Welcome to رهروان ارتش

از اینکه انجمن ما را برای مطالعه انتخاب کردید از شما متشکریم. 

برای استفاده از امکانات انجمن و برقراری رابطه دوستانه با دیگر اعضا لطفا در انجمن ثبت نام کنید

با تشکر

Sign in to follow this  
Followers 0

مشیری: قرارداد خرید جنگنده F۱۶ را بختیار لغو کرد/ مستشاران آمریکا در ایران جاسوسی میکردند

"بختیار در ۱۴ بهمن ۵۷ قرارداد خرید هواپیماهای اف۱۶، آواکس و اف۴ را ملغی اعلام کرد و ما نامه آن را در اختیار داریم".

 

 
 
 
مشیری: قرارداد خرید جنگنده F16 را بختیار لغو کرد/ مستشاران آمریکا در ایران جاسوسی می‌کردند

گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری تسنیم ــ حسین دلیریان ــ محمدعلی سافلی: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ارتش ایران در وابستگی کامل به قدرت‌های خارجی و به‌ویژه آمریکا  قرار داشت، در این بین نیروی هوایی از آنجایی که از فناوری بسیار بالایی برخوردار بود، بیش از سایر نیروها به کمک‌های خارجی وابسته بود. در آن زمان تمام امور آموزشی و فنی مربوط به جنگنده‌ها و هواپیماهای نیروی هوایی به‌عهده مستشاران آمریکایی بود و آنها به تکنسین‌های فنی ایران اجازه هیچ‌گونه تعمیرات هواپیما را نمی‌دادند.

اما با شروع زمزمه‌های شکل گیری انقلاب اسلامی، نیروی هوایی ارتش جزو اولین یگان‌های ارتش بود که به صفوف مردم پیوست و در 19 دی ماه سال 57، پرسنل این نیرو در اقدامی تاریخی، اولین نیرویی در ارتش بودند که با امام و انقلاب بیعت کردند.

امیر مشیری یکی از خلبانان بازنشسته ارتش جمهوری اسلامی است که دوره‌های آموزشی خود را پیش از انقلاب در آمریکا گذرانده و در دوران دفاع مقدس هم در عملیات‌های بزرگی همچون حمله به اچ‌ــ‌3 شرکت کرده است، به همین جهت بر آن شدیم تا در گفت‌وگو با امیر مشیری حال‌وهوای نیروی هوایی در روزهای انقلاب و پس از آن در دوران دفاع مقدس را جویا شویم.

مشروح گفت‌وگوی تفصیلی خبرنگاران تسنیم با امیر سرتیپ خلبان مشیری که این روزها دوران بازنشستگی خود را می‌گذراند، بخوانید:

تسنیم: با تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، بفرمایید از چه زمانی وارد ارتش شدید و از کدام رسته شروع کردید؟

- امیر مشیری: من متولد سال 1332 خیابان شیخ علی و بزرگ شده نازی آباد هستم. در سال 1352 به جرگه  نیروی هوایی ارتش پیوستم و علی‌رغم اینکه از لحاظ زبان وضعیت خوبی نداشتم اما جدیت به خرج دادم و شاگرد اول شدم و 4 یا 5 کتاب را که نزدیک به شش ماه طول می‌کشد ما در یک ماه تمام کردیم و برای همین خیلی موفق بودیم.

در سال 1354 قریب به 22 ماه و نیم در آمریکا بودیم که با هواپیماهای ملخ دار T-37  پرواز کردیم و نهایتا سال 56 در تابستان به ایران برگشتیم. با توجه به بیوگرافی که من داشتم به عنوان خلبان جنگنده بمب افکن F-4 یا همان فانتوم انتخاب شدم.

تسنیم: آموزش‌های فانتوم را در ایران دیدید؟

- امیر مشیری: خیر، فقط در آنجا بود. در حقیقت شما در ایران فقط خلبان می‌شدید تا برای یک هواپیمای خاصی انتخابت کنند و این انتخاب با مسئولین ما در کشور بود.

**اولین دانشگاه نیروی هوایی تاسیس می‌شود

تسنیم: آیا ما قبل از انقلاب دانشگاه یا دانشکده‌ای داشتیم که بتوانیم این آموزش‌ها را در داخل کشور بدهیم یا به خاطر استانداردهای جهانی به آمریکا فرستاده می‌شدید؟

- امیر مشیری: ما یک دانشکده لفظی داشتیم. من دانشجوی خلبانی بودم. همه این خلبان‌هایی که شما الان می‌بینید دانشجویان خلبانی بودند. دانشگاه یک فضا می‌خواهد. ما یکسری تجهیزات داشتیم اما جسته و گریخته بود مثلاً محل ایستگاه‌های ما در دوشان تپه بود ولی پروازها را در قلعه مرغی انجام می‌دادیم. ما دانشکده را به صورت جسته و گریخته داشتیم، حتی هواپیمای مقدماتی داشتیم به نام سسنا، در دوره ما T-33 شد.

هیچگونه هواپیما مقدماتی جت نداشتیم. هواپیماهایی که با آن پرواز می‌کردیم در حد سرعت یک ماشین بود. از این رو ما باید به سرعت صوت می‌رساندیم برای همین ما باید به خارج می‌رفتیم. بعد از انقلاب و جنگ تحمیلی ایجاد دانشکده به صورت عملی اتفاق افتاد و همین قضیه، ما را بر آن داشت تا از کشور سوئ