Welcome to رهروان ارتش

از اینکه انجمن ما را برای مطالعه انتخاب کردید از شما متشکریم. 

برای استفاده از امکانات انجمن و برقراری رابطه دوستانه با دیگر اعضا لطفا در انجمن ثبت نام کنید

با تشکر

Sign in to follow this  
Followers 0

آموزش تئوری پرواز با هلیکوپتر

28 posts in this topic

در این قسمت جناب سرهنگ ملایری آموزش تئوری پرواز با هلیکوپتر را آموزش خواهند داد 

 

همچنین اصطلاحات پروازی و تجربیات خودشون رو نیز سعی می کنند در اختیار نسل های جدید خلبانی قرار بدهند 

 

جناب سرهنگ منتظریم  :want:  :grin:  :grimace_resize: 

 

 

12 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

حرفی نیست اما نمی دونم چرا یکدفعه این درخواست جنابعالی این خاطره رو بیادم آورد . میگم بهتر نیست اول این خاطره رو بگم ؟

یه پایگاهی داشتیم تو ایلام . تو دره پشت کوههای شیردان چرداول بنام تنگه قوچعلی . دور تا دورش کوههای بلند سر بفک کشیده و با جنگلهای انبوه . روز ارتشی بود و ما هم غرق مسئولیت و ماموریت خودمون . اونجا سرپرست بودم . یکدفعه پاترولی با چند تا آنتن رو سقفش از تنها راه دره اومد بالا و پرسان پرسان ما رو پیدا کرد . گفتند از صدا و سیما اومده اند و با فرمانده تنگه کار دارند . گفتم خودم هستم بفرمائید . گفتند باید تو رادیو ایلام بمناسبت روز ارتش پیام بدی . هر چه تفره رفتم که من رو ول کنند و با کسی دیگه مصاحبه کنند به خرجشون نرفت . به بچه ها گفتم رادیو رو باز بگذارند و مصاحبه من رو گوش کنند . نشستم تو پاترول . خبرنگاره میکروفون را داد دست من و به همکارش تو مرکز صدا و سیما گفت همکار عزیزم ما در خدمت فرمانده هوانیروز ایلام هستیم . او هم با سلام و صلواتی حسابی ما رو تحویل گرفت . گفت اجازه بده اول اون آهنگ خلبانان ملوانان رو پخش کنیم . خوب پخش کردند و بعد گفت همکار محترم به اذان ظهر رسیدیم اجازه بدهید اذان رو گوش کنیم که پخش کردند و گوش کردیم . بعد از اذان نوبت من شد . خبرنگاره گفت میدونی که چند روز پیش از یه خانمی تو صدا و سیما پرسیدند الگو شما کیست و او بجای اینکه بگه الگوی من مثلا یکی از ائمه هست یکراست رفت سراغ اوشین هنرپیشه سریال ژاپنی که اون روزها پخش می شد . بعد هم خانمه رو گرفتند و نزدیک بود خلاصه بله که حاج احمد اقا بدادش رسید و بخشیدندش . بله خبرنگاره بمن گفت پخش مستقیمه مواظب باش ما رو از نون خوردن نندازی . حرفی نزنی که درد سر ساز باشه . خلاصه سلامی به شهدا از صدر اسلام تا حالا و کلی از این حرف ها و یکدفعه میکروفون ندیده آقا جو گیر شدیم و نفهمیدم چی میگیم که بله سلام بر ملت مستضعف ایلام و نمیدونم چرا نانوایی ندارند و چرا فلان و چرا بهمان و خبرنگاره هی میزد پهلوی ما و خلاصه بند رو اب داده بودیم و جو گیر شدیم و تا اومدیم بخودمون بیایم مصاحبه تموم شد و خبرنگاره گفت بدبختم کردی . بیچاره شدم . حالا چکار کنم . که البته خبری نشد و کسی هم سراغ ما رو نگرفت و کار به خیر و خوشی تموم شد 

خوب درسته این خاطره دخلی به موضوع نداشت اما دیدم برای شروع کار چی باید بگم که این خاطره به کمکم اومد .

آخه نمیدونم از کجا شروع کنم . بهتر بود ازم سوال میکردند

اما باشه سعی می کنم سر نخ رو بدم دست دوستان . فعلا تو کف خاطره باشید و تو خماری بمونید تا ببینم چی باید بگم

17 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

ادامه نمیدید جناب سرهنگ ؟ 

 

با خاطره هم که باشه خیلی بهتره. کلاس هم خشک و بی روح نیست  :grin: 

10 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

از خماری داریم میمریم جناب سرهنگ بالگرد بده دست ما بگیه سر بریم پیش استاد تهدیدش کنیم نمره بده:))).

تشکر بابات خاطره جالبی بود ..

اول میشه بگید این ملخ بالای بالگرد چطوری روشن میشه بعد بعد چطوری باید بالگرد رو از زمین کند شروع به ارتفاع گرفت همین بگید بقیش خودمون یاد میگیریم:))).

فکر کنم بترکونیم خودمون رو...

9 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

:high: :high: :high: :high: :high: :high: :high: :high: :oh-noes:

7 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

استاد ملایری بخدا منتظریم 

شما که همیشه جوونها رو دوست داشتید و می خواستید تجربیاتتون رو به اونها منتقل کنید. 

 

تمام اون برگه هایی رو که سوزوندید باید اینجا در اختیار خلبانان جوان نسل بعد قرار بدید 

 

:high:  :high:  :high: 

9 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

با عرض سلام خدمت دوستان و سس زده و رب زده اش خدمت کلافه جان

طبق معمول و روال موجود دانشجویان خلبانی از دانشکده افسری گزینش می شوند . قبل از انقلاب غیر از دانشکده افسری چند سری در آموزشگاه افسری گزینش شدند و تعداد زیادی هم بعنوان ستوانیار گزینش شدند که این دو قشر  در پادگان 01 تهران ابتدا آموزش مقدمات نظامیگری رو طی کردند و دیپلمه ها با درجه ستوانسومی و زیر دیپلمه ها با درجه ستوانیار سومی فارغ التحصیل و سپس به مرکز اموزش هوانیروز اعزام شدند. در پادگان 01 تهران آشنایی با رسته های ارتش و رزم انفرادی را فرا می گرفتند . این سیستم از روی سیستم هوانیروز آمریکا الگو برداری شده بود بدین ترتیب که انهائیکه دانشکده ای بودند فرماندهی گردان به بالا را عهده دار می شدند و فرماندهی گروهان تا گردان به افسران آموزشگاهی  داده می شد  و ستوانیاران فقط جهت پرواز آموزشی و عملیاتی گزینش می شدند .( البته افسران ضمن داشتن مشاغل فرماندهی پرواز های آموزشی بعنوان استاد و پروازهای عملیاتی را هم بعهده می گرفتند ) . دانشجویان قبل از اعزام به هوانیروز بایستی معاینات بدنی را انجام می دادند که پس از تایید سلامت در حد استانداردها به مرکز آموزش هوانیروز جهت فرا گرفتن فنون خلبانی اعزام می شدند .در مرکز آموزش هوانیروز دانشجویان ابتدا می بایستی انگلیسی یاد بگیرند چرا که آموزش خلبانی به زبان انگلیسی است و همچنین صحبت کردن با برج مراقبت به زبان انگلیسی است و بطور کلی کلیه کتب قوانین و مقررات پروازی به زبان انگلیسی است لذا یک خلبان می بایستی کاملا به زبان انگلیسی احاطه داشته باشد مخصوصا مکالمه و رو خوانی کتب تخصصی و فنی . معمولا دوره تدریس زبان انگلیسی فشرده است که بیشتر روی مکالمه دانشجویان کار می کنند . بهر حال دوره زبان با ازمون و دریافت نمره قبولی به اتمام می رسد و دانشجویان به کلاس زمینی پرواز اعزام می شوند  

خوب برای شروع خواستم حد اقل ببرمتون تو حال و هوای پادگانی تا ببینیم باید چی بگیم

فعلا ست زیاد

12 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

متشکرم استاد 

 

شما توی هر پستی حضور داشته باشید ، اون پست طرفدارای زیادی داره 

6 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

انصافا بیان شما بسیار شیوا و جذاب است...گاهی اوقات آرزو میکنم ای کاش فرصتی پیش بیاید تا شما را ببینم...باید از صبح تا شب برایمان شنیدنی ها را تعریف کنید....
بسیار ممنونم که علیرغم مشغله های روزانه این پست رو ادامه میدهید...

7 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

با تشکر فرواوان از جناب سرهنگ دوست داشتنی پس باید بریم تو کار زبان انگلیسی اخه من زیاد وارد نیستم اول شروع کنم به تسلط بعد میرم کم کم مراحل بعدی...

7 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

دوره انگلیسی رو با کاپیتان پاس میکنیم اگه هم آلمانی نیازبود مدیریت زحمت میکشن یادمون میدن

7 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

عرض کردم بیشتر روی مکالمه و گفتگو کار می کنند . اتفاقا خیلی از سوانح هولناک هوایی جهان در اثر این بوده که خلبان پیام های برج مراقبت رو درست متوجه نشده و با پس و پیش شدن یک کلمه و یا عدم درک معنی یک کلمه خلبان یا مسئول مراقبت پرواز رو به اشتباه انداخته مخصوصا خلبانان چینی و ژاپنی و هندی و بطور کلی زبانهایی که با انگلیسی زیاد همخوانی ندارند . خوشبختانه ایرانیان از نظر یاد گیری زبانهای دنیا مخصوصا انگلیسی اول هستند و بعد از مدتی بدون لهجه انگلیسی خالص صحبت می کنند که این از برکات زبان شیوا و کامل فارسی است . ضمن اینکه باید عرض کنم مکالمات هوانوردی مملو از اصطلاحات است و خلاصه گویی بایشتی صد در صد رعایت شود و بعضا با یکی دو کلمه کلی اطلاعات رد و بدل می شود . در انجمن معدوم شده و به تیر غیب گرفتار شده قبلی تر و فبلی مقاله ای تحت عنوان ( CNS/ATM ) گذاشتم که متاسفانه از بین رفت . در این مقاله عرض کردم که یک سیستم جهانی بسیار مدرن اختراع و بکار گرفته شده است . در این سیستم مکالمات خلبانان به حد اقل و در آتی به صفر خواهد رسید . برای مثال خلبان هوای حاضر را می خواهد . دیگر از برج نمی پرسد بلکه یک حرف بصورت کد وارد می کند و اطلاعات همان زمان از طریق ماهواره روی مانیتورش ظاهر می شود . اطلاعات هواشناسی هم بصورت دقیقه ای در ماهواره ها ثبت می شود و یا اینکه مسیر نشستن روی باند را می خواهد و آنهم یک حرف تایپ می کند و زاویه فرود بر اساس سرعت باد روی مانیتور ظاهر می شود . این سیستم خیلی گسترده است . مثلا اگر دو هواپیما شاخ به شاخ بشوند و خلبانان دیر متوجه شوند اطلاعات بصورت اتوماتیک از ماهواره به هواپیما ها می رسد و سیستم خودکار هواپیما ها آنها را از هم دور می کند . یکی به راست و دیگری به چپ و تغییر سریع ارتفاع  . بهر حال یکی از مولفه های مهم و در الویت یکم این است که خلبان به زبان انگلیسی کاملا آشنا باشد

10 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

جناب سرهنگ ادامه نمیدهید ؟ لطفا 

8 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

کلافه جان با شرمندگی . نمیدانم همه مردم اینقدر کار دارند یا من یکی اینقدر گرفتار کارهای روزمره هستم . والله اونموقعی که خدمت می کردیم بیشتر وقت داشتم . وسط مسط های کارهای روزمره چند دقیقه ای فرصت می کنم سری به انجمن بزنم که اونهم یا سرعت اینترنت پائینه و آدم رو از زندگی سیر می کنه و یا چشم بهم میزنم این وایمکس تموم میشه . فکر کنم ایرانسل هم کم فروش شده مثل پاکت های پفک و چی توز که همش باده و زمانی که بادش رو خالی میکنی چند تایی پفک اون ته مه ها افتاده و یا مثلا چسب های تیوبی که وقتی درش رو باز می کنی و فشارش میدی بجای چسب باد میاد بیرون و تقریبا دو سومش باده . اصلا فکر کنم همه چیز باد هواست حتی عمرمون . تو یه کمی به عقب نگاه کن خواهی دید که عمرهای امروزی هم باده . تکون میخوری چند سالی گذشته . فکر کنم چرخ و فلک هم کم فروش شده . جون آدم ها هم باده . با تلنگری در میره . بقول مهدی عزیز عاغا ولش کن بریم سراغ آموش خلبانی هلی کوپتر .

 

دوره مقدماتی و عالی پروازی  

 همانگونه که عرض شد پایه خلبان شدن تسلط به زبان انگلیسی است چرا که ارتباط با برج مراقبت و همچنین با سایر پرنده ها بزبان انگلیسی است که بین المللی می باشد . ضمن اینکه کلیه کتب و نشریات فنی و پروازی بزبان انگلیسی است و فرم های متنوع و متعدد که خلبانان بایستی آنها را پر کنند مانند فلایت پلن هم بزبان انگلیسی است لذا دانشجویان قبل از آموزش پروازی در مدت 28 هفته بصورت فشرده توسط اساتید مجرب و با استفاده از کتب و نشریات معتبر جهانی و لابراتوارهای مجهز زبان . انگلیسی را در 1100 ساعت فرا می گیرند . البته سعی می شود بعضی اصطلاحات پروازی ساده رو ضمن یاد گرفتن زبان انگلیسی یاد بدهند تا دانشجو کم کم با حال و هوای پرواز آشنا شود . بعد از گذراندن دوره زبان انگلیسی و دریافت نمره قبولی دانشجویان را به کمیته آموزش خلبانی معرفی می کنند . آموزش خلبانی معمولا در دو بخش انجام می گیرد . بخش اول (گراند اسکول ) یا همان کلاس های زمینی پرواز است که در این قسمت اساتید مربوطه دروس مرتبط با خلبانی را طبق ریشه برنامه آموزش می دهند . این دروس شامل آشنایی با سیستم ها مثل سیستم هیدرولیک . سیستم تولید نیرو . سیستم انتقال نیرو . آئرودینامیک . رادیو ها . الکترونیک . اویونیک . اصول ناوبری . اصول ارتباطات . هواشناسی . قوانین و مقررات پروازی . نقشه خوانی . کنترل ترافیک و خلاصه آنچه که یک خلبان قبل از پرواز می بایستی بداند می باشد . البته در پایان هر ترم دانشجو بایستی امتحان بدهد و نمره قبولی دریافت نماید . بعد از پاس نمودن کلاس های زمینی دانشجو به خط پرواز ( فلایت لاین ) معرفی می شود . در این کمیته دانشجویان پرواز در کوهستان . پرواز در دشت . پرواز شبانه . رواز ناوبری و زندگی در شرایط سخت را در مدت 1920 ساعت با هلی کوپترهای 206 و 205 طی می نمایند . همگام با آموزش های تئوری علمی و تخصصی آموزش های عملی بمدت 100 ساعت با هلی کوپتر 206 و 90 ساعت با هلی کوپتر 205 انجام می شود و دانشجویان پس از قبولی در چک پروازی توسط سر استاد خلبانان بدریافت گواهینامه خلبانی مفتخر می شوند . خلبانان بعد از دریافت گواهینامه خلبانانی می بایستی دوره تخصصی ببینند . بدین منظور طی شرایطی پرواز آموزشی با یکی از هلی کوپترهای موجود در هوانیروز را شروع می کنند . بعد از طی این دوره بدریافت گواهینامه هلی کوپتر مربوطه مفتخر می شوند و به یکی از گروههای عملیاتی مثل کرمانشاه یا مسجد سلیمان و یا کرمان منتقل می شوند . از بین خلبانان تعدادی هم برای طی دوره استاد خلبانی و خلبان  آزمایشی گزینش می شوند که بعد از طی دو.ره های یاد شده تعدادی به گروههای رزمی و تعدادی هم به مرکز آموزش فرستانده می شوند

 

خدا بخواد و جونمون مثل همون باد تو پاکت پفک در نره ادامش میدم

16 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

با سلام خدمت دوستانِ عزیز،


من پرسشی داشتم درباره پدیدهٔ ground resonance .اگر امکانش هست لطف بفرماید بگید چطور در صورت بوجود آمدنِ این پدیده هنگام تیک اف‌‌ یا لندینگ تحت کنترل در میاورید.


10 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0