Welcome to رهروان ارتش

از اینکه انجمن ما را برای مطالعه انتخاب کردید از شما متشکریم. 

برای استفاده از امکانات انجمن و برقراری رابطه دوستانه با دیگر اعضا لطفا در انجمن ثبت نام کنید

با تشکر

Sign in to follow this  
Followers 0

طراحی متفاوت موتور جت

با سلام خدمت همه عزیزان

تابحال به خانواده موتورهای توربینی غیر از توربو جت دقت کردین؟؟؟

9418924475217187861641613313524922150129

9413348127186681441291472373882219180139

 

16310416031192355977164114023617312230.j

 

اکثر طرحهای موجود به این علت توسعه پیدا کردن که توان تولیدی هسته توربوجت اونها بیش از توان مصرفی توسط خود  موتو هست برای همین عمدتا یک فن یا یک پراپ به پیشانی موتور اضافه میکنن تا از این توان اضافی برای رانش بیشتر استفاده بکنن و هرچی قطر فن بزرگتر باشه بازده مکانیکی و توان تجاری تولید شده بیشتر میشه اما بخاطر همین پیشانی بزرگتر عملا نیروی درگ بیشتری در سرعتهای بالاتر تولید میشه و در کل یک پرنده مسافربری با موتور توربو فن به زیر یک ماخ محدود و یا یک جنگنده توربوفن برای داشتن بیش از یک ماخ سرعت از فن کوچکتری بهره میبره

مثل شکل زیر 

1451423424122517251103018878181079310118

حال حساب کنید این توان اضافی هسته موتور بجای چرخاندن یک فن یا ملخ بزرگ بخواد مجموعه ای از فن های کوچگتر که با کمک چرخدنده به هم متصل هستند رو بچرخونه اینطوری در صورت سوانح FOD و یا برخورد با پرندگان احتمال از کار افتادن کل مجموعه پیشرانه خیلی کمتر میشه و چون ورودی موتور یک صفحه بزرگ نیست پس درگ القای کمتری تولید میشه و احتمال ایجاد توان گذر از یک ماخ فراهم میشه 

این مطلب به نظر میاد به لحاظ تئوری عملی باشه 

به تصاویر زیر دقت کنید

 

 

61431693185176110144107611473246150244.jpg

Dassault Falcon 2000 ADS B.jpg

images.jpg

3 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

تصاویر دستکاری شده بالا با فرض نصب یک یا دو موتور توربوجت با توان به گردش در اوردن مجموعه ای از فنهای کوچک که به دور بدنه نصب شده اند در نظر داشته باشید

اینطوری بجای یک موتور پیچیده تر ما یک موتور ساده تر با مجموعه ای غیر فشرده روبرو هستیم که همان توان و رانش را تولید میکنه اما در عوض پیچیدگی تعمیر و نگهداری نمونه های معادل خودش رو هم نداره و در برابر از کار افتادن یک یا چند فن بر اثر سوانح هم مقاومت بیشتری داره و همینطور درگ القای کمتر و توان دستیابی به سرعتهای اقتصادی بالاتر رو هم داره

3 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

نحوه اتصال این هسته به سایر قسمتها چگونه خواهد بود ؟ به طور مثال در یک پیشرانه جت معمولی به صورت مستقیم هسته مذکور می تواند فن را بچرخاند ولی وقتی چندین موتور به صورت مجزا وجود داشته باشند این هسته بایستی به صورت شاخه ای طراحی شود . بحث دیگر بحث هزینه تمام شده این طرح است که آیا حداقل از تئوری به صرفه خواهد بود؟ همینطور ازنظر سوخت رسانی آیا نیاز به مخازن سوخت بیشتری نخواهد بود ؟ که این امر سبب افزایش وزن هواپیما خواهد شد .

3 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

سوال خوبی بود

درواقع قراره یک موتور جت کوچک چند عدد " داکت فن " رو به کمک گیربکس به گردش در بیاره حتی جهت چرخش هم مهم نیست چون میشه با نصب تیغه های مناسب باز هم مکش و رانش هوا رو حفظ کرد

و در داخل سایر محفظه ها ابدا ما تمام بخشهای موتور توربو فن یا پراپ رو نداریم 

درواقع شاهد مثال ماجرا رو میتونم بویینگ 707 و بی 52 رو مثال بزنم که با وجود امکان نصب موتور بزرگتر و قویتر و با تعداد کمتر اما ترجیح میدن با همون تعداد موتور بیشتر ولی کوچکتر به پرواز دربیان که البته در اونجا وزن و مصرف قابل توجه تر از حالتی هست که در این طرح میگم

  زیاد مورد مشابهی براش متصور نیستم اما شما اگر ریش تراش برقی های 3 تیغه یا 5 تیغه رو دیده باشید اونجا هم یک موتور محرک میچرخه و به کمک چرخ دنده ها چند تیغه به گردش در میان

3 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

به نظر بنده نیز طرح خوبی خواهد بود .به نظر شما می توان همه فن ها را در یک یا چند محفظه قرار داد ؟ تقریباً از نظر ظاهری مشابه برخی هواپیما ها از جمله اف117 و تعدادی دیگر که متأسفانه نام آنها را فراموش کرده ام .

3 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

هدف اصلی کاهش سطح و قطر پیشرانه با حفظ توان پیشرانه هست و به نوعی به تئوری ریاضی طراحی پرنده نزدیکتر میشیم 

برای همین نمیشه همه فنها رو توی یک محفظه قرار داد چون قطر محفظه پیشران خیلی زیاد میشه و درگ القایی هم به دنبالش زیاد میشه

3 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

چند مورد به نظر بنده رسید که با اجازه مطرح میکنم . اول این که این طرح برای هواپیماهای نظامی سطح مقطع راداری کمتری ایجاد نماید . دوم اینکه وزن زیادی برای هواپیما ایجاد نکند به خصوص نوع نظامی . فضای مناسب برای فنها در نظر گرفته شود تا به طور مثال فضای حمل مهمات ویا مخازن سوخت اضافی برای هواپیما های نظامی اشغال نگردد. موضوع دیگر بحث آئرودینامیک خواهد بود که این طرح ازنظر آئرو دینامیک وعلم مربوط به آن نیز بررسی گردد. چه مربوط به هواپیماهای تجاری و چه نظامی . و مورد دیگر تأثیر این تعداد فن بر مانور هواپیما به خصوص نوع نظامی .

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0