Welcome to رهروان ارتش

از اینکه انجمن ما را برای مطالعه انتخاب کردید از شما متشکریم. 

برای استفاده از امکانات انجمن و برقراری رابطه دوستانه با دیگر اعضا لطفا در انجمن ثبت نام کنید

با تشکر

اورهال جنگنده های سوخو-22

70 posts in this topic

خبرگزاری تسنیم: تکنسینهای اوکراینی پیشنهاد کردند که در ازای دریافت مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار سوخوی ۲۲ را آماده و متخصصین را برای تعمیر و نگهداری از این هواپیماها آموزش دهند، اما "جهاد خودکفایی" ماموریت یافت بدون کمک خارجی این هواپیما را فعال کنند.

 

79355024334282857997.png

به گزارش گروه "رسانه‌های دیگر" خبرگزاری تسنیم، مشرق نوشت؛ ماهنامه «Combat aircraft» به معنای هواگردهای رزمی یکی از نشریات تخصصی در حوزه هوانوردی نظامی است که از زمان آغاز به انتشار خود در 14 سال پیش، موضوعات هوانوردی نظامی در سراسر جهان را به صورت تخصصی تجزیه و تحلیل می‌کند.

گزارش از توان نیروی هوایی کشورهای مختلف، پوشش رزمایش‌های هوایی برگزار شده در جهان و انعکاس جدیدترین دستاوردها و اخبار هوانوردی نظامی به تفکیک مناطق مختلف دنیا از جمله بخش‌های مهم این مجله مشهور است. این مجله در حال حاضر پرفروش‌ترین نشریه در این حوزه در منطقه آمریکای شمالی به شمار می‌آید. این نشریه در شماره ژانویه 2014 خود به بررسی وضعیت ناوگان سوخوی 22 نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.

در این گزارش با اشاره به نحوه دستیابی کشورمان به این جنگنده آمده است: حداقل 6 فروند از این هواپیماها فرود سختی را در هنگام نشستن در ایران تجربه کرده و آسیبهای شدیدی را در بخش بدنه و سازه متحمل شدند. در ابتدا فرماندهی نیروی هوایی ارتش ایران این هواپیماها را به عنوان "میهمان " شناخته و به تکنسین های خود دستور داد تا تنها آنها را در شرایط مناسبی حفظ کنند.

بنا بر اعلام این نشریه غربی، پس از چند سال، علائم نیروی هوایی ایران روی بدنه سوخو 22 حک شده و تمام هواپیماها شماره سریال استاندارد نیروی هوایی ایران را دریافت کردند و استفاده از عبارت " M " به عنوان واژه میهمان پایان یافت.

«Combat aircraft» افزوده است که بعد از درخواستهای متعدد از طرف پرسنل و فرماندهان نیروی هوایی ایران، در نهایت فرماندهی نیروی هوایی ارتش با تغییر در وضعیت عملیاتی هواپیماهای عراقی موافقت کرده و در 1993 نیروی هوایی ایران ارزیابی تکنیکی، عملیاتی و رزمی پرنده های مذکور را آغاز کرد.

 

این ماهنامه تخصصی با اشاره به اینکه تکنسین های سوخوی 24 نهاجا اولین تلاشها در این زمینه را به همراه کار بر روی دو فروند سوخوی آسیب دیده در پایگاه سوم شکاری همدان آغاز کردند، افزوده است که این تلاش های اولیه به دلیل عدم تخصص تکنسین های ایرانی بر روی سوخوی 22 و عدم وجود دستورالعمل های لازم ناموفق بود.

36051579707325763278.png

کابین سوخو 22

نویسنده گزارش مذکور با ادعای اینکه یک گروه از تکنسینهای اوکراینی پیشنهاد کردند که در ازای دریافت مبلغ 100 میلیون دلار سوخوی 22 را آماده کرده و متخصصین را برای تعمیر و نگهداری از این هواپیماها آموزش دهند، اضافه کرده است که به دلیل تاکید فرماندهی نهاجا برای عملیاتی شدن سوخوهای 22 ، بخش جهاد خودکفایی ماموریت یافت تا بدون کمک خارجی این هواپیماها را فعال کند. متخصصین ایران کار را در سال 1994 میلادی آغاز کرده و 10 فروند سوخوی 22 را آماده کردند اما نتیجه، برای نهاجا اطمینان بخش نبود.

**دومین تلاش برای عملیاتی کردن سوخوهای نهاجا؛

در ادامه گزارش «Combat aircraft» آمده است: در سال 2007 میلادی ، نیروی هوایی ارتش ایران به پایگاه های ششم و هفتم شکاری اجازه آغاز تعمیر اساسی بومی ناوگان سوخوی 24 و اف 4 ائی را داد. در سال 2008 در حالی که یک فروند سوخوی 24 برای اورهال انتخاب شده بود یک فروند سوخوی 22 مدل UM4K نیز برای بازیابی انتخاب شد. این هواپیما یک رنگ استتار 4 تایی استاندارد نیروی هوایی ایران را دریافت کرده و در پایگاه دوشان تپه در تهران موتور مدل AL-21F-3 این هواپیما نیز تحت تعمیر و بازبینی قرار گرفت.

"سپس نیروی هوایی ارتش تصمیم گرفت که قراردادی را با شرکتی که زیر مجموعه نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلابی اسلامی است به امضاء برساند. این شرکت با تجربه ترین ارگان در ایران بحث تعمیر اساسی هواگردهای روسی به شمار می آید و کیفیت کار این شرکت با تعمیر اساسی 5 فروند سوخوی 25 مدل K و سه فروند سوخوی 25 مدل UBK در سالهای 2011 و 2012 مشخص شد. "

 

89278361932496798038.png

 

این ماهنامه تخصصی افزوده است: دو فروند سوخوی 22 مدل UM4K و دو فروند سوخوی 22 مدل M4K به تاسیسات شرکت مذکور در تهران منتقل شد. دو فروند دیگر از این هواپیماها نیز در می 2013 از شیراز به تهران منتقل شد چراکه رساندن  سوخوهای 22 به توان کامل عملیاتی و استفاده نهاجا از این پرنده ها به عنوان نیروی تهاجمی بسیار مهم بود.

این نشریه در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به تحول اساسی این جنگنده افزوده است: در حال حاضر نهاجا دوره های پروازی با سوخوی 22 را برای خلبان سوخوی 24 و جنگنده های اف 7 قرار داده است و جهاد خودکفایی نهاجا در حال کار برای ساخت سیمیلاتور سوخوی 22 با استفاده از کابین یک فروند از سوخو که به پایگاه دوشان تپه منتقل شده بودند. 3 فروند از این هواپیماها که یکی از آنها در همدان فرودی سخت را تجربه کرده بود برای آزمایش و بازبینی به این پایگاه منتقل شده بودند.

بنا بر تحلیل نویسنده این گزارش با توجه به اینکه اکثر سوخوهای 22 سفر کرده به ایران با مخازن سوخت مدل PTB-800 و پرتاب گرهای سلاح خود به کشور وارد شدند. در آینده نزدیک تمام این هواپیماها می توانند از کلیه سلاح های هواپیماهای سوخوی 24 نیز استفاده کنند.

وی تاکید کرده است که سوخوهای 22 به موشکهای هوا به سطح هدایت لیزری و تلویزیونی Kh-29 ، Kh-25 به همراه موشکهای هوا به هوای R-60MK برای دفاع از خود و انواع بمب های سقوط آزاد و راکت انداز مجهز خواهد شد.

 

74566430261726224768.png

 

«Combat aircraft» در پایان گزارش خود تاکید کرده است که تمام سری اول سوخوهای 22 تا پایان سال 2015 بازیابی می شوند و امکان شکل دادن دوباره اسکادران 71 را ایجاد می کنند. گروه دوم و سوم سوخوهای 22 نیز تا سال 2020 آماده خواهند شد. تحویل اولین سوخوی 22 برای ژانویه 2014 برنامه ریزی شده و دومین فروند آنها نیز در ماه مارس تحویل می شود. این هواپیماها نیز در اسکادران 72 خدمت خواهند کرد.

9 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

با عرض سلام و ارادت و تشکر فراوان از دوست گرامی جناب Tiger Shark،

 

البته این خبر خبرگزاری تسنیم که تقریبا" همان متن ترجمه شده مقاله آقای تقوائی از مجله Combat aircraft است می توانست در ادامه همان ترجمه سوخوهای 22 جناب ثمین قرار داده شود تا از تعدد و تفرق پستها جلوگیری گردد.

 

با سپاس و پوزش  

15 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

اصل این مقاله را قبلا اینجا پست کرده ام.

http://rahrovan-artesh.ir/index.php?/topic/261-مقاله-مجله-combat-aircraft-درباره-طرح-نیروی-هوایی-ارتش-در-به-خ/

همه دنیا اف-١٦ و اف-٣٥ میخرند ما هم سوخو-٢٢. شش تا از اف-١٦ جلوتره و ١٣ تا از اف-٣٥ عقبتر.

خیلی راحت میشد جنگنده بنجول اما اقلا نو ساخت کشور چین را خرید اگه غیرت و همتی مونده بود.

11 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

خدا اخر عاقبت خلبانهای نیروی هوایی را بخیر کنه کم بود به گلستان هم اراسته شد این همین الان داخل عکس از ارشیو می ببنیم دم دستی یک کلید ونشانده کم داره حالا تا بقیه اش اگر هم برای اموزش باشه با  چه پیشتبانه ای از این روس جماعت نامردتر هم مگر پیدا می شه شاید هم بعضی از دوستان گفتن بزار بروبچه های نیرو هوایی بپرند اگر خوردن زمین که می گویم خلبان مقصر بود اگر هم خوب از تست درامد خودمان با انها می پریم چرا که نه ؟!!!!!! :pissed-off:  :pissed-off:  :pissed-off:  :bouaaaaah:  :on-fire:

10 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

فونیکس جان دوتاش باهم جمع می کنیم ضربدر 6 می کنیم تقسیم بر اون عدد که اون پشته قایم شده می کنیم می بینی که هم از اف 16و35 و18 و117 بی 1 چندتا دیگه که الان یادم نمی اید بیتر می شه دیگه به جان همین اجادان محله کشور جنوب غربیمون راست می گم ها  :faill:  :²-z-Z:

10 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

دیگه چه کار میشه کرد، این هم نتیجه ندارندگی و نه برازندگی!! :shy:  :on-fire:  :ouch...it-hurts:

12 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

دیگه چه کار میشه کرد، این هم نتیجه ندارندگی و نه برازندگی!! :shy:  :on-fire:  :ouch...it-hurts:

به نظر میرسه که انگار هیچکس اهمیتی نمیده دیگه. جون خلبان ارتشی هم که علف یا مفته. کی به کیه.

9 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

بخدا تیمسار مازندرانی عزیز دلم ای می سوزه یعنی این خبرها بیشتر نگران کننده است تا خوشحال کننده الان یک جورای بقول معروف بد جوری داریم پس می رویم تا پیش 

11 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

تنها کاری که فعلا" میتوانیم انجام دهیم این است که، دعا کنیم که انشاالله، منبعد همه چیز با یکدیگر و همسان بچرخد، و نه اینکه یکی بچرخد و دیگری از هم بگسلد !!!  :dark-mood:

13 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

وقتی به ما هواپیما نمیدن مجبوریم همین هایی که داریم رو سرپا نگهداریم در حالیکه همه مون میدونیم که هواپیماهای قدیمی از لحاظ هزینه تعمیر و نگهداری گران و غیر اقتصادی هستند ضمنا از نظر کارائی نیز در برابر جنگنده های جدید حرفی برای گفتن ندارند ولی خب به قول جناب سرهنگ ندارندگی و برازندگی !!!!!!!!!!!!!!!!

12 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

کاپیتان

فکر نکنم مشکل پول باشه یا تحریم ها. در اوج تحریم های سال های جنگ هواپیما و تسلیحات نو و به روز غربی خریداری میشد چون به نیرو هوایی احتیاج بود. الان متاسفانه مشکل اراده و تصمیم گیری در سطح کلان هست که واسه نیروی هوایی ارتش تره هم خرد نمیکنه.

10 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

فکر میکنم قانون درج اخبار در انجمن رو دوستان نقض کردند 

 

:pissed-off:  :pissed-off:  :pissed-off: 

11 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

تنها کاری که فعلا" میتوانیم انجام دهیم این است که، دعا کنیم که انشاالله، منبعد همه چیز با یکدیگر و همسان بچرخد، و نه اینکه یکی بچرخد و دیگری از هم بگسلد !!!  :dark-mood:

 

 

استاد ما که تا حالا فقط گسلیدن ! دیدیم تا چرخیدن!!!

 

متاسفانه به قول دوستمان جناب فونیکس ،برای نیروی هوایی تره هم خرد نمیکنند!تا وقتی میشه با هوا کردن چهار تا موشک بالستیک  اون هم کپی کاری شده کار اصلی برادران کره شمالی حسابی لولوخورخوره بازی در اورد ،چه نیازی به پولهای نجومی برای خرید جنگنده برای نیروی هوایی؟

اخه خیلی حیفه این دلارهای باد نفت اورده رو هدر نیروی هوایی کنیم و ندیم به امثال بابک زنجانی عزیز!اون هم نه سه هزار میلیارد تومن بلکه سی هزار میلیارد تومن.

راستی سی هزار میلیارد تومن یا همون سیصد هزار میلیارد ریال(پول ملی رو حال میکنید!) چند تا صفر داره؟اگه بخوام این همه اسکناس رو بشمارم باید چند سال عمر کنم؟اندازه نوح بسه؟

 

چی بگم استاد !

در برابر این برادران مسوول هرچی هنجره پاره کنیم به کجا میخواهیم برسیم؟واقعا شان ما این است که فیترهای کش رفته از عراق رو پس از بیست و اندی سال از انبار اسقاطی بکشیم بیرون و بدیم دست جوونهای این مملکت (اون هم نه جوون معتاد و علاف بلکه یه خلبان متخصص و کارا) که باهاشون بپرند؟ همون موقع یعنی سی سال پیش که این فیترها تو دور بودند به قولی مگه چه"مالی"بودند که حالا چی باشند!

از جنس نو روسی کسی خیری ندیده چه برسه به این "تحفه ها"

هند پس از نیم قرن !کاربری جنگنده های روسی و همچنین دارا بودن نمونه پیشرفته شده میگ29(MIG29UPG) و همچنین جنگنده جدید سوخوی SU30MKI و اخرین سری موشکهای پیشرفته روسی اخرش برای خرید جنگنده جدیدش رفت سراغ غربی ها و رافال فرانسوی رو خرید.نمیتونست با همون پول تعداد بیشتری میگ35(نمونه کاملا از نو طراحی شده میگ29)یا سوخوی 35(باز هم نمونه کاملا جدیدی از سوخوی 27) بخره ؟چرا میتونست ،ولی هندیها خوب فهمیدند که نه روسها ادم حسابی میشند و نه هواپیماهاشون به درد بخور!

ای بابا دلتون خوشه ها

هرچی بگیم به در بسته میخوریم

مصداق این شعر که میگه

 

گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ماست

 

انچه البته به جایی نرسد فریاد است

10 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

سال 1375 بعلت زمینگیر شدن تعدادی از هواپیماهای ایران ایر این شرکت اقدام به اورهال و خدمت دوباره هواپیماهای بوئینگ 707 گرفت در حالیکه این هواپیماها چند سال بود که در فرودگاه کرمان خاک میخوردند.

(خدا رحمت کند مرحوم ببرزاده را که به حق استاد مسلم این هواپیما بود) نتیجه آنکه بعد از صرف کلی هزینه و وقت و نیروی انسانی و ... این هواپیماها مدت کمی بعد از شروع به خدمت دوباره از رده خارج شدند.

کلافه جان اتفاقا این از آن دسته اخباری است که میشود دلسوزانه نقد کرد. باید ببینیم آیا بازگشت به خدمت مجدد این هواپیما صرف دارد یا نه. آنچه که مسلم است در صورت جنگ (خدا نکنه هیچوقت دوباره اتفاق بیفته) دیگر نمی شود مانند زمان هشت سال دفاع مقدس با ارتفاع پایین از چنگ رادارها و سیستمهای ضد هوایی فرار کرد و هدف را بمباران کرد چون رادارها و سیستمهای جدید ضد هوائی این نقیصه را جبران کرده اند و باید به فکر توسعه سیستمهای جنگ الکترونیک باشیم. در یک کلام به جای توسعه کمی باید به فکر توسعه کیفی تجهیزات بود.

نمونه بارز آن جنگ اول خلیج فارس بین عراق و آمریکا بود که یگانهای به ظاهر مجهز زرهی عراق توسط نیروی هوائی آمریکا قتل عام شدند.ارتش عراق تانکها و تجهیزات زرهی را زیر زمین پنهان کرد تا به محض اینکه نیروهای زمینی آمریکا پیشروی کردند به آنها حمله کنند غافل از اینکه جنگنده های اف-111 با استفاده از سیستمهای مادون قرمز و بمبهای لیزری همه آن تجهیزات را همان زیر زمین از بین بردند.

12 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

ایران که با همسایه های خود درگیر جنگی نخواهد شد. و اگر هم جنگی باشد با نیروهای ائتلاف غربی به رهبری ایالات متحده خواهد بود که جنگنده سوخو ٢٢ حرفی برای گفتن ندارد. اگه سوخو ٢٢ ها حرفی در جنگی داشت ٢٣ سال پیش به ایران فرار نمیکردند. چاره درد نیروی هوایی ارتش از دور خارج کردن هواپیما های قدیمی و مستهلک هست که هزینه تعمیر و نگهداری آنها از هواپیما های نو بیشتر هست و خرید جنگنده نو و به روز هست که لایق دست و پای خلبان ایرانی باشه.

10 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now