Welcome to رهروان ارتش

از اینکه انجمن ما را برای مطالعه انتخاب کردید از شما متشکریم. 

برای استفاده از امکانات انجمن و برقراری رابطه دوستانه با دیگر اعضا لطفا در انجمن ثبت نام کنید

با تشکر

اولین پرواز میراژ در ایران و جناب سرهنگ نقدی بیگ

18 posts in this topic

ویدیوی زیر جناب بهروز نقدی بیگ رو پس از اولین پرواز با میراژ در ایران نشان میدهد :

 

http://www.aparat.com/v/SR9HW

 

21

Share this post


Link to post
Share on other sites

من از ایشون خواهش کردم که اگه بتونن افتخار بدن و عضو انجمن بشن امیدوارم که ایشون تشریف بیران به انجمن تا خاطرات ناب ایشون رو بشنویم و از محضرشون بهره ببریم

19

Share this post


Link to post
Share on other sites

بسیار جالب بود...ای کاش ایشون قدم بر چشم ما نهند و تشریف بیاورند...پاینده باد همه ارتشیان غیور و دلاور

15

Share this post


Link to post
Share on other sites

دوستانی که فیلم رو دیدن

 

دقت کردید جناب نقدی بیک نه جی سوت پوشیده بودن نه هارنس ؟

13

Share this post


Link to post
Share on other sites

دوستانی که فیلم رو دیدن

 

دقت کردید جناب نقدی بیک نه جی سوت پوشیده بودن نه هارنس ؟

 

بله ، خیلی عجیبه !!

هزار ماشالله به این خلبان عزیز ، ایشالا که سلامت و تن‌درست باشند همیشه

12

Share this post


Link to post
Share on other sites

ماوریک جان کار بسیار جالبی و پسندیده ای کردی مدتها بود منتظر بودم که ایشون رو در انجمن خودمون ببینم 

امیدوارم که ایشون این دعوت رو بپذیرن

15

Share this post


Link to post
Share on other sites

شاید رفته بودند همینجوری یه دوری بزنن تا بعداً مانورها را انجام بدهند! :1 (17):

15

Share this post


Link to post
Share on other sites

بله ، خیلی عجیبه !!

هزار ماشالله به این خلبان عزیز ، ایشالا که سلامت و تن‌درست باشند همیشه

ثمین خان به نظر جنابعالی دلیلش این نیست که چون ماشالاه جناب نقدی بیگ چارشونه هستند و شاید کابین میراژتنگه براشون  برای راحتی بیشتر جی سوت و هارنس وصل نکردن؟

13

Share this post


Link to post
Share on other sites

مساله حفظ جان و سلامتیه  فکر نکنم که به خاطر این باشه 

 

به احتمال قوی شاید فقط یک پرواز تمرینی ساده و به قولی دست گرمی با میراژه داشته 

12

Share this post


Link to post
Share on other sites

بهرحال خود ایشان بهتر از هرکس میتوانند توضیح دهند که جریان چه بوده اما ٢ مورد را هم من اضافه کنم:
١- پروازی نبوده که بخواهند به خاطر نیروی g حاصله از دور شدید و تند جی سوت g suit بپوشند. اما به نظر میاد که ایشان به صندلی پران متصل بودند چون کمی طول کشید که از کابین بیایند بیرون.
٢- نکته دیگر اینکه خلبان ورزیده و باتجربه به جی سوت نیازی ندارد. شما خلبانان گروههای پروازی thunderbirds و blue angels امریکا را مشاهده کنید. جی سوت و هارنسharness جداگانه هنگام پرواز نمیپوشند ولی همچنان به صندلی پران ejection seat متصل هستند. با اینکه در پرواز نمایشی تا حدود 7g به آنها فشار میاید و باعث نمیشود که GILOC کنند

13

Share this post


Link to post
Share on other sites

در آن زمان فنی های همدان و جهاد همدان اقدام به استفاده از هارنس اف-5آ و بی جهت استفاده روی صندلی میراژ اف.1 نمود. نخستین پرواز میراژ بسیار کوتاه بود و در اطراف پایگاه انجام گرفت.

16

Share this post


Link to post
Share on other sites

بیشتر باید دنبال این بود که چرا ایشان را برای پرواز اول میراژ F-1 انتخاب کردند و جزوات فنی و نگهداری از کجا بدست آمد و .... الخ

13

Share this post


Link to post
Share on other sites

درود بر دوستان

 

انشاالله امروز اگر بشه با ایشون تماس میگیرم و رسما دعوتشون می کنم به انجمن

 

در مورد جی سوت و هارنش هم بنده از دوستی که فیلم رو منتشر کرده بودن پرسیدم ایشون فرمودند که به خاطر اینکه پرواز کوتاه بوده و مانوری هم انجام نشده از جی سوت استفاده نکردن ( احتمالا اون زمان جی سوت فرانسوی نیرو نداشته و مثل الان نبوده اگر به عکسهای خلبانان جدید نیرو نگاه کنید اکثرا از جی سوت های فرانسوی استفاده می کنن ) مثلا ایشون گفتن توی T-37 هم جی سوت استفاده نمی شده  و در مورد هارنس هم فرمودند که هارنس میراژ به خود صندلیش وصله

 

حالا امیدوارم که خود جناب نقدی بیک عزیز تشریف بیارن و پاسخ دوستان عزیز رو بدن

17

Share this post


Link to post
Share on other sites

بیشتر باید دنبال این بود که چرا ایشان را برای پرواز اول میراژ F-1 انتخاب کردند و جزوات فنی و نگهداری از کجا بدست آمد و .... الخ

در ابتدا هیچ جزوه تعمیر و نگهداری وجود نداشت و فنی های گروه تعمیر و نگهداری گردان 31 شکاری از روی تجربه ای که روی فانتوم داشتند بهترین میراژ را که این هواپیما بود جهت پرواز آماده کردند. آماده سازی هواپیما کار مشکلی نبود. سوخت رسانی، تست سامانه ها و.... راحت بود. اما چند مشکل وجود داشت. روی صندلی مارتین بیکر مارک 10 این میراژ ها هارنس وجود نداشت، که از جهاد شیراز هارنس اف-5 آوردند.

هیچ کسی تمایل به پرواز نداشت و این درخواست و همت جناب نقدی بیک بود که در آخر باعث شد تا فرمانده نیرو اجازه ورود این هواپیما را به ناوگان نهاجا دادند.

هیچ خلبانی غیر از ایشان عشق و علاقه نداشت و کلا جرات نداشت که با این هواپیما پرواز کنند. حتی فرماندهان نیز زیاد به پرواز با میراژ ها امید نداشتند و روز نخستین پرواز نیز که شهید ستاری در رمپ پایگاه حاضر بودند. ایشان به شدت نگران جان چناب نقدی بیک بودند و وقتی که هواپیما برخاست زیر لب دعا میخواندند و کلافه بودند که سانحه ندهند. که پرواز جناب نقدی بیک ثابت کرد که حتی بدون دفترچه های فنی و راهنمای پروازی میشود این هواپیمای چموش را به پرواز در آورد.

ایشان خود اقدام به طراحی و نوشتن چک لیست هواپیما نمودند. بعدا Flight Manual و Technical Order های هواپیما نیز از طریق منابع غیر رسمی تهیه گردید.

مشکل بعدی نبود چتر بود، که شعبه چتر همدان از جهاد شیراز چتر اف-5 گرفت که پس از پکینگ و لود کردن در محفظه چتر میراژ این هواپیما دارای چتر ترمز شد.

تا آنجا که یادم هست جی سوت فرانسوی و آمریکایی نداشتیم، البته خود جناب نقدی بیک بهتر خاطرشون هست. جی سوت همون اف-5 را میشد پوشید.

22

Share this post


Link to post
Share on other sites

مگه خلبانان پناهنده ی عراقی در ایران همکاری نمیکردن که خودشون شخصا و بصورت تجربی این جنگنده رو به خدمت گرفتن ؟

15

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now