Welcome to رهروان ارتش

از اینکه انجمن ما را برای مطالعه انتخاب کردید از شما متشکریم. 

برای استفاده از امکانات انجمن و برقراری رابطه دوستانه با دیگر اعضا لطفا در انجمن ثبت نام کنید

با تشکر

Sign in to follow this  
Followers 0

داستان به غنیمت در آمدن هایند به نقل از سرهنگ یزدان پرست

21 posts in this topic

داستان به غنیمت در آمدن هایند توسط رزمندگان دلاور ایرانی به نقل از سرهنگ یزدان پرست:

«عملیات بیت المقدس آغاز شده بود. به علت بمباران های مکرر دشمن، مجبور بودیم به همراه وسایل پرنده مان، در فواصل کوتاه زمانی از منطقه ای به منطقه دیگر نقل مکان کنیم. در یکی از جابجایی ها به کنار نخلستانی رفتیم و برای فرار از دست پشه های مزاحم، به داخل نخلستان وارد شدیم. در هوای شرجی منطقه در حال دست و پنجه نرم کردن با حشرات بودیم که قاصدی خبر احضار من و تعدادی از دوستانم توسط فرمانده منطقه را برایمان ابلاغ کرد. بلافلاصله خود را به چادر فرماندهی رساندیم و پس از ادای احترام، متوجه حضور فرمانده لشکر 77 خراسان در چادر شدم. فرمانده لشکر بدون فوت وقت سراغ اصل مطلب رفت و گفت: «یک بالگرد عراقی به علت نقص فنی در فاصله ای حد واسط خط مقدم ما و عراقی ها به فرود اضطراری نموده و از من خواست به همراه یک گروه ورزیده فنی، قبل از دست به کار شدن بعثی ها اقدام به غنیمت گرفتن آن کنیم.» بلافاصله ابزارآلات مورد نیاز را آماده نموده و مشغول بررسی نقشه شدیم. با ابلاغ دستور به یکی از گردان های لشکر77، گردان مزبور مسوولیت برقراری امنیت منطقه فرود بالگرد عراقی را به عهده گرفت. با گزینش یک گروه 9 نفره فنی، به وسیله یک فروند بالگرد 214 به منطقه اعزام شدیم. با غروب آفتاب، بالگرد ما نیز در خط مقدم حوزه استحفاظی لشکر 77 فرود آمد. به سرعت جلسه ای با گردان شناسایی لشکر برگزار کرده و متوجه شدیم ، بالگرد درست در وسط محدوده دو خط مقدم، در تیر رس هر دو طرف، در میان یک میدان مین فرود اضطراری کرده است.

 

15622740374479046386.jpg

 

طبق قرار می بایست عملیات بازگرداندن بالگرد در تاریکی مطلق شب، بدون ایجاد هیچ گونه سرو صدا و برقراری تماس بی سیم و با راهنمایی یکی از پیشکسوتان لشکر به عنوان آشنا به محل صورت می گرفت.

 

برای رسیدن به بالگرد عراقی، لشکر77 یک نفر بر به همراه یک راننده ورزیده در اختیار ما گذاشت. بلدچی(آشنا به محل) با موتور سیکلت در جلو پیش می رفت و نفر بر ما به هدایت آن راننده کار کشته، به سرعت سینه دشت را می شکافت. پس از دقایقی، موتورسیکلت و نفربر متوقف شدند و ما پس از پیاده شدن، با نگاهی به اطراف متوجه حضور بالگرد مزبور شدیم؛ بالگرد میلMi-25 جدیدترین و پیشرفته ترین بالگرد ساخت اتحاد جماهیر شوروی بود. موشک های هدایت شونده و راکت اندازها در زیر آویزگاه های بال خود نمایی می کردند. با دستور من، باتری ها را قطع و مهمات را پیاده کردند. کارها به سرعت انجام شد و بالگرد آماده حرکت شد. تسمه محکمی را به دو طرف بالگرد بسته و وسط تسمه را به تانک T-52 متصل نمودیم. همین که خواستیم حرکت کنیم، سفیر گلوله ها به گوش رسید و سپس یک خمپاره در کنار بالگرد منفجر شد. عراقی ها از حضور ما در منطقه آگاه شده بودند. دستور دادم همگی از کنار بالگرد دور شده و در گوشه ای سنگر بگیرند. آتش بعثی ها هر لحظه شدیدتر می شد. به طور واضح هیچ یک از گلوله ها به نزدیک بالگرد برخورد نمی کرد. مشخص بود که آنها قصد زدن بالگرد خود را ندارند به همین علت به دستور من همگی به سمت بالگرد رفته و مشغول انتقال آن شدند.

 

تانک به حرکت در آمد و بالگرد با تکان سختی به دنبال تانک راه افتاد. بعثی ها از اینکه می دیدند، دارایی خودشان را در جلوی دیدگانشان می بریم، با خشم و کینه بسیاری شدت آتش خود را دو چندان کردند. همچنان در حال حرکت بودیم که ناگهان صدای پاره شدن تسمه تمام نظرها را به سمت خود جلب کرد. آه از نهادمان بلند شد! دیگر هیچ ابزار جایگزینی برای به حرکت در آوردن بالگرد در اختیار نداشتیم. هوا کم کم داشت روشن می شد و از کاهش آتش دشمن خبری نبود. به هیچ وجه قرار نبود در آنجا بمانیم، بنابراین اصلا تدارک آب و غذا دیده نشده بود. پس از مشورتی که با دوستان کردم، قرار شد با درخواست یک تریلی و جرثقیل از قرارگاه لشکر، ماموریت نیمه تمام خود را تکمیل کنیم. بلدچی دلاور و کهنه کار، مسوولیت ابلاغ درخواست ما به قرارگاه را برعهده گرفت. انتظار کشنده ای آغاز شد! غرق تماشای میادین مین اطراف و مین های خنثی و تلمبار شده کنار دست خود بودیم که صدای موتور سیکلت بلدچی در گوشمان پیچید. بلدچی خود را به من رسانده و موافقت قرار گاه با درخواست ما را اعلام نمود. مبارزه با تشنگی و گرسنگی آغاز شد. هوا کم کم رو به تاریکی نهاد که سر و کله تریلی و جرثقیل از دور پیدا شد. همزمان وضعیت هوا دگرگون شد و توفانی سخت وزیدن گرفت و آسمان به سرخی گرایید. دید اطراف به شدت کاهش پیدا کرده بود. یکی از دوستان که از بچه های جنوب بود گفت: نام این توفان،«باد سرخ»است!

 

92561183404401220714.jpg

 

 

بلدچی پیشنهاد داد باید از پوشش باد سرخ که حدودا سه ساعت طول می کشد، برای خارج کردن بالگرد از تیررس بعثی ها استفاده کنیم. پیشنهاد خوبی بود! بلافاصله دست به کار شده و ظرف کمتر از 30 دقیقه، بالگرد غول پیکر را سوار تریلی نموده و با استفاده از عدم وجود دید دشمن بر روی ما، سمت خط مقدم خودی را پیش گرفتیم. با فروکش کردن توفان، ما همچنان در حال حرکت بودیم. دشمن از تخلیه بالگرد مطلع شده و هواپیمای خود را برای هدف قرار دادن ما و بالگرد به منطقه فرستاده بود. اصل اختفا را رعایت کرده و به لطف الهی از شر جنگنده های دشمن در امان ماندیم و نهایتا بالگرد در سلامت کامل و با همراهی دوستان دلاورم به عقب منتقل شد».

27 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

اینهم آخر و عاقبت هایند غنیمتی عراقی !!!!!!!!!!!!!!!!

 

0f29fda3ce68.jpg

 

c221fbbd7201.jpg

 

531814f42811.jpg

 

9143e62204f4.jpg

18 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

البته تلاشهايي براي عملياتي كردن آن صورت گرفته بود ولي نتيجه اي در بر نداشت

17 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

DSC01686__1600x1200_.JPG

 

DSC01694__1600x1200_.JPG

 

 

DSC01689__1600x1200_.JPG

 

اینهم چند عکسی که بنده از این غنیمتی گرفتم .

24 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

فکر کنم چرخها و رنگ هلیکوپتر بازسازی شده؟

16 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

واضحه که هلیکوپتر بیچاره یه بازسازی کلی شده، و فکر می کنم کاناپی ها هم (با مواد داخلی) جایگزین شده.

18 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

فکر نمی کنم برای یک فروند به صرفه باشه کانوپی ساخته بشه (با مواد داخلی)

شاید همون کانوپی خودشو ترمیم کرده باشند ، چرا که در زمان اورهال با سمباده ها و سنگ های مخصوصی وقتی لایه ای از طلق کانوپی را هم از داخل و هم از بیرون بر می دارند (می سایند) بهمین درخشندگی و شفافی خواهد شد که می بینیم

(و حدود 3 سال در شرایط رزمی طول میکشه تا دوباره نیاز به ترمیم و اورهال پیدا کنه)

21 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

فکر نمی کنم برای یک فروند به صرفه باشه کانوپی ساخته بشه (با مواد داخلی)

شاید همون کانوپی خودشو ترمیم کرده باشند ، چرا که در زمان اورهال با سمباده ها و سنگ های مخصوصی وقتی لایه ای از طلق کانوپی را هم از داخل و هم از بیرون بر می دارند (می سایند) بهمین درخشندگی و شفافی خواهد شد که می بینیم

(و حدود 3 سال در شرایط رزمی طول میکشه تا دوباره نیاز به ترمیم و اورهال پیدا کنه)

 

درست می فرمایید، اما به نظر می رسد که "کاناپی های" جدید تحدب، ویژگی های اپتیکی و ضخامت کاناپی های فابریک را ندارند... حالا شاید خطای چشم من باشد!

23 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

تصويري ديگر از ميل غنيمتي

28318122693265047160.jpg

15 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

این هلیکوپتر از سال 1389 تا سال 1391 توسط مرکز اورهال Mi-17 پنها تحت بازسازی قرارگرفت. در آن سال قرار بود تا اگر امکانش فراهم شود تعدادی میل 24 یک کشور آفریقایی نیز طی قراردادی توسط پنها پس از تحویل از بلاروس بازسازی شوند که بدین منظور و جهت آموزش پرسنل فنی، این هلیکوپتر از کاخ سعدآباد به پنها منتقل شد. متاسفانه در حین تعمیرات یک سری از قطعات بدرد بخور هلیکوپتر از رویش باز شد و در پنها ماند، مثل سامانه هدف گیری و حتی شماری از آلات دقیق آن. هلیکوپتر رنگ آمیزی شد و کانپی ها هم سنباده زنی شدند. (جهت بازسازی کانپیهای کهنه که در اثر گذر زمان و یا شرایط طبیعی دچار خراشیدگی های ظریف میشوند که سبب کدر شدن آنها میشود از سنباده های گرید بالا تا 8000 استفاده میشود تا دوباره کانپی برق بیفتد.

24 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

به نسبت چند سال پيشش كه وضعيت غم باري داشت  الان خيلي سرحال به نظر ميرسه

 

حتي چرخهاش اون موقع باد نداشت و حصار مناسبي هم براش در نظر گرفته نشده بود

بهتر بود كه در يك بهينه سازي  داخلي بخش حمل سربازش رو حذف كنن و جاش چيزهاي ديگه اي قرار بدن اينجوري ميشه از اين هليكوپتر نيرومند بصورت بهتري استفاده كرد البته فقط در حالت هجومي  :green-beret-emoticon:

17 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

دوستان عزیز کمی به علامت داخل دایره قرمز توجه کنید  :ship-captain-smiley-emoticon: 

 

توضیح با خودتان 

 

di-5LUI.jpg

13 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

:clubhead: :clubhead: :clubhead: :clubhead: :clubhead:

 

این دیگه خیلی ......!!!!!!!!؟؟؟!؟!؟!؟!؟!؟ :1 (16): :1 (16): :1 (16): :1 (14): :1 (14): :1 (14): :1 (14):

آدم یاد جنگهای قدیم میفته که بعد از جنگ بخاطر جمع آوری غنائم به جون همدیگه می افتادن و هرچی دم دستشون بود میبردن

14 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

اینم یه عکس تازه ازش که خودم در چند روز پیش گرفتم....

 

57900274356338860144.jpg

15 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

این هلیکوپتر از سال 1389 تا سال 1391 توسط مرکز اورهال Mi-17 پنها تحت بازسازی قرارگرفت. در آن سال قرار بود تا اگر امکانش فراهم شود تعدادی میل 24 یک کشور آفریقایی نیز طی قراردادی توسط پنها پس از تحویل از بلاروس بازسازی شوند که بدین منظور و جهت آموزش پرسنل فنی، این هلیکوپتر از کاخ سعدآباد به پنها منتقل شد. متاسفانه در حین تعمیرات یک سری از قطعات بدرد بخور هلیکوپتر از رویش باز شد و در پنها ماند، مثل سامانه هدف گیری و حتی شماری از آلات دقیق آن. هلیکوپتر رنگ آمیزی شد و کانپی ها هم سنباده زنی شدند. (جهت بازسازی کانپیهای کهنه که در اثر گذر زمان و یا شرایط طبیعی دچار خراشیدگی های ظریف میشوند که سبب کدر شدن آنها میشود از سنباده های گرید بالا تا 8000 استفاده میشود تا دوباره کانپی برق بیفتد.

 

 بابک خان نگفتید که ماجرای ان هایندهای افریقایی!! اخرش به کجا کشید و قرار بود به چه نیرویی تحویل شوند.

البته از ظواهر امر پیداست که به جایی هم نرسیده!

در برخی منابع صحبت از فرار تعدادی از هایندهای عراقی در طی عملیات توفان صحرا ،به ایران است.ایا در این مورد اطلاعاتی دارید؟

ضمنا خبر دارید که ان تنها فروند BELL214ST عراقی که در جنگ به غیمت ما در امد سرنوشتش چه شد؟

یک عکسی دارم از بدنه یک فروند  214ST در نمایشگاه پنها که البته به نظر میرسد نوساز باشد تا متعلق به ان 214ST غنیمتی:

 

94740332928164394339.jpg

17 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0