Welcome to رهروان ارتش

از اینکه انجمن ما را برای مطالعه انتخاب کردید از شما متشکریم. 

برای استفاده از امکانات انجمن و برقراری رابطه دوستانه با دیگر اعضا لطفا در انجمن ثبت نام کنید

با تشکر

Sign in to follow this  
Followers 0

دنباله ابر مانند

 

 

 

دنباله ابر مانند - contrail -  به لایه ای ابر مانند اطلاق می شود که اغلب در پشت هواپیمای در حال پرواز در هوای صاف - سرد و مرطوب تشکیل می شود

 

64415869456621538303.jpg

 

کانتریل بیشتر اوقات در تروپوسفر ظاهر می شود اما می تواند در هر ارتفاعی بسته به عوامل گوناگون مانند دما - رطوبت و نوع هواپیما به وجود آید. صرفنظر از این که این مطلب از جنبه نظامی دارای اهمیت آشکاری می باشد ( به دلیل قابل رویت شدن هواپیما در ماموریت رزمی ) خطری که کانتریل به وجود می اورد تشکیل پهنه ابری با محدودیت دید در سطوح پروازی می باشد که از قبلا هیچگونه ابری در انجا حضور نداشته است.

 

دو نوع کانتریل وجود دارد

 

آئرودینامیکی که در نوک بال تشکیل می شود

 

کانتریل پشت اگزوز موتور

 

کانتریل آئرودینامیکی وقتی تشکیل می شود که کاهش فشار هوایی که اطراف ملخ بال و بقیه بدنه هواپیما که شکل آئرودینامیکی دارند به وجود می اید باعث انبساط و سرد شدن هوا و اشباع ان گردد.این نوع کانتریل بسیار نازک بوده و طول عمر آن کوتاه می باشد.

کانتریل آئرودینامیکی اغلب در جریانات حلقوی نوک بال ( wingtip vortices ) دیده می شود به خصوص در هواپیماهایی با بال بزرگ و در مقطع زمانی بلند شدن و نشستن در هوای صاف و نمناک...

 

گاهی اوقات هواپیماهای کوچک پر سرعت به هنگام انجام پروازهای آکروباتیک که بال های آن فشار زیادی را تحمل می نماید کانتریل حلزونی شکل در نوک بال خود تشکیل می دهkد.

از شرایط مهم تشکیل این نوع کانتریل درجه حرارت پایین می باشدکه بستگی به ارتفاع دارد مثلا در ارتفاع سطح دریا نیاز به منهای 24 درجه سانتیگراد برودت و در ارتفاع 50000 پا به 45 درجه سانتیگراد برودت برای تشکیل آن نیاز است.

 

در مقایسه با دنباله آئرودینامیکی دنباله ابری پشت اگزوز موتور بزرگتر و دارای عمر بیشتری می باشد مخصوصا وقتی که هوایی که در ان تشکیل می شود خیلی سرد و نزدیک نقطه اشباع خود باشد. در حقیقت این دنباله غیرطبیعی نیست که در لایه ای از هوا تشکیل شود که شامل ابرهای سیروس باشد ( ابرهای لایه ای شکل )

 

تاثیر کانتریل ها در آسمان صاف و در فضای پروازی شلوغ از زمین هم قابل رویت است بعد از این که کانتریل توسط چند هواپیما تشکیل شد و در اسمان پخش گردید در زمانی بیش از یکی دو ساعت آسمان پر از ابر سیروس می شود.

 

با جستجوی یک لایه خشک تر و یا گرم تر می توان از تشکیل کانتریل ها جلوگیری کرد. گاهی اوقات این کار با اوجگیری تروپوپاز به لایه استراتوسفر انجام می گیرد. در سایر موارد به غیر از لایه تروپوپاز برای جلوگیری از کانتریل یک اوج گیری یا نزول از لایه مذکور که در ان تکه های ابر اولتراکومولوس یا سیروس وجود دارند کافی است.

گاها یک کانتریل در ارتفاع پایین تر سایه کدر مشخص را روی سطح صاف ابرهای سیرواستراتوس پخش می کند. اگر به این پدیده از زمین نگاه کنیدگاهی اوقات اشتباها بصورت یک Distrail به نظر می رسد

یک کانتریل پراکنده یا Distrail در واقع یک خط روشنی است که پشت سر هواپیمای در حال پرواز نزدیک راس یا درون لایه نازکی از ابر اتفاق می افتد. در این مورد گرمای افزوده توسط اگزوز یا ترکیب هوای خشک با لایه ابری توسط Dowk Wash هواپیما باعث پراکندگی ابرها در طول دنباله هواپیما می گردد. Distrail ها خیلی کمتر از کانتریل ها اتفاق می افتند

 

برگردان از کتاب هواشناسی جیپسون

 

استفاده از این مطلب با ذکر نام انجمن رهروان ارتش بلامانع است

16 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

آخرش توضیحات فنی شد ، نفهمیدم چی شد

5 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

در خصوص wingtip vortex که در هلیکوپتر از rotortip نشات می گیره عرض کنم که ماهیواره(قسمت دوکی شکل بال هم گفته میشه) یا airfoilنوک بال با عث ایجاد wingtip vortexیا همان خط سفید در لبه بالها یا کانتریل میشه به این صورت که  هنگامیکه که لبه جلویی airfoilکه اصطلاحا leading گفته میشه در برخورد با مولکول های هوا قسمتی از جریان هوا از بالای airfoil بخشی دیگر از قسمت زیرین airfoil عبور می کنه جریان هوایی که از قسمت بالا عبور می کنه کم فشار و جریان هوای زیرین airfoilپر فشار می باشد زمانیکه این دو جریان در قسمت انتهایی airfoilکه trailing نامیده میشه به یکدیگر برخورد می کنند بنا به اصل قانون تراکم پذیری گازها وقتی که جریان پرفشار وارد جریان کم فشار میشه باعث ایجاد ابری سفید رنگ میشه که شما در نوک بال یا روتور هلیکوپتر(بصورت دورانی)  شاهد آن خواهید بود البته این ابر سفید رنگ زمانیکه  زاویه حمله بال  attack of angel زیاد میشه و به زاویه بحرانی critical of angelنزدیک میشه نیز پدیدار میشه که گاهی هشداریست برای خلبان که به حالت واماندگی یا استال نیفته.امیدوارم که خیلی فنی توضیح نداده باشم.

12 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0