Welcome to رهروان ارتش

از اینکه انجمن ما را برای مطالعه انتخاب کردید از شما متشکریم. 

برای استفاده از امکانات انجمن و برقراری رابطه دوستانه با دیگر اعضا لطفا در انجمن ثبت نام کنید

با تشکر

Sign in to follow this  
Followers 0

زندگینامه خلبانان شهید نیروی هوایی

38 posts in this topic

سرلشگر خلبان شهید سید حسین حسینی

44162252949801656855.jpg

سرلشگر خلبان شهید سید حسین حسینی در سال ۱۳۳۰ در شهر کرمان و در خانواده ای متدین دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش به پایان رساند و برای ادامه تحصیل به تهران عزیمت کرد و مشغول به ادامه تحصیل شد و در سال ۱۳۴۹ موفق به اخذ مدرک دیپلم گردید.وی در سال ۱۳۵۲ وارد دانشکده خلبانی شد و دوره مقدماتی پرواز را پشت سر گذاشت و جهت طی دوره ناوبری و کابین عقب هواپیمای اف ۱۴ به مدت ۱۰ ماه در تاریخ ۱۳۵۳/۳/۲۱ به کشور امریکا اعزام شد و در سال ۱۳۵۴ فارغ التحصیل و به ایران بازگشت.

54616488095961249183.jpg

شهید حسینی در سال ۱۳۵۶ در یک دوره عملی اکادمی ( کوه,کویر,جنگل‏ ) شرکت کرد و این دوره را نیز با موفقیت به پایان رساند.پس از شروع جنگ تحمیلی همواره در اکثر ماموریت ها و عملیات های جنگی حضوری فعال داشت.وی دارای ۳۱۰ سورتی پرواز بود.ایشان در تاریخ ۱۳۶۲/۱۱/۵ به علت فعالیت و شایستگی زیاد برابر طرح تشویقات جنگی به ۶ ماه ارشدیت نائل شد.سرانجام هواپیمای شهید حسینی در تاریخ ۱۳۶۴/۱/۴ حین انجام ماموریت گشت زنی هوایی در منطقه بوشهر و خارک با یک فروند هواپیمای متجاوز عراقی درگیر و به دلیل اصابت یک تیر موشک پدافندی هاگ به طور کامل منهدم شد و به شهادت رسید

04009174279782651996.jpg

23781771339126943240.jpg

11 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

اقای کاپیتان مهران

از اینکه این عزیزان را یاداوری میکنید ممنونم.

ایکاش این بیوگرافیها بعنوان کتابی یا بروشوری در بین مردم توزیع میشد.

7 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

34607242184523312283.jpg

 

شهید جواد فکوری در دیماه سال 1317 در محله ((چرنداپ)) کوی شرکت تبریز به دنیا آمد .پدرش فردی مذهبی و از کاسب های جز بود که در آن زمان به علت عدم رونق بازار به همراه خانواده اش به تهران مهاجرت کرد و در این شهر اقمت گزید . جواد پس از گذراندن ایام طفولیت پای به مدرسه نهاد دوران ابتدایی را در مدرسه اقبال واقع در محله قدیم (( دردار )) و تحصیلات متوسطه را در دبیرستان مروی تهران به پایان رساند و در سال 1337 موفق به اخذ دیپلم گردید . وی دارای هوشی سرشار و ذهنی خلاق بود و در طول دوران تحصیل همواره یکی از شاگردان موفق و ممتاز کلاس به شمار می آمد . شهید فکوری در سال 1338 در آزمون سراسری دانشگاه شرکت کرد و در رشته پزشکی پذیرفته شد اما به دلیل علاقه وافری که به آموختن فن خلبانی داشت انصراف داده و در مهر ماه همان سال به استخدام دانشکده خلبانی نیروی هوایی در آمد و پس از گذراندن دوره های مقدماتی اولین پرواز مستقل خود را در خردادماه 1339 با یک فروند هواپیمای تی 33 و به مدت یک ساعت و نیم بر فراز آسمان دوشان تپه در وضعیت های مختلف انجام داد که پس از فرود مورد تشویق استاد خلبان قرار گرفت .

 

99534088523892888599.jpg


شهید فکوری پس از گذراندن دوره مقدماتی پرواز در ایران جهت تکمیل دوره تخصصی پرواز به کشور آمریکا اعزام و پس از 82 هفته با 263 ساعت پرواز با انواع هواپیما های شکاری موفق به دریافت گواهینامه خلبانی بر روی هواپیمای اف 4 شد .
پس از آن به ایران بازگشت و با درجه ستوان دومی در پایگاه یکم شکاری مهرآباد مشغول خدمت گردید .
مسولیت عملیات گردان 102 شکاری گردان یکم شکاری شعبه استاندارد گردان پرواز کور و عملیات تیپ سوم شکاری از عمده ترین مشاغل او قبل از پیروزی انقلاب بود .

 

01231902350521249631.jpg


وی با گذراندن دوره هلی هنر آموزگاری هنر پرواز تیر اندازی در شب و فرماندهی ستاد مجموعا با 3340 ساعت پرواز بر روی هواپیمای اف 4 یکی از خلبانان موفق و برتر نیروی هوایی بود .
شهید فکوری پس از پیروزی انقلاب مشاغل زیر را به عهده داشت : فرماندهی پایگاه دوم شکاری تبریز . فرماندهی منطقه هوایی مهرآباد . و معاون عملیات نیروی هوایی که به علت جدیت و پشتکاری که در مسولیت هایش از خود نشان اد در هفتم خرداد 1359 به سمت فرماندهی نیروی هوایی منصوب شد .

 

56659478274785202686.jpg


لیاقت و شایستگی شهید فکوری در مسولیت فرماندهی و ارایه طرح های منطقی و کاربردی وی در ساماندهی نیروی هوایی پس از انقلاب باعث شد در بیستم شهریور ماه همین سال به عنوان وزیر دفاع به کابینه شهید رجایی راه یابد و تمامی اوقات خویش را تا آنجا که در توان داشت در این دو سنگر بگذراند .

 

45559989185424293408.jpg


نقش شهید فکوری در خنثی نمودن ماجرای حزب خلق مسلمان در تبریز زمانی که فرماندهی پایگاه دوم شکاری را بر عهده داشت بسیار حساس بود و او توانست با منسجم کردن نیرو های متعهد پایگاه و همکاری برادران انجمن اسلامی توطئه دشمنان را نقش بر آب سازد
وی زمانی به فرماندهی پایگاه یکم شکاری منصوب گردید که عناصر ضد انقلاب پایگاه مذکور هر روز در لوای شعار های انحرافی و طرح مسائل جنبی قصد داشتند که امور عملیاتی پایگاه را دچار وقفه و اختلال کنند اما با زحمات پی گیر شهید فکوری و کمک کارکنان دلسوز و متعهد نه تنها تلاش های عناصر ضد انقلاب خنثی و بی اثر شد بلکه کارایی عملیاتی پایگاه نیز افزایش یافت .
همچنین نقش شهید فکوری به صورتی قاطع و مصمم در هدایت عملیات خنثی سازی کودتای نوژه و نظارت وی در دستگیری عناصر این کودتا قابل توجه بوده است .

 

29732392907466067410.jpg


نقش شهید فکوری در طراحی و اجرای بزرگترین عملیات 140 فروندی که تنها به فاصله 10 ساعت از آغاز جنگ تحمیلی و به تلافی اولین حمله ناجوانمردانه رژیم بعث عراق صورت گرفت همواره نقطه عطفی در تاریخ نبردها و جنگ های هوایی به شمار می آید .
شهید فکوری در سال های پس از انقلاب چندین بار توسط عناصر وابسته و ضد انقلاب تا مرز شهادت پیش رفت . سرانجام در شامگاه هفتم مهر ماه 1360 زمانی که به همراه تنی چند از سرداران رشید اسلام ( فلاحی . نامجو . کلاهدوز . جهان آرا و ... ) که حاملان خبر فتح و پیروزی رزمندگان سلحشور اسلام بودند و به منظور دیدار و ارایه گزارش فتح به فرماندهی کل قوا امام خمینی (ره) از منطقه عملیاتی به تهران بازمی گشتند در اثر سانحه سقوط سی 130 در 30 مایلی جنوب شهر تهران ( کهریزک ) به افتخار شهادت نایل آمد.
ایشان به هنگام شهادت 43 سال داشت و از وی سه فرزند . دوپسر و یک دختر به یادگار مانده است.

12 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

شهید سرهنگ خلبان اسد ا... فرهمند فر

 

36371665380814514640.jpg

در سال 1326 در اردبیل به دنیا آمد و تحصیلات خود را تا پایان دوره دبیرستان در زادگاه خود گذراند . وی در سال 1345 وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی ارتش شد که بعد از گذراندن دوره های مقدماتی پرواز در ایران برای دوره عالی و تکمیلی به آمریکا اعزام گردید که با دریافت نشان خلبانی و سربلند به ایران بازگشت. وی به جرگه خلبانان اف 4 وارد شد.شهید سرهنگ خلبان فرهمندفر در طول دوران خدمت خود بارها به خاک دشمن هجوم برد و از حریم هوایی ایران دفاع کرد تا اینکه در تاریخ 6/12/1366 در یک عملیات رزمی مورد اصابت موشک قرار گرفت که ناگریز به خروج اضطراری از هواپیما شد و به شدت زخمی شد و بعد از آن از گردان شکاری به گردان ترابری منتقل شد .سرانجام این خلبان شجاع در تاریخ 19 بهمن 1365 هنگامی که با هواپیمای فالکن از فرودگاه مهرآباد به سمت پایگاه پنجم شکاری امیدیه در پرواز بود دچار سانحه شد و در نزدیکی پایگاه پنجم شکاری به شهادت رسید

6 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites


از خلبانان تیم آکروجت تاج طلائی و از خلبانان پایگاه دوم شکاری تبریز

سال ۱۳۵۴ از امریکا برگشتند و در پایگاه دزفول وارد خدمت شدند.دارای گواهینامه خلبانی هواپیمای اف ۱۶ و بویینگ ۷۳۷ بودند.بعد از انقلاب قصد ورود به هواپیمایی کشوری را داشتند ولی با تحرکات ارتش بعث عراق ترجیح دادند به عنوان خلبان شکاری به خدمتشون ادامه بدن.
در تاریخ یکم مهر ماه پنجاه نه در عملیات کمان
۹۹ بعد از ۴ سورتی پرواز جنگی بر روی شهر موصل و شرکت در انهدام استحکامات پدافند وپایگاه هوایی و پالایشگاه موصل در پرواز پنجم علیرغم خستگی فراوان و وجود اصرار پرسنل زمینی (از جمله آقای سرهنگ زاده که اکنون سر مهندس فرودگاه بین المللی تبریز هستند) بعد از اقامه نماز ظهر بر روی باند پرواز و سپردن وسایل شخصی خویش به افسر کامان پست به گفته خلبان شهید جناب ظریف خادم که وینگمن پرواز بودند پس از اجرای موفقیت آمیز عملیات در حین برگشت به پایگاه هواپیما دچار ایراد شده و مجبور به اجکت میشود. وبه گفته جناب ظریف خادم اجکت کاملا با موفقیت انجام میشود.
و دلایل متعددی همراه با سند به زنده اسیر شدن ایشان وجود داشت.
ولی در سال
۱۳۸۲ به استناد به یک پاره روزنامه عراقی مربوط به تاریخ پرواز ایشان که در آن فقط تصویر کارت شناسایی و لاشه یک فروند هواپیمای اف ۵ ئی بدون شماره بر روی بدنه که در آن روزنامه چاپ شده بود.نوشته شده بود: خلبان ایرانی با هواپیما پس از درگیری به زمین بر خورد کرده و در جا کشته شده است.
پیکروی همراه با پیکر خلبان شهید ابراهیم دل حامد تحویل ایران داده شد . طی چند روز مراسم باشکوه در تبریز به خاک سپرده شدند.


نقل به مضمون از پسر ایشان مهران حجتی

 

 

10 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

با تشکر از مهران عزیز که گذاشته AB4 و داره مستقیم حرکت میکنه  :grin: 

 

ولی کاپیتان جان تاریخ ها اشکال دارند. سال 66 مورد اصابت موشک قرار گرفت ولی سال 65 با جت فالکن به شهادت رسید/؟؟؟؟؟؟؟؟؟ 

9 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

ایشان در اواسط دهه ۵۰ شمسی هم یک سانحه با اف-۴ داشتند که به جهت مقصر بودن در ان سانحه جزیی، موجبات توبیخ ایشان از سوی فرمانده نیرو فراهم گردید. ایا جناب مازندرانی از این سانحه و کم و کیف ان اطلاع خاصی دارند؟ 

 

 

فونیکس جان، متاسفانه از چگونگی بروز این سانحه اطلاع خاصی در اختیار ندارم.

12 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

با عرض تشکر بسیار از دوست عزیزم جناب TIGER SHARK عزیز،

 

ضمن تشکر و سپاس از ارائه مطالب خوب و ارزنده جنابعالی در ارتباط با پیشینه خدمتی شهدای گرانقدر جنگ تحمیلی ، باید بعرض عالی برسانم که بدلیل برخی نارسائیها در اطلاع رسانی صحیح از سوی سازماهای متبوعه شهدای جنگ تحمیلی، متاسفانه برخی از اطلاعات ارائه شده در سایتها و فروم ها و ازجمله اطلاعات منتسب به قول تنها یادگار این شهید سعید، مطالب عنوان شده با واقعیات ماجرا تطبیق درستی ندارد مثل به پایان رساندن دوره خلبانی اف 16 که یک هواپیمای شکاری نیروی هوائی بوده و در آن دوران حتی هنوز بصورت کامل تحویل نیروی هوائی آمریکا نگردیده بود ضمن اینکه آموزش آن نیز بعدا مختص خلبانان با سابقه پروازی پیشین بود که انجام چنین امری در دوران دانشجوئی شهید والامقام امکان پذیر نبوده و یا گذراندن دوره آموزش خلبانی تجاری و کلاس اخذ Type هواپیمای بوئینگ 737 که امکان گذراندن هیچیک از این دوره ها نه قبل از پیروزی انقلاب برای یک خلبان جوان نظامی و نه بعد از پیروزی انقلاب بدلیل از هم پاشیدگی ساختار سازمانها برای ایشان فراهم نبوده است. ضمن اینکه ایشان پس از بازگشت از آمریکا در اواخر سال 1354 ابندا" جهت طی دوره آموزشهای پروازی با هواپیماهای اف 5 به پایگاه چهارم شکاری منتقل می گردند.

 

لذا از محضر تمامی دوستان و عزیزان استدعا داریم تا در ارتباط با استفاده از مطالب مندرج در سایتها و فروم های گوناگون در زمینه پیشینه خدمتی شهدای گرانقدر با تامل بیشتری برخورد فرمایند.

 

با عرض پوزش فراوان  

ارادتمند شما Fery8810

11 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

شهید ابراهیم حسنی

 

39164296028519250887.jpg

این شهید بزرگوار در حدود سالهای 1345و 1346 در نیرو هوایی استخدام شدند و در همان سالها برای دوره ی مهندسی پرواز هواپیمای سی 130 به آمریکا اعزام شد و این دوره را با موفقیت پشت سر گزاشتند و پس از بازگشت به ایران با همین عنوان پروازهای خود را با هواپیمای سی130 آغاز کرد . بعد از اعلام نیرو هوایی مبنی بر استخدام خلبان ، ایشان داوطلب شد که در امتحانات شرکت کند و در نهایت همراه گروهی ، برای طی دوره خلبانی به آمریکا اعزام شد .
این شهید بزرگوار انسانی با ادب ، با سواد و با تجربه بودند . این شهید بزرگوار در روز پنج شنبه ، اول آبان ماه 1359 در حالی که حدود یک ماه از جنگ می گذشت ،وقتی که خلبان اف 4 بودند ، به همراه جناب خجسته پور به شهادت رسیدند .

34974755337115087238.jpg
روحشان شاد و یادشان گرامی باد

4 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

سرلشگر خلبان شهید سید حسین حسینی

44162252949801656855.jpg

سرلشگر خلبان شهید سید حسین حسینی در سال ۱۳۳۰ در شهر کرمان و در خانواده ای متدین دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش به پایان رساند و برای ادامه تحصیل به تهران عزیمت کرد و مشغول به ادامه تحصیل شد و در سال ۱۳۴۹ موفق به اخذ مدرک دیپلم گردید.وی در سال ۱۳۵۲ وارد دانشکده خلبانی شد و دوره مقدماتی پرواز را پشت سر گذاشت و جهت طی دوره ناوبری و کابین عقب هواپیمای اف ۱۴ به مدت ۱۰ ماه در تاریخ ۱۳۵۳/۳/۲۱ به کشور امریکا اعزام شد و در سال ۱۳۵۴ فارغ التحصیل و به ایران بازگشت.

54616488095961249183.jpg

شهید حسینی در سال ۱۳۵۶ در یک دوره عملی اکادمی ( کوه,کویر,جنگل‏ ) شرکت کرد و این دوره را نیز با موفقیت به پایان رساند.پس از شروع جنگ تحمیلی همواره در اکثر ماموریت ها و عملیات های جنگی حضوری فعال داشت.وی دارای ۳۱۰ سورتی پرواز بود.ایشان در تاریخ ۱۳۶۲/۱۱/۵ به علت فعالیت و شایستگی زیاد برابر طرح تشویقات جنگی به ۶ ماه ارشدیت نائل شد.سرانجام هواپیمای شهید حسینی در تاریخ ۱۳۶۴/۱/۴ حین انجام ماموریت گشت زنی هوایی در منطقه بوشهر و خارک با یک فروند هواپیمای متجاوز عراقی درگیر و به دلیل اصابت یک تیر موشک پدافندی هاگ به طور کامل منهدم شد و به شهادت رسید

04009174279782651996.jpg

23781771339126943240.jpg

 

 

 

مهران جان ايشان كابين عقب مرحوم حزين بودند كه به علت مورد اصابت قرار گرفتن توسط هاوك خارك ايجكت مي كنند و به علت پيچيدگي بند چتر به دور گردنشان به شهادت مي رسند

 

نقل از دوست عزیزمان جناب S.A.M

4 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

با عرض تشکر بسیار از دوست عزیزم جناب TIGER SHARK عزیز،

 

ضمن تشکر و سپاس از ارائه مطالب خوب و ارزنده جنابعالی در ارتباط با پیشینه خدمتی شهدای گرانقدر جنگ تحمیلی ، باید بعرض عالی برسانم که بدلیل برخی نارسائیها در اطلاع رسانی صحیح از سوی سازماهای متبوعه شهدای جنگ تحمیلی، متاسفانه برخی از اطلاعات ارائه شده در سایتها و فروم ها و ازجمله اطلاعات منتسب به قول تنها یادگار این شهید سعید، مطالب عنوان شده با واقعیات ماجرا تطبیق درستی ندارد مثل به پایان رساندن دوره خلبانی اف 16 که یک هواپیمای شکاری نیروی هوائی بوده و در آن دوران حتی هنوز بصورت کامل تحویل نیروی هوائی آمریکا نگردیده بود ضمن اینکه آموزش آن نیز بعدا مختص خلبانان با سابقه پروازی پیشین بود که انجام چنین امری در دوران دانشجوئی شهید والامقام امکان پذیر نبوده و یا گذراندن دوره آموزش خلبانی تجاری و کلاس اخذ Type هواپیمای بوئینگ 737 که امکان گذراندن هیچیک از این دوره ها نه قبل از پیروزی انقلاب برای یک خلبان جوان نظامی و نه بعد از پیروزی انقلاب بدلیل از هم پاشیدگی ساختار سازمانها برای ایشان فراهم نبوده است. ضمن اینکه ایشان پس از بازگشت از آمریکا در اواخر سال 1354 ابندا" جهت طی دوره آموزشهای پروازی با هواپیماهای اف 5 به پایگاه چهارم شکاری منتقل می گردند.

 

لذا از محضر تمامی دوستان و عزیزان استدعا داریم تا در ارتباط با استفاده از مطالب مندرج در سایتها و فروم های گوناگون در زمینه پیشینه خدمتی شهدای گرانقدر با تامل بیشتری برخورد فرمایند.

 

با عرض پوزش فراوان  

ارادتمند شما Fery8810

 

اتفاقا متوجه شدم جناب سرهنگ ولی در حقیقت زحمتش را به شما دادم چون نوشته ها و اطلاع رسانی شما مورد قبول همگان است. من فقط اصل بیوگرافیها را نوشتم تا حضرتعالی زحمت کشیده چنانچه هرکدام نیاز به تصحیح و یا توضیح داشت مرقوم بفرمائید. ما چون اطلاع کاملی از اصل قضیه نداریم مجبوریم به شما زحمت بدیم چون تمام وزن و اعتبار این انجمن در حقیقت شما و جناب سرهنگ ملایری و جناب براتی و ... هستید

4 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

با تشکر از مهران عزیز که گذاشته AB4 و داره مستقیم حرکت میکنه  :grin: 

 

ولی کاپیتان جان تاریخ ها اشکال دارند. سال 66 مورد اصابت موشک قرار گرفت ولی سال 65 با جت فالکن به شهادت رسید/؟؟؟؟؟؟؟؟؟ 

 

موتور جدید به خودم بسته بودم میخواستم امتحانش کنم ببینم جواب می ده یا نه (عجب جوابی داد) :victory_resize: :grin: :yarr:

این اشتباه ازبنده نبود خود مقاله اشتباه کرده بود منتهی چون دیگه چشمام نمی دید از بی خوابی دقت نکردم

5 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

سرهنگ خلبان شهيد منصور سالار صديق

منزل نقل مكان ماست اوج لا مكان ............ آسمانها را به گرد ما رسيدن مشكل است

 

37518857894715727968.jpg


نام : منصور

نشان : سالار صديق

تاريخ تولد : 1328

محل تولد : قزوين

يگان خدمتي : خلبان گردان 31 شكاري همدان

رسته پروازي : استاد خلبان اف 4 بيش از 1650 ساعت پرواز تاكتيكي . عملياتي . پوشش هوايي و برون مرزي

تاريخ و نحوه شهادت : در تاريخ 11 تير 1365 در يك پرواز رزمي - آموزشي پس از اينكه در ساعت 10/30 ارتباطش با برج مراقبت تهران قطع شده بود در 2 كيلو متري پاسگاه انتظامي كلاچاي از توابع رودسر گيلان به دريا برخورد كرد.....

منبع وبلاگ پروازی دیگر

3 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

جاوید الاثر سرلشگر خلبان اصغر صدری نوشاد

 

02500062018174244414.jpg



نام : اصغر

نام خانوادگی : صدری نوشاد

نام پدر : ابراهیم

تاریخ تولد : ۶ بهمن ۱۳۲۹

تاریخ استخدام در دانشکده افسری : ۱۳۴۹

تاریخ ورود به دانشکده خلبانی نیروی هوایی :۱۳۵۱

محل خدمت : پایگاه چهارم شکاری دزفول

 

 

01966671101836029237.jpg

وی پس از اتمام دوره خلبانی در امریکا و بازگشت به ایران برای پرواز با هواپیمای اف ۵ انتخاب و به پایگاه هوایی چهارم شکاری دزفول منتقل شد . ایشان سرکار خانم باقری را به همسری خویش بر میگزیند و در کنار خانواده زندگی خوشی را میگذراند. با شروع جنگ نا خواسته ایشان بال در بال دیگر همرزمانش به دفاع از این آب و خاک پرداخته و پرواز های برون مرزی و عملیاتی را با دیگر خلبانان از پایگاه هوایی دزفول انجام داده و بارها و بارها شجاعت و حس میهن پرستی خود را به رخ دشمنان این آب خاک کشید.

 

98567313776238833181.jpg


سر انجام در تاریخ ۱۷ آبان ۱۳۵۹ در یک پرواز جنگی در منطقه سوسنگرد موقعیت کوههای ا.. و اکبر مورد اصابت قرار گرفته و اقدام به ایجکت می نمایند . از آن تاریخ به بعد هر چند که شواهدی دال بر زنده بودن ایشان وجود دارد ولی متاسفانه ایشان به همراه دیگر خلبانان اسیر به ایران باز نگشتند . همسر ایشان سر کار خانم باقری که دبیر ارشد آموزش و پرورش می باشد به همراه سهیل تنها یادگار خلبان نوشاد هنوز چشم به راه بازگشت این عزیز سفر کرده هستند و هیچگاه از یاد او غافل نبوده اند.

 

 

81035188703840484753.jpg

4 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

شهید سرلشکر خلبان اسدالله محمدی در روز یکم فروردین ماه 1331 در روستای چکنه سفلی از توابع شهرستان قوچان چشم به جهان گشود.

وی فرزند اول خانواده بود.مرحوم پدرش سیف الله محمدی کارمند راه سازی بود.اسدالله در سال 1342 تحصیلات ابتدایی را در دبستان بهادری قوچان به  پایان رساند.

همزمان با پایان مقطع ابتدایی خانواده به مشهد مقدس مهاجرت کردند که بر این اساس وی به دبیرستان نصیرزاده مشهد جهت ادامه تحصیل در رشته ریاضی وارد شد.

در سال 1348 پس از پایان تحصیلات متوسطه علاقه وافرش به پرواز و آسمان عاملی شد تا وی جهت ثبت نام در نیروی هوایی به تهران بیاید و پس از شرکت در امتحانات علمی و عملی در سال 1349 به عنوان دانشجوی خلبانی به استخدام نیروی هوایی در آمد.

وی جهت گذراندن دوره های تخصصی خلبانی هواپیمای فانتوم به کشور آمریکا و پایگاه آموزشی ویلیامز ای اف بی در ایالت آریزونا اعزام شد.

هم دوره ای هایشان در این پایگاه خلبان کدیور  خلبان بیژن حاجی میرزایی  خلبان احمد بیگی خلبان سپید موی آذر و خلبان ذنوبی را میتوان نام برد.

سرانجام سال1352 سال بازگشت به وطن است. اسدالله در همان سال دوره پرواز با هواپیمای اف 5 را با نمره 95 با موفقیت به پایان می رساند. پایگاه هوایی بوشهر وپایگاه هوایی شهید نوژه گردان 32 شکاری  مقاصد بعدی خلبان محمدی بود.

سال 57 دوره آموزشی آموزگاری هواپیمای اف 4 را با موفقیت به پایان می رساند. در خلال روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 1357 با همکاری هم گردانی هایش به حراست از تاسیسات پایگاه هوایی نوژه می پردازد.

با شروع سال 59 و درگیری های مرزی محمدی در اکثر شب ها با پرواز های شناسایی تحرکات دشمن را در مرز های غربی زیر نظر داشت و معمولا 4 یا5 بامداد به خانه باز می گشت.

 

01394516935662776259.jpg

 

با شروع جنگ تحمیلی در31 شهریور 59 وی در ماموریت تهران  بسرمی برد و سحرگاه صبح روز  1 مهرماه در عملیات غرور آفرین کمان 99 از پایگاه مهر آباد به قلب خاک عراق اعزام شد و پس از انجام موفقیت آمیز ماموریت به میهن بازگشت.

روزهای اول جنگ همزمان بود با بدنیا آمدن تنها فرزندش که به دلیل بیماری از همدان به تهران منتقل شده بود و خلبان محمدی در بین ماموریت های سنگین اول جنگ که به 3 ماموریت در روز نیز گاهی می رسید برای دیدن فرزندش به تهران میرفت و ساعتی بعد باز می گشت و این امر نشان از تعهد والای وی به میهنش را نشان می داد.

در سحرگاه روز 23 مهر ماه 59 خلبان محمدی با پرواز به سوی اهدافی در خاک عراق و شناسایی کامل آن به پایگاه نوژه بازگشت.

بدلیل تخلیه پایگاه و ترک آن توسط خانواده ها خلبانان پایگاه بیشتر اوقات با همدیگر وقتشان را میگذراندند. اسدالله آن روز در منزل یکی از خلبانی که چند روز بعد به فیض شهادت نایل می آید ناهار را مهمان بود.

در این هنگام از گردان تماس گرفته شد و از  وی خواسته شد تا جهت ماموریت راس ساعت 10 صبح عازم شود.اسدالله به ایشان گفت:تا ناهار را  گرم کنی باز می گردم.

در اتاق بریفینگ دسته پروازی با لیدری سرگرد خلبان محمودی به عنوان شماره 1 با کابین عقبی ستوان باقری وسروان خلبان محمدی  به کابین عقبی شهید مصطفی صغیری  شماره 2 انتخاب شدند.

منطقه عملیاتی 150 کیلومتر در عمق خاک عراق در حوالی شوش بود. هدف عملیات انهدام ستون زرهی دشمن که در حال پیشروی به نقطه صفر مرزی بود انجام گرفت.

به دلیل جلوگیری از شناسایی راداری هواپیماها در ارتفاع بسیار پایین به سمت هدف پیش می رفتند.از پشت آخرین  تپه که در آمدند با ستونی از تانک و نفربر مواجه شدند.

آتش سنگینی به سوی 2 هواپیما روانه شد.در پاسخ، بمب ها بصورت کاملا موفقیت آمیز به اهداف کوبیده شد.

سرتیپ محمودی که 2 روز پس از این حادثه در 25 مهرماه هواپیمایش در آسمان بغداد مورد اصابت قرار گرفت و به اسارت 10 ساله دشمن در آمد می گوید: در حال مانورهای پس از تخلیه بمب ها بودم که ناگهان به  خلبان باقری گفتم صدای مورس چتر نجات را شنیدم. (زمانی که چتر نجات عمل می کند هواپیماهای اطراف صدایی دریافت میکنند که به آن مورس می گویند.) باقری به آینه جنب خود می نگرد اما اثری از شماره 2 نمی یابد.

در خلال سال های بی خبری اخبار متفاوتی از زنده بودن خلبان محمدی می رسد.خلبان آزاده محمدی نوخندان تصویر کلاه هلمت سالم با نام اسدالله محمدی را در موزه جنگ  عراق در دوران اسارت می بیند.اسرای دیگری نیز اسم ایشان را بر روی دیوار زندان ابوغریب دیده  بودند.

در 25 مهر 59 اسد الله در رادیو مصاحبه ای دال بر سلامتش انجام می دهد. با تمام اوصاف 32 سال در بی خبری همچنان در گذر است و کوچکترین آثاری از ایشان یافت نمی شود.

در سال 1382 پنجاه و شش   لوح یادبود به نشانه 56  تن از خلبان مفقود الاثر که از  آنها هم هیچ آثاری بدست نیامده است در قطعه 50 بهشت زهرا نصب می گردد. به تازگی خبر می رسد پیکر 29 لاله گم گشته در راه وطن است شاید با آنها باشد.

غریب و بیصدا مردن چه زیباست
به رسم لاله ها مردن چه زیباست
به پرواز آمدن تا کهکشانها
در آغوش خدا مردن چه زیباست

3 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0