Welcome to رهروان ارتش

از اینکه انجمن ما را برای مطالعه انتخاب کردید از شما متشکریم. 

برای استفاده از امکانات انجمن و برقراری رابطه دوستانه با دیگر اعضا لطفا در انجمن ثبت نام کنید

با تشکر

Sign in to follow this  
Followers 0

بالگرد آموزشی کبرا ،ساخت ایران

این بالگرد رو که بچه های همین کشور با دست خودشون ساختن نکات ظریف و زیبای بسیاری داره مثلا تمام بدنه رو میتونید ببینید چون بیشتر جاهاش رو از شیشه ساختن تا درک چگونگی کارکرد اون قابل فهم تر باشه.

این نکته رو به یاد داشته باشین که این بالگرد رو خیلی قبل تر از اینکه بالگرد طوفان رو رونمایی کنن ساخته بودن شاید سنش از من هم بیشتر باشه.

 

01.jpg

 

02.jpg

 

03.jpg

 

04.jpg

 

05.jpg

 

منبع

16

Share this post


Link to post
Share on other sites

آرش جان این هلی کوپتر عملیاتی نیست . اون رو از سر هم کردن هلی کوپتر سانحه دیده درست کرده اند و مخصوص آموزش دانشجویان و دانش آموزان فنی است که استادان بدون باز نمودن پانل ها بتوانند قطعات رو به شاگردان نشان بدهند . معمولا در آموزش های هوا فضایی قطعات برش داده شده وجود دارد و از زمان آمریکائیان تعداد زیادی موتور و گیرباکس و سیلند هیدرولیک و غیره که برش داده شده اند باقی مانده است و فنی های هوانیروز و نیروی هوایی  و نیروی دریایی هم تعداد زیادی از این قطعات رو برش داده اند تا آموزش سهل تر باشد . این هلی کوپتر را هم بچه های فنی مرکز آموزش هوانیروز برش طولی و عرضی داده اند

20

Share this post


Link to post
Share on other sites

جناب سرهنگ ، دلیل رنگی پنگی بودنش به خاطر آموزشی بودنش هست ؟

7

Share this post


Link to post
Share on other sites

من این هلیکوپتر رو چند سال پیش در اصفهان دیدم اون موقع ها نمایشگاه دفاع مقدس توی محل دائمی نمایشگاه ها در پل شهرستان دایر میشد و نمایشگاه دست ارگانی خاص نبود :1 (16)::1 (14):

9

Share this post


Link to post
Share on other sites

آرش جان درسته فقط بخاطر اینکه جذاب باشه اینجوی رنگش کرده اند

ماوریک جان درسته منهم یادمه این عکس ها هم مربوط به همون مکان میشه

13

Share this post


Link to post
Share on other sites

این هلیکوپتر را معاونت تحقیقات جهاد خودکفایی پایگاه چهارم پشتیبانی عمومی اصفهان جهت مصارف آموزشی با کمک لاشه چند بالگرد سانحه دیده چند سال پیش ساخت. در آن محل انواع اقسام لاشه هواپیما و هلیکوپتر میتوان پیدا کرد. از لاشه سسنا یو 17 های هوانیروز، شینوک ، اف-84 ، چندین کبرا و....در قبرستان سابق فرودگاه قدیم اصفهان موجود بود و بعدا توسط این مرکز مورد بهره برداری قرار گرفت. اتفاقا دو سال پیش یکی از شینوک های سانحه دیده را جهت دایر کردن یک کافی شاپ بازسازی کردند که در محل بازار روز اصفهان قرار دارد.

 

در سال 1390 و 1391 این مرکز اقدام به ساخت یک فروند کبرا، یک فروند یو اچ-1 و یک فروند بل 206 از لاشه های موجود نمود که امروز در محل باغ موزه دفاع مقدس تهران در تپه عباس آباد به نمایش در آمده اند.

16

Share this post


Link to post
Share on other sites

بابک جان تصویری از این شینوک که به کافه تبدیل شده موجود هست؟ یا حداقل از گوگل ارت مشخص هستش؟

9

Share this post


Link to post
Share on other sites

بله در گوگل ارث مشخص هست و یگ سسنا یو 17 پایگاه سابق  قلعه مرغی هم در مجاورتش قرار دارد.

 

موقعیت دقیقش:

32°36'42.84"N

51°40'41.55"E

میباشد.

10

Share this post


Link to post
Share on other sites

941717-10200775772990076-1472918872-n.jp


13

Share this post


Link to post
Share on other sites

20100411358.jpg

 

این سسنا همان سسنای مورد اشاره جناب babak هست در مجاورت شینوک مذکور یا همون کافه بلانش !!!

 

چند سال پیش در صحبتی که با فرمانده پایگاه داشتم پیشنهادی دادم مبنی بر اینکه موتور (قوای محرکه) و تعلیق یک اتوبوس را به این بدنه شینوک بخورانند تا قابلیت حرکت داشته باشه و ازش بعنوان موزه متحرک هوانیروز استفاده کنند تا در مناسبت ها در محله های مختلف شهر و حتی شهرهای دیگر مورد استفاده قرار بگیره و داخلشو طوری تزیین و طراحی کنند که بازدید کننده از یک درب وارد و از درب دیگر خارج بشه و جلوی هر پنجره (از داخل) مانیتوری قرار بدهند و تصاویر ، کلیپ (نماهنگ) و .... در مورد هوانیروز در جنگ و شهدا و ایثارگران هوانیروز و حتی مانورهای اخیر که در رزمایش ها انجام میشه ، پخش کنن و در پایان یک بسته حاوی CD نرم افزار و .... به مراجعین هدیه داده بشه تا با نقش هوانیروز بیشتر آشنا شوند.

محتویات اون نرم افزار را هم خودم با کمک دوستم که مهندس نرم افزار بود در حال تهیه بودیم ....

با ع.س برای پشتیبانی مالی از محصولات فرهنگیش کلی صحبت کردم

از اون طرف با یه برادری در پایگاه بسیج که سخت افزار لازم جهت رایت CD در تیراژ بالا و قیمت بسیار مناسب داشت هماهنگ کردم

با مکانیک و چند تن از پرسنل فنی بازنشسته و شاغل برای بخش فنی اینکار صحبت کردم

با تعدادی از قهرمانان هوانیروز که بازنشست شده بودند جهت همکاری (مثلا" برای نقل خاطره و پاسخگویی به پرسش مراجعین و ...) هم صحبت کرده و موافقتشونو جلب کرده بودم (که سخت ترین بخش کار هم بود)

و یکسری فعالیت های دیگه .... که بماند

 

اما ظاهرا" کافه بلانش بیشتر میصرفِد دادا !!!

اتفاقا" کاش میصرفید ، اینطوری کمتر غصه می خوردیم (می گفتیم داره یه چیزی گیر هوانیروز میاد) ، در واقع این بازارچه ای که هوانیروز انتهای خیابان مرداویچ درست کرده ، چون پشت دیوارهای بتونی شش متری پایگاه قرار داره مورد اقبال عمومی قرار نگرفته و همه تصور می کنن داخل پایگاه هست و برای عموم قابل استفاده نیست ، علیرغم ساخت مجموعه استخر و سونا ، کارواش ، پینت بال ، فروشگاه های مواد غذایی و لوکس فروشی و .... اونم توی این محله بالای شهر که تا شعاع چندین کیلومتر بازارچه ای مشابه اون وجود نداره !!!

اکثر مغازه دارهاش (که بیشتر خود پرسنل هوانیروز هستند) یا ورشکست شده اند یا دارن ورشکست می شن !!

 

ولی تصور کنید دارید توی جاده میرید یک دفعه یک شینوک ازتون سبقت میگیره !!

اگه میشد چی میشد !! حیف شد ، ایده نویی بود و میتونست توی دنیا صدا کنه و یک وسیله مناسب تبلیغی برای هوانیروز

 

امیدوارم ارگان دیگر این مطلب و ایده را نخونده باشه ، چون قطعا" ازش به نفع خودشون بهره برداری می کنن

یه روزی چند کلیپ از هوانیروز گرفتم تا در نمایشگاهی به نمایش بگذارم ، مسئولش گفت اینا رو به کسی ندی سوء استفاده می کنن ، منم پیش خودم گفتم اینا چقدر بدبین هستن ، آخه چه سوء استفاده ای میشه از کلیپ پرواز هلیکوپترهای هوانیروز کرد ، فوقش هر جا خواستن پخش کنن چون نام هوانیروز روی بدنه هلی کوپترها هست در واقع تبلیغی برای هوانیروز محسوب میشه !!

تا اینکه در هفته گذشته از شبکه دو رسانه به اصطلاح ملی و بطور کاملا" اتفاقی فیلمی که در مورد یکی از سرداران شهید سپاه ساخته شده بود دیدم ، لابلای فیلم مدام تصویر پرواز یک فروند کبرا نشون میداد که حساسیت بنده را برانگیخت و با دقت تا انتهای فیلمو نگاه کردم ، خلاصش این بود که این شهید بزرگوار در همان ابتدای جنگ به دانشکده خلبانی میره تا با کسب مهارت و دانش خلبانی بتونه در جبهه حق علیه باطل مثمر ثمر باشه اما از اونجا که فراگرفتن فن خلبانی زمان زیادی را میطلبه و ایشون برای شهادت عجله داشتن با اینکه خلبان شده بودند مابقی دوره را رها کرده و بعنوان فرمانده گردان پیاده وارد نبرد با بعثیون میشه که در یکی از عملیات ها به شهادت میرسه.

در بینابین فیلم و خاطرات همرزمانش تصویر کبرا به شکلی حرفه ای بطوریکه که آرم هوانیروزش خونده نشه نشون داده میشد تا به مخاطب اینگونه القا بشه که ایشون خلبان این هلیکوپتر بودند و این هلیکوپترها هم در اختیار آن سازمان و حماسه هایی که آفریده شد !!!! و الخ

*************************************************************************************

بگذریم ....

از دوستان آیا کسی اطلاع داره انتقال نیرو به نیرو برای شهدا (که معتقدیم زنده اند) هم امکان پذیر هست یا خیر؟؟ (همینطوری می پرسم ، ربطی به مطلب فوق نداره)

لطفا" به شوخی و طنز نگیرید ، جدی عرض می کنم ، صحبت سر حقوق سه تا پنج برابری و چند درجه ، نشان و مدال  تشویقی و امتیازات اشتغال و مسکن و ... هست ، اصلا" شوخی بردار نیست

13

Share this post


Link to post
Share on other sites

( ای اچ وان جی )جان چه پیشنهاد خوبی را دادید خداوند رحمت کنه تمام رفتگانتان را . عزیزم شما که در باره انتقال شهید از یک سازان به یک سازمان دیگه رو تحقیق میکنی زحمت کشیده ببین امکان داره بازنشستگان یک سازمان را به سازمانی دیگه منتقل کنند ؟ خدا خیرت بده این آخر عمریه یه دوزار هم گیر ما بیاد . مشتلوقونه جنابعالی هم با من ( مشتلوقونه = کادو ) ای خدا خیرت بده جوون . یک در دنیا هزار در آخرت خدا عوضت بده . این شب جمعه اجرت با ابوالفضل عباس ( ع ) . این کار رو انجام بده در راه خدا .

11

Share this post


Link to post
Share on other sites

( ای اچ وان جی )جان چه پیشنهاد خوبی را دادید خداوند رحمت کنه تمام رفتگانتان را . عزیزم شما که در باره انتقال شهید از یک سازان به یک سازمان دیگه رو تحقیق میکنی زحمت کشیده ببین امکان داره بازنشستگان یک سازمان را به سازمانی دیگه منتقل کنند ؟ خدا خیرت بده این آخر عمریه یه دوزار هم گیر ما بیاد . مشتلوقونه جنابعالی هم با من ( مشتلوقونه = کادو ) ای خدا خیرت بده جوون . یک در دنیا هزار در آخرت خدا عوضت بده . این شب جمعه اجرت با ابوالفضل عباس ( ع ) . این کار رو انجام بده در راه خدا .

 

 جناب سرهنگ عزیز واقعا گل گفتین ! پدر تعریف میکرد برای گذراندن دوره تایپ 212 یه سری از خلبانهای شرکت دیگری که وابسته به یکی از نهادها بود پیش ایشان امده بودن و حالا قسمت جالبش اینجا بود آنها در همان پروازهای اموزشی حق پروازی معادل 2 برابر بیشتر از خق پرواز پدر بنده که استادشون بود دریافت میکردند حالا بماند که به قول ایشان هیچ کدام از آنها به درد خلبانی نمی خوردند !

7

Share this post


Link to post
Share on other sites

من یادم در زمان تشکیل نیروی هوایی سپاه از طریق یکی از اقوام در خواست کردن پدر ما را انتقال بدهند به سپاه خلاصه چه پیشنهاداتی که نمی داند دقیقا یادم که حقوق ایشان را بدون مزایا 4 برابر نیروی هوایی بود خلاصه ایشون زیر بار نرفتن هنوز که هنوز پدر افسوس می خوردند البته نمي دانم افسوساشان براي چيه .ولي اما اگر این امر اتفاق افتاده بود الان بابای ما سردار بود من هم بچه سردار فکرش بکنید با شاه هم فالوده نمی خوردم شاید الان من شده بودم فرمانده نیروی هوایی سپاه حالا چون من ادم کم توقعه ایم هستم حالا خلبانی وملوانی چه می دانم رئیس ایمنی کل کشوری یا ریس جمهور لبنان یا شونگول اباد دقیرش قورباقی شده بودیم :1 (17): :1 (17): :1 (17): :1 (17): :1 (17): :1 (17): :fireman-thumbs-up-smiley-emotic حالا ایشان فنی بودن اگر خلبان بودند که دیگه چی می شد ...............اقا من زیادی رویایی شدم برم چمنهای دم در خانه را اب بدم

9

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0