Welcome to رهروان ارتش

از اینکه انجمن ما را برای مطالعه انتخاب کردید از شما متشکریم. 

برای استفاده از امکانات انجمن و برقراری رابطه دوستانه با دیگر اعضا لطفا در انجمن ثبت نام کنید

با تشکر

Sign in to follow this  
Followers 0

سرهنگ خلبان غلامرضا جمالی

19 posts in this topic

139970357923191.jpg


غلامرضا جمالی ، سحرگاه 15 تیرماه 1332 در خانواده‌ای نظامی در روستای امام‌زاده از توابع شهرستان ارومیه دیده به جهان گشود. پدرش در ژاندارمری خدمت می کرد و غلامرضا به دلیل شغل پدر در شهرهای مختلف کشور زندگی کرد. او در خرداد 1353 از دبیرستان زهرا ملک پور واقع در خیابان حافظ تهران دیپلم طبیعی را اخذ نمود. به رغم مخالفت مادر با انتخاب شغل خلبانی ، پس از سپری کردن آزمون‌ها و معاینات پزشکی ، اول مهرماه 1353 وارد دانشکده خلبانی شد . پس از طی دوره‌های عمومی و زبان انگلیسی ، اواخر سال 1354 به ایالت تگزاس در آمریکا اعزام شد و پس از پرواز با هواپیما‌های تی 41 ، تی 37 و در نهایت جت آموزشی مافوق صوت تی 38 ، اواخر سال 56 در حالی که درجه ستوان دومی را بر دوش داشت به کشور بازگشت.


جمالی با شروع کلاس شکاری اف 5 در قالب یک گروه 35 نفره برای طی دوره رزمی این هواپیما عازم پایگاه وحدتی دزفول شد ، روزهای پایانی دوره با روزهای پرشور قبل از انقلاب مصادف شده بود ، غلامرضا همراه با خلبانان گردان 41 آموزشی یک روز قبل از ورد امام ، خود را به تهران رساندند و در برگشت مورد مواخذه مسولین قرار گرفتد. بعد از پیروزی انقلاب ، به دلیل کمبود سرباز وظیفه ، شب‌ها در آشیانه و نقاط حساس پایگاه ، تفنگ بر دوش پاسداری می‌دادند. غلامرضا در شهریور 58 با دختر عموی خود خانم عفت جمالی ازدواج کرد و از این پیوند صاحب یک دختر و دو پسر شد .


او پس از اتمام دوره خلبانی به جمع خلبانان اف 5 پایگاه دزفول پیوست و در خلال هشت سال دفاع مقدس ، دوشادوش دیگر همکاران ماموریت‌های محوله را انجام می‌داد .


سال 1369 با ورود هواپیمای میگ 29 ، جمالی برای طی دوره این هواپیما عازم پایکاه مهرآباد شد و پس از اتمام دوره‌های آموزشی و معلم خلبانی این هواپیما ، جزو اولین کسانی بود که به آموزش دیگر خلبانان بر روی این هواپیمای جدید پرداخت.


در سال 1376 به پایگاه تبریز منتقل شد و به آموزش جوانان این یگان پرداخت . اواخر سال 1383 به معاونت اطلاعاتی فرماندهی نهاجا انتقال یافت و حدود یک سال بعد به اداره سوم ستاد مشترک ارتش منتقل شد.


جمالی در طول خدمت مشاغلی چون افسر آموزش و ایمنی پرواز گردان ، جانشین فرمانده گردان هواپیمای میگ 29 ، رئیس دایره آموزش و یکنواختی پایگاه دوم شکاری تبریز ، جانشین مدیریت اطلاعات معاونت اطلاعات نهاجا ، رئیس دایره عملیات هوایی اداره سوم ستاد مشترک ارتش را عهده دار بود.  وی در سال تحصیلی 1376 از دانشکده فرماندهی و ستاد ارتش در رشته مدیریت دفاعی فارغ التحصیل شدو نهایتا در مهرماه 1386 پس از 33 سال خدمت صادقانه ، با درجه سرهنگ تمامی ! بازنشست شد.


سرهنگ جمالی از سال های دفاع ، خاطرات تلخ و شیرینی دارد اما برخی از خاطرات هیچ‌گاه از ذهن او پاک نمی شوند ، دو خاطره ذیل را از زبان خودش می‌خوانیم:


در راستای جلوگیری از خسارت‌های وارده از حملات دشمن به نفتکش‌ها و کشتی های تجاری در زمان ورود به بندر امام ، نیروی هوایی اقدام به اسکورت این شناورها در قالب جابجایی کاروان‌ها می‌کرد . چون قبلا شکاری‌های دشمن یکی دو هواپیمای خودی را از ارتفاع پست هدف قرار داده و سرنگون کرده بودند ، علاوه بر پوشش رادار ، تعدادی از خلبانان منتظر آموزش نیز در نقاط متعددی زیر منطقه ایستایی شکاری های خودی مستقر می شدند و دیده‌بانی می‌کردند تا در صورت مشاهده شکاری عراقی ، با رادیوی دستی خود خلبان خودی را مطلع نمایند.


شهید بابایی معاون عملیات نیرو بود و بر عملکرد این گروه نظارت می‌کرد . آن موقع من در پایگاه امیدیه مامور بودم . تعدادی از خلبانان منتظر آموزش به این پایگاه آمدند . معلوم ماموریتی در پیش است ، همه در گردان پرواز نشسته بودیم که بابایی با لباس بسیجی و یک نقشه هوایی وارد شد. به منظور توجیه خلبان مذکور نقشه را روی میز پهن کرد . من و دیگر خلبانان دور او حلقه زدیم ، روی نقشه نقاطی مشخص شده بود . بابایی ضمن اشاره به نقاط مشخص شده روی نقشه به آرامی با خلبانی که سرپرست گروه بود گفت: (‌شما باید فردا قبل از ساعت هفت صبح بچه‌های را در این نقاط مستقر کنی ) من ناخواسته گفتم : ( جناب سرهنگ فکر نم‌کنم ایشان با منطقه آشنا باشند و نمی توانند به راحتی این خواسته را انجام دهند ) می دانستم که خلبان مزبور با منطقه آشنایی ندارد. بابایی بدون اینکه سرش را بلند کند و نگاهی به من بیاندازد پرسید: ( شما که اینجا پرواز کرده ای با منطقه آشنا هستی ؟) گفتم: (‌بله مدتی است در این پایگاه مامور هستم و زیاد در این منطقه پرواز کرده‌ام ) در جواب گفت: ( پس این ماموریت بر عهده شما ، فردا بچه‌ها را در این نقاط مستقر کن) سپس مرا در خصوص چگونگی انجام ماموریت توجیه کرد. روز بعد ماموریت با موفقیت انجام شد و به همین دلیل بارها مرا برای این نوع ماموریت از پایگاه چهارم فراخواند.


خاطره دوم مربوط است به بمباران منطقه فاو . روزهای آخر فروردین 67 بود ، من جزء خلبانان مامور در قرارگاه رعد در پایکاه امیدیه بودم. نیروهای ایرانی دستور عقب نشینی و خروج از فاو را دریافت کرده بودند و در حال عقب نشینی بودند. نیروهای بعثی از فرصت استفاده کرده و نیروهای در حال عقب نشینی را هدف انواع گلوله‌های خود قرار می‌دادند. برای تقلیل فشار دشمن از روی نیروهای خودی قرار شد ، نیروهای ما عراقی‌ها را بمباران کنند. نزدیک غروب ماموریتی به سرهنگ حبیب بقایی و من که شماره دو بودم محول شد ، بعد از توجیه بلند شدیم و و مسیر را در ارتفاع پست طی کرده و از جنوب وارد منطقه شدیم . لحظاتی قبل از رسیدن به هدف ، بقایی در رادیو پرسید: ( رضا می‌بینی ؟ رضا می بینی؟) هم زمان چند توده گرد و خاک را که به شکل قارچ ناشی از انفجاربمب تشکیل شده بود در فاصله‌ای نه چندان دور و جلوتر دیدم. نگاهی به دور و بر انداختم و یک فروند هواپیمای عراقی را در ارتفاعی بالاتر از خودمان دیدم . داشت نیروهای در حال عقب نشینی ما را از ارتفاع بالا بمباران می کرد . با خودم گفتم : ( اگر یکی از آن بمب‌ها روی ما می‌افتاد یا از ترکش های آن به ما می‌خورد چه می شد ؟) خوشبختانه به خیر گذشت و ما آخرین بمب‌های سال‌های دفاع مقدس را روی نیروهای دشمن در منطقه فاو ریختیم و به سمت پایگاه برگشتیم.


 


139970365206751.jpg

17

Share this post


Link to post
Share on other sites

جناب سرهنگ جمالی که تشریف آوردند از اولین خلبانان میگ 29 کشور هم هستند 

 

حسابی کارشون در اومد  :1 (7): 

 

140015936208581.jpg

15

Share this post


Link to post
Share on other sites

درود بر جناب سرهنگ عزیز :soldier:

 

جی سوت روسی رو عشقه :green-beret-smile:

 

این بزرگوار برای آموزش فالکروم به شوروی اعزام شدند ؟

13

Share this post


Link to post
Share on other sites

ايشون جز اولين هايي بودند كه براي آموزش ميگ -29 به شوروي سابق اعزام شدند.

12

Share this post


Link to post
Share on other sites

خداوند قادر و متعال حفظشون کنه

 

انشاالله تشریف بیارن از محضرشون استفاده کنیم

11

Share this post


Link to post
Share on other sites

در مورد اسکورت کاروانها از ایشون خاطره تعریف شد بد ندیدم من هم یکی از خاطرات پدرم که  در زمان اسکورت کاروان ها پرواز می کردند تعریف کنم . هلی کوپترهای هوادریا در زمان اسکورت  از جزیره بوسیف بلند میشدند و در طول مسیر حرکت کشتی ها  به سمت بندر امام  در کنار کاروان ها پرواز می کردند ودر هنگام حمله به کاروان ها و شلیک موشک به سمت آنها  برای منحرف کردن موشک هایی که از هلی کوپترهای سوپرفرلون به سمت کاروان ها شلیک می شد از داخل هلی کوپتر به صورت دستی چف پرتاب می کردند و به قول پدرم وقتی به اون زمان فکر می کند دود از کلش بلند می شه که دقیقا با این عمل مسیر موشک رو از سمت کشتی ها به سمت هلی کوپتر تغییر می دادند !! که با این کار خطر برخورد موشک ها رو برای سالم ماندن کاروان ها به جان می خریدند و این اسکورت ها تا پایان جنگ ادامه داشت . و در چند مورد هم ایشان شهید بابایی را برای شناسایی اطراف به منطقه برده بودند

17

Share this post


Link to post
Share on other sites

ايشون جز اولين هايي بودند كه براي آموزش ميگ -29 به شوروي سابق اعزام شدند.

دوست عزیز بنده دوره آموزش ميگ -29 را در شوروي سابق طی نکرده ام بلکه جزاولین دوره خلبان میگ در ایران بودم .

22

Share this post


Link to post
Share on other sites

ايشون جز اولين هايي بودند كه براي آموزش ميگ -29 به شوروي سابق اعزام شدند.

دوست عزیز بنده جزاولین دوره خلبان میگ در ایران بودم .

18

Share this post


Link to post
Share on other sites

مهم نیست کجا اموزش دیدید. مهم اینه به لطف خدا الان سالم و سرحالید و ما توفیق سیراب شدن از خاطرات و گنجینه نابی رو داریم که داخل صندوقچه دل بزرگوارتون نهفته. :140016094434711:

 

139970357923191.jpg

فکر کنم کلمه خوشتیپ یک کم کمه؟!! نظر دوستان چیه؟

9

Share this post


Link to post
Share on other sites

جناب جمالی  با تشکر از حضورتون و سرافراز کردن ما، امیدوارم که با بازگویی خاطرات و مشاهدات خود همه ی ما را بهره مند کنید.

15

Share this post


Link to post
Share on other sites

سلام خدمت جناب جمالی عزیز

و خیر مقدم بابت حضورتون در این انجمن

امیدوارم که بتوانیم به خوبی در خدمت شما عزیز سرفراز ارتشی باشیم.

با توجه به اینکه شما از خلبانان با تجربه جنگنده های تایگر و میگ 29 بوده اید اگر موردی نیست چند مورد پرسش در این زمینه دارم.

شما نخست خلبان تایگر بوده و اموزشهای خلبانی خود را نیز بر اساس متد غربی دیده اید.حالا با توجه به این مورد در ابتدای اموزش و پرواز با فولکروم شرقی دچار مشکل با سیستم روسی این پرنده نشدید؟

دیگر اینکه برای میگ29 پایه یعنی از مدلA که میگهای ما هم از همین نمونه هستند ضعفهای زیادی در منابع گوناگون امده  که عمده انها عبارتند از 

-کیفیت پایین ساخت بدنه و سیستمها و تجهیزات نسبت به استاندارد غربی

- عمر بسیار پایین موتور(حداکثر 1000 ساعت)

-برد رزمی بسیار کم 

-سیستم رادار ضعیف N019 اسلات بک که گفته میشود نسبت به جمینگ خیلی ضعیف است و در برابر اهداف پرواز کننده در نزدیکی زمین خیلی ناتوان .دقت کمی دارد و فاصله زمانی بین هر دو خرابی ان نسبت به سیستمهای غربی خیلی کمتر است

-سویچولوژی زیاد در این جنگنده بویژ در فرایند قفل کردن رادار برای موشک الامو

-موشک ضعیف راداری الامو با دقت کم

-عدم توانایی شلیک تیربار در صورت حمل مخزن اضافی سوخت در دالان  بین دو موتور.

-بار کم گلوله های قابل حمل برای تیربار(150 گلوله)

-عملکرد بسیار نا امید کننده در تمامی جنگهایی که در ان شرکت کرده است

 

نظر شما درباره این موارد چیست و کدامیک را تایید و کدامین را رد میکنید؟

میشود مختصری درباره تواناییهایی از این جنگنده که شما را تحت تاثیر قرار داده برای ما بگویید و اینکه شما با میگ 29 مانور کبرا را انجام داده اید؟

 

با سپاس فراوان 

17

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

دوست عزیز بنده جزاولین دوره خلبان میگ در ایران بودم .

 

با عرض سلام خدمت شما جناب آقای جمالی عزیز

 

آیا صدای ام کلثوم را به جای ناتاشا در میگ 29 های عراقی به خاطر دارید؟

15

Share this post


Link to post
Share on other sites

دوستان در توضیح پرسش دوستمون جناب تقوایی باید بگویم که در میگ 29 سیستمی وجود دارد که یک سری هشدارها و علائم را به صورت صوتی برای خلبان اعلام میکند.برای همین در خود نیروی هوایی روسیه به میگ 29 "ریتا" یعنی سخنگو گفته میشود.

15

Share this post


Link to post
Share on other sites

ببخشید جناب جمالی قضیه دوره شما را از جناب ایرانمنش شنیده بودم ولی ایران یا شوروی سابق را نمیدونستم .

بیان بنده از روی حدس و گمان اون زمان بود که خودتون زحمت کشیده و اصلاح فرمودید.

11

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0