Welcome to رهروان ارتش

از اینکه انجمن ما را برای مطالعه انتخاب کردید از شما متشکریم. 

برای استفاده از امکانات انجمن و برقراری رابطه دوستانه با دیگر اعضا لطفا در انجمن ثبت نام کنید

با تشکر

عملیات طبس-عملیات پنجه عقاب

299 posts in this topic

عملیات طبس که نام عملیاتی آن در ارتش آمریکا عملیات پنجه عقاب (به انگلیسی: Operation Eagle Claw) بود، عملیاتی نظامی توسط نیروی دلتا برای آزادسازی آمریکایی‌های گروگانگرفته‌شده توسط دانشجویان پیرو خط امام در تهران بود. این عملیات نخستین تجربهٔ عملیاتی نیروی دلتا بود.

در پی ناکامی دولت ایالات متحده آمریکا در اعمال فشار سیاسی و اقتصادی برای آزادی گروگان‌های آمریکایی در تهران که در ماجرای تصرف سفارت آمریکا بازداشت شده بودند، جیمی کارتر رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا دستور انجام عملیات آزادسازی را صادر کرد این عملیات نهایتاً با شکست مواجه شد و ۸ تن از نظامیان آمریکایی در این واقعه کشته شدند.

 

139857774372311.jpg

 

139857782721583.jpg

در ۵ اردیبهشت ۱۳۵۹ (۲۴ آوریل ۱۹۸۰) هواپیماها و بالگردهای آمریکایی برای آزادی ۵۳ گروگان در تهران وارد فضای پروازی ایران شدند. در هنگام اجرای عملیات با ورود به حریم هوایی ایران یکی از بالگردها در ۱۲۰ کیلومتری راور کرمان دچار نقص فنی شده و به اجبار فرود می‌آید و سرنشینان آن به بالگردی دیگر منتقل می‌شوند و همان بالگرد نیز دچار نقص فنی شده و به ناچار به ناو هواپیما بر باز می‌گردد. ۶ هواپیما و ۶ بالگرد دیگر خود را به طبس رسانده و در تاریکی شب در منطقه‌ای دور افتاده بدون متوجه شدن نیروهای نظامی ایرانی فرود می‌آیند. در حین سوختگیری یکی دیگر از بالگردها دچار نقص فنی شده و در مجموع در حالیکه هنوز عملیات آغاز نشده، ۳ فروند بالگرد از دست رفته بود. پس از تماس با مرکز عملیات، کارتر دستور بازگشت نیروها را می‌دهد. ولی هنگام برخاستن هواپیماها و بالگردها توفان‌شن آغاز شده و یک هواپیمای سی۱۳۰ و یک بالگرد سی‌اچ-۵۳ به هم خورده و هر دو آتش می‌گیرند که در این حادثه ۸ نفر از نیروهای آمریکایی در آتش سوخته و باقی‌مانده نیروها خود را به ناو نیمیتز می‌رسانند و بدین‌ترتیب عملیات بطور کامل شکست می‌خورد

 

139857774379422.jpg

 

13985778271952.jpg

در خصوص این عملیات شایعات بسیاری از آن زمان تا کنون در افواه عمومی جامعه وجود دارد ، که در ذیل به بررسی برخی از آنها می‌پردازیم :

 

1- با خبر شدن شوروی سابق از این عملیات و بمباران شبانه هواپیماهای آمریکایی توسط شوروی که منجر به شکست عملیات رها سازی گروگان ‌ها شد .

 

به نظر می‌رسد که این شایعه به هیچ وجه صحیح نمی باشد ، چرا که در تصاویر به‌جای مانده از بقایای هواپیما و هلی‌کوپتر سوخته شده ، هیچ گونه تلاشی قطعات هواپیما و هلی‌کوپتر که ناشی از برخورد بمب و یا موشک باشد دیده نمی‌شود ، علاوه بر اینکه در عکس‌های هوایی منطقه نیز هیچ حفره یا گودالی که در اثر برخورد بمب و موشک باشد دیده نشده .

بقایای هواپیما و هلی‌کوپتر سوخته شده ، روشن می سازد که این دو پرنده در هنگام سوخت‌گیری به دلیل عدم دید ناشی از طوفان شن و یا گرد وخاک بر پا شده توسط خود هلی‌کوپتر و عدم تمرکز و استرس بالای خلبان هلی‌کوپتر به هواپیمای سی 130 برخورد می‌نماید و هر دو پرنده در آتش گرفته و در جا می سوزند و هیچ گونه پراکندگی قطعات که ناشی از انفجار توسط بمب یا موشک باشد دیده نمی شود.

139857774380363.jpg

 

139857788808353.jpg

 

2- صدور دستور بمباران هلی‌کوپترها و تجهیزات برجای مانده ، توسط بنی‌صدر برای از بین بردن مدارک موجو.د در آنها که همکاری بنی‌صدر با آنها را مشخص می‌ساخت.

 

این شایعه نیز مثل شایعه قبلی بسیار بچه‌گانه می بااشد ، چرا که اولا در هیچ عملیات نظامی‌ای اسناد و مدارکی با نیروهای عمل کننده حمل نمی‌گردد که حال برای جلوگیری از روشدن آنها سعی گردد که منطقه بمباران شود . حداکثر چیزی که شاید با این نیروها حمل می شده ، تعدادی نقشه عملیات ، فرکانس‌های ارتباطی و اسامی رمز بوده که آنها نیز چیزی را روشن نمی نمود .

ثانیا : بنا به خاطره‌ پدرم که خلبان هواپیمای اف 14 حاضر در منطقه در صبح روز بعد بودند ، دستور بمباران تجهیزات از ستاد نیروی هوایی در تهران صادر شده بود و بنی صدر که در هواپیمای جت فالکن بوده  با این امر مخالفت می کند .

ن

139857788805872.jpg

به هر حال در نهایت هیچ بمبارانی نه از سوی شوروی ، نه از سوی هواپیماهای اف 4  یا اف 14 نیروی هوایی ارتش در منطقه صورت نگرفته است ( با توجه به اینکه در تصاویر هیچ‌گونه اثری از بمباران نمی باشد ) و در نهایت با اصرار بر دستور بمباران منطقه ، هواپیماهای اف 4 تنها با مسلسل هواپیما به برخی از تجهیزات موجود حمله می کنند که در این حمله فرمانده سپاه یزد ، محمد منتظر قائم به طور ناخواسته به شهادت می رسد .

 

13985778879971.jpg

 

لازم به ذکر است که سه فروند از هلی‌کوپترهای آمریکایی در صحرای طبس سالم و دست نخورده باقی می مانند که در اختیار یگان هوا دریای نیروی دریایی ارتش قرار می‌گیرند و به گفته دوست عزیزم جناب نیک پیام یک فروند از آنها نیز با شماره سریال 708هنوز پرواز می‌نماید

با توجه به این مطلب ،

اولا :  اگر بمبارانی صورت گرفته ، چگونه است که این سه فروند از بمباران جان سالم به در برده‌اند ؟

ثانیا : اگر اسنادی داخل پرنده‌ها بوده است ، آیا از داخل این سه پرنده سندی یافت نشده ؟

 

حال به خاطره پدرم از آن روز می پردازیم.

23

Share this post


Link to post
Share on other sites

در اینجا بدون در نظر گرفتن هرگونه جانبداری و یا رد سیاستهای آن دوران و یا ابراز عقیده در باره آن سیاست بازیها، تنها در صدد روایت اصل داستان پروازها و دستورات صادره جهت بمباران هوائی منطقه در آن روز بخصوص هستم تا هرشخصی با جمع بندی این اطلاعات و سایر مفروضات خویش، نتیجه گیری لازم را داشته باشد.


 


ساعت حدود 0645 صبح بود که زنگ اسکرامبل آلرت پایگاه هشتم به صدا در آمد، و طبق معمول، خلبان آماده شماره یک، به همراه خلبان کابین عقب خود بلافاصله به طرف هواپیماها دویده و با کمک پرسنل فنی شروع به روشن نمودن موتور سمت چپ و سپس موتور سمت راست نمودند و در حا لي كه پرسنل فنی و اسلحه مهمات در حال ARM کردن موشکها و مسلسل هواپیما بودند، خلبان شروع به صحبت با برج اصفهان نمود و علت بلند کردن اسکرامبل و سمت و ارتفاع هدف وضعیت هدف را جویا شد، همزمان هم کار بچه های فنی به پایان رسیده بود كه با گرفتن علامت OK از آنان خلبان شروع به تاکسی و خروج هواپيما از شيلتر نموده و هواپیما را بطرف باند پروازي که در فاصله خیلی کمی از شیلتر الرت پایگاه اصفهان قرار دارد هدايت نمود، که در همین زمان که در حال ورود به باند پروازی بود،برج دستور داد که به محض بلند شدن از زمین با اپروچ پایگاه تماس حاصل نماید.


با توجه به اینکه در آن زمان پایگاه هشتم در پوشش رادارهای پدافند ی کشور قرار نداشت، لذا برابر دستور، خلبان میبایست سریعا" با اپروچ اصفهان هماهنگ نماید و این هماهنگی با تغییر فرکانس رادیو از برج به اپروچ اصفهان انجام و تماس اولیه برقرار شد، پاسخ اپروچ در تماس با هواپیمای اف 14 این بود"" از این لحظه به بعد هر شیئی پرنده ای که در آسمان کشور مشاهده و ردیابی نمودید بدون درنگ و در كمترين زمان و بهترین حالت آنرا مورد هدف قرار دهید، تفهیم شد؟ " این یک مکالمه عادی بین هواپیمای اسکرامبل و كنترولر زميني يا رادار نبود، دستور شلیک به هر هواپیمائی که در آسمان کشور دیده شود!! چرا؟ مگر کودتا شده؟ و یا کسی در حال فرار از کشور است که سعی در بستن مرزهای هوائی داریم؟ نه حتما" از سوي یکی از همسایگان متجاوز مورد حمله هوائی قرار گرفته ایم!! اینها همه سئوالاتی بود که در كسري از ثانيه از ذهن خلبان می گذشت، و لذا در ادامه مکالمه اولیه با اپروچ اطلاعات لازم مبادله و خلبانان از چگونگی واقعه با خبر شدند که این خود خیلی به تمرکز حواس بعدي خلبانان کمک نمود.


خلبان در حین همین مکالمات سمت هواپیما را به طرف منطقه مورد نظر كه حوالي كوير و شهر طبس که در حاشیه آن قرار دارد بود، تغییر داده و از کابین عقب میخواهد که به جستجوی دقیق خود در اسکوپ رادار ادامه داده و در صورت رویت هر گونه هدفی مراتب را اعلان تا اقدامات لازم برابر دستور صورت پذیرد و خود در روي زمين بدنبال نشانه هاي داده شده از سوي كنترولر زميني بود ، در همین هنگام اپروچ اصفهان به خلبان اعلان مینماید که برای حفاظت بیشتر منطقه تا 15 دقيقه بعد هواپیمای اسكرامبل دوم اف 14 نیز پرواز و به شماره یک خواهد پیوست و درخواست نمود که برای تماس با اپروچ تهران و رادار کرج فرکانس را تغییر داده و سریعا" با تهران تماس حاصل نمائید.


 


پس از تماس هواپیما با اپروچ تهران و ابلاغ همان دستورات قبلی به خلبان، دست پاچگی اوضاع در زمين از طرز مكالمات کنترولر زمینی و مسئولین در روی زمین با هواپيما بصورتی واضح و اشكار قابل لمس و درک بود، لذا خلبان ضمن پرواز به منطقه مورد نظر از رادار تهران ( رادار کرج) درخواست نمود تا در صو رتیکه به ادامه این پرواز و احیانا" انجام گشت هوائی هواپیمای اسکرامبل نیاز بيشتري دارند سریعا" از پست فرماندهی ستاد نهاجا درخواست بلند شدن یک فروند تانکر سوخترسان نمایند و نتیجه را به خلبان اعلان نمایند.


همزمان هواپیمای اسکرامبل به نزدیکی منطقه مو رد نظر رسیده و با توجه به اطلاعات اولیه دریافتی از اپروچ های اصفهان و تهران و رادار کرج، و پاسخ به تماسهای گرفته شده از سوی دیگر رادارهای منطقه مثل بابلسر و مشهد، موقعیت دقیق اهداف مورد نظر بر روی زمین را با ذکر مشخصات و مختصات دقیق جغرافیائی آنان را به تهران اعلان نمود که بعد از ارسال این پیام و اعلان پاسخ موافقت تهران با بلند شدن هواپیمای تانکر از تهران به سمت هواپیمای اسکرامبل در دقایق آتی و رد و بدل دیگر اطلاعات مورد درخواست و پاسخ به سئوالات گوناگون کنترولرهای زمینی توسط خلبانان هواپیمای اسکرامبل، اين بار دستوری غیر منتظره تر از دستورات قبلي به هواپیمای اف 14 ابلاغ میگردد که " سریعا"کلیه وسائل و تجهیزات قابل رویت در منطقه را منهدم نمائيد!!؟؟!! دستوری عجیب از هر نظر ، زیرا با اطلاعات ارسالی خلبان اسکرامبل به کنترولر زمینی و تشریح اوضاع و احوال صحنه روی زمین و ذکر تعداد هلیکوپترهای سالم قابل رویت از بالا و سایر تحرکاتی که از لحظه ورود به منطقه کاملا" تحت نظر گرفته شده، و مهمتر از همه اینکه هواپیمای اف 14 که فاقد هر گونه بمب، راکت و یا موشک هوا به زمین بوده و فقط دارای موشک هوا به هوا و یك قبضه مسلسل 20 میلیمتری است، چگونه تمامی این تجهیزات را می بایست سریعا" بمباران نماید!؟!؟ از این لحظه مشاجره و بگو مگو بین خلبان اسکرامبل با کنترولر رادار و نهایتا" افسر ارشد پست فرماندهی نهاجا آغاز گرديد.


 


در همین اوضاع و احوال صدای هواپیمای دوم اف 14 نیز بگوش میرسد که ضمن اعلان حضور اشاره مینماید که برابر درخواست رادار به سمت کرمان جهت کنترل هوائی منطقه در پرواز است و بلافاصله بعد از انجام اين ماموریت به سمت شماره یک پرواز خواهد نمود.


اوضاع به هیچوجه خوب نبود، زیرا کنترولر و CP تهران در صدد راضی کردن خلبان به انجام درخواستشان بودند و خلبان جویای علت این کار که در همین اثنا صدای هواپیمای سومی شنیده شد که بر روی کانال گارد صحبت و درخواست تماس با هواپیمای اسکرامبل را داشت ضمن اینکه سمت، مسیر، برینگ خود از فرودگاه تهران را نیز اعلان می نمود تا مشکلی برايش پیش نیاید.


خلبان اسکرامبل اف 14 با هواپیمای مورد نظر تماس گرفته و با توجه به سمت و برینگی که خودش داده بود سریعا" در رادار او را یافته و درخواست شناسائی می نماید ضمن اینکه به او گوشزذ می نماید که دستور اکید دارم تا بطرف شما و یا هر هواپیمای در حال پرواز در آسمان کشورشلیک کنم، که هواپیمای مورد نظر خود را چنین معرفی نمود: " من سرگرد فخم، خلبان هواپیمای جت فالکن هستم که حامل رياست جمهموري كشور "فرماندهی کل قوا" از اهواز بطرف تهران هستيم ، در صورتیکه صدای من را میشنوید تائید فرمائید " خلبان اسکرامبل ضمن درخواست روشن نمودن IFF از وی درخواست میکند سریعا" با تهران سنتر تماس بگیرد در غیر اینصورت و با توجه به قفل راداری روی هواپیما وی بدون درنگ وی را مورد اصابت قرار خواهد داد.


تماس فوری هواپیمای جت فالکن و تهران سنتر باعث پیشگیری از هر حادثه ای در ان موقعیت گردیده و پس از تائید پرواز این هواپیما توسط پست فرماندهی ستاد نیرو و ديگر مذاكراتي كه احيانا" از طريق راديوي VHF بين آنان با تهران انجام پذيرفت، این هواپیما در تماس با هواپيماي اسكرامبل خود را بعنوان پست فرماندهی هوائی معرفی و لذا مشاجرات و بحث و جدل قبلی بین هواپیمای اف 14 و رادار تهران در مورد شليك به سمت تجهیزات موجود در روی زمین از این لحظه وارد فاز جدیدی شد.


ساعت حدود 0745 دقیقه بود كه پست فرماندهي تهران مجددا" از هواپيماي اف 14 درخواست قبلي را تكرار مي نمايد و در پاسخ آن خلبان اعلان ميكند، حالا كه من روي منطقه پرواز ميكنم و بزودي شماره دو هم به ما ميپيوندد و جت فالكن هم در آسمان است و با ما تماس دارد و همه اين اوضاع كاملا" در كنترل است و وقت كافي وجود دارد چرا به جاي شليك به سمت اين تجهيزات سريعا" دستور نمي دهيد تا يك گردان چتر باز از شيراز با تفاق هواپيماي C-130 آماده پرواز ظرف كمتر از نيم ساعت با پائين ريختن چتر بازها و فرود آنان در منطقه همه چيز را در كنترل خواهند گرفت ضمن اينكه ما هم از بالا هر گونه پشتيباني مورد لزوم را خواهيم نمود!!


اين پيشنهاد منطقي و صحيح از سوي خلبان به پست فرماندهي نيرو بود حال آنكه با توجه به توان هواپيماي اف 14 خلبان ميتوانست بدون داشتن ساير مهمات و تنها با شليك مسلسل هواپيما تمام تجهيزات موجود را به رگبار ببندد و آنان را از حيض انتفاع خارج نمايد ولي به هيچ وجه اين عمل را با اينكه دستور از سوي مركز فرماندهي بود قبول نداشت و بدون دارا بودن هر گونه ذهنيت قبلي با اين دستور مخالفت مينمود.


در همين اثنا صداي پست فرماندهي هوائي (جت فالكن) نيز برخاست كه هواپيماي اف 14 به هيچوجه اجازه زدن و بمباران نداريد و منبعد دستورات صادره فقط از سوي من (پست فرماندهي هوائي) بايد اجرا شود و اين شروع مشاجرات لفظي بعدي فيمابين پست فرماندهي هوائي و پست فرماندهي نيرو (رادار ) و ساير دست اندر كاران در روي زمين با ما بود.


هواپيماي تانكر نيز در همين اثنا بلند شدن خود را اعلان نمود كه با هماهنگي، از ايشان خواسته شد تا در محلي واقع در غرب منطقه مورد درگيري در يك دوره ايستائي بين اصفهان و تهران به پرواز خود ادامه دهد تا به موقع به ايشان تماس بگيريم.


جنگ بين پست فرماندهي تهران (رادار) و هواپيماي جت فالكن شديدا" مغلوبه شده بود و از تهران اصرار به زدن و از جت فالكن انكار كه نبايد زده شود و با توجه به صحبتهاي رد و بدل شده و جهت اطمينان بيشتر دو طرف از اينكه هيچگونه خطري در حال حاضر نه اين تجهيزات باقيمانده روي زمين را و نه كل منطقه را تحديد نمي نمايد، و با نزديكتر شدن هواپيماي اسكرامبل شماره 2 به منطقه، هواپيماي شماره يك اعلان نمود كه جهت مشاهده منطقه از نزديك براي مدتي در ارتفاع پست پرواز خواهد نمود كه با اين اعلان ضمن كم كردن ارتفاع شروع به گردش در اطراف منطقه نموده و ضمن چندين نوبت عبور از جهات گوناگون بر روي منطقه در ارتفاع خيلي پائين و با به رگبار بستن دو سوي منطقه توسط مسلسل هواپيما، طي دو شيرجه هيچگونه عكس العملي نيز از هيچ سوئي مشاهده ننموده و لذا مجددا" ارتفاع را افزايش داده و ضمن تماس كليه مشاهدات خود را براي هر دو پست فرماندهي زميني و هوائي تكرار نمود و خواست كه هر چه سريعتر با توجه به كويري بودن منطقه و دوري راه براي نيروهاي زميني پيگير انجام پرواز هواپيماي C-130و فرود چتر بازان به منطقه باشند كه اين بهترين گزينه در شرايط حاضر است .


 


همزمان با ارسال گزارش هواپيماي اسكرامبل شماره 1 به هر دو پست فرماندهي زميني و هوائي ، هواپيماي اسكرامبل شماره 2 نيز در منطقه ايستائي طبس حضور پيدا نموده و ضمن ارسال گزارش خود مبني بر رويت يك دستگاه هليكوپتر ي كه بنظر سالم بر روي زمين در بيابانهاي نزديك كرمان نشسته و اين نشستن در آن محل بيشتر به خرابي در بين راه شبيه بوده و ارائه مختصات كامل جغرافيائي محل فرود آن به پست فرماندهي، تنها چهار فروند هواپيماي موجود در آسمان كل كشور كه شامل 2 فروند اف 14 و يك فروند جت فالكن و يكفروند تانكر بودند در حال استماع كامل مكالمات و مشاجرات في مابين هواپيماي جت فالكن و كنترولر رادار زميني بودند و اين مباحثات و مشاجرات تا حدود ساعت 10 صبح كه ديگر هواپيماي جت فالكن جهت نشستن در تهران ميبايست منطقه ايستائي خود را ترك مينمود نيز ادامه داشت.


 


اف 14 ها و هواپيماي تانكر هر يك در منطقه تعيين شده به پرواز خود ادامه ميدادند و عليرغم چندين بار پيگيري از سوي خلبان هواپيماي اف 14شماره يك مبني بر اعلان وضعيت هواپيماي C-130 و چتر بازهاي درخواستي هيچ خبري از اعزام آنان اعلان نگرديد، البته در اين اثنا هواپيماي جايگزين هواپيماي تانكر نيز به منطقه وارد گرديده بود و مجددا" از حوالي ساعت 2 بعد از ظهر چندين بار ديگر از سوي رادار تهران درخواست شليك به سوي تجهيزات موجود بر روي زمين گرديد كه مورد قبول هيچيك از خلبانان شماره 1 و 2 اف 14 قرار نگرفته و لدا پرواز گشت در منطقه به روال عادي قبلي تا حوالي ساعت چهار بعد از ظهر توسط اف 14 ها ادامه يافت كه در اين زمان اجازه بازگشت به پايگاه به اف 14 ها صادر و هر دو به پايگاه خويش باز گشتند.


بدنبال همين مسائل و كش و قوسهاي موجود در بين مسئولين آن روزها بعد از بازگشت اف 14 ها به پايگاه خود و با فرا رسيدن غروب آفتاب از هواپيماهاي اف 4 در منطقه جهت پوشش هوائي استفاده مي گردد كه متعاقبا" و با توجه به فشارهاي وارده جهت اجراي بمباران منطقه مورد نظر در اسرع وقت، حوالي ساعت ده شب همانروز و همزمان با نزديك شدن گروهي رزمنده و داوطلب از نزديكترين محل به منطقه كه شهر يزد ميباشد، منطقه توسط چند فروند هواپيماي اف 4 مورد حمله قرار گرفت  كه در اثر آن فرمانده اين گروه اعزامي از استان يزد بنام شهيد منتظر القائم نيز بر اثر اصابت تركش بمب در اين عمليات  بشهادت مي رسد.


 


خوب با عنايت به روايت پيش گفته كه اسناد اين مكالمات ( اصل نوار و متن پياده شده نوار) و گفتگوهاي فيما بين خلبانان و كنترولر زميني، رادار، پست فرماندهي و هواپيماي جت فالكن تماما" بايد در آرشيوهاي مورد نظر موجود و در دسترس باشد، و پس از گذشت بيش از سي و اندي سال هنوز براي هيچيك از ما روشن نشده كه به چه علت اصرار بر بمباران اين تجهيزات بود، و چه شخص و يا اشخاصي از آن سود ميبردند و يا چه اشخاص در اثر از بين نرفتن آنان در بمباران زيان مي ديدند؟


البته همه ما ميدانيم كه يك چنين تيم عملياتي بالاترين اسناد و مداركي كه ميتواند همراه خود داشته باشد حداكثر نقشه هاي عمليات، فركانس هاي راديوئي مورد نظر جهت برقراري ارتباط، ليست افرادي كه در صورت نياز ميشود با آنان تماس حاصل كرد و از ايشان كمك گرفت، مختصات و مشخصات محلهاي قرار در طول عمليات، آدرس و تلفنهاي رابطين و آدرس اماكن مهم در منطقه عمليات، و نهايتا" دفترچه كدها و رمزهاي مورد استفاده در عمليات ميباشد.


 


پس دليل دستور بمباران چه ميتوانست باشد؟


مدتي بعد از اين ماجرا خلبان هواپيماي اسكرامبل اف 14 فوق الاشاره بدنبال پيدا كردن سر نخي از صادر كنندگان اين دستورات در آن روز كذائي به تهران آمده بود ولي هر چه بيشتر جسنجو مي كرد كمتر مي يافت زيرا بعد از كمي كنكاش متوجه ميشود كه در آنروز اصلا" دستورات صادره از سوي پست فرماندهي نيروي هوائي و نهايتا" از طريق كنترولر رادار به خلبان، عينا" از خارج از نيروي هوائي و از ديگر ارگانها، سازمانها و وزارتخانه ها صادر و به وي ابلاغ مي گرديده و برابر شنيده هايش در آن روز حتي افسر ارشد حاضر در پست فرماندهي نهاجا تنها مسئول ابلاغ دستورات صادره از مبادي خارج از نيروي هوائي به خلبان هواپيما بوده است و بهيچوجه اين خواست فرماندهي نيرو و نامبرده بعنوان افسر ارشد پست فرماندهي نهاجا نبوده است!؟!؟!؟!


 


در بين كوهي از مطالب كه از اطراف و اكناف دنيا راجع به اين عمليات نوشته و گفته اند و تا كنون مطالعه نموده ام در برخي بطور گذرا از وجود نامه هاي سري مقامات بالاي آمريكائي به همراه فرمانده عمليات بعنوان و جهت اشخاصي در ايران نيز سخن گفته شده كه آن هم به هيچوجه دليل از بين بردن اين هليكوپترها و مدارك درون آنان نميتوانست باشد مگر اينكه آن افراد، افراد شناخته شده اي بوده باشند كه اگر اسامي ايشان و يا اين نامه ها و متن آنان بدست ايرانيها مي افتاد، ديگر كار از كار ميگذشت و زمان و هزينه بالائي بايد صرف ميشد تا يك چنين مهره هاي دست چين شده را بتوان به موقع و در اين سطح مجددا" مورد استفاده قرار داد.!!؟؟!!


23

Share this post


Link to post
Share on other sites

این هم محل دفن پرسنل امریکایی کشته شده در این عملیات:

 

ارامگاه نظامی ملی امریکا در حاشیه شهر واشتنگتون دی سی امریکا در Arlington. عکس را پاییز سال پیش گرفتم:

 

57074368234306037588_thumb.jpg

 

87204551985924958830_thumb.jpg

 

===

البته طبق گفته بنی صدر، به این جهت تجهیزات امریکایی بمباران شدند (!!!!!؟؟؟؟) که شورای دفاع و ایشان از اینکه امریکایی ها برگردند و تجهیزات را بازگردانند یا بمباران کنند و باعث شرمساری بیشتر نشود ترسیده و دستور بمباران ان منطقه را دادند. حالا راست و درست این ادعا با ایشان و مسولین انزمان.

18

Share this post


Link to post
Share on other sites

27439318216049237474.jpg

 

یکی از 3 فروند هلی کوپترهای باقی مانده از طبس که به هوادریا تحویل داده شد 

19

Share this post


Link to post
Share on other sites

با سلام خدمت جناب نیک پیام،

سؤالی داشتم در رابطه با این هلی کوپترها که آیا مشکلات فنی زیاد برایشان پیش می آمد؟ بعد از تحویل آن سه فروند مسائل فنی در حین عملیات داشتند؟

 

-مشکل فنی برای 3 فروند در این عملیات طبیعی است یا بد شانسی؟

-ظاهراً در عملیات دستگیری/کشتن اسامه بن لادن نیز یکی از هلی کوپترها دچار مشکل گردید که ناچار به انهدام آن گردیدند.

 

با تشکر

15

Share this post


Link to post
Share on other sites

با سلام خدمت جناب نیک پیام،

سؤالی داشتم در رابطه با این هلی کوپترها که آیا مشکلات فنی زیاد برایشان پیش می آمد؟ بعد از تحویل آن سه فروند مسائل فنی در حین عملیات داشتند؟

 

-مشکل فنی برای 3 فروند در این عملیات طبیعی است یا بد شانسی؟

-ظاهراً در عملیات دستگیری/کشتن اسامه بن لادن نیز یکی از هلی کوپترها دچار مشکل گردید که ناچار به انهدام آن گردیدند.

 

با تشکر

 

با سلام خدمت شما دوست عزیز والا تقزیبا هلی کوپترهای RH-53 از سال 1972 وارد خدمت شدند و درکل 36 فروند ساخته شد و هوادریا نیز اگر درست خاطرم باشه سال 1977 این هلی کوپترهارا به خدمت گرفت و می توان گفت که هیچ کدام از این هلی کوپترهای شرکت کننده در عملیات پنجه عقاب فرسوده نبودند و تقریبا با هلی کوپترهای ما در یه رده بودند . و هیچ فرقی از نظر سیستمهای پروازی و دیگر موارد با نمونه های ایرانی نداشتند و فقط  دستگاه ها و سیستم های  مین روبی از روی انها باز شده بود . و تا جایی که میدانم خیر سانحه و مشکلی برای این 708 پیش نیامده بود ولی در کل به خاطر اینکه تعمیرات اساسی و اورهال انها از همان ابتدا در امریکا پیش بینی شده بود در بعد از انقلاب و اوایل جنگ هوادریا با مشکلات تعمیرات و اورهال  روبرو شد که به مرور زمان این چک ها و تعمیرات روند بهتری گرفت

20

Share this post


Link to post
Share on other sites

جناب نیک پیام عزیز

ایا هر سه فروند سی استالیون به دست امده به خدمت هوادریا در امدند؟

ظاهرا یکی از بالگردهای به دست امده از ان رخداد به عنوان منبع قطعات یدکی کانابلایز گردیده و هم اکنون در جایی که فکر کنم شهر طبس باشد به نمایش عمومی در امده است.در ضمن در جاهایی صحبت از 5 فروند سی استالیون به دست امده میشود .ایا صحت دارد؟ و اگر نه پس این باقی بالگردها چه شده اند ؟شماره سریال سی استالیون های هوادریا که حکایت از موجودی 8 فروندی انها دارد که با حساب 6 فروند تحویلی از امریکا پیش از انقلاب میماند دو فروند که از ان ماجرا به دست ارتش افتاده.

البته طبق شواهد فقط یکی از rh-53d ها در اثر برخورد به هرکولس از بین رفت و به نظر می اید که یکی دیگر هم توانسته با خدمه به ناو نیمیتز برگردد.میماند باقی بالگردها که با احتساب 3 فروندی که پیشتر صحبتش شد ،دو فروند که در عکسها هخم مشخص است،از بین رفته اند.این بالگرد دومی چگونه منهدم شده است؟اگر جریان حمله به انها صحت ندارد(از جانب فانتومهای ما نه انطور که افکار دایی جان ناپلئونی برخی ها میپندارد ،از طرف روسها!)پس این بالگرد دومی چه ماجرایی داشته است و چگونه از بین رفته است؟

در ضمن دوست عزیزم فونیکس،

جنازه های باقی مانده چگونه به امریکا باز گردانده شدند؟

17

Share this post


Link to post
Share on other sites

با سلام خدمت جناب دستان عزیز بله هر 3 فروند به هوادریا تحویل داده شد بنده هم شنیدم 5 فروند در طبس باقی مانده بودند و به احتمال زیاد فقط همین 3 فروند قابلیت پرواز داشتند . شماره های هلی کوپترهای هوادریا از 701 تا 706 بود که 3 فروند هم به انها اضافه شد . زیرا با توجه به اسناد و مدارکی که پدرم داشتند در مورد کل موجودی هلی کوپترهای هوادریا در جلوی تعداد RH-53 ها همیشه به این صورت نوشته می شد 6+3 ه این 3 فروند همان طبسی ها هستند یا در مورد سی کینگ ها به صورت 18+2 که این 2 فروند همان VIP هایی بودند که قبل از انقلاب در اشیانه سلطنتی قرار داشتند

18

Share this post


Link to post
Share on other sites

جناب نیک پیام گرامی

من تا کنون شماره سریال 709 روی سی استالیونهای ایرانی ندیده ام؟!(البته ندیدن من دلیل بر نبودن نیست!)پس با این احتساب و با ان سی استالیونی که اوراق شده است پس 4 فروند RH-53D از ان رخداد سالم باقی مانده اند .

شاید هم اوضاع مناسبی برای پرواز و ظاهر شدن در انظار عمومی ندارد!

در کل به نظر میرسد ناوگان RH-53D های ما چندان حال و روز خوبی ندارند و تعداد زیادی از انها عملیاتی نیست!

ایا تا کنون سانحه منجر به سقوط هم داشته اند؟

15

Share this post


Link to post
Share on other sites

بله جناب دستان  یک فروند در اواخر دهه 70 در مانور سانحه داد و کلا نابود شد و در زمان جنگ هم سانحه داشتیم که البته توسط خود پرسنل هوادریا اورهال و بازسازی کامل شد

17

Share this post


Link to post
Share on other sites

در ضمن دوست عزیزم فونیکس،

جنازه های باقی مانده چگونه به امریکا باز گردانده شدند؟

اگر درست به خاطر داشته باشم ٨ کشته آمریکائی بعد از اتمام گروگانگیری از طریق کشور الجزایر به امریکا تحویل داده شدند.

ظاهراً در عملیات دستگیری/کشتن اسامه بن لادن نیز یکی از هلی کوپترها دچار مشکل گردید که ناچار به انهدام آن گردیدند.

هلیکوپتر های شرکت کننده در عملیات فوق موسوم به Op Neptune Spear جهت کشتن بن لادن از نوع MH-60 بودند.
14

Share this post


Link to post
Share on other sites

البته طبق اسناد منتشر شده از سوی منابع دولتی ایران کلا شش فروند بوده که یکی از آنها در سوختگیری از بین میرود و 2 فروند از آنها هم در بمباران فانتومها از بین میروند و سه فروند هم باقی میماند .البته در فیلم "توفان شن " از فرود اضطراری یک فروند از هلی کوپترها قبل از رسیدن به طبس حکایت دارد که نمیدونم چقدر صحت دارد .اگر صحت داشته باشد تونستند پیداش کنند؟کجا فرود آمده بود؟اگر صحت داشته باشد 4 فروند جناب دستان صحیح میباشد .

7168_407.jpgn00087463-r-b-016.jpgn00087463-r-b-014.jpg

 

39796_211.jpg

 

IMAGE635340383745993612.jpg

 

9642_119.jpg

7166_295.jpg

 

n00087463-r-b-015.jpg

n00087463-r-b-018.jpg

18

Share this post


Link to post
Share on other sites

n00087463-r-b-013.jpg

n00087463-r-b-000.jpg

300px-Eagle_Claw_wrecks_at_Desert_One_Ap

تحلیل‌ها

حسن عباسی معتقد است فرسودگی تجهیزات و هلی‌کوپترهای استفاده شده در این عملیات و اشتباه استراتژیک و ضعف لجستیک ارتش آمریکا سبب بروز این حادثه شد. به گفته وی از آنجائیکه فرمانده تفنگداران آمریکای می‌دانست که قرار است این هلی‌کوپترها در ورزشگاه امجدیه تهران باقی بماند، هلی کوپترهای فرسوده را به طبس فرستاد. کارتر از این روز بعنوان یکی از بدترین روزهای زندگی‌اش یاد کرد.

نکته شبی که این عملیات در آن انجام شد مهتابی بود و معمولا در این شب‌ها از توفان و بادهای تند خبری نیست، چه بسا براساس پیش‌بینی‌های علمی اداره هواشناسی آمریکا در شب عملیات هوای کویر توفانی نبوده وگرنه شب دیگری را برای حمله انتخاب می‌کردند. بیابان طبس در واقع بهترین راوی معجزه‌ای است که دل تاریخ را به لرزه درآورد. تفسیر آیه «و مکروا و مکرالله والله خیرالماکرین» را می‌بایست از کویر تفتیده طبس پرسید که تبلور مرصادالهی شد برای گرگ‌هایی که در کمین نشسته و راوی سیاه مرگ بودند.

این مهم مصداقی دیگر بر سوره فیل بود و پنجم اردیبهشت1359 عام‌الفیل دیگر و کارتر نیز مظهر ابرهه‌ای دیگر که چندی بیش دوام نیاورد و آبان همان سال جای خود را به هنرپیشه درجه سوم فیلم‌های وسترن، رونالدریگان داد. انقلابیونی که شاه را تا دم مرگ دنبال کرده و رهایش نکردند، کارتر را نیز تا آخرین لحظات ریاست جمهوری‌اش عذاب داده و خواب راحت را به چشمانش حرام کردند و بالاخره در لحظاتی که دیگر کارتر رئیس‌جمهوری نبود، 444 روز پس از آغاز گروگانگیری هواپیمای الجزایری با 52 آمریکایی فرودگاه مهرآباد را ترک کرد و درست 5دقیقه به 9 شبه وقت تهران در روز چهارصد و چهل و چهارم موضوع گروگانگیری تمام شد و متعاقب آن هرگونه ارتباط میان ایران و آمریکا هم رو به خاموشی گذاشت.

12

Share this post


Link to post
Share on other sites

آقا ترو خدا این (دکتر؟؟؟) عباسی را که داروهاش را سر موقع مصرف نمیکنه وارد این بحث نکنید. LOL

اما گذشته از شوخی فوق.... اشتباه کشنده عدم هماهنگی کافی بین نیروهای عمل کننده که به خاطر رقابت با هم و ندونم کاری فرمانده کل عملیات از هر ٣ نیرو انتخاب شده بودند و نبود هلیکوپتر اضافی - spare - بوده است. خلبانهای هلیکوپتر از تفنگداران دریایی USMC بودند. C-130 ها از نیروی هوایی و کماندو ها هم از Delta Force نیروی زمینی که قبلا هیچ تمرین جدی با هم نداشتند و خلبان های تفنگدار دریایی هم پرواز در شب و در ارتفاع پست انجام نداده بودند.

17

Share this post


Link to post
Share on other sites

نمیدونم چرا هر چقدر میخوام بخودم بقبولونم که طوفان شن باعث شکست این عملیات شده اما نمیشه و ته دلم گواهی میده که موضوع فراتر از اینهاست . دنبال یه عکسی بودم که نشون بده هواپیما و هلی کوپتر که میگن خورده اند بهم در یکجا سوخته باشند اما پیدا نکردم اگر دوستان پیدا کردند بگذارند . ضمنا مسئله انهدام با لیزر از هوا توسط شوروی هم اونموقع عنوان شد و حتی ایجاد طوفان محلی توسط شوروی . هر چی بگیم از این حیوان ناطق دو پا بر میاد

20

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now