Welcome to رهروان ارتش

از اینکه انجمن ما را برای مطالعه انتخاب کردید از شما متشکریم. 

برای استفاده از امکانات انجمن و برقراری رابطه دوستانه با دیگر اعضا لطفا در انجمن ثبت نام کنید

با تشکر

Sign in to follow this  
Followers 0

مروری بر زندگی نامه شهید «محمد هاشم آل آقا»

مروارید نابی که در دل خلیج فارس جاودانه شد

شهید سرهنگ خلبان محمد هاشم آل‌آقا که از باتجربه‌ترین و ارزشمندترین خلبانان تامکت نیروی هوایی ارتش محسوب می‌شد، با مورد اصابت قرار گرفتن جنگنده‌اش، درون کابین ماند تا پیکر پاکش به قعر آب‌ها سقوط کند. حال برای خلیج فارس چه افتخاری از این بالاتر که چنین مروارید نابی را در دل خود جای داده است.

 محمد هاشم آل‌آقا ۲۷ آبان‌ماه سال ۱۳۲۴ پا به عرصه وجود گذاشت. دوران تحصیل خود در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را درشهر کرمانشاه گذراند و با اعلام مخالفت مادرش با وجود عشقی که به پرواز داشت، از پای گذاردن در این عرصه منصرف شد. اما علاقه وافر وی به ارتش که همانا عشق خدمت به وطن بود، باعث شد که نهایتاً به جمع نیرو‌های مسلح بپیوندد. وی پس از شرکت در آزمون ورودی، موفق به راهیابی به دانشکده افسری نیروی زمینی ارتش شد و با توجه به عطش درونی‌اش در میل به بال گشودن، همزمان در جهت جلب رضایت مادر گام برداشت.

پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه افسری ارتش، اصرار وی کارساز شد و مادر را به خلبان شدنش راضی کرد. «محمد هاشم» با نیروی مضاعفی بلافاصله اقدام کرده و با شرکت در آزمون دانشکده خلبانی، از این امتحان نیز سربلند بیرون آمده و با رسیدن به آرزوی دیرینه خود، به جرگه دانشجویان خلبانی نیروی هوایی ارتش پیوست.

با اتمام کلاس‌های زمینی و آموزش مقدماتی پرواز، طبق روال آن روز نیروی هوایی، برای تکمیل دانش پرواز خود راهی ایالات متحده می‌شود. با اتمام دوره، مفتخر به دریافت وینگ خلبانی شده و راه بازگشت به وطن را در پیش می‌گیرد.

سروان خلبان «محمد هاشم آل‌آقا» مقارن با سال ۱۳۵۰ به کشور بازگشت و با امریه ستاد فرماندهی نیروی هوایی، به‌عنوان کمک خلبان جنگنده F4 فانتوم، به پایگاه هفتم شکاری شیراز منتقل و در ادامه در سال ۱۳۵۱ برابر امریه دیگری برای ادامه انجام وظیفه به پایگاه یکم شکاری تهران منتقل می‌شود.

وی با شروع جنگ تحمیلی فعالانه وارد صحنه نبرد شد و در عین حال از آموزش جوانان غافل نشد، تا این‌که به علت رشادت، جدیت و جسارت در امور محوله، در سال ۱۳۶۲ از طرف فرماندهی وقت نیرو به سمت جانشین معاونت عملیات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌شود.

رسیدن به پست معاونت عملیات نیروی هوایی، بهانه خوبی بود تا خلبان «محمد هاشم آل‌آقا» در کنار سرهنگ خلبان «عباس بابایی» خود را هرچه بیشتر درگیر جنگ کرده و توانایی‌های خود را در این عرصه، عرضه کند.

شهیدان «بابایی» و «آل‌آقا» همواره پیش از انجام هرعملیاتی ابتدا خود مبادرت به شناسایی و ارزیابی هدف از لحاظ موضع پدافندی، سمت حمله و... کرده تا عملیات اصلی با خطر کمتر و دید بازتری صورت گیرد.

نکته جالب توجه در این مطلب این است که آن‌ها هرگز گرفتار جو پست و مقام نشده و فقط به این مسأله که در کجا می‌توانند منشأ اثر باشند توجه داشتند.

شهادت؛

سال ۱۳۶۳ بود و تقویم روز ۲۰ مردادماه را نشان می‌داد و آسمان آبی خلیج فارس هم یکی از گرم‌ترین روز‌های خود را سپری می‌کرد. خلبان «محمد هاشم آل‌آقا» و کمک خلبانش در یک تامکت طی ماموریتی مشغول اسکورت نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری کشورمان بود که در همین اثنا ناگهان مورد حمله چند فروند جنگنده میراژ F1 عراقی قرار می‌گیرند. درگیری آغاز می‌شود و پس از مدتی جنگ و گریز، تامکت «آل‌آقا» مورد اصابت موشک شلیک شده از طرف جنگنده عراقی قرار گرفته و به درون آب سقوط می‌کند.

با شهادت «محمد هاشم آل‌آقا» که تعدادی از بهترین خلبانان نیروی هوایی ایران را آموزش داده بود، ایران یکی از بهترین خلبانان و متفکران نظامی خود را از دست داد. وی شخصی بود که طنین صدایش جزو خوشایندترین صدا‌ها در گوش خلبانان F4 و F5 بود که بر فراز عراق پرواز می‌کردند و تحت فرماندهی او همه احساس آرامش و امنیت می‌کردند.

شهید سرهنگ خلبان «محمد هاشم آل‌آقا» که از باتجربه‌ترین و ارزشمندترین خلبانان تامکت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شد با مورد اصابت قرار گرفتن جنگنده‌اش، درون کابین ماند تا پیکر پاکش به قعر آب‌ها سقوط و روح بلندپروازش به اوج آسمان‌ها عروج کند و برای خلیج همیشه فارس چه افتخاری از این بالاتر که چنین مروارید نابی را در دل خود جای داده است.

 

منبع:http://aja.ir/Portal/home/?paper/70978/4002/1510595/مروری-بر-زندگی‌نامه-شهید-«محمد-هاشم-آل‌آقا

3 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

هنوز برام جای سواله که چرا اغلب خلبانان تامکت مون در ارتفاع کم با دشمن درگیر میشدن

نمونش شهید ال آقا و جناب مازندرانی

در حالی که  ارتفاع بالا مزیتهای بیشتری داشت حتی در این حادثه هم اگر ارتقاع زیاد بود فرصت کنترل و ایمنی اجکت تامین میشد

3 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

هنوز برام جای سواله که چرا اغلب خلبانان تامکت مون در ارتفاع کم با دشمن درگیر میشدن

نمونش شهید ال آقا و جناب مازندرانی

در حالی که  ارتفاع بالا مزیتهای بیشتری داشت حتی در این حادثه هم اگر ارتقاع زیاد بود فرصت کنترل و ایمنی اجکت تامین میشد

یکی از مهمترین دلایل نبودن لباس مخصوص فشار به دلیل تحریم بوده . مانند خلبانان میگ 25 که لباسی تقریباً مشابه فضا نوردان می پوشیدند .چون در ارتفاع خیلی بالا لباسهاو جی سوتهای معمولی کارایی ندارند . 

 

3 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

اخه این درگیری ها در ارتفاع خیلی کم و نزدیک دریا رخ داده و برای همین بلافاصله بعد از سانحه ، هواپیما به داخل اب سقوط کرده

یا در یکی از خاطرات جناب مازندرانی باوجود سوخت کم ارتفاع خودش رو به سطح دریا رسونده و حتی بجای درگیری با میراژهای عراقی فقط جاخالی داده و در برد چشمی میراژها وارد شده

هنوزم باوجود توضیحات مرتبط این مساله زیاد برام قابل هضم نیست

3 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

یکی از دلایل نیز این بوده که خلبانان از جمله جناب مازندرانی برحسب ضرورت و تمایل خودشان مجبور بودند تا حد امکان با پرنده های دشمن درگیر نگردند و درصورت درگیری وارد داگ فایت گردند تا نیازی به استفاده از موشک فینیکس نباشد . ناگفته نماند با این کار یعنی دیده شدن تامکتها توسط پرنده های متخاصم خلبانان دشمن با دیدچشمی تامکتها فرار را بر قرار ترجیح می دادند.

2 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

و یا شایدم  مثل جناب ال آقا شهید میشدن

عراق اوایل جنگ بزدلانه جنگید اما از اواسط جسورانه و با جرات بیشتری به سمت اهداف نزدیک میشد و برای تامکتها هم چمگ و دندان نشان میداد

2 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

بله . یک دلیل مهم هم تغییر سلاح و سپس تاکتیک بوده . یکی از تاکتیک ها نیز تاکتیک موسوم به ساندویچ اتک بوده . شهید خلعتبری نیز با تاکتیک مورد اشاره به شهادت رسیدند. همینطور ورود میراژها و سوپراتانداردها نیز تاحدی به بهبود ناوگان هوایی ارتش بعث عراق کمک کرد .

2 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0