Welcome to رهروان ارتش

از اینکه انجمن ما را برای مطالعه انتخاب کردید از شما متشکریم. 

برای استفاده از امکانات انجمن و برقراری رابطه دوستانه با دیگر اعضا لطفا در انجمن ثبت نام کنید

با تشکر

اسکله البکر و الامیه، دو هدف استراتژیک .



سالروز عملیات غرورآفرین مروارید در هفتم آذر سال 1359 یادآور حماسه های جاوید ناوچه پیکان و خلبانان شجاع نیروی هوایی است. به این بهانه مصاحبه ای با امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش ترتیب دادیم. در ادامه شرح کامل این عملیات را از زبان وی خواهید خواند:

اسکله البکر و الامیه، دو هدف استراتژیک

دو اسکله «البکر» و «الامیه» و پایگاه های دریایی عراق که در جنوب بصره و فاو وجود داشت، در ماه های ابتدایی جنگ تحمیلی مزاحمت های بسیار زیادی برای تردد کشتی های تجاری ایران به وجود می آوردند.

ارتش جمهوری اسلامی ایران به این فکر بود که علاوه بر رفع این مزاحمت ها، ضمن مصون نگه داشتن خود از حملات دریایی در این منطقه، ضربه مهلکی به سکوهای نفتی عراق وارد کند و تجارت نفت این کشور را در جنوب مختل کند.

طراحی بسیار خوبی از طریق نیروی دریایی انجام و چند مورد حمله به این سکوها انجام شد، اما آسیب جدی به این سکوها وارد نشد، تا اینکه عملیات مروارید طرح ریزی شد و وظایفی را نیز به نیروی هوایی ارتش سپردند.

نیروی هوایی ارتش نیز علاوه بر انجام عملیات بر علیه نیروی هوایی دشمن و پایگاه های دریایی و زمینی در عمق خاک دشمن، پشتیبانی از نیروهای سطحی و زمینی را هم در کلیه عملیات ها از جمله عملیات مروارید بر عهده داشت.

پوشش هوایی 24 ساعته و حضور افسر ناظر مقدم هوایی، دو وظیفه عمده نیروی هوایی

این پشتیبانی نیروی هوایی دارای چند جنبه مختلف بود، یکی اینکه رادارهای اخطار اولیه نیروی هوایی و هواپیماهای رهگیر از جمله اف 14 و اف 4 با هوشیاری کامل باید پوشش هوایی لازم را ایجاد می کردند تا نیروی هوایی دشمن نتواند پشتیبانی لازم را از نیروهای سطحی خود به عمل آورد.

هواپیماهای اف 14 ما به صورت 24 ساعته پوشش هوایی کامل را در منطقه ایجاد می نمودند علی الخصوص در جاهایی که نقاط کور راداری است و در مناطقی که جنگنده های دشمن در ارتفاعات پایین پرواز می کنند و رادارهای ثابت زمینی قادر به شناسایی آنها نیستند. علاوه بر این، جنگنده های اف 14 ایران وظیفه پوشش هوایی جنگنده های اف 4 که در منطقه نبرد در حال درگیری بودند را عهده دار بودند تا جنگنده های عراقی برای آنها مزاحمت ایجاد نکند.

مهمترین بخش این عملیات که بر عهده نیروی هوایی ارتش سپرده شده بود، حضور افسر ناظر مقدم هوایی روی ناوچه پیکان بود. شهید خلبان شهید ابراهیم شریفی این مسئولیت مهم را بر روی این ناوچه بر عهده داشت. انجام هر عملیات مشترک مستلزم هماهنگی لازم بین نیروهای شرکت کننده است که هم اهداف به اشتباه مورد اصابت قرار نگیرد و هم مختصات مناسب هدف در روی زمین و دریا به هواپیماهای مهاجم خودی داده شود.

در طول 2 روز عملیات مروارید مجموعا 7 فروند ناوچه هایی از کلاس «اوزا»، «پی 6» و یک ناو نفربر 1000 تنی توسط جنگنده های نیروی هوایی ارتش منهدم شد که جمعا 80 درصد نیروی دریایی عراق در این عملیات از بین رفت.

اجرای عملیات با چراغ خاموش

طراحی نیروی دریایی ایران در این عملیات به این شکل بود که به صورت پنهان و غالفگیر کننده وارد عملیات شود. به همین خاطر حجم کمی از ناوچه های ایرانی را به کار گرفته بود و تنها یک فروند ناوچه به منطقه اعزام شد که در ابتدا قرار بود ناوچه «لاوان» اعزام ولی بعداً ناوچه «پیکان» جایگزین او شد. رویه عملیات به این صورت بود که ناوچه پیکان در اسکله «البکر» پهلو بگیرد، نیرو پیاده کند و تأسیسات این اسکله از بین برود. برای اینکه از دید رادارهای دشمن در امان باشند رادارها و موتورهای خود را خاموش کردند و اینگونه به این اسکله نزدیک شدند و در پوشش امنیتی آن قرار گرفتند.

تکیه نیروی دریایی به پشتیبانی هوایی در این عملیات/3 نوبت درخواست کمک از نیروی هوایی

تقابل بین ناوچه پیکان و تعداد بسیار زیاد ناوچه های عراقی متقارن نبود و توازنی بین تجهیزات دریایی طرفین نیز وجود نداشت، لذا بیشتر تکیه مقابله با این ناوچه ها به پشتیبانی هوایی بود.

در روز عملیات در 3 نوبت از نیروی هوایی درخواست کمک می شود. در اولین ساعات صبح شروع عملیات دو فروند میگ 23 عراقی در منطقه حاضر می شوند، عراق چون از حضور ناوچه پیکان در منطقه آگاه نبود، جنگنده هایش را به موشک های هوا به هوا مجهز کرده بود و عملاً نتوانستند کار خاصی انجام دهند.

جنگنده اف 14 ما با این دو هواپیما درگیر می شود که یک فروند توسط اف 14 ساقط و دیگری فرار می کند، یک بار دیگر هم دو فروند جنگنده عراقی به منطقه نزدیک می شوند که یک فروند ساقط و باز هم دیگری می گریزد.

اولین مرحله درگیری هوا به سطح که توسط شهید ابراهیم شریفی از روی ناوچه پیکان درخواست می شود ساعت 9 صبح روز عملیات بود که 3 فروند ناوچه عراقی در حال حرکت به سمت ناوچه پیکان بودند که یک فروند را خود ناوچه پیکان و دو فروند دیگر به وسیله موشک «ماوریک» جنگنده اف 4 منهدم گردید.

 

ShowPicture.aspx?ID=fb771d48-0e53-471a-b


ابتکار خلبانان نیروی هوایی در استفاده از موشک ماوریک بر علیه اهداف دریایی برای اولین بار در دنیا

موشک ماوریک طراحی شده است برای انهدام سنگرهای بتنی و مواضع کنترل فرماندهی و اهداف زمینی، در این عملیات برای اولین بار از موشک ماوریک برای انهدام اهداف در دریا استفاده شد. حتی خود آمریکا بعنوان سازنده این موشک ، از آن برای انهدام اهداف دریایی استفاده نکرده است.

این یک کار ابتکاری بود که خلبانان ما به این نتیجه رسیدند که می توانند در این عملیات از توانمندی این موشک بر علیه ناوها و ناوچه های عراقی استفاده کنند که خیلی هم خوب جواب داد، خلبانان حتی از قبل برای این کار تمرین نکرده بودند و آموزشی هم ندیده بودند. کار با این موشک خیلی راحت تر از سایر موشکهای طراحی شده برای اهداف دریایی بود، هم سرعت عمل خلبانان را بیشتر می کرد و هم خلبانان در یک بار شیرجه با هواپیما می توانستند چند موشک به سمت اهداف متعدد دریایی شلیک کنند.

انهدام 7 فروند ناوچه عراقی توسط خلبانان نیروی هوایی در دو روز

دو ساعت بعد 4 فروند ناوچه عراقی به سمت اسلکه می آیند، هنوز هم آنها از وجود ناوچه پیکان اطلاع نداشتند، این بار دو فروند هواپیمای اف 4 با پشتیبانی یک فروند اف 14 به منطقه عملیات اعزام می شوند و 3 ناوچه عراقی را با موشک ماوریک منهدم می کنند. یک فروند ناوچه عراقی متواری می شود که مجددا یک جنگنده از طرف افسر ناظر مقدم هوایی روی ناوچه پیکان برای انهدام آن درخواست می شود و آن یک فروند ناوچه عراقی هم در حال فرار منهدم می شود.

روز بعد ناوچه پیکان از مخفیگاه خود خارج می شود و متأسفانه غافلگیر شده و توسط یک فروند ناوچه عراقی که در اسکله کمین کرده بود، مورد اصابت دو فروند موشک «استیکس» قرار می گیرد و ناوچه عراقی نیز توسط یک فروند اف 4 منهدم می شود، اما برای ناوچه پیکان دیر شده بود و دریادلان حاضر در ناوچه از جمله ستوان خلبان شریفی به شهادت رسیدند.

روز بعد از عملیات عراق نیروی زیادی توسط یک ناو نفربر 1000 تنی به منطقه درگیری اعزام می کند تا بتواند اسلکه را باز پس بگیرد، این ناو هم در چندین مرحله توسط خلبانان ما مورد اصابت قرار گرفت و نهایتاً غرق شد. چند هفته بعد اعلام شد که جنازه های زیادی از نیروهای عراقی در سواحل کویت در حال جمع آوری است.

تقدیم 3 خلبان شهید در عملیات مروارید

پایگاه بوشهر مرکزیت عملیات هوایی را با هماهنگی نیروی دریایی بر عهده داشت، افسر رابط هم در پست فرماندهی بوشهر مستقر بود و هم روی ناوچه پیکان. پایگاه هوایی هفتم شکاری شیراز نیز با توجه به حضور جنگنده های اف 14 در عملیات، نقش مهمی ایفا کرد. همچنین سایت راداری بوشهر، سایت های شنود الکترونیکی نیروی هوایی درگیر این عملیات بودند.

علاوه بر شهید خلبان ابراهیم شریفی که روی ناوچه پیکان به شهادت رسید، یک فروند اف 4 ما در بازگشت از این عملیات مورد اصابت قرار گرفت و متأسفانه دو خلبان این هواپیما کاظم روستا و حسن مفتخری فر به شهادت رسیدند.

 

nahaja.aja.

4 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now