Welcome to رهروان ارتش

از اینکه انجمن ما را برای مطالعه انتخاب کردید از شما متشکریم. 

برای استفاده از امکانات انجمن و برقراری رابطه دوستانه با دیگر اعضا لطفا در انجمن ثبت نام کنید

با تشکر

Sign in to follow this  
Followers 0

پروژه های خودکفایی هوانیروز

52 posts in this topic

پروژه میمند هوانیروز

 

چندین سال پیش مقاله کوتاهی نوشته بودم درمورد یک پروژه خودکفایی هوانیروز اصفهان و آن را همراه عکسهایی که خودم گرفته بودم برای چاپ به مجله تازه تاسیس نوآور فرستادم. اما به دلایل نامعلومی مقاله منتشر نشد... تا امروز که تصمیم گرفتم آن را به دلایل تاریخی به همراه عکسهای مربوطه اینجا و تحت موضوع جدید "پروژه های خودکفایی هوانیروز" قرار بدهم. در اینجا از جناب قادرزاده برای کمک به تهیه این گزارش در آن زمان تشکر می کنم و برای ایشان هرکجا که تشریف دارند آرزوی سلامتی دارم. همچنین خواهش می کنم درصورت تمایل به پست مقاله در جاهای دیگر، نام مرجع (انجمن رهروان ارتش) و نویسنده قید شود. 

 

 

68804535405799456251.jpg

ارتش و ژاندارمری ایران از سال 1975 تعداد قابل توجهی هلیکوپتر آگوستا-بل AB 206A/B جت رنجر 2 از کشور ایتالیا تحویل گرفتند. این هلیکوپتر چهار نفره، به موتور توربوشفت آلیسون 250-C20 با توان 317 اسب بخار در محور مجهز می باشد و کارایی مناسبی در شرایط کاربری دمای بالا-مرتفع (hot & high) دارد. در تصویر، یکی از هلیکوپترهای جت رنجر هوانیرز اصفهان، مسلح به شلیک کننده راکت هفت لوله ای دیده می شود. تاکنون چندین هلیکوپتر 206 به سیستم شلیک راکت میمند مسلح شده اند، و در میادین تیر و رزمایشهای مختلف با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفته اند. هنگام شلیک راکت، تیرانداز ابتدا هدف را با دوربین اپتیکی نشانه گیری می کند، و سپس اقدام به شلیک می نماید.

 

هوانیروز ایران سالهای متمادی است که یکی از بزرگترین نیروهای هلیکوپتری جهان به شمار می رود، هر چند که سالها جنگ بی وقفه و دشواریهای ناشی از تحریمها، تاثیر خود را به وضوح برجا گذاشته است. به همین دلیل کارشناسان هوانیروز تلاشهای درخور توجه و شایان تقدیری را برای کاهش نیاز یگان خود به پشتیبانی فنی خارجی، رسیدن به خودکفایی واقعی، و افزایش توانایی امکانات موجود انجام داده اند. یکی از پروژه های تسلیحاتی مهم هوانیروز؛ پروژه میمند-6 است که پژوهش، امکانسنجی، طراحی و تجهیز هلیکوپتر دیدبانی و نفربر سبک آگوستا-بل AB206A/B جت رنجر 2 را با سیستم پرتاب هفت و یا دو لوله ای راکتهای 2.75 اینچی در برمی گیرد. این پروژه به همراه چند پروژه تسلیحاتی دیگر ارتش از جمله ساخت کامل راکت انداز 2.75 اینچی به یادبود مرحوم سرهنگ دوم فنی علی محمودی میمند نامگذاری شده است. مرحوم میمند تا پیش از فوت، سرپرستی این پروژه را به همراه سرهنگ فنی هوایی محمدرضا قادرزاده بر عهده داشتند.

 

25299032400801896087.jpg

مرحوم سرهنگ دوم فنی علی محمودی میمند در دوران حیات خود با پشتکاری خستگی ناپذیر سرپرستی چندین پروژه پژوهشی و ساخت را در هوانیروز ایران بر عهده داشت. مرحوم میمند چند سال پیش بر اثر عارضه قلبی درگذشت.

 

تجهیز هلیکوپتر AB 206 با سیستم شلیک راکت برای درگیریهای سبک، از این نظر اهمیت می یابد که می توان از آن برای جایگزین کردن هلیکوپتر رزمی AH-1J کبرا در برخی ماموریتهای عملیاتی که مستلزم نزدیک شدن زیاد به مواضع دشمن نمی باشد، یا اینکه باعث قرار گرفتن در معرض آتش پرحجم دشمن نمی شوند، بهره گرفت. این امر علاوه بر افزودن بر توان رزمی هوانیروز، از استهلاک هلیکوپترهای رزمی کبرا نیز می کاهد. همچنین می توان با استفاده از راکتهای فسفری رسام، از هلیکوپترهای مسلح 206 به طور موثرتری در نقش کنترلر هوایی خط مقدم AFAC)1) بهره گرفت.

 

پیش از اجرای پروژه میمند، جنگ افزار اختیاری هلیکوپتر 206 منحصر به دو تیربار 7.62 میلیمتری MG3 جانبی، یا یک تیربار چند لوله گردان موسوم به مینی گان، در زیر بدنه، بوده که به دلیل برد موثر ناکافی 400 متر، و با توجه به پیشرفته تر شدن سیستمهای پدافند هوایی، هوانیروز در سالهای اخیر تصمیم گرفت تا تیربار را با سیستم دوربردتر شلیک راکت با برد موثر بیش از 6000 متر جایگزین نماید. این توانایی جدید به خلبانان هلیکوپترهای جت رنجر هوانیروز امکان می دهد تا ماموریتهای شناسایی مسلح را با توان رزمی بیشتر و در ارتفاع بالاتر، و در نتیجه ایمن تر، به انجام برسانند. بنابراین در ماموریتهای مبارزه با قاچاقچیان و اشرار می توان هلیکوپتر 206 را تا حدی جانشین هلیکوپتر "استراتژیک" کبرا نمود.

 

09913411284228178415.jpg

 

25389789229258464886.jpg

سرهنگ فنی هوایی محمدرضا قادرزاده و همکاران ایشان از هوانیروز اصفهان، هم اکنون مسوولیت اجرای چندین پروژه خودکفایی از جمله تستر لانچر راکت و ساخت راکت انداز 2.75 اینچی را بر عهده دارند.

 

بازسازی شلیک کننده های (لانچر) نوزده لوله ای LAU-61/A و هفت لوله ای LAU-68/A، و ساخت دستگاه آزمایشگر (test bench) راکت انداز 2.75 اینچی  (70 میلیمتری) از سال 1376 در هوانیروز کرمان آغاز گردید، و چندی بعد با انتقال به مرکز صنایع یا علی هوانیروز در اصفهان، تحت نام پروژه میمند-2 و با سرپرستی سرهنگ قادرزاده ادامه یافت. با استفاده از دستگاه آزمایشگر لانچر می توان از آماده بودن قطعه اصلی راکت انداز، موسوم به "وقفه سنج" (یا اینتر والومتر)، و کل مجموعه راکت انداز اطمینان حاصل نمود. وظیفه اینتر والومتر، ایجاد و تنظیم وقفه های زمانی مشخص در روند شلیک راکت از لوله های مختلف راکت انداز می باشد. در آینده نزدیک راکت اندازهای 2.75 اینچی به طور کامل در ایران ساخته خواهند شد، و در ساخت لوله ها به جای فلز آلومینوم، از مواد مرکب استفاده خواهد شد، که حدود 27 کیلوگرم (60 پاوند) از وزن آنها خواهد کاست. یکی از ویژگیهای میمند-6، وزن آن است که نسبت به سیستم تیربار افزایش نداشته، و در نتیجه تغییری در گرانیگاه (CG) هلیکوپتر ایجاد نمی کند. گفته می شود که دقت هدفزنی این هلیکوپتر از کبرا نیز بیشتر است. وجود تحریمهای تسلیحاتی بر ضد ایران، تهیه شلیک کننده های راکت را برای ایران بسیار دشوار و گران کرده بود، که این نیاز با بازسازی و در نهایت ساخت این قطعات در کشور، رفع خواهد شد.

 

56692053249674191010.jpg

نخستین دستگاه تستر راکت انداز 2.75 اینچی در سال 1382 تکمیل شد. این دستگاه با در نظر گرفتن امکانات موجود کشور طراحی شده، و در نتیجه ساخت آن نسبت به نمونه های خارجی همچون آزمایشگر لانچر پیش-از-پرواز PKTS-RS ساخت شرکت هندی سیگما، ارزانتر تمام می شود. روشن شدن هر یک از چراغها در هنگام آزمایش لانچر، نشان دهنده ایراد فنی در لوله مربوطه در شلیک کننده راکت است، در نتیجه می توان به سرعت تنها آن لوله را تعویض یا تعمیر نمود.

 

مجموعه سیستم میمند-6 عبارت است از دوربین مدل SFOM-83A که در داخل سقف کابین در مقابل تیرانداز نصب می شود، جعبه حاوی مدارهای الکترونیکی (black box) که درست روی محور پیچش2  قرار دارد، و راکت اندازهای آلومینومی که به طور کامل در ایران طراحی و ساخته شده اند.

 

این دو پروژه، همچون برنامه های دیگری از جمله پروژه نور (تبدیل لاشه یک هلیکوپتر سانحه دیده بل 214A به مدل آموزشی زمینی)؛ پروژه ارسلان (بازسازی کامل یک فروند هلیکوپتر کبرا) و پروژه کاشف (آزمایشگر سیستمهای رادیویی هلیکوپتر)، در مرکز تحقیقات و جهاد خودکفایی پایگاه هوانیروز کرمان، مرکز آموزش وطنپور و پایگاه پشتیبانی عمومی اصفهان (صنایع یا علی) تکمیل شده است.

 

77986342495974958232.jpg

در آینده نزدیک این راکت اندازها به طور کامل در ایران ساخته خواهند شد، و در ساخت لوله ها به جای فلز آلومینوم، از مواد مرکب استفاده خواهد شد، که 27 کیلوگرم (60 پاوند) صرفه جویی وزنی در پی خواهد داشت.

 

دیگر پروژه های خودکفایی هوانیروز عبارتند از: پروژه فجر (بازسازی تعدادی هواپیمای از رده خارج شده سسنا U-17A/B (نوع نظامی سسنا 180 اسکای واگن)؛ پروژه حافظ که در چارچوب آن بیش از 120000 قطعه مورد نیاز هوانیروز شامل انواع قطعات بدنه، قطعات حساس،3 تند-مصرف،4 انواع شیشه هلیکوپتر، اقلام پلاستیکی، کامپوزیت (مواد مرکب)، صندلی هلیکوپتر، قطعات الکترونیکی به صورت ابتکاری یا مهندسی معکوس طراحی و ساخته شده است؛ و همچنین پروژه قدرت (ساخت دیسک کمپرسور موتور T55-L-11C هلیکوپتر شینوک)، ساخت شبیه سازهای پرواز هلیکوپتر، و بازسازی انواع هلیکوپترهای آسیب دیده هوانیروز را باید به این فهرست افزود. یکپارچه سازی موشک هوا-به-هوای گرمایاب AIM-9 سایدوایندر با هلیکوپتر کبرا نیز یکی دیگر از پروژه های هوانیروز ارتش است.

 

فرزین ندیمی

 

----------------------------

1- AFAC= Airborne (Armed) Forward Air Controller

2- torsion shaft

محور حامل سیستم جنگ افزار که امکان گردش شلیک کننده ها (5 درجه به بالا و 35 درجه به پایین) را فراهم می آورد، و تنشهای پیچشی را نیز جذب می کند. 

3- critical items

4- fast-running items

31

Share this post


Link to post
Share on other sites

مقاله بی نظیری میباشد. پیشنهاد بنده این است که مقاله تان را به مجله صف پیشنهاد دهید. البته نمیدانم آیا مشمول طرح کاهش بودجه و عدم چاپ شده هنوز یا نه. مجله نوآور اعتبار آنچنانی دارد.

در ابتدای انجام پروژه میمند-6 و در حین نخستین تست عملیاتی راکت لانچرهای نصب شده روی جت رنجر، به دلیل عدم انعطاف محل آویز لانچر و پایلون آن موجب انتقال ضربات راکت به سازه هلیکوپتر شده و نهایتا با ترکیدن دو راکت در آنها هلیکوپتر هم منفجر میشود و خلبانان آن به شهادت میرسند. این مشکل بعدا با منعطف کردن و لق کردن محل اتصال که متعاقبا موجب کاهش دقت هدف گیری میشد حل شد.

خاطرم هست جهاد وطنپور یک لانچر آموزشی موشک تاو برای کبراهای تاو طراحی کرده بود که عملا میشد با آن کار هدفگیری و شکار شبیه سازی شده را انجام داشت. اگر گانر یا دانشجو درست هدفگیری میکرد و هدف را به درستی میزد توی لانچر اطلاعاتش ذخیره میشد. بعد ماموریت آموزشی پشت لانچر با برداشتن پین باز میشد که یک مانیتور داشت و سه تا سویچ، یکیش تعداد شکارهای موفقیت آمیز را نشان میداد و یکی دیگر هم تعداد مجموع موشکهای شبیه سازی شده پرتابی را نشان میداد و البته چند تا نقش دیگه هم داشت یک سویچ Reset هم داشت.

اسم پروژه را فراموش کردم ولی خیلی جالب بود.

23

Share this post


Link to post
Share on other sites

... و امروز:

 

پروژه افتخار-2 (؟) که به نظر می رسد نصب موشک هوا-به-هوای شهاب ثاقب روی کبرا باشد، البته سرجستجوگر آن به نظر اپتیکی است...

 

97935440967816020997.jpg

 

55268036182899521096.jpg

20

Share this post


Link to post
Share on other sites

پروژه قدرت نیز پروژه ای بود که بدلیل کاهش توانایی موتورهای بالگردهای هوانیروز بالاخص کبراها که به دلیل عدم انجام تعمیر اساسی موتور بالگردها توسط یاشی و تعمیر غیر استاندارد موتورها در پنها صورت گرفته بود در پنها در سال 1368 به جریان افتاد. در ابتدا نتیجه جالب نبود و پروژه شکست خورد اما دوباره سال 1381 دستور العمل اجراییش اصلاح شد و به هوانیروز ابلاغ و بطور گسترده توسط هوانیروز و پنها انجام شد.

علت ساخت راکت اندازهای کامپوزیت کاهش توان موتور و عدم امکان حمل 36 راکت همزمان برای کبراها در سالهای 1370 بود. لذا لانچر کامپوزیت میتواند امکان حمل تعداد بیشتری راکت زونی را فراهم نماید. کاهش shaft horse power موتورهای توربوشفت و حتی سایر موتورهای جت در همه جای دنیا وجود دارد. این امر به عمر موتور و سایکل و مجموع ساعات کار اون بستگی دارد و اورهال غیر اصولی نیز موجب کاهش توان آن میشود. ساختن پره های توربین و کمپرسور موتور تنها 2 درصد به SHP (در برخی موارد 4 درصد) اضافه مینماید.

با اجرای پروژه قدرت مشکل کمبود توان موتورها حل شده و امکان حمله 36 راکت و حتی چهار موشک تاو بطور همزمان بر روی کبراها ممکن است.

19

Share this post


Link to post
Share on other sites

این پروژه افتخار 1 هست و هیچ تغییری در انجام آن به جز ساخت آداپتور جدید صورت نگرفته. آن موشک شهاب ثاقف نیز بر روی آن زمانی که قاهر 313 به پرواز در خواهد آمد عملیاتی خواهد شد.

18

Share this post


Link to post
Share on other sites

در ابتدای انجام پروژه میمند-6 و در حین نخستین تست عملیاتی راکت لانچرهای نصب شده روی جت رنجر، به دلیل عدم انعطاف محل آویز لانچر و پایلون آن موجب انتقال ضربات راکت به سازه هلیکوپتر شده و نهایتا با ترکیدن دو راکت در آنها هلیکوپتر هم منفجر میشود و خلبانان آن به شهادت میرسند. این مشکل بعدا با منعطف کردن و لق کردن محل اتصال که متعاقبا موجب کاهش دقت هدف گیری میشد حل شد.

 

تاریخ این سانحه را یادتون هست؟

15

Share this post


Link to post
Share on other sites

:1 (17):      فرزین خان مقاله جالبی بود.ولی با عرض شرمندگی فراوان یه کمکی خوش بینانه به برنامه های هوانیروز نگاه نمیکنید؟!

13

Share this post


Link to post
Share on other sites

:1 (17):      فرزین خان مقاله جالبی بود.ولی با عرض شرمندگی فراوان یه کمکی خوش بینانه به برنامه های هوانیروز نگاه نمیکنید؟!

 

درسته چون این مقاله را حدود 10 سال پیش برای چاپ در یک مجله داخلی مورد توجه نوجوانان نوشته بودم. البته خوشبین یا بدبین بودن به اصل موضوع چیزی از زحمات شبانه روزی پرسنلی که مسوولیت انجام چنین پروژه هایی را دارند کم نمی کند و هدف من از این مقاله هم بیشتر بازتاب دادن این تلاشها و مطرح کردن نام دو نفر از این عزیزان بود. مشکل بیشتر از مدیریت در سطوح بالاتر است قربان.

16

Share this post


Link to post
Share on other sites

درسته چون این مقاله را حدود 10 سال پیش برای چاپ در یک مجله داخلی مورد توجه نوجوانان نوشته بودم. البته خوشبین یا بدبین بودن به اصل موضوع چیزی از زحمات شبانه روزی پرسنلی که مسوولیت انجام چنین پروژه هایی را دارند کم نمی کند و هدف من از این مقاله هم بیشتر بازتاب دادن این تلاشها و مطرح کردن نام دو نفر از این عزیزان بود. مشکل بیشتر از مدیریت در سطوح بالاتر است قربان.

درسته قربان!

ما همیشه  و همیشه با این سطوح بالاتر مشکل داشتیم.وگرنه توانمندی فنی و علمی در این کشور و همین نیروهای نظامی ما کم نیست.نمونه ان انجام پروژه هاوک هوا به هوا انهم در بیست و اندی سال پیش است ان هم هنگامی که در حدود  نیمی از جمعیت این کشور تقریبا بی سواد بودند!!!

به هیچ عنوان هم کسی نمیتواند منکر تلاشها و زحمات عزیزانمان در نیروهای مسلح بویژه ارتش شود.ولی انچه که هست بسیاری از این پروژه ها یا فقط در حد ایده و طرح هستند  و تبلیغاتی (مانند نصب نمایشی یک فروند  موشک  الامو  روی تامکت!)یا در گیرو دار بروکراسی شدید و بیهوده سازمان اداری ارتش و یا دست به گریبان نبود بودجه و امکانات (مانند پروژه های بهسازی فانتومها و تامکتها در چارچوب طرحهای دوران و بابایی).

صد البته نبود اراده در سطوح بالاتر برای داشتن ارتشی توانمند و قوی  که اظهر من الشمس است!!!

16

Share this post


Link to post
Share on other sites

به عقیده من کاملن درست می فرمایید دستان خان.

 

 

اگر دوستان یادشان باشه خیلی سال پیش نام مرحوم میمند پس از فوت ایشان به ناگهان در تمام رسانه های خارجی به عنوان پدر موشکی ایران و طراح موشک (جدید) شهاب-3 مطرح شد و داستانها درباره قتل وی به وسیله ماموران مخفی اسراییل ساخته و پرداخته شد!

16

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

تاریخ این سانحه را یادتون هست؟

نه متاسفانه ولی بین سال 1377 تا 1379 بوده. محلش هم رنج هوانیروز اصفهان بود.

 

 

 

مانند نصب نمایشی یک فروند  موشک  الامو  روی تامکت

پروژه طوفان پروژه نمایشی نبود و حتی به مرحله تست عملیاتی هم رسید. دهها نفر بر روی آن تلاش کردند، اما موشک آر-27 موشکی نبود که بشود به راحتی بر روی آن تغییراتی ایجاد نمود.

18

Share this post


Link to post
Share on other sites

نه متاسفانه ولی بین سال 1377 تا 1379 بوده. محلش هم رنج هوانیروز اصفهان بود.

 

 

پروژه طوفان پروژه نمایشی نبود و حتی به مرحله تست عملیاتی هم رسید. دهها نفر بر روی آن تلاش کردند، اما موشک آر-27 موشکی نبود که بشود به راحتی بر روی آن تغییراتی ایجاد نمود.

بابک جان

وقتی انتهای ناموفق پروژه ای از همان ابتدا هویداست ،بسیاری از با تجربه ها و بزرگان هم هشدار به ناموفق بودن ان داده اند ،پرداختن به ان و صرف هزینه و وقت و امکانات یعنی چه!؟

شما نام ان را چه چیزی میگزارید؟

حالا نمایش  نه، پس چی!؟؟؟

15

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

بابک جان

وقتی انتهای ناموفق پروژه ای از همان ابتدا هویداست ،بسیاری از با تجربه ها و بزرگان هم هشدار به ناموفق بودن ان داده اند ،پرداختن به ان و صرف هزینه و وقت و امکانات یعنی چه!؟

شما نام ان را چه چیزی میگزارید؟

حالا نمایش  نه، پس چی!؟؟؟

 

این پروژه ها از سوی ناچاری و به دلیل محدودیت ها صورت میگرفت. خیلی ها بدون هیچ چشم داشتی برای به هدف رسیدن آنها روزها و شبها تلاش میکردند، بودجه ای هم صرف نمیشد و زمان هم به هدر نمیرفت زیرا اگر این کارها را نمیکردند با وجود تحریم ها کار دیگری نمیتوانستند بکنند. علاوه بر موانع خارجی متاسفانه موانع داخلی زیادی در راستای به نتیجه رسیدن پروژه های تحقیقاتی جهاد وجود داشته.

 

تغییرات فرماندهان و مسئولان جهادهای خودکفایی نیروهای سه گانه ارتش که به دنباله آن موجب تغییر رویکرد این مراکز تحقیقاتی و کنسل شدن پروژه های قبلی میشد و بدون کسب نتیجه آنها پروژه های جدیدی شروع میشد. موانع دیگر دستهای پنهان وابستگان صنعت بود که در راه اجرای پروژه ها مانع تراشی میکردند. عده ای هم استانداردهای موجود نهاجا را از نیروی هوایی ایالات متحده بالاتر میدانستند و آنچنان با برخی پروژه ها برخورد میکردند که گویی نهاجا از ناسا هم بالاتر هست. مشکلی بعدی نبود بودجه بود. اگر معاونت تحقیقات یک کاری را بصورت موفقیت آمیز انجام میداد، جهت تولید انبوه آن در صنعت نیازمند بودجه بود که بعلت عدم تخصیص بودجه و نداشتن سرمایه پروژه های موفقیت آمیز هم فراموش میشدند.

16

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

25299032400801896087.jpg

مرحوم سرهنگ دوم فنی علی محمودی میمند در دوران حیات خود با پشتکاری خستگی ناپذیر سرپرستی چندین پروژه پژوهشی و ساخت را در هوانیروز ایران بر عهده داشت. مرحوم میمند چند سال پیش بر اثر عارضه قلبی درگذشت.

 

 

از پروژه های دیگر این بزرگوار اطلاعی دارید ؟

11

Share this post


Link to post
Share on other sites

از پروژه های دیگر این بزرگوار اطلاعی دارید ؟

 

متاسفانه خیر قربان. شاید استاد ملایری عزیز در جریان باشند.

13

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0