Welcome to رهروان ارتش

از اینکه انجمن ما را برای مطالعه انتخاب کردید از شما متشکریم. 

برای استفاده از امکانات انجمن و برقراری رابطه دوستانه با دیگر اعضا لطفا در انجمن ثبت نام کنید

با تشکر

Sign in to follow this  
Followers 0

شاهکار پرندگان ایرانی

20 posts in this topic
مسافرت با هواپیما می تواند یکی از امن ترین روش های سفر کردن باشد اما گاهی ممکن است مشکلاتی باعث بروز سوانح هوایی شوند که در این زمان مهارت خلبانان می تواند جان مسافران را نجات دهد.


 سوانح هوایی هر ساله در نقاط مختلف دنیا رخ می دهند و ایران نیز از این کشورها  مستثنی نیست. سوانح هوایی داخلی در برخی از مواقع باعث فوت هموطنان شده است اما در مواردی خلبانان با مهارت خود تواسته اند جان صدها مسافر را نجات دهند.

ایران ایر  90/07/26

هواپیمای مسافربری بوئینگ 727 هما با 103 مسافر که از مسکو به مقصد تهران در پرواز بود به هنگام مراجعت به فرودگاه امام خمینی با اشکال در سیستم چرخ های هواپیما مواجه شد به نحوی که پس از تلاش های خدمه پرواز چرخ جلوی هواپیما باز نشد.

223488_255.jpg



با توجه به شرایط پیش آمده و کمبود سوخت خدمه تصمیم گرفتند به جای فرودگاه امام خمینی به فرودگاه مهرآباد تغییر جهت داده و در مهرآباد فرود اضطراری نمایند. با مهارت خدمه پرواز به ویژه کاپیتان شهبازی، هواپیما به سلامت و با کمترین اسیب دیدگی به زمین نشست. این فرود بازتاب گسترده ای در رسانه های داخلی و خارج داشت و باعث حیرت همگان شد.

هواپیمایی تابان 88/04/11

هواپیمای توپولف 154 تابان از مبدا آبادان به مقصد مشهد در پرواز بود. به علت بدی آب و هوا در فرودگاه مشهد هواپیما در میانه راه در اصفهان توقف کرد. با روشن شدن هوا و بهتر شدن وضعیت آب و هوایی هواپیما در ساعت 5:45 دقیقه فرودگاه اصفهان را به مقصد مشهد ترک کرد. در هنگام نزدیک شدن به فرودگاه مشهد و با توجه به بدی آب و هوا به خلبان اجازه فرود در فرودگاه مشهد داده نشد. خدمه هواپیما اعلام کردند با توجه به وجود بیمار قلبی در هواپیما می بایست در فرودگاه به زمین بنشینند.

223489_818.jpg



با توجه به عدم دید کافی هواپیما فرود سختی در باند فرودگاه داشت که منجر به آتش سوزی در انتهای هواپیما گردید. علی رغم آسیب دیدگی جدی این هواپیما و با اقدام به موقع عوامل ایمنی فرودگاه مشهد این سانحه هیچ کشته ای نداشت. بر اساس گزارشات 46 نفر در این سانحه مجروح شدند که به بیمارستان انتقال یافتند. در این هواپیما 153 مسافر و 13 خدمه حضور داشتند.

ایران ایر 86/10/12

هواپیمای فوکر 100 در ساعت 7:20 صبح در یک هوای برفی و به هنگام برخاستن از باند فرودگاه مهرآباد به شدت با زمین برخورد کرد و از باند فرودگاه خارج شد.  به دنبال آن آتش سوزی در بخش هایی از هواپیما آغاز شد که تخلیه به موقع مسافران و خدمه پرواز مانع از وارد آمدن تلفات جانی گردید. این هواپیما به علت شدت خسارات وارده از رده پروازی خارج گشت. در این هواپیما 53 مسافر و 6 خدمه حضور داشتند.

223490_661.jpg



نیروی هوایی سپاه 80/05/12

هواپیمای ایلوشین 76 سپاه با 230 سرنشین از فرودگاه مشهد به هوا برخاست. هواپیما در حین پرواز دچار آتش سوزی در یکی از موتورهای هواپیما شد. خدمه بلافاصله اقدام به بازگشت به سوی مشهد نمودند. خدمه هواپیما به جهت خنک کردن موتور اقدام به پرواز از ابرهای باران زا نمودند تا بتوانند موتورهای هواپیما را خنک نگه دارند. علی رغم اتش سوزی در موتور، هواپیما با مهارت خدمه پرواز به سلامت در فرودگاه مشهد به زمین نشست. در این حادثه به هیچ یک از 230 سرنشین هواپیما صدمه ای وارد نشد.

223492_242.jpg

سفیران 84/05/21

هواپیمای HESA Iran-140 در حین پرواز از تهران به مقصد خرم آباد در موتور شماره 2 دچار نقص فنی شد. به همین دلیل خدمه مجبور شدند در نزدیکترین فرودگاه یعنی فرودگاه اراک فرود اضطراری انجام دهند. در هنگام فرود با یک موتور در باند 08 فرودگاه، هواپیما از مسیر باند خارج شد که باعث وارد آمدن خسارت قابل توجه به بدنه هواپیما گردید. این هواپیما 27 مسافر و خدمه داشت که خوشبختانه به هیچ یک از سرنشینان آسیبی وارد نشد.

223491_257.jpg

 

منبع:مشرق نيوز

14 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

این مقاله در مورد شاهکار هواپیماهای ایران است یا خلبانان آن؟! :1 (19):

بنظر میرسد که شاید همۀ اینها شاهکار نباشد!  اگر خاطرم باشد فوکر100 بعلت لایۀ یخ روی بال این بلا سرش آمد و اگر اینطور باشد، خلبان مسئول نبوده؟  بوئینگ 727 هم خلبان با مهارت فرود بدون چرخ جلو را مطابق استاندارد انجام داد.

توپولف 154 هم که نزدیک بود همۀ مسافران جانشان بخاطر یک نفر بخطر بیافتد!

ایلیوشین هم که 4 موتوره است و با 3 موتور پرواز کردن ظاهراً کار دشواری نباید باشد!

این وسط فقط پریدن با تابوت پرنده شاید شاهکار باشد!!!

بنظرم شاهکار آنست که یا تمام موتورها برود، یا دو بال کنده شود، هیدرولیک از دست برود و ..... و البته سالم فرود آید!!!  :1 (7): 

ولی بعهده کاپیتان مهران که مرز "شاهکار پروازی" را مشخص فرمایند!!! 

15 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

خدمه هواپیما به جهت خنک کردن موتور اقدام به پرواز از ابرهای باران زا نمودند تا بتوانند موتورهای هواپیما را خنک نگه دارند

والا وقتی مشرق نیوز منبع مطلب باشه دیگر از این خنده دارتر هم پیدا نمیشود.

16 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

سخت نگیرید !! ، منظور از درج این مطلب توسط این رسانه تبلیغی برای پرسنل ارگان خودش بوده (ماجرای IL-76) نه چیز دیگه ، بهمین خاطر انتظار یک مطلب علمی ، دقیق و با ذکر جزییات صحیح را نداشته باشید !!

15 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

والا وقتی مشرق نیوز منبع مطلب باشه دیگر از این خنده دارتر هم پیدا نمیشود.          

صحت دارد قربان.

13 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

اگر شما میفرمایید خب حتما صحت داره! بنده student pilot هستم و اولین چیزی که در مواقع emergency تاکید میشود فرود سریع در نزدیکترین فرودگاه هست. و چیزی هم که شنیدم از اساتید هواپیمای چند موتوره یا multi engine انجام پروسه و چک لیست جهت shut down کردن موتوری هست که آتش گرفته. حالا چطور ایشان در ان زمان emergency دنبال ابر باران زا بوده و دنبال فرودگاه نبوده کمی من را به فکر انداخت.

البته جایی سالها پیش خواندم که نفر پروازی نیروی هوایی ارتش در کاروان فرودگاه مشهد به خلبان IL76 سپاه میگه که اگر لازم داری یا وقت نداری من technical manual و یا check-list را برایت بخوانم و کمک کنم که خلبان سپاهی اعلام میکنه که مشکلی نداره و نیازی به ان نیست.

14 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

بهمن سال ١٣٨٨ پرواز چارتر شركت نفت فلات ڤاره از لاوان به تهران با ١٠٥ نفر مسافر وخدمه از نزديكي قم با اتش گرفتن موتور سمت راست در فرودگاه مهراباد هارد لدندينگ انجام داد همراه با امريجنسي لندينگ كه خوشبختانه به كسي از مسافرين صدمه وارد نشد فقط يك نفر مجروح سطحي از ناحيه پا در هنگام استفاده از سر سره نجات شد كه در هيج گفته نمي شه كه نزديك ١٠٥ نفر همراه با من از دنيا به اون دنيا پرواز كنيم

15 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

به نظر من باید اسم تاپیک "شاهکار خلبانان مسافربری-ترابری ایرانی" باشه حالا دوستان خودشون بهتر میدونن...درکل جالب بود خیلیاشو نشنیده بودم...

11 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

سانحه ای که برای ایلیوشین 76 سپاه رخ داد پیشتر هم برای یک فروند ایلیوشین نیروی هوایی در شهریور 1377 رخ داده بود. از شانس خوب مسافران هر دو هواپیما خلبانهای ماهری کنترل این هواپیماها را در دست داشتند، زیرا هیچ خلبان ایلیوشین 76ی پس از سوختن Tail Pipeموتور به این راحتی نمیتواند با کپسول آتش خاموش کن موتور مربوطه آتش را خاموش کند. این سانحه در همان زمان برای چند ایلیوشین اوکراینی رخ داده بود که نتیجه اش سقوط شده بود. در سانجه 1377 نهاجا کاپیتان زنوزی هواپیما را با موفقیت در حالی که موتورش در حال سوختن بود به امیدیه برمیگرداند و جان مسافرین و هواپیما را نجات میدهد. جالب این بود که موتور شماره دو هواپیما به درون یک مزرعه سقوط کرد و مزرعه را آتش زد و موتور شماره یک همین هواپیما و بال سمت چپ آن در لحظه فرود اضطراری این هواپیما شعله ور بودند بطوری که دو سوم بال سمت چپ و موتورهای آن به کلی میسوزد.

 

در سانجه 1381 نیروی هوایی سپاه خلبان آن کاپیتان غلامرضا قاسمی بود که اتفاقا او نیز در ماهان پرواز میکند. پس از وقوع آتش سوزی در نزدیکی مشهد از شانس خوب ابرهای CB روی مشهد بودند که در پایین آوردن موتور شماره 4 شعله ور هواپیما موثر بودند.

16 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

مثل اينكه تا اطلاع ثانوي پرواز هواپيماهاي آنتونف140 و 74 ممنوع اعلام گرديده است .

11 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

مگه چندتا باقی مونده !!!!!!

از اون حرفها بودها !!!!!

 

فکر کنم بیشتر بخاطر این زمینگیر کردن که چندتایی برای موزه هوانوردی باقی بمونه  

10 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

در حقیقت حمل مسافر با هواپیمای آنتونوف 74 ممنوع اعلام شده.

هواپیمای آنتونوف 74 برای حمل بار و مهمات و تجهیزات جنگی طراحی و ساخته شده والبته در ایران فقط نیروی هوائی سپاه پاسداران از این هواپیما استفاده میکند

11 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

در سانجه 1381 نیروی هوایی سپاه خلبان آن کاپیتان غلامرضا قاسمی بود که اتفاقا او نیز در ماهان پرواز میکند. پس از وقوع آتش سوزی در نزدیکی مشهد از شانس خوب ابرهای CB روی مشهد بودند که در پایین آوردن موتور شماره 4 شعله ور هواپیما موثر بودند.

 

 

پرواز در داخل ابرهای CB در هر شرایطی ممنوع میباشد در مورد این ادعا در این سانحه من دلایلی دارم که خلبان نمیتوانسته بهیچ وجه داخل ابر CB بشه

همانطور که اساتید و دوستان عزیز میدانند ابرهای CB دارای توربولانسهای بسیار شدید میباشد بنابراین اگر این هواپیما با آن وضعیتی که داشته (شعله ور بودن موتور و نیمی از بال) شک نکنید که اگر وارد ابر CB میشد بال هواپیما بر اثر توربولانس شکسته و از هواپیما جدا میشد زیرا بال هواپیما بخاطر آتش سوزی موتور آسیب دیده خدائی بوده حالا دیگه وای بحالش اگر وارد ابر CB هم میشد.ضمن آنکه فراموش نکنید که نزدیک 300 نفر مسافر سوار هواپیما بوده اند و از آنجائیکه هواپیما مدت زمان کمی بوده که از فرودگاه مشهد پرواز کرده بوده پس سوخت بسیار زیادی هم داخل باکهای هواپیما موجود بوده با این شرایط مطمئن باشید در صورت ورود به ابر CB زنده از ابر خارج نمیشدند

18 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

مثل اينكه تا اطلاع ثانوي پرواز هواپيماهاي آنتونف140 و 74 ممنوع اعلام گرديده است .

بالاخره این آنتونف 140 است یا ایران 140؟!!  :1 (19):

11 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

آنتونف-140 اورجينال ايران- 140 ميباشد كه تحت ليسانس اكراين در ايران توليد ميشود.

9 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0