم SOLO وجود دارد که وظيفه آن کشف پرتوي‌هاي ليزري تابيده شده توسط ديگر هواپيماهاي روي ميگ-۳۵ است. روش کشف اين سنسور به روش غيرفعال است.


تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1396/5/15/1347939_961.jpg


ميگ-۳۵ نيز همچون ديگر جنگنده‌هاي مدرن، داراي سيستم RWR (کوتاه شده Radar Warning Receiver و به معني دريافت کننده هشدار راداري) است که وظيفه آن کشف پرتوهاي راداري دشمن است. اين سيستم نيز روش کشف غيرفعال دارد. هنگامي که دشمن اقدام به قفل راداري روي ميگ-۳۵ کند، اين سيستم به جنگنده اطلاع داده تا خلبان با انجام پادرکاهاي گوناگون همچون رها کردن تله‌هاي راداري، انجام جنگ الکترونيک و اجراي مانورهاي سنگين، اقدام به شکستن قفل راداري دشمن کند. اين سيستم داراي ۳ آنتن گيرنده است که در نوک هر بال و در بخش بالايي دم عمودي سمت چپ قرار دارند. محل حضور اين آنتن‌ها روي بدنه نيز با رنگ خاکستري تيره قابل تشخيص هستند.



تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1396/5/15/1347940_314.jpg

برشي از ماکت کوچک ميگ-۳۵ در يکي از محل‌هاي حضور آنتن‌هاي جنگ الکترونيک


سيستم جنگ الکترونيک (جنگال) اين هواپيما مدل ELT/568(v)2 و ساخت ايتاليا است. ELT/568(v)2 يک سيستم جنگ الکترونيک کوچک و حالت جامد است که در زمره سيستم‌هاي SPJ (کوتاه شده Self Protection Jammer به معني اخلالگر دفاع شخصي) قرار مي‌گيرد. وظيفه اين سيستم دفاع از ميگ-۳۵ است و با اخلال‌گري روي موشک‌هاي پدافند هوايي و موشک‌هاي هوا به هوا که از هدايت راداري بهره مي‌برند، مانع از قفل آن‌ها روي ميگ-۳۵ شده و يا قفل آن‌ها را مي‌شکند.


ELT/568(v)2 کارايي و اثر بخشي بسيار بالايي دارد، گرچه اين حرف بدان معنا نيست که اين سيستم با تضمين ۱۰۰ درصدي از جنگنده دفاع کند. سيستم ELT/568(v)2 داراي سه آنتن است که دوتاي آن‌ها در دو طرف اتاقک خلبان، در لبه خارجي بخش زائده مانند موسوم به LERX (کوتاه شده Leading-Edge Root Extension) قرار دارند و آنتن سوم نيز در بخش پاييني دم عمودي سمت راست است.



تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1396/5/15/1347941_739.jpg
رها کردن فلر از ميگ-۲۹٫ ميگ-۳۵ نيز از محلي مشابه و همچون ميگ-۲۹ اين پادرکار فروسرخ را رها مي‌کند.



سيستم‌ فِلِر پراکن نيز بخش بسيار مهمي از سيستم دفاعي جنگنده ميگ-۳۵ محسوب مي‌شود. فلر (Flare به معني گلوله آتشين) که به آن شراره نيز مي‌گويند، الياف آلمينيومي و منيزيومي هستند که به منظور گمراه کردن موشک‌هايي با هدايت آشيانه‌يابي فروسرخ بکار مي‌روند. فلر در اصل يه هدف کاذب است که پس از رها شدن مي‌سوزد. اين تله‌ها داراي گرماي بيشتري نسبت به جنگنده هستند و با فريب دادن موشک، آن را به سمت خود مي‌کشند.


البته آخرين نسل از موشک‌هاي آشيانه‌ياب فروسرخ داراي جستجوگر دو رنگي هستند که علاوه بر امواج فروسرخ، در محدوده طيفي فرابنفش نيز کار مي‌کند و در نتيجه توان بالايي در تشخيص هدف کاذب از هدف اصلي دارند.موشک‌هاي گرماياب امروزي نيز از هدايت تصويرسازي فروسرخ بهره مي‌برند که بسيار کاراتر از جستجوگر دو رنگي است و توان تشخيص بسيار بالاتري دارد. با اين حال اين موشک‌ها نيز همچنان در برابر فلر مصونيت کامل ندارند و نمي‌توان با قطعيت گفت که فلر توان گمراه کردن ان‌ها را ندارد، بلکه بايد گفت فلر در برابر اين موشک‌ها شانس بسيار پايين‌تري دارد.


تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1396/5/15/1347942_296.jpg


OLS-K نيز نام يکي ديگر از سيستم‌هاي اويونيکي ميگ-۳۵ است که سنسور آن زير موتور چپ قرار دارد. وظيفه اين سيستم کشف و تعقيب اهداف سطحي (زميني و دريايي) است. توپک OLS-K داراي دوربين تلويزيوني و فروسرخ در کنار نشانه‌گذار و فاصله‌ياب ليزري است.

با کمک اين سيستم، ميگ-۳۵ مي‌تواند اهداف سطحي را پيدا کرده و پس از يافتن فاصله، آن را با نشانه‌گذار ليزري مشخص کرده و بمب‌ها و موشک‌هاي داراي هدايت نيمه فعال ليزري را با دقت بسيار بالايي به سمت اهداف هدايت کند. بيشينه برد کشف اين سيستم عليه يک هدف زميني در اندازه خودرو برابر با ۲۰ کيلومتر و عليه هدفي همچون يک قايق بزرگ (مانند قايق موشک انداز) در دريا نيز ۴۰ کيلومتر است. بيشينه برد فاصله‌ياب ليزري آن نيز همچون فاصله‌ياب ليزري OLS-UEM برابر با ۲۰ کيلومتر است.


تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1396/5/15/1347943_122.jpg
رادار Zhuk-A/AE



و اما گل سرسبد و اصلي‌ترين سيستم اويونيک هر جنگنده‌اي رادار آن است. ميگ-۳۵ داراي يک رادار پويش الکترونيکي يا آرايه فازي فعال (AESA کوتاه شده Active Electronically Scanned Array) از خانواده ژوک (Zhuk) در دماغه خود است. رادارهاي خانواده ژوک در زمان اتحاد جماهير شوروي براي جنگنده‌هاي ميگ-۲۹ طراحي شدند. نمونه بکار رفته براي ميگ-۳۵ نيز حاصل بهسازي و بروزرساني رادارهاي همين خانواده است و با نام Zhuk-A/AE شناخته مي‌شود. Zhuk-A/AE راداري باند X است و اولين رادار آرايه فازي فعال هوابرد ساخت روسيه. آنتن اين رادار ۶۸٫۸ سانتي‌متر قطر داشته و داراي ۱۰۱۶ ماژول فرستنده/گيرنده است که هريک حکم يک رادار بسيار کوچک را دارد. برد کشف اين رادار عليه يک جنگنده بين ۱۳۰ تا ۱۸۰ کيلومتر است.



تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1396/5/15/1347944_676.jpg
رادار Zhuk-AMEh




البته روسيه در آخرين ماه سال ۲۰۱۶ ميلادي، نمونه بهسازي شده اين رادار موسوم به Zhuk-AMEh را رونمايي کرد که به گفته سازندگان، برد کشفش عليه يک جنگنده به ۲۶۰ کيلومتر مي‌رسد. رادار جديد توان تعقيب همزمان بيش از ۳۰ هدف را داشته و مي‌تواند همزمان با ۶ هدف هوايي و ۴ هدف زميني درگير شود

2 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

آیا ایران 50 فروند جنگنده "Mig 35" می‌خرد؟ + تصاویر اخیرا یکی از رسانه‌های خارجی مطالبی را درباره خرید جنگنده از سوی ایران مطرح کرده که در این گزارش به آن می‌پردازیم.به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پس از جمع بندی مذاکرات هسته‌ای مطالب متفاوتی از خریدهای تسلیحاتی ایران مطرح شده است. با توجه به اینکه پس از نهایی شدن جمع بندی مذاکرات در پایتخت‌های 7 کشور یقینا لغو تحریم‌ها با آزاد شدن برخی منابع همراه خواهد بود؛ گمانه زنی‌های رسانه‌ای هم دراین زمینه افزایش یافته است.


در همین زمینه خبرگزاری روسی "اسپوتنیک" مطالبی را درباره احتمال خرید 50 فروند جنگنده تهاجمی "Mig 35" را از سوی جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده است. رسانه‌های روسیه حالا با پیگیری واکنش‌های و نظرات کاربران ایرانی می‌گویند: مردم ایران علاقه خاصی به جنگنده روسی "Mig 35" دارند.



**بازخوانی مطالب "اسپوتنیک"

سایت روسی "اسپوتنیک" در گزارشی با عنوان «اوج گیری غیر منتظره علاقمندی به خرید جنگنده میگ 35 در ایران» در این رابطه به نقل از کاربران ایرانی نوشته است: هواپیماهای بمب افکن تهاجمی "سوخو34 " و هواپیمای جنگنده فوق العاده مدرن "سوخو35 " که برای کسب برتری در آسمان در نظر گرفته شده اند، در حال حاضر برای ایران گران هستند اما خریداری ۴۰ تا ۵۰ فروند هواپیمای "میگ 35 " در روسیه و سپس آغاز تولید تحت لیسانس 120 تا 150 فروند از این هواپیماها، جان تازه‌ای به روند رشد صنعت هواپیماسازی ایران بخشیده و قدرت نظامی نیروی هوایی ایران را به شدت بالا خواهد برد.


در این گزارش همچنین آمده ایرانی‌ها عقیده دارند ایران دارای تجارب کافی در زمینه بهره برداری و تعمیر اساسی "میگ 29" است و از این لحاظ خریداری هواپیمای جنگنده "میگ 35 " مشکلات زیادی ندارد و ایرانی‌ها بهره برداری از این جنگنده ها را به آسانی فرا خواهند گرفت.
3558276_387.jpg



**نظر وزیر دفاع چیست؟

سردار "حسین دهقان" وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره خرید جنگنده از کشورهای خارجی اظهار داشت: ما با طرف روسی برای طراحی و تولید مشترک هواپیما برنامه‌هایی را داریم و در بحث خرید اقلام هوایی با روس‌ها مباحثی مطرح شده است.


وی با اشاره به گسترش دیپلماسی با کشورهای جهان از جمله عراق، عمان، ترکمنستان، چین، فدراسیون روسیه، پاکستان و هند یادآور شد: ما دوبار در کنفرانس امنیتی بین‌المللی شرکت کردیم و درآینده نیز در کنفرانس امنیتی پکن شرکت می‌کنیم.

3558327_325.jpg


وزیر دفاع درباره توان بازدارندگی نیروهای مسلح نیز گفت: امروز قابلیت نیروهای مسلح در همه حوزه‌ها بسیار بالاست و آنچه که نیاز داریم را تأمین می‌کنیم البته ادعا نمی‌کنیم که هواپیمای فوق پیشرفته تولید می‌کنیم ولی در تولید صنایع نظامی خودکفا هستیم.




**امیرحیدری: صنعت دفاعی در ابعاد مختلف گسترش یافته است

امیرسرتیپ "کیومرث حیدری" جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره توان نظامی ایران عنوان داشت: صنعت دفاعی در ابعاد مختلف گسترش یافته و به چنان توانمندی رسیدیم که هرگونه تهدیدی را در ثانیه از بین می‌بریم.



**خصوصیات جنگنده "Mig 35"

جنگنده "Mig 35" نمونه توسعه یافته‌ای از جنگنده کلاس "میگ 29" بوده که در آن نسل جدید جنگنده توانمندی‌های بالقوه و بالفعلی دارد. "Mig 35" یک هواپیمای مولتی پورپوز (چند کارکردی) است که تسلیحات کاملی داشته و دارای سیستم های الکترواپتیکی پیشرفته‌ای است.


3558318_473.jpg
3558274_883.jpg



**میلیتاری تودی: جنگنده "Mig 35" تا وزن 7 هزارکیلوگرم می‌تواند انواع سلاح‌ها را حمل کند/برد جنگنده بیش از 3 هزارکیلومتر است

سایت میلیتاری تودی (Military Today) درباره جنگنده "Mig 35" نوشت: طراحی این جنگنده از سال 2000 توسعه یافته و دارای آخرین تجهیزات جنگ الکترونیک است. این جنگنده اولین بار در سال 2007 به نمایش عمومی درآمد و توسعه "Mig 35" همچنان ادامه دارد. برخی منابع ادعا می کنند که در مجموع 10 نمونه ساخته شده است؛ با این حال تا سال 2014 تنها یک تا سه نمونه اولیه مورد رونمایی قرارگرفته است و این هواپیما هنوز تحت توسعه است.



این سایت ادامه داد: این جنگنده به منظور صادرات ساخته شده و تعدادی و مصر سفارش 24 فروند از آن را داده است. این جنگنده دارای سیستم‌های هوایی و سیستم های تسلیحاتی، به ویژه " Phazatron" و رادار "آرایه فازی" جدید بهبود یافته ، مقاوم در برابر جنگ الکترونیک بوده که توانایی تشخیص اهداف در فاصله 160 تا 300 کیلومتری را دارد.

3558277_885.jpg


سایت میلیتاری تودی (Military Today) ادامه داد: این جنگنده تا وزن 7 هزارکیلوگرم می‌تواند انواع سلاح، بمب‌های هدایت شونده ، موشک‌های زمین به هوا و هوا به هوا را حمل کند.


3558280_840.jpg


این سایت افزود: این جنگنده با طول بیش از 17 و عرض 11 متر، طول بال‌ها 12 متر، سرعت 2 هزار و 560 کیلومتر بر ساعت و برد بیش از 3 هزار کیلومتر ، می‌تواند انواع موشک های کلاس "R-27" و کلاس "KH" ، بمب‌های هدایت شونده " KAB-500L"، "S-8 و, S-13, S-24, S-25L, S-250 " و انواع مهمات مورد نظر را حمل کند.


3558319_417.jpg3558279_996.jpg

3558275_288.jpg

** قیمت جنگنده "Mig 35" چقدر است؟

با توجه به اینکه این جنگنده 40 تا 50 میلیون دلار قیمت دارد و از ویژگی‌های تاکتیکی و عملیاتی بسیار خوبی برخوردار بوده می‌تواند یک گزینه مناسب جهت خرید و تولید مشترک تحت لیسانس باشد و این موضوع توان عملیاتی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را افزایش خواهد داد.


3558278_860.jpg


**توجه به توان بومی در کنار آگاهی از دانش روز در نهاجا

جالب است که رسانه‌های خارجی پس از جمع بندی مذاکرات در نظر دارند تا این نکته را مطرح کنند که ایران پس از لغو تحریم‌ها به دنبال نوسازی سریع نیروی هوایی خود است. حال آنکه تنها مرجعی که درباره خرید جنگنده از فدراسیون روسیه سخن به میان آورده است وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بوده و بدین صورت مطرح شده که تولید مشترک در دستور کار است.


به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران تکنولوژی روز را در کنار ساخت جنگنده‌های داخلی دنبال می‌کند و از این طریق نهاجا در توان تاکتیکی خود بتواند با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد نقش آفرینی مهمی را در ارزیابی‌های کلان دفاعی ایفا کند.


نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که اخیرا رزمایش "فداییان حریم ولایت 5" را با موفقیت پشت سرگذاشته ، نشان داده که دارای توانمندی‌های بومی گسترده‌ای است؛ اما نکته حائز اهمیت این است که پیگیری تکنولوژی روز هم می‌تواند توان عملیاتی جمهوری اسلامی ایران را در کنار توان بومی روز افزون کند.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
2 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now